Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:34

NatasjavE schreef:
Er worden alleen steeds redenen aangehaald waarom ze wel 24/7 ur per dag de wei op zouden moeten. Redenen waarom het niet zou kunnen worden of niet op ingegaan of afgewimpeld als onzin.

Dit is werkelijk niet waar. Alleen al ik persoonlijk ben uitgebreid ingegaan op de redenen waarom je ze binnen zou houden, en heb voor alle redenen wel alternatieven gegeven waarmee ze toch buiten zouden kunnen. Lees mijn berichten maar terug als je het niet gelooft. En ik herinner me nog een aantal andere posters die dat ook hebben gedaan.

Maar wil er gerust nog eens op ingaan, als je dat wil.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:18

tess_84 schreef:
Sees en Tiepfoudt, ik kan het echt alleen maar eens zijn met jullie!

Er worden inderdaad argumenten gegeven voor stalpaarden, wel sorry, maar bij het lezen van de meesten denk ik: meen je nu dat je zo egoïstisch kan zijn... of: dat kan toch opgelost worden. Nja, blijkbaar denkt niet iedereen er hetzelfde over.

Ik was het trouwens die iets zei over mishandeling, maar dan had ik het over paarden die echt 24/7 op stal staan, niet degenen die ook een mooi stuk van de dag in de wei of paddock staan. Het is volgens mij wel belangrijk dat een paard ook gewoon paard kan zijn, zonder dat je daar als mens altijd bij bent (dus als in: ermee gaan wandelen aan de hand, longeren, stapmolen etc), anders kan die toch nog niet z'n zin doen.

*edit* mega typo in mijn post, excuus...

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:47

En toch VogeltjeM zit er wel een kern van waarheid in :j
Er zijn nu in de discussie nog maar een aantal vaste mensen over .. en dat is puur omdat het toch geen zin lijkt te hebben wat je zegt, want het is toch niet goed. Hoe je het zelf aanvoelt of het denkt goed te doen voor je paarden kan niet kloppen, want dat vind de 24/7 buitengroep niet, en de wetenschap ook niet .. Dus ja, sommigen vinden het leuk om hun standpunten elke keer te herhalen, anderen dan weer niet, en die blijven weg uit het topic .. En dan blijft er op een bepaald moment maar 1 groepje over natuurlijk.

En verder blijft natuurlijk dé vraag: wat wordt wel aanvaard door de 24/7 buitengroep .. Want het voelt alsof enkel 24/7 goed & wetenschappelijk verantwoord is, terwijl jullie volgens mij ook geen problemen hebben met 's nachts op stal, toch? Maarja, waar trek je de grens .. Hoelang buiten is goed genoeg... en dat is voor ieder persoonlijk denk ik ;) Daarom dat het eindeloos kan doorgaan maar uiteindelijk maar weinig zin heeft .. in mijn ogen dan ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:58

Het is denk ik alleen zinvol om over dit onderwerp te discussiëren als je elkaar echt respecteert en open staat om van elkaar te leren. Dat is best lastig, vooral als je erg overtuigd bent van je eigen ideeën.
Ik vind een mooie richtlijn dat een paard meer buiten moet staan dan binnen. Maar ik moet dan eerlijk bekennen dat ik daar nu niet aan kom. In de zomer is het zo'n beetje 50/50: van 8 tot 20 of 21 uur buiten, dus dan voldoe ik daar net aan. Momenteel staan ze nog van 8 tot 18.00 uur (dus 14 uur op stal tenzij je na 18 uur nog gaat rijden) en hoe het van de winter gaat verlopen weet ik nog niet. Ik streef er naar iig deze 10 uur buiten vol te houden, maar ik heb ook nog met de wensen van mijn stalgenoten te maken, de weersomstandigheden én de wensen van mjjn paard. Want komt de tijd dat we de paddock in moeten (ik hoop nog lang of helemaal niet) dan betwijfel ik of mijn paard het ziet zitten om daar 10 uur in te staan. Ook al is er onbeperkt hooi en zijn er paardenvriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:03

Ik zit ongeveer hetzelfde als jij denk ik. Maar ik vind het wel ok zoals het nu gaat, ookal staan ze momenteel meer binnen dan buiten. Dus dat is al meteen een ander standpunt zeg maar ;)

Trouwens nog iets .. de pensionstal op zich .. Ik sta nu echt super, en ben echt blij dat die van mij de hele dag buiten kunnen (ben ook de enige daar, maar ben daar ook op die voorwaarde gaan staan) maar er is wel een (ongeschreven) regel dat ze alle paarden binnen willen hebben als het donker is. Dus ja, dan ben je in de winter sowieso al meer beperkt dan in de zomer. En ergens snap ik het ook wel, als het donker is heb je geen zicht, geen controle, ... Ik zeg niet dat ze er in de stal niet aan kunnen, dat heb je als je een buitenstal kiest ipv een binnenstal (had ze ook binnen kunnen zetten maar dat vond ik zelf niks, die buitenstallen waren gewoon ideaal) maar dan moeten ze toch nog verder het terrein op dan de weide ... dus ergens begrijp ik de regel ook wel. Het is natuurlijk anders als de ene nog buiten loopt terwijl ik aan het rijden ben ofzo, maar zodra ik van het terrein af ga willen ze graag mijn pony's binnen hebben als het donker is, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen.

Dus dat is ook nog iets... Kan wel willen dat ze 24/7 buiten staan, maar denk niet dat ze daar op stal zo blij mee zijn .. (en momenteel de pony's ook niet, dus dat houdt het makkelijk :Y) ). En zo zullen er op verschillende plaatsen wel veel meer "maren" & "alsen" & regeltjes zijn dan vaak in eerste instantie naar boven komt..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:10

ShamalArabs schreef:
lol @ Bowen :+ ik trek alleen partij voor de winter-stalpaarden hoor, ik heb ze zelf gewoon buiten in een stabiele kudde die een eenheid vormt etc. zo paards mogelijk ;)

Het is gewoon soms niet anders, in de winter op stal is niet ideaal, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Het geeft wel een grote verantwoordelijkheid voor de eigenaar om het paard dan toch in die basisbehoeften te voorzien. Qua voer denk ik dat buiten meer gedoe geeft(ze moeten toch dat kacheltje kunnen laten branden, maar niet vet worden), maar qua beweging heb je veel meer gedoe aan dat stalpaard. En het sociaal contact onderhouden, daar zal je toch tijd voor uit moeten trekken zodat je paard wel met grote regelmaat even lekker met een vriendje staat, uitgebreid kan kroelen of gewoon even naast elkaar kan staan sufen(doen paarden nu eenmaal graag).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:12

Ik zou het echt top vinden als ik een mooie uitloopstal zou hebben. Dan heb ik minder bezwaar tegen die lange nacht op stal.
Op mijn vorige stal heeft ze drie maanden in een duo stal gestaan: ruime stal net uitloop waar twee paarden in staan. Was echt supermooie stal maar zonder medewerking van de boer werd het toch lastig. De paarden kregen kuil gevoerd en daar kan mijn paard niet tegen. Ook is mijn paard een langzame eter die graag haar eten over de hele dag verdeeld. Dit lukte niet met een ander paard erbij.
De boer vond dat mijn paard niet veel at, dus ging steeds minder voeren.
Maar die stal <3 ... het is wel even slikken om je paard daarna weer in een gewone stal te zetten. Ook al is het best een ruim formaat.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:14

[***] schreef:
En toch VogeltjeM zit er wel een kern van waarheid in :j
Er zijn nu in de discussie nog maar een aantal vaste mensen over .. en dat is puur omdat het toch geen zin lijkt te hebben wat je zegt, want het is toch niet goed. Hoe je het zelf aanvoelt of het denkt goed te doen voor je paarden kan niet kloppen, want dat vind de 24/7 buitengroep niet, en de wetenschap ook niet .. Dus ja, sommigen vinden het leuk om hun standpunten elke keer te herhalen, anderen dan weer niet, en die blijven weg uit het topic .. En dan blijft er op een bepaald moment maar 1 groepje over natuurlijk.

En verder blijft natuurlijk dé vraag: wat wordt wel aanvaard door de 24/7 buitengroep .. Want het voelt alsof enkel 24/7 goed & wetenschappelijk verantwoord is, terwijl jullie volgens mij ook geen problemen hebben met 's nachts op stal, toch? Maarja, waar trek je de grens .. Hoelang buiten is goed genoeg... en dat is voor ieder persoonlijk denk ik ;) Daarom dat het eindeloos kan doorgaan maar uiteindelijk maar weinig zin heeft .. in mijn ogen dan ;)

Ik denk dat een minimum van 4 uur (vrij) buiten met direct sociaal contact een mooie is, dus 4 uur naast arbeid e.d.. Vanaf daar vind ik het aanvaardbaar en kom je wat mij betreft in de regionen dat het niet zwart/wit meer is, maar grijs, wat is het beste voor het betreffende paard en de verdere omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:17

En dus wel 19u op stal? (pak een uur arbeid, of pak nog 2u in totaal, dan heb je nog 18u op stal over..).
Dat klinkt al heel anders natuurlijk ;)

Met momenten krijg ik zelfs het gevoel dat ik verkeerd bezig ben, terwijl ik diep vanbinnen wel weet dat ik het goed doe (voor mijn pony's nu, daarvoor heb ik het ook gedaan.. en daarnaast een stukje voor mijn eigen mentale & fysieke rust, ook niet onbelangrijk ;) ). Dus om maar aan te geven hoe het soms kan overkomen, al ben ik er ook van overtuigd dat jullie het niet altijd zo bedoelen zoals het overkomt.. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:24

Voor mij hangt dat ook echt af van de stal zelf. Een standaard drie bij drie box waar twee of drie keer per dag een plakje hooi ingegooid wordt zou ik ook enger vinden om mijn paard in te zetten voor 18 uur dan een ruime, luchtige box met permanent hooi.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

Het hangt er ook vanaf hoe je zelf in elkaar zit. Ik ben het type dat steeds mijn grenzen verlegd. Op mijn 1e stal had ik een moord gedaan voor twee uurtjes weidegang per dag. Met alle uren die ik daar aan mijn paard besteedde was ik een heel eind gekomen. Inmiddels vind ik die 10 uur per dag eigenlijk niet meer genoeg. Ik zie mijzelf dus nog wel eens bij 24/7 eindigen. Mits onder de juiste omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:29

Zal er ook vanaf hangen :j
En hoe je paarden in elkaar zitten natuurlijk .. Want ik kom van 24/7 buiten ... ;)

Verder zijn het hier standaard 3x3 boxen, maar wel buiten (en ik heb pony's, is ook weer anders dan een groot paard natuurlijk). Er wordt ook geen hooi in gegooid, maar dat is met voorbedachte rade .. ze staan 's avonds/'s nachts namelijk op dieet :+ Hebben wel onbeperkt stro, dus wel onbeperkte knabbel, alleen is het hooi (voordroog) voor overdag. Lijkt super te gaan momenteel ... Maar ook toen ze 24/7 buiten stonden hadden ze beperkt voordroog & onbeperkt stro .. Is ook weer veel proberen & uitzoeken & bestuderen aan vooraf gegaan... Het is niet simpel allemaal :+

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:33

Hoihoi,
Over drie weken komt mijn paardje ook op 24/7 stal...
Dit heeft ze vorig jaar ook gehad, maar toen had ik haar nog niet. Ik ben erg beniieuwd hoe ze reageerd. De vorige eigenaar heeft haar op die stal nbeetje verwaarloosd, ze kwam er twee keer per week uit en dan twee uurtjes. Af en toe wel wat meer. Maar hier wil ik niet te veel uitspraken over doen.
Mijn tinker is erg gericht op eten, in wei staat ze ook alleen maar te eten. Op de stalling waar wij komen moet je zelf zorgen dat ze er uit komt. Dit gebeurd sowieso elke dag. Ze staat nu nog 24/7 wei.
Ik ben heel erg benieuwd!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:42

10 jaar geleden stonden we in de randstad. Ze moesten daar in de winter op stal, 24/7 tenzij je ging werken/wandelen, heel soms mocht je misschien even losgooien etc.

Het contact tussen mijn merrie en mij was geweldig. 2 handen en 4 hoeven op 1 buik :D Ze kon altijd met haar din samen (van mn zusje) en dus altijd met een ander paard contact, dat scheelde wel. Maar het contact dat we hadden was super, spelletjes, gekke verkleedpartijen etc. uren gewandeld en bermgrasjes gegeten.

Nu staat ze in onze stabiele kudde, zomer en winter buiten, alleen in de nachten op stal.
Ze is enorm gegroeid in zichzelf, ze is zelfverzekerd, de opvolgende leidinggevende merrie. Haar din staat er nog bij maar die is inmiddels gepensioneerd. Ze is prachtig uitgegroeid, de jonge merrie van toen is een prachtige dame geworden. Ik zie ze graag buiten, ik zie de kudde graag hun ding doen, ik kan er uren naar kijken :D Ik zou dit nooit van ze afnemen tenzij het niet anders kon.

Maar het contact met mn merrie is weg. Het is nu bijna niet meer en niet minder dan een groep paarden. We maken hun bedjes op, leggen het voer klaar, maar ze zijn buiten, de hele dag, hun eigen ding aan het doen. En hoewel er nog wel af en toe wat gewerkt of gewandeld wordt, is het toch anders, ze zijn veranderd.

Ik mis het intensieve contact. Dat is er min of meer wel als we gaan waken, als ze moeten veulenen. Dan staan ze meer op stal en je bent er meer mee bezig en in die dagen merk ik dat het contact weer verbeterd. De behoefte aan al die paarden om zich heen hebben ze dan minder, ze zijn meer gefocussed op het veulen dat zich aandient en zoeken meer de veiligheid van de stal op. Bovendien weten ze dat we helpen en daar rekenen ze ook op. Mijn jonge merrie dient altijd netjes haar achterwerk aan als ze weeën krijgt :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:00

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: richtlijnen zijn geen regels. Kan iemand wel mooi een richtlijn bedenken, iedereen die zich er niet aan houdt is daar toch niet verplicht toe. Dan wil ik toch graag nog van je weten waarom je niet tijdelijk voor je paard een betere plek wilt regelen? Want het komt er uiteindelijk op neer dat je daar je paard niet voor koopt, om er eerst alleen maar (gedeelde) onderhoudskosten voor te betalen en er die periode geen plezier uit te halen.

De reden dag hier nog maar weinig 'stalmensen' reageren, komt echt niet omdat ze het niet durven omdat 'wij als een sekte' hen aanvallen. Ergens weten ze dondersgoed dat ze het niet helemaal bij het rechte eind hebben maar dat toegeven, ho maar. Dan maar gewoon niet meer reageren. De mensen hier die blijven pleiten voor buiten, hebben een veel sterker (wetenschappelijk) punt en daarom blijft er nog maar een klein clubje 'stalmensen' over die 'in een hoek gedrukt' worden terwijl de realiteit precies andersom is (veel grotere groep 'stalmensen'). Als jullie zo zeker zijn van jullie zaak hoeven jullie je niet eens aangevallen te voelen, je doet het toch immers harstikke goed.

Maar ja, zo zie ik het nu eenmaal.

Volgens mij was het wel de bedoeling om van die richtlijnen regels te maken.
Ik wil ook beter voor mijn stalpaard, het is al beter maar wil het nog beter.
Maar daar gaat tijd overheen.
Wil niet mijn paard 2 of 3 x in een halfjaar moeten verhuizen omdat het het toch niet blijkt te zijn.
Ben vandaag ook weer ergens wezen kijken, ook hier alleen weidegang (paar uurtjes) in de zomer....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:01

ShamalArabs Ik herken heel goed dat intensieve contact van de periode dat ik twee of drie keer per dag op stal kwam omdat mijn paard zonder mij niet uit stal kwam. Ik probeer er voor te waken dat contact te verliezen nu ze hele dagen buiten staat en me in dat opzicht minder nodig heeft. Ik ben er in principe elke dag en ook als we niet werken wil ik iets met haar samen doen of in elk geval samen tijd doorbrengen. Met een lange buitenrit in mijn eentje voel ik weer heel sterk die band. Of zoals gisteren, toen de tandarts kwam en mijn paard voor het eerst inder sedatie de behandeling moest ondergaan.
Mijn "blijf van mijn lijf"paard was ineens heel knuffelig <3

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:04

Caatje87 schreef:
@Tiepfoudt: De reden dat er minder gereageerd wordt, is dat alles zo een beetje wel gezegd is en we er toch nooit helemaal uit gaan komen. Ik geloof dat we het allemaal eens zijn dat een paard niet 24/7 opzijn hok moet staan en er alleen uit moet komen als de eigenaar komt rijden. Tussen dat en 24/7 buiten zit nog een heel grijs gebied. Daarin hebben we allemaal een iets andere visie.

Ik kreeg via een bokker een linkje naar een stal die redelijk in de buurt is bij mij. Is een nieuwe stal en ik moet zeggen dat ik dit wel de ideale stal zou vinden voor mij. Zeker als je het kijkt dat een paard wat niet goed samengaat met andere paarden nog voor een mogelijkheden heeft. Ik ga daar zeker naar kijken. Het enige wat ik daar jammer vind is dat er geen binnenbaan is, maar als de buitenbaan van goede kwaliteit is, dan vind ik dat niet zo erg: http://www.ppbuitenkans.nl

Super !
Nu nog iemand die mij er 1 stuurt aan de kant van Rotterdam Zuid :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:40

Nens: is regio Dordrecht etc te ver?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:40

VogeltjeM schreef:
Nens: is regio Dordrecht etc te ver?

Zou te doen zijn maar dan moet daar wel alles gedaan worden.
Ik heb namelijk een aantal dagen in de week die opgevangen moeten worden omdat mijn dochter er niet kan komen.....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:46

[***] schreef:
En dus wel 19u op stal? (pak een uur arbeid, of pak nog 2u in totaal, dan heb je nog 18u op stal over..).
Dat klinkt al heel anders natuurlijk ;)

Met momenten krijg ik zelfs het gevoel dat ik verkeerd bezig ben, terwijl ik diep vanbinnen wel weet dat ik het goed doe (voor mijn pony's nu, daarvoor heb ik het ook gedaan.. en daarnaast een stukje voor mijn eigen mentale & fysieke rust, ook niet onbelangrijk ;) ). Dus om maar aan te geven hoe het soms kan overkomen, al ben ik er ook van overtuigd dat jullie het niet altijd zo bedoelen zoals het overkomt.. ;)

Dan heb ik het wel over het absolute minimum in mijn ogen, waarin dan nog netaan voldaan wordt aan die basisbehoefte. Alles eronder gaat heel hard richting ronduit not done in mijn ogen. Zaken zoals je paard op stal hebben en dagjes overslaan vind ik zelfs dierenmishandeling.
Het zal nooit mijn manier worden om paarden te houden, maar vanaf dan komen we in het schemergebied ipv in zwart. In het wit komen, daar voor is meer een 50/50 iets voor nodig met sociaal contact e.d.. 50/50 kan misschien niet het hele jaar gehaald worden, want als je ze voor de nacht(donkertijd) binnen wil hebben kan het meer staltijd dan buitentijd zijn, maar in de zomer kan het dan maar weer zo zijn dat je ze pas rond een uur of 11 's avonds binnen haalt of zelfs een keer een nachtje lekker buiten laat staan omdat het te warm is in stal bv.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 16-10-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:52

ShamalArabs schreef:
10 jaar geleden stonden we in de randstad. Ze moesten daar in de winter op stal, 24/7 tenzij je ging werken/wandelen, heel soms mocht je misschien even losgooien etc.

Het contact tussen mijn merrie en mij was geweldig. 2 handen en 4 hoeven op 1 buik :D Ze kon altijd met haar din samen (van mn zusje) en dus altijd met een ander paard contact, dat scheelde wel. Maar het contact dat we hadden was super, spelletjes, gekke verkleedpartijen etc. uren gewandeld en bermgrasjes gegeten.

Nu staat ze in onze stabiele kudde, zomer en winter buiten, alleen in de nachten op stal.
Ze is enorm gegroeid in zichzelf, ze is zelfverzekerd, de opvolgende leidinggevende merrie. Haar din staat er nog bij maar die is inmiddels gepensioneerd. Ze is prachtig uitgegroeid, de jonge merrie van toen is een prachtige dame geworden. Ik zie ze graag buiten, ik zie de kudde graag hun ding doen, ik kan er uren naar kijken :D Ik zou dit nooit van ze afnemen tenzij het niet anders kon.

Maar het contact met mn merrie is weg. Het is nu bijna niet meer en niet minder dan een groep paarden. We maken hun bedjes op, leggen het voer klaar, maar ze zijn buiten, de hele dag, hun eigen ding aan het doen. En hoewel er nog wel af en toe wat gewerkt of gewandeld wordt, is het toch anders, ze zijn veranderd.

Ik mis het intensieve contact. Dat is er min of meer wel als we gaan waken, als ze moeten veulenen. Dan staan ze meer op stal en je bent er meer mee bezig en in die dagen merk ik dat het contact weer verbeterd. De behoefte aan al die paarden om zich heen hebben ze dan minder, ze zijn meer gefocussed op het veulen dat zich aandient en zoeken meer de veiligheid van de stal op. Bovendien weten ze dat we helpen en daar rekenen ze ook op. Mijn jonge merrie dient altijd netjes haar achterwerk aan als ze weeën krijgt :+

Daar moet je dan wat meer je best voor doen. Het laat wel zien waar je staat en dat is soms confronterend. Ik heb niet de illusie dat ik met die paar uurtjes per dag kan opwegen tegen de kudde, maar ik doe wel mijn stinkende best om een goede relatie te behouden met ze en ik hoop dat ze me daarvoor waarderen.
Ik denk van wel, want als ik kom krijg 2 oortjes en 2 oogjes, meestal komen ze wel aansloffen en soms krijg ik een blije hinnik of die heerlijke hummehum als begroeting.

Het intensieve contact moet je werk in steken, ik zie het zo, gooi een paard los, geef het een kudde zodat hij jou niet nodig heeft en wat overblijft is de waarheid.
Ik heb er ook weleens gestaan dat mijn kleine merrie me geen blik waardig gunde en gewoon adios zei toen ik haar vroeg te komen, dikke vinger kreeg ik. Werk aan de winkel betekende dat, werken aan die relatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:05

Is ook altijd een moeilijke, dat contact :j
Is dat stalpaard zo blij je te zien, of is die gewoon blij dat die de stal uit kan ..
Mijn 24/7 buitenpaarden riepen altijd op mij zodra ik nog maar in beeld kwam, soms zelfs op het gehoor. Elke dag, uit volle borst. Stiekem heel leuk, al wist ik wel waarom .. ik bracht namelijk het (verse) eten. Nu ik dat niet meer doe hinniken ze ook niet meer :+ Soms wel nog eens, maar meestal niet .. Komen trouwens wel nog naar mij toe voor een knuffel en een aai .. Heb al een week niet door de modder moeten lopen om mijn pony te halen uit de paddock, die kwam netjes tot aan de poort en stak zijn neus in het halster (terwijl dat niks met eten te maken heeft, eten hebben ze in de paddock en als ze de stal in gaan gebeurd dat los, halster betekent puur werken.. ). Dat vind ik veel leuker dan die uitgebreide hinnikserenade van daardoor :Y) :+/

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:31

Bowen schreef:
Daar moet je dan wat meer je best voor doen. Het laat wel zien waar je staat en dat is soms confronterend. Ik heb niet de illusie dat ik met die paar uurtjes per dag kan opwegen tegen de kudde, maar ik doe wel mijn stinkende best om een goede relatie te behouden met ze en ik hoop dat ze me daarvoor waarderen.
Ik denk van wel, want als ik kom krijg 2 oortjes en 2 oogjes, meestal komen ze wel aansloffen en soms krijg ik een blije hinnik of die heerlijke hummehum als begroeting.

Het intensieve contact moet je werk in steken, ik zie het zo, gooi een paard los, geef het een kudde zodat hij jou niet nodig heeft en wat overblijft is de waarheid.
Ik heb er ook weleens gestaan dat mijn kleine merrie me geen blik waardig gunde en gewoon adios zei toen ik haar vroeg te komen, dikke vinger kreeg ik. Werk aan de winkel betekende dat, werken aan die relatie!

Ik gok dat het verschil tussen toen 2 paarden en nu een stal vol wellicht ook heeft bijgedragen eraan. nu is het beter, maar toen we op het dubbele zaten (24 paarden ofzo, nu nog maar 16, waarvan 11 van onszelf) waren we natuurlijk dik 16 uur per dag alleen maar bezig met de stallen etc. Nu zijn de stallen redelijk vlot gedaan en moeten er nog talloze klusjes gedaan worden aan achterstallig onderhoud en opruimwerkzaamheden aangezien we in die drukke tijd daar al helemaal geen tijd voor hadden. Daarnaast eisen de hengsten ook erg veel aandacht op, en de veulens... En al het jonge spul wat ook een goede opvoeding moet krijgen... Ze komen hier altijd, al staan ze er 10 min. op, ze komen toch, dat is het probleem niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 01:09

Mijn 24/7 buitenpaard is altijd heel erg blij me te zien, komt ook altijd naar me toe en loopt zelfs los mee vanuit de wei naar de poetsplaats of als we gaan werken (en nee, dat gaat gelukkig niet om eten, ik ben niet van de snoepjes en lokmiddelen met mijn paard). Ik heb echt een hele sterke band met mijn paard, dus ik snap werkelijk niet waarom een je geen intensieve band zou kunnen hebben met een buitenpaard. Gaan jullie wel eens gewoon in de wei zitten of kijken hoe een kudde werkt? Mijn paard weet heel goed bij wie hij hoort en is graag bij mij. Houdt me ook altijd in de gaten, als ik op het land mest schep of de omheining controleer of gewoon ga zitten en genieten van het hele tafereel om me heen. Het zal ook wel schelen dat mijn paard zijn vrijheid gewoon gewend is, het zal nooit worden afgenomen (uitzonderingen daargelaten, bv als het medisch noodzakelijk is). :)

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:46

Ik ben sinds kort verhuisd naar een stal waar hij van 9 tot 8 buiten staat heel het jaar door.
Ik heb mijn paard ook zien veranderen maar dan in positieve zin,hij werd mager op de vorige stal,nu heeft hij een buikje en staat met een vriendje samen.hij is een stuk fijner in de omgang en ik heb juist een betere band met hem gekregen.

Hiervoor stond hij op een stal waar hij 24/7 in de stal stond en in de zomer hooguit 4 uurtjes in de wei
En dat nog geeneens elke dag!soms ook maar 2 uurtje echt heel raar.
Ook stond hij daar meestal in een smerige zeikstal maar wat wil je ook als je daar de hele dag staat.
Hij kwam er natuurlijk wel uit om te rijden etc.
Maar hij kwijnde daar helemaal weg,mocht geen contact met andere paarden hebben,mocht niet snuffelen aan een ander terwijl ik stond te poetsen.ze mochten niet samen in de wei alleen naast elkaar en dan mochten ze ook niet gek doen,want dan werden ze gelijk binnen gezet.hij begon helemaal in te vallen en stond daar vaak als een zielig hoopje paard bij.hij kreeg ook te weinig ruwvoer en teveel krachtvoer.maar viel niet over te praten.ben blij dat ik daar weg ben!