Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:37

Waratje schreef:
NatasjavE schreef:
Mijn ruin heeft wel lang haar maar lang niet zo dik en lang als de meeste die hier rond lopen.

Als het dan echt hard gaat vriezen,...kan hij dan wel zonder deken? Ik doe er echt nog niks mee(want 2,5)

Gewoon kijken hoe hij het doet. Deken opgooien kan altijd nog als hij het koud krijgt. Het gaat niet om hoe dik ze in het haar zitten of hoe lang het haar is, het gaat om hoe het paard zich ermee voelt, of hij zich warm kan houden. Dat is per paard verschillend, dus kijk naar het paard.

Als het erg koud wordt gewoon deken op doen. Maar naarmate het kouder wordt wordt zijn wintervacht ook wel langer en dikker denk ik (Dat ik tenminste wel zo bij mijn pony's) Ik vind een lange dikke vacht nii zo heel fijn daarom doe ik bij het vriezen een deken op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:35

Lastig Natasja, ik weet ook niet wat ik zou doen. Ik ben geneigd te zeggen; zo'n jonkie zoekt het maar uit en kan het wel aan. Maar goed, koud hebben is natuurlijk niet goed. Sowieso ruwvoer opschroeven om de motor warm te houden? En eventueel eerder naar binnen (indien mogelijk) als het bv flink wat neerslag in combinatie met kou is. Kou kunnen ze vaak wel hebben, meer de combi nattigheid & kou niet. Deken zou ik het liefst zo lang mogelijk uitstellen.

Mijn vos staat van sochtends 9 tot 21 uur ongeveer buiten. Of het moet regenen, dan gaat ze eerder naar binnen, want dan wordt ze boos :+ Shetlief staat 24/7 buiten. Die gaat alleen met oud en nieuw, ziekte, of flinke hitte op stal.

xoxHorsesxox

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:02

Mijn paard, en de andere paarden van de stal staan van het voorjaar tot ongeveer eind september/oktober 24 uur per dag buiten. In de winter staan ze van 9 uur 's ochtens, tot 4/5 uur 's middags in de wei/paddock. Als het mooi weer is wat langer, slecht weer wat korter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:09

Hier ook dikke vachten ondanks dekens op...

Mijn merrie al 2x geschoren, zoveel haar en snel zweten, dus zondag maar weer kaal gemaakt...

Ze staat hier van ong half 9 tot 5 in de paddock

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:15

Tancreda4 schreef:
Lastig Natasja, ik weet ook niet wat ik zou doen. Ik ben geneigd te zeggen; zo'n jonkie zoekt het maar uit en kan het wel aan. Maar goed, koud hebben is natuurlijk niet goed. Sowieso ruwvoer opschroeven om de motor warm te houden? En eventueel eerder naar binnen (indien mogelijk) als het bv flink wat neerslag in combinatie met kou is. Kou kunnen ze vaak wel hebben, meer de combi nattigheid & kou niet. Deken zou ik het liefst zo lang mogelijk uitstellen.

Mijn vos staat van sochtends 9 tot 21 uur ongeveer buiten. Of het moet regenen, dan gaat ze eerder naar binnen, want dan wordt ze boos :+ Shetlief staat 24/7 buiten. Die gaat alleen met oud en nieuw, ziekte, of flinke hitte op stal.

Ja ik kan hem wat eerder naar binnen halen bij erg slecht weer.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:05

Mijn paarden staan bijna altijd buiten. Alle weides (op 1 na) hebben goede schaduwplekken en in ieder geval een wand aan de buitenkant van een schuurtje tegen de wind. Alleen met slecht weer, te harde wind of onwijs veel sneeuw, gaan ze naar binnen met een flinke lading hooi. In de zomer staan ze alleen met extreme hitte overdag op stal, maar mogen er 's nachts dan weer uit. Op een dag dat ze wel naar binnen moeten, staan ze van ongeveer 8 tot 7 's avonds op de wei. Lang zat, vind ik zo :)

Ben zelf hier ook echt een onwijze voorstander van en ik merk dat het in de voerkosten ook mee valt. Als ik ze veel op stal heb moeten ze veel meer hooi en brokken krijgen dan als ze lekker op de wei kunnen lopen...

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:08

24/7 met schuilstal voor lara die 3x in de week bereden word.
en 24/7 buiten zonderschuilstal voor de shetlanders waar niks meee gedaan word

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:23

hier ook 24/7 buiten! De wei staat gewoon open en het hooi krijgen ze in slowfeeders op de zandpaddock waar ook 2 inloopstallen op staan. Maar de wei is erachter en die staat altijd open, al is het nu een bubbber zooi maar ja ze lopen toch een beetje grasjes te plukken :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:41

Het weer blijft lang goed ze staan hier nog steeds 24/7 buiten is nog nooit gebeurd dat ze zo lang buiten bleven. Denk dat ze tegen volgend weekend 's nachts op stal gaan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:56

Hier ook, ondanks de dekens, behoorlijk veel vacht, meer dan de afgelopen jaren.
Ik heb er nu sinds vorige week een tweede paardje bij. Nu staan ze samen 24/7 buiten met groot schuilhok en alleen als het echt heel erg slecht is even binnen. In principe overdag van 9 tot ongeveer 4 in de wei en dan gaat rond 4 uur het touwtje dicht en blijven ze in de paddock. Nu even twee dagen ook overdag in de paddock zodat de wei een beetje bij kan komen van de ergste regen en morgen gaan ze denk ik weer gewoon de wei in. Als ze overdag in de wei staan krijgen ze twee keer per dag hooi ('s ochtends en eind van de middag) en nu ze ook overdag in de paddock staan krijgen ze drie keer (extra hooi 's middags).

Farno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:14

De pensionstal waar ik sta gaan de paarden van 7-16 naar buiten. Wat mij betreft zo veel mogelijk naar buiten hoor:-)

Obelix1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:26

Hoe langer ze naar buiten kunnen hoe beter het zijn tenslotte van nature buiten dieren als ze maar kunnen schuilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:35

flint en blesco: smorgens wanneer de eerste wakker is (ik of mijn ouders) gaan ze buiten & smiddags rond een uur of 4 half 5 terug binnen
rahere: als ik ze doe, rond 10 uur buiten, rond 4 uur half 5 terug binnen, als de eigenaars van zijn vriendinnetje ze doen, dan staat hij al rond half 9 buiten

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:08

En hoe doen jullie dat met het opstrooien van de schuilstal? Ik heb het idee dat ze die meer gebruiken als wc dan dat ze echt in het stro liggen. Het zand in de paddock is mooi droog, zou best kunnen dat ze daar gaan liggen. Met slecht weer wil ik toch dat ze binnen ook kunnen liggen. Of ben ik nou zo'n tut?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:30

Ik heb niets in de schuilstal, gewoon zand. van de wei waar hij in staat. Urine zakt toch wel de bodem in en het geeft alleen maar meer afval. De paarden liggen graag op het zand of gras, dus is het niet nodig om daar nog iets anders neer te leggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:10

Ik heb rubberen matten liggen en in de winter leg ik stro in t hokje van mijn shet. Zeker nu is de paddock steeds best nat en kan ze als ze wilt wel droog en wat "warmer" liggen. Ze plast er wel af en toe in, poepen alleen bij heel slecht weer en ze niet de moeite neemt naar buiten naar de poep plek te lopen .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:56

hier ook toilet. Dus nu met droge paddock alleen een klein beetje strooisel na het uitmesten, veegrestjes van het stro en hooi etc. en dan als het vies nat is gewoon wegscheppen.
Als het echter erg nat weer is en de paddock is echt zo nat dat er onvoldoende droge stukken zijn om te liggen, dan gaat er een pak (of desnoods 2) aan strooisel in. Zodat ze binnen genoeg bedekte ruimte hebben om schoon en droog en zacht te liggen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:39

Maar in de schuilstal is het toch sowieso droog, dus blijft de bodem daar ook droog? Of loopt het regenwater bij jullie de schuilstal in? Hier kan de wei zeiknat zijn, in de schuilstal en schuiltent is de bodem altijd droog.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:45

Het regent vaak in en ze lopen de natte troep de stal in. Maargoed opzich dus geen rare gedachte om er stro in te houden. Hooi voer ik inmiddels ook buiten in de ruif (deed ik 's avonds binnen). Ze laten toch veel liggen en dan heb ik elke week een potstal-effect met het bijbehorende ruggewerk :=

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:24

Ik heb beide paarden helemaal geschoren. Ze gaan van 07.00 tot 17.00 uur naar buiten. Het rijden probeer ik dan 's avonds te plannen zodat ze er dan nog een keer extra uit zijn. Voor mijn idee gaat het goed zo. Korter als dit gaan ze niet naar buiten trouwens, ook niet als het regent, stormt of sneeuwt. 10 uur is het absolute minimum dat ze in de wei rondscharrelen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:26

ik heb ook strokorrels in de schuilstal, hark het een paar x een beetje bij, en haal hem wekelijks leeg.
wil dat ze ook lekker kunnen liggen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:12

Die van mij liggen gewoon in het zand. Ligt niet anders als een laagje strokorrels volgens mij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:29

maar zand kan ik niet schoonhouden, wordt een gore poep en pies bende,

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:32

haal er na een week een kruiwagen of 8 uit, staat 2 paarden en 2 ponies in overdag, snachts 1 paard 1 pony.

ik voer ook binnen, dus daar staan ze veel.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:22

wij hebben de drachtige merrie's zo nu en dan nog op het land, als ze niet het land op gaan gaan ze 3 uurtjes in de bak.

De jongen groep staan dag en nacht buiten, in een weide van onze huis af.
Die halen we dit weekend of volgend weekend op.
Het word er nu wel erg nat. -O-

**Aangepast wegens onduidelijkheid**
Laatst bijgewerkt door daphneM op 10-12-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt