[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TanteFlavie

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:04

Hij heeft ook hooiruiven gemaakt van betonnetten. Toen dacht ik nog ... zou goed zijn... maar ik heb het niet geriskeerd... Nu heb ik daar een beetje spijt van. Die waren iets goedkoper. De rasters waren dacht ik 5 op 5 cm.

Misschien is dat iets voor jullie?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:41

Nee heb echt kleinste nodig 3x3.
Heb twee welshjes, twee shetjes en een lusitano.
Toch bedankt voor je info :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:53

Ik kom eventjes binnenvallen want wellicht kunnen jullie mij helpen! :) Ik voer al een aantal jaartjes uit slowfeeder hooinetten:

Dit hebben wij:

https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 8255_n.jpg

Deze hadden wij al eerder maar zijn een tijdje weg geweest, toen hadden wij gewoon hooinetten tegen de muur van de schuilstal hangen. Nu hebben wij deze van de week weer neergezet omdat ik ook wil dat ze buiten kunnen eten, nu hebben ze hem alleen na een paar dagen al gesloopt :( Mijn merrie (heeft enorme jeuk) gebruikt het als schuurpaal, daar door is hij denk ik ook kapot gegaan..

Heeft iemand misschien een goed idee hoe we dit kunnen oplossen? Andere slowfeeders zijn ook welkom hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:22

Kun je niet beter het probleem (de jeuk) aanpakken ??

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:23

Nee dat gaat niet ze is uitbehandeld bij de DA.. We geven normaal gesproken aloe vera gel maar dat mag ze nu niet ivm haar dracht.. We hebben voor de rest alles eigenlijk al geprobeert maar niks helpt alleen die aloe vera..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:10

Ding verplaatsen zodat die onderdeel van de omheining is? Dan stopt de stroomdraad het schuren wel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:15

Gewoon weer in de schuilstal voeren

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:18

Amalarab schreef:
Gewoon weer in de schuilstal voeren

Ik wil dat ze binnen en buiten kunnen eten, ze eten liever buiten als binnen en mijn merrie is nogal dominant dus die wil mijn shet nog wel eens aanvliegen, en als ze alleen binnen kunnen eten gebeurt dat veel vaker dan dat ze ook buiten kunnen eten :)

Tamary: dat is wel een goed idee ja! Dat ga ik denk ik wel overwegen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:38

Wat zijn jullie ervaringen met het ophangen van dergelijke slowfeeder hooinetten(zoiets als hierboven had ik in gedachten)? Knoeit het heel erg? Welke maat heb ik nodig om voldoende te hebben voor 1 paard zodat ze de gemiddelde 12u dat ze van het winter buiten staat constant toegang heeft tot hooi? Laten jullie de netten volledig leeg eten en vul je het daarna pas bij of zakt het braaf naar onder en kom je nooit hooi tegen dat er te lang in zit en smerig wordt?
Waar zijn ze allemaal (betaalbaar) te koop of heeft iemand ze zelf gemaakt?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:06

Je kan ze gemakkelijk zelf op maat maken. Gewoon kijken welke afmeting je nodig hebt en op internet heb je zo een bedrijf gevonden die ze verkoopt (als je bij mij op "geplaatst" klikt kom je ook adressen tegen).
Het meest gebruikt is pp, touwdoorsnede 4 mm en mazen van 30 mm.

Je kunt ze op maat kopen met een omzoming op de buitenrand, maar ook zonder die versteviging zijn de netten net zo sterk met ons doeleind.
Wij kopen elk jaar een groot stuk en knippen daar telkens het stuk uit wat we nodig hebben (we gebruiken roosters). We vervangen ze ongeveer elke 4 maanden, omdat er dan flinke gaten in zitten. Die zitten in het midden van het net, waar ze lopen te plukken en trekken. De buitenrand blijft bij ons zonder omzoming gewoon intact.

Wij zijn voor een stuk van 2.30 bij 4.50 zonder omzoming zo'n 75 euro kwijt (hier halen wij 8 stukken uit).

Hoeveel en hoelang ze ermee doen zal je echt zelf uit moeten proberen, dat verschilt per paard. Als je ze eerst leeg laat eten, blijft er niks achter en als je ze eerder bij vult kun je zelf zien of het nog fris genoeg is om te laten zitten.

Creatief denken en je kunt voor jouw situatie een prima net maken zo groot of klein als je wilt. Het is gemakkelijk materiaal en in dit topic staan genoeg voorbeelden van hoe op te hangen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:14

Fijn topic dit, ga het binnekort allemaal eens doorlezen.
Mn pony gaat deze winter de paddock weer op, en het zou fijn zijn als ze dan een goede slowfeeder heeft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:21

Het bevestigen moet niet zo'n probleem zijn, maar ik geen idee welke maat er zou moeten komen voor 1 paard.. 1 bij 2? Ik wil een dubbel net (of eentje die ik zelf dubbel kan vouwen).
Had niet eens erbij nagedacht dat het midden uiteindelijk slijt. Hebben jullie het idee dat het bij de 'goedkopere' netten meer of sneller gebeurd of is beide wel wat gelijk?
Zal het topic eens doorspeuren naar adresjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:34

Goedkopere (dunnere) netten slijten idd harder als de dikkere.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:56

Wij hebben hier dus allemaal netten van 1,5 meter lang en daar gaat een half baaltje per net in.
Per D-pony eten ze als ze niks anders hebben een half baaltje per dag.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:48

Even een vraagje voor degenen die met zo'n palletbak voeren..
Ik heb hier zelf nog zo'n ding staan en wil die in de paddock op het stenen gedeelte plaatsen. Kan hem vastzetten aan een biels.
Nu had ik in gedachten om er een ijzeren ombouw voor een net in te maken. Maar ben bang dat dat veel lawaai gaat geven..Heeft iemand zoiets en is dat zo of valt het mee qua lawaai..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:08

Ik heb zoiets gehad, maar het maakt wel aardig wat lawaai, zeker als de bak steeds minder vol zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:00

Zammie schreef:
Even een vraagje voor degenen die met zo'n palletbak voeren..
Ik heb hier zelf nog zo'n ding staan en wil die in de paddock op het stenen gedeelte plaatsen. Kan hem vastzetten aan een biels.
Nu had ik in gedachten om er een ijzeren ombouw voor een net in te maken. Maar ben bang dat dat veel lawaai gaat geven..Heeft iemand zoiets en is dat zo of valt het mee qua lawaai..

Die van mij schuift niet echt heb hem ook los staan, is dan geen palletbox maar 1000 litervat zonder bovenkant
hoe bedoel je ijzeren ombouw voor net?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:05

Inderdaad voor het net en dan die met de 1 of andere constructie weer zo dat dat ding zakt zeg maar..
Palletbak staat hier toch ongebruikt en zag ze hier weleens voorbij komen in het topic.
Maar moet geen lawaai maken..Manlief heeft nachtdiensten en dan slaapt hij ook overdag. Ding staat best dichtbij het huis tenzij ik hem in de paddock zelf zet, dan maakt het niet uit..Maar dan ben ik weer bang voor zand eten door het hooi wat wel op de grond komt..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:10

Ons hooikrat maakte eerst ook veel lawaai omdat ze hem steeds een stukje optilden met het eten. Nu hebben we de onderkant volgegoten met beton :o en nu is het een stuk rustiger :D . Ik klik de netten in karabijhaken die in de krat vastzitten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:14

ik heb juist karabijnhaken aan het net die ik weer aan ogen op de bodem vastklik

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:31

Ik kom hier allemaal slimme ideeën misschien dat jullie ook een idee hebben voor mijn "probleem".

Sinds een maand of 2 hebben wij kunststof slowfeeder bakken op stal met een net. Eerst 1 per paddock (wij hebben 2 paddock's met ieder 4 paarden erin), dit bleek bij een van de paddock's niet handig want 1 paard stond letterlijk de hele dag bij de slowfeeder en de andere paarden kregen geen kans. We hadden nog een kunststof bak staan dus er een bij gemaakt. In de andere paddock gaat het wel goed, alle paarden krijgen daar voldoende binnen en wisselen netjes om of eten samen.

Maar nu hebben we 2 tractorbanden doelloos liggen in de paddock's waar voorheen hooi in gelegd werd. Ik heb al zitten puzzelen maar hoe kan je hier op ongeveer dezelfde manier een makkelijk te vullen slowfeedersysteem van maken? Dus ook met een net of rooster. Eventueel laswerk is geen probleem.

Zat zelf richting een rond rooster te denken maar als dat zo groot is als de opening van de band dan schuiven ze dat in de band opzij en dan kunnen wij het net zo goed zo het hooi geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:58

Tja, gewoon het hooi in een groot net doen en dat vastleggen in de banden? Dat lijkt me het simpelst :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:00

Hallo, ik kom even binnenvallen. Ik heb een hele mooie slowfeeder in mijn stal gebouwd. Een hoek afgezet met hout en een metalen rek er op. Nu kan mijnpaard niet meer op stal en wil ik het rek verkopen. Iemand interesse ? Foto's volgen, zal hem ook op de markt zetten. Werkt echt super. Ook voor de evt. Stalhouder is het erg eenvoudig vullen. Stuur maar pb.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:52

@ Bertine: je hebt PB.

Ik zit hier ook met een probleem. We hebben hier in pension 2 paarden samen staan die 24/7 buiten staan. Een 4-jarige, en een 20-jarige pensionado. :')

De 4-jarige is aan de magere kant, de 20-jarige is dusdanig dik dat die eerdaags door zijn hoeven gaat vrees ik. Het oude paard is de baas en eet, als hij de kans krijgt, het eten op van het jonge dier. _-:( Verschrikkelijk irritant. Met krachtvoer geven staan ze wel apart, zodat het jonkie op zijn gemak kan eten.

Voor het jonge dier wil ik straks graag een slowfeeder neerzetten zodat die kan eten wanneer ze wil, maar het oude paard zal zich letterlijk doodeten vermoed ik. :oo Hoe zouden jullie dit oplossen?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:00

UK_eef schreef:
@ Bertine: je hebt PB.

Ik zit hier ook met een probleem. We hebben hier in pension 2 paarden samen staan die 24/7 buiten staan. Een 4-jarige, en een 20-jarige pensionado. :')

De 4-jarige is aan de magere kant, de 20-jarige is dusdanig dik dat die eerdaags door zijn hoeven gaat vrees ik. Het oude paard is de baas en eet, als hij de kans krijgt, het eten op van het jonge dier. _-:( Verschrikkelijk irritant. Met krachtvoer geven staan ze wel apart, zodat het jonkie op zijn gemak kan eten.

Voor het jonge dier wil ik straks graag een slowfeeder neerzetten zodat die kan eten wanneer ze wil, maar het oude paard zal zich letterlijk doodeten vermoed ik. :oo Hoe zouden jullie dit oplossen?

apart zetten en op het gras de oude een graasmasker geven