Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:49

Maar dat is nou juist het mooie van paarden, dat ze dan TOCH in staat zijn van dat eenzijdige, hun lichaam aan alle behoefte te voorzien :j Dat blijkt toch wel uit al die paarden die jaar in jaar uit 24/7 op het land staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:53

Ik ben het niet met je eens :D
Tegenwoordig is men er toch wel achter dat veel van de been/ocd-problemen komt omdat jonge paarden de wei op gedaan worden en zonder bijvoer jaren in hun eigen onderhoud moeten voorzien.
De botstructuur loopt hier wel degelijk een groei-achterstand van op. En bij inrijden ontstaan dan veel beenproblemen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:58

Das maar enkel bij beperkte rassen zo volgens mij. Ik denk dat dat meer aan het ras ligt.

Bij al die 100.000-den Fjorden die bijna heel hun leven op de wei staan merk je bijvoorbeeld niks :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:02

Ik denk dat daar technisch minder van gevraagd wordt als van een dressuurcrack in spé :D Maar het zal ook best met de hardheid van het ras (koudbloed versus warmbloed) te maken hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:15

Jeddah schreef:
Nou had ik juist net geleerd dat paarden het juist SUPER doen op eenzijdig hooi/gras? Ze hebben helemaal geen variatie nodig, want ze kunnen haast van niks een feestmaal maken in hun super geadapteerde lijf.

Dat is nieuw voor mij ;)

Paarden die in het wild leven zoeken overal een hapje. Een besje, een takje, een grassprietje.
Hooi waar geen kruiden ed inzitten vind ik wel degelijk arm. Ik zou mijn paard ook nooit alleen op hooi laten leven.
Hier mogen ze bijv los lopen en eikeltjes snaaien ( niet teveel ;) )

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:39

dat is voor mij ook nieuw.
zou je een linkje ofzo kunnen doorgeven waar je dit geleerd heb?
voor zover mijn kennis reikt, gaat het zoals Antheman zegt.

mijn paarden leven op (bijna) alleen hooi, maar dat hooi bestaat dat wel uit verschillende grassoorten en is niet (on)kruidvrij ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:21

Ik heb het vooral gelezen in het boek van Paardnatuurlijk :j Maar blijkbaar heb ik het verkeerd gelezen/begrepen?

Mijn paarden leven overiegns wel gewoon op hooi, winterpeen, grasbrok, berken takken en het gras uit de wei wat ze alleen in de zomer een paar uur krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:24

Ahh PN :D
leuke site hoor en er zitten genoeg dingen bij waar je wat aan hebt, maar ze slaan de plank wel eens mis c.q. zien alles door een iets té natuurlijke bril ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:34

Nee, het boek, niet de site ;) Wat ze schreven klonk mij erg logisch, over voeding dus.
Eens dat ze veel door een hele rare bril zien en ik ben helemaal geen "natural" verre van zelfs.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:36

Dingen die logisch klinken hoeven niet altijd de waarheid te zijn ;) Voorzover mij bekend zit er daar ook niet iemand die een gedegen medische/natuurkundige achtergrond heeft, maar iemand met hart voor op een zo natuurlijk mogelijke manier paarden houden :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:45

Nee, dat weet ik wel ;) Klopt, ze zijn geen geleerden, ik heb het boek helaas niet meer, anders kon ik even opzoeken wat er nou ook alweer stond en wat ik meen dat ik ook op I-net gelezen heb.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:57

Ik heb het ook gelezen, Jeddah en ik ben het ook met je (hun) eens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:03

Prima hoor :D Maar niet mijn ding :D

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:10

quote uit het boek: In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is de natuur niet 1 grote kruidentuin. Het komt veel voor dat er in een bepaald gebied, dat gemakkelijk honderden kilometers kan beslaan, nauwelijks sprake is van variatie. Een bepaalde plantensoort heeft daar dan precies de goede bodem en het goede klimaat om de andere soorten te verdringen.
Wij zijn zelf gaan kijken in de gebieden waar wilde paarden wonen en het meest opvallende was de eentonigheid van de vegetatie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:11

Jeddah schreef:
Ik heb het vooral gelezen in het boek van Paardnatuurlijk :j Maar blijkbaar heb ik het verkeerd gelezen/begrepen?

Mijn paarden leven overiegns wel gewoon op hooi, winterpeen, grasbrok, berken takken en het gras uit de wei wat ze alleen in de zomer een paar uur krijgen.

Aha ;)
Frqans en Ilona waren overigens ook bij de presentatie ;)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:14

bluebeauty schreef:
quote uit het boek: In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is de natuur niet 1 grote kruidentuin. Het komt veel voor dat er in een bepaald gebied, dat gemakkelijk honderden kilometers kan beslaan, nauwelijks sprake is van variatie. Een bepaalde plantensoort heeft daar dan precies de goede bodem en het goede klimaat om de andere soorten te verdringen.
Wij zijn zelf gaan kijken in de gebieden waar wilde paarden wonen en het meest opvallende was de eentonigheid van de vegetatie.

Nog even een samenvatting van het volgende stuk
Hoe komt hij dan aan de verscheidenheid aan voedingsstoffen die hij nodig heeft?
Hij heeft zijn eigen ingebouwde kruidentuin. Ze kunnen de voedingsstoffen zelf omzetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:37

bluebeauty schreef:

Wie zijn 'wij' in dit geval ?? En welke natuurachtergrond heeft 'wij' om daadwerkelijk te kunnen zien of het ene grasje gelijk is aan het andere grasje??
Hoe kan 'wij' inschatten wat de preciese samenstelling c.q. voedingswaarde is zonder dit in een lab uitgebreid te testen ??
Immers de grondsamenstelling geeft de voedingswaarde aan het gras (buiten de regen, zon en evt mest die het van nature meekrijgt).
Een kalkhoudende grond zal een hele andere voedingswaarde aan gras geven als een kalkarme grond.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:02

Ik was dolgraag naar de JJ-dag geweest: "moest" werken helaas.

Wel interessant overigens de mening ten aanzien van Duits hooi.
Ik moet eerlijk bekennen.... jarenlang van de ene hooiboer naar de andere gezeult... dit hooi niet goed (genoeg) dat hooi niet goed etc etc etc en sinds ik Duits en/of Frans hooi geef, ben ik uitermate tevreden.
Naar ik begreep is het Hollands hooi niet goed droog te krijgen ivm vaak te natte grond van NL.
Duits en Frans hooi is vaak een stuk droger, hoger ruwe celstof-gehalte... iig ik vind het prachtig spul. Ruikt vaak ook veel anders dan Hollands hooi.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:55

scoxxx schreef:
Duits en Frans hooi is vaak een stuk droger, hoger ruwe celstof-gehalte... iig ik vind het prachtig spul. Ruikt vaak ook veel anders dan Hollands hooi.

Nu je het zegt, dat werd idd benadrukt ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:29

Het was handig geweest wanneer we van te voren hadden geweten dat er zo"n lezing plaatsvond. Volgens mij was het idee van pp toch dat paarden veel bewegen op verscheidene ondergronden om nu ook te gaan betuttelen in omheining en voer maakt het voor mij minder interresant. Het is gewoon een idee en waarom moet dat nu weer commercieel uitgebuit worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:46

Dinopino schreef:
Het was handig geweest wanneer we van te voren hadden geweten dat er zo"n lezing plaatsvond. Volgens mij was het idee van pp toch dat paarden veel bewegen op verscheidene ondergronden om nu ook te gaan betuttelen in omheining en voer maakt het voor mij minder interresant. Het is gewoon een idee en waarom moet dat nu weer commercieel uitgebuit worden.

Volgens mij zie je dit verkeerd.
Bjorn zou het liefste uit milieu overwegingen het zus en zo zien.
Dat betekent niet dat het zo moet.
Ik zie geen commercieel aspect overigens. Je bent er zelf bij wat en hoe je de boel inricht en hoeveel geld je daaraan kunt en wilt besteden ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:54

Precies! das het leuke van het idee, dat je het naar je eigen wensen invullen kan :j

Gezien we hier nu al 2 dagen achter elkaar non stop regen hebben heb ik vanmorgen de paradise gesloten. Ik baal er wel van, maar het is te drassig voor ze om heen en weer te gaan en ben bang dat ze er nog een pees blessure van oplopen. Alleen Malle heeft er totaal geen moeite mee, die galopeert met net zoveel gemak van de ene naar de andere kant ;)

Weet nog steeds niet wat ik ga doen eraan. Zand, ik ben bang dat dat inderdaad er net zo makkelijk doorheen ploegt. Het is toch een flink stuk om ook maar even te betegelen ofzo, dus dat wordt hem ook niet :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:39

hier is het pad ook al en tijd gesloten hoor ;)
Zou me daar niet zo druk over maken.
Heb ze nu ook tijdelijk even op een ander stukje van de wei moeten zetten omdat het stuk achteraan erg zacht is en waarschijnlijk nu door al die regen echt heel kwetsbaar. Helaas namen ze de kans waar op dat droge grote stuk gelijk flink te gaan rennen, vliegen en idiote bokkesprongen te maken waardoor ze al weer flinke sporen trokken. 1 van de Ergste onruststokers toen maar even aan het touw laten grazen en ondertussen het stuk wei de helft kleiner gemaakt zodat het wat minder uitnodigt tot flink gas geven en dan kunnen ze nu tenminste voor de afwisseling nog even een paar uurtjes grazen.

Hopen dat het snel weer droog wordt, want zelfs het nieuwe, hogere, achterste deel van de paddock is nu nat. Bak staat onder water omdat het niet zo snel de grond in kan zakken naar de drainage, dus heb voor de zekerheid samen met 1 van de andere eigenaren de stallen ook maar klaargemaakt voor vannacht. Als het vandaag niet opdroogt kunnen ze dan vannacht in elk geval allemaal even droog liggen in het strooisel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:03

Bij ons helpen die ecoraster heel erg. die kun je zelfs nu nog over de modder leggen. Ik hoor net dat het gaat vriezen dus nu hebben we straks als mogelijkheid nog een afwisselende ijsbaan, denk dus dat ik mijn doorwaadvijver maar afsluit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:49

Ecoraster? Heb je meer info?