Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:44

balance schreef:
Even een schuilstal vraag hier.
Ik wil hem tegen een vaste bestaande stal aanbouwen, opening naar het oosten, dak aflopen naar het Noorden. Wat is jullie ervaring daarmee?

Lijkt me prima! Ik heb zuid, licht zuidwest. En ik moet hem aankomende nacht weer dicht doen ivm zware windstoten uit -jawel- zuid.. zuidwest.. (wind erin vinden we te link ivm wegvliegen dak schuur. Ervaring leert dat ze toch buiten willen zijn bij onstuimig weer

@dais; sterkte, zal bij jou nog ietsje harder gaan spoken gok ik..

balance
Moderator Over Paarden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:06

Die van ons is inderdaad helemaal weggewaaid, opening op een open vlakte op het Noorden. We gaan hem dus opnieuw opbouwen en dan tegen een oude bestaande schuur aan. Bedankt voor jullie reacties :).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 21:25

Wij hebben de opening op het noorden. Oostenwind doe ik wel de deuren dicht maar westenwind/storm brengt hier de schade.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:36

Wij hebben de stal op het zuid oosten, maar de poetsplaats kon helaas niet anders dan zuid west. Regent wel behoorlijk in met dit weer, maar dan ben ik toch niet zo gemotiveerd om wat te gaan doen :o ik had verwacht meer wind op de stal zelf te hebben, maar dat vind ik meevallen.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:41

Hoi allemaal,

Aangezien wij vanaf maart /april de paarden aan huis krijgen in Denekamp, Overijssel , ben ik opzoek naar een mestafvoer. Nu wilde ik eerst zo’n service bedrijf inhuren die een bak plaatst en op afroep komt legen. Nu kan ik niets vinden in die richting van het land. Wie woont er hier in de buurt en heeft de gouden tip?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:50

Ik heb hetzelfde systeem via de plaatselijke grondwerker. Even rondbellen voor een huurcontainer voor paardenmest en ophalen mest kan ook wat opleveren.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:28

Toevallig deze week een oproep op onze lokale Facebook pagina gedaan voor het ophalen van mest. Heb dan geen containerbak (maar mestplaats van keerwanden) maar dat leverde 1 grondwerker op (10€ per 1000 kilo) en een ander die voor €50 gemiddeld de mestbulten in de buurt van ons dorp ophaalt.
Werd getipt door andere paardenmensen dus dat is wat ik bedoel, misschien reageren mensen uit de buurt :-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 08:37

Geen schade bij jullie? Zo hard heb ik het nog niet weten waaien volgens mij. Alles lijkt wel nog heel.

Met mest ophalen in NL kan ik niet helpen. In BE werkt het anders heb ik al begrepen.

Wij hebben 2e hands solarium aangekocht, voor de nog te bouwen poets/wasplaats :+
Hoop morgen rubberen staltegels op de halen.

Wat is de ondergrond van jullie poets/wasplaats?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:24

Op het eerste zicht geen schade en onze nieuwe schuilstal (open op het noord-oosten) staat ook nog.
Wel veel vuilzakken, takken en verkeersborden moeten ontwijken onderweg naar het werk.

@cheybinky: Bij ons komt een naastgelegen boer het ophalen. We betalen er wel voor, maar hij heeft er ook wel zijn werk aan natuurlijk. Ik denk zo een 100-120€, maar hij moet naar achter rijden en het tussen 2 muurtjes uitschrapen dus niet de meest handige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:25

Hier sowieso 1 boom om, straks even verder kijken.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:37

Dankzij het bericht over wegvliegend dak heb ik iig geen oog meer dichtgedaan na 0400 :') het dak zit er overigens gewoon nog op.
Poetsplaats is bij ons beton met rubber erop. Denk aan voldoende ruimte en vlakke vloer voor de smid als je aan de slag gaat.

Hier ook boer in de buurt die tegen vergoeding mest haalt, woont voor jou alleen te ver weg denk ik (Buurse)
Laatst bijgewerkt door Jade op 21-01-21 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:38

Oh de poetsplaats is hier betegeld met bandjes er om.

Afbeelding
Gisteren voor de les, man wat vond ik het spannend haha.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:44

Oh robijn je had les met je puppy? Vertel eens wat de reden is voor de euforie over je les? Manier van lesgeven of een typisch oplossing of iets? :)

Hier geen schade op het erf. Vriendlief kwam om 1u pax thuis en heeft de paarden nog gecheckt. Stonden vol in de wind, kontje erin gedraaid, hoofd omlaag.
Ik heb sinds gisterenavond migraine dus me verrot geërgerd aan de herrie van de wind :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:50

Jazeker, 3e keer in de bak en 1e les voor mij in anderhalf jaar.
Het paste gewoon goed bij mij (ik heb zelf altijd klassiek gereden) en mijn puppy reageert als een normaal paard (mijn trauma paard absoluut niet) waardoor ik erachter kwam dat ik zelf echt nog wel kan rijden. Ze ging echt heel fijn lopen voor zo'n gup.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:07

Hier ligt één flinke tak uit de Berk op de oprit, maar verder zie ik geen dingen op het erf die daar niet horen. Wel flinke regen gehoord, maar in de paddock ligt eigenlijk maar één plasje van 1,5 m2, dus dat is ook niet noemenswaardig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:22

Bij ons een boom om die al dood was, gelukkig hadden we gisteren net de aanhanger die daar stond verplaatst...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:26

Dat is mooi geluk hebben!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:32

Bedankt voor de vele reacties (en jullie zijn al 5tal pagina's verder _/-\o_ ). Oh die houten omheining, ik zou huilen! Ik weet het allemaal niet zo goed, wil ik ze echt wel aan huis. Wat me tegenhoudt is combinatie met gezin en de kostprijs (groter terrein nodig + investering). Nog eens goed over nadenken. Trouwens, ik ben jaloers op jullie prachtige locaties!

Interessant de meningen over de evolutie van het houden van paarden. Ik denk dat ik soms niet besef wat voor een pareltje ik heb. Geen bewegingswonder maar zo ontzettend lief en rustig alsook polyvalent. Wel enorm veel grondwerk aan besteed, hij blijft gevoelig en je moet consequent zijn maar er zit geen kwaad in. Hier dus ook een die zowel op de weide als transport als rijden nooit bescherming om heeft. Nooit geblesseerd. En eerlijk, ik besef soms niet dat sommige paarden dat echt wel nodig hebben. Dat ik gewoon geluk heb. Ik denk al snel dat andere paarden ook zo zouden zijn met 'meer buiten 'ander voer' 'meer bakwerk' en dergelijke. Maar nee, tijdens corona heb ik 2 andere paarden verzorgd, en moet ik toegeven dat het niet zo eenvoudig is.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:37

Oh haha gelukkig dat jullie die aanhanger nog hebben verplaatst dan!

Hier zit het nieuwe dak er gelukkig ook nog op :+ Het ging wel echt kneittertje hard zeg... Wel een lekkage aan de voorgevel, maar de regen kwam dan ook echt horizontaal aanzetten met absurde windkracht er achter.

Zowaar leek alles qua bomen ook nog te staan. En de paardjes waren lekker ontspannen vanochtend :D

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:50

Ik heb niks gemerkt van de storm, las het ineens overal maar ik heb heerlijk geslapen
Aantal dikke taken lagen er in de bak een een dode boom van buurman lag half om, maar gelukkig de andere kant op

Mijn poetsplek zijn stoeptegels, is overdekt maar niet binnen Binnen zou ik beton en afvoerpotje willen voor het water

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:55

Poets/was plaats is hier iets geruwd beton.

Hier niets stuk als een de hoekpaal van de bak is naar binnen gekomen. Nou ja dat is op te lossen :)
Maar geen oog dicht gedaan maar nu wel lekker buiten met een voorzichtig zonnetje.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:57

Ik zat rechtop in bed. De aanhangwagen is aan de wandel gegaan, overal lagen spullen en er is een deken die in een stal hing naar buiten gewaaid. Geen echte schade. Een regenpijp die weg is geslagen, zulke dingen. Met uitmesten zag ik dat de paarden ook stress hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:03

Oh hier is achter op het terrein nog wel meer naar beneden gekomen haha. Scheelt weer snoeien :+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:59

Paarden zijn denk ik wel iets onrustig geweest maar het spookte ook flink. Zelf ook een aantal keer wakker geweest vannacht omdat de wind vol op de gevel van mijn slaapkamer stond.
Toch maar 1 tak moeten ontwijken op weg naar huis en dat was het.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:21

Ik heb aan de paarden niets gemerkt vanochtend; Boon wilde de stal uit om te eten en Peppy had zich gepaneerd. Wel nog een flinke handvol kleinere takken van de oprit gehaald en langs de weg een wat dikkere tak verder in de berm gegooid.