Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:37

_Lorette_ schreef:
Ik ben het voornamelijk eens met betrekking tot de voeten. Die zijn tegenwoordig vaker klein, smal, steil en niet passend bij het formaat en bouw van het paard. Maar dat zie ik nog meer in Duitse lijnen dan Nederlandse lijnen.

Die van mij is een Duitser en heeft inderdaad kleine en smalle voetjes. Gelukkig wel gelijk, maar ik zie ze ook liever iets groter.

Dit is ons plekje voor de paarden:

Kleine kanttekening, ze gaan hier normaal gesproken gewoon zonder beschermers naar buiten maar die van mij is een sloopkogel haha. Zie ook einde filmpje :o :D Dat gaat echt iedere dag zo en ik heb vorig jaar zoveel ellende gehad dat ik het zonder niet meer aandurf.

_Lorette_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:42

Ik snap wel dat je haar het liefst in bubbeltjesplastic verpakt, Laurie :)) Jullie plek voor de paarden is waanzinnig. En zóveel ruimte!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:56

Ik vind het echt moeilijk dat te laten zien omdat 'men' er vaak niet zo'n voorstander van is :o Ze komt jaarrond de hele dag op gras, maar een dag niet gebokt is een dag niet geleefd geloof ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:57

Als het niet nodig was, dan deed je het ook niet. Je merrie heeft er ook niets aan om 'stuk' te gaan.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:11

Dat is zeker zo!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:20

Laurie schreef:
Ik vind het echt moeilijk dat te laten zien omdat 'men' er vaak niet zo'n voorstander van is :o Ze komt jaarrond de hele dag op gras, maar een dag niet gebokt is een dag niet geleefd geloof ik.

Ik ben ook geen voorstander, maar mijn vroegere merrie ging ook met bescherming de wei op hoor.

Anders werd ik wel heel erg grootafnemer van betadine en wondzalf :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:22

Laurie schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik ben het voornamelijk eens met betrekking tot de voeten. Die zijn tegenwoordig vaker klein, smal, steil en niet passend bij het formaat en bouw van het paard. Maar dat zie ik nog meer in Duitse lijnen dan Nederlandse lijnen.

Die van mij is een Duitser en heeft inderdaad kleine en smalle voetjes. Gelukkig wel gelijk, maar ik zie ze ook liever iets groter.

Dit is ons plekje voor de paarden:

[ Video ]

Kleine kanttekening, ze gaan hier normaal gesproken gewoon zonder beschermers naar buiten maar die van mij is een sloopkogel haha. Zie ook einde filmpje :o :D Dat gaat echt iedere dag zo en ik heb vorig jaar zoveel ellende gehad dat ik het zonder niet meer aandurf.

Wel een prachtige plek en een prachtig paard!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:26

Mooi Laurie
Je plek en je paard <3
Ach lekker buiten en dan bescherming om prima toch.
Beter dan niet naar buiten want ze maken zich stuk wat je helaas ook zoveel hoort.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:36

Riep je mij Boemel :o?

@ Laurie: Je merrie heeft zeker een pakje Red bull binnen :D

Ik vind dat het fokken de laatste jaren er ook echt op achteruit ging. Je hoorde standaard fokkers aan iedere ring 'meer bloed' zeggen.
Na een generatie half geschifte paarden waar het gros van de ruiters liever niet opstapte is dat idee toch aan het verwateren denk ik.
Ik laat me er niet meer aan vangen in ieder geval: karakter strikt op 1 nu.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:00

betadine schreef:

:')

Helaas zie je zelfs bij de Friesen nu steeds 'meer bloed', nu waren sommige wel meer dood dan levend :') Maar het hele idee van een Fries is dat 't zo'n heerlijk nuchter paard is... nou, daar moet je tegenwoordig toch wel goed voor zoeken :') Worden allemaal van die lekkere ranke, hoog op de poten sportFriezen gefokt... zo niet mijn ding -O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:02

betadine schreef:

@ Laurie: Je merrie heeft zeker een pakje Red bull binnen :D

Ik vind dat het fokken de laatste jaren er ook echt op achteruit ging. Je hoorde standaard fokkers aan iedere ring 'meer bloed' zeggen.
Na een generatie half geschifte paarden waar het gros van de ruiters liever niet opstapte is dat idee toch aan het verwateren denk ik.
Ik laat me er niet meer aan vangen in ieder geval: karakter strikt op 1 nu.

Ha ha ja!
Tegenwoordig gaat mijn Betadine over datum. De Friese dames hebben nooit wondjes. :D

Ik heb vorig jaar zoektocht braaf paard gedaan. Ik vond mezelf niet echt veeleisend :D.
Braaf, gezond, minimaal 165cm, zadelmak, 4 tm 12 jr oud, doel basisdressuur, bosritten. Voornamelijk bedoeld voor mn vriend. Tot eur 10.000.
Ras maakte niet uit.

Was nog niet zo'n eenvoudige opgave.
Merendeel was te heet, te sensibel. En wat het niet was, kwam de keuring niet door. :( .

Kan me niet herinneren dat ik vroeger zoveel moeite moest doen om een braaf gebruikspaard te vinden.

Uiteindelijk een Friese merrie van 11 gekocht.
M1 +4 dressuur, enkel/dubbelspan ervaring, bosritervaring.
Goudeerlijk, altijd goede zin, maar nu ze eenmaal in conditie is toch ook best een heethoofd ;).

Maar, nog niet zo erg als mijn 6 jarige Fries. Die is heter en sensibeler dan ik ooit bij de KWPN-ers heb meegemaakt.
Gelukkig blijft het daarbij. Steigeren, bokken en er vandoor gaan, dat zit er bij beide totaal niet in.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:03

xXutopiaXx schreef:
betadine schreef:

:')

Helaas zie je zelfs bij de Friesen nu steeds 'meer bloed', nu waren sommige wel meer dood dan levend :') Maar het hele idee van een Fries is dat 't zo'n heerlijk nuchter paard is... nou, daar moet je tegenwoordig toch wel goed voor zoeken :') Worden allemaal van die lekkere ranke, hoog op de poten sportFriezen gefokt... zo niet mijn ding -O-

Ik vind de moderne Friezen prachtig. Maar, inderdaad... nuchterheid is ver te zoeken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:38

Ergens kan ik ze ook wel heel mooi vinden, maar sommige zijn echt zwaar overdreven.. daar zie ik amper Fries meer in -O- Zeker als ik dan vervolgens m'n dikke prop Tamme hier in de wei zie staan :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:47

xXutopiaXx schreef:
Ergens kan ik ze ook wel heel mooi vinden, maar sommige zijn echt zwaar overdreven.. daar zie ik amper Fries meer in -O- Zeker als ik dan vervolgens m'n dikke prop Tamme hier in de wei zie staan :')

Dat klopt, amper sok, amper voorpluk en fijn gebouwd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:24

_Lorette_ schreef:
Een verticale hals vind ik geen probleem, stiekem juist wenselijk, maar dat is gewoon omdat ik het gemakkelijker vind als ruiter.

Er is nog wel verschil tussen verticaal en verticaal, de extremere variant zie ik onder de kwpners ondertussen weinig meer terug, bij sommige friezen nog wel. Icm de vaker voorkomende weke rug bij friezen wat mij betreft geen ideale combi :)

Overigens ook een keer met mijn smid gehad over de trend van kleinere voeten, maar hij gaf aan dat hij het niet echt herkende; smallere voeten wel aanwezig, maar toch met name bij paarden die ook smal gebouwd zijn.

Laurie, leuk dier :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:29

Mooie plek Lorette, duidelijke website ook.

Laurie, heel mooi optrekje, echt veel ruimte. Wat een paard heb je.

Ik ben niet voor niks bij de freiberger uitgekomen. Fijne nuchtere harde werkers. Fijn ras, maar wel een ras waar je duidelijk bij moet zijn anders walsen ze letterlijk over je heen en dan zijn het echte kleine sterke krachtpatsers. Maar dat is koudbloed eigen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:05

Ik denk dat door de opkomst van het internet veel is veranderd in de paardenhouderij en sport. De basiskennis is groter geworden bij de gemiddelde paarden eigenaar.

Over paarden die compenseren; mijn haflinger vertikte te compenseren voor mijn scheefheid. Hij stopte er gewoon mee als ik scheef was (en in tegenstelling tot het toen geldende advies luisterde ik naar hem en strafte hem niet). Daar heb ik zo veel van geleerd. Nilay compenseert wel een beetje. Maar heeft ook de neiging te stoppen. Helaas ben ik wel te goed in hem laten compenseren voor zijn eigen problemen. Hij liep een paar jaar geleden niet helemaal in balans, hij had opeens een 'wiebeltje'. Ik reed dat er echter uit door hem zijn lijf anders te laten gebruiken... Hij voelde beter en niemand zag nog iets aan hem. Hij bleek een peesblessure te hebben. Wat hem ik me vreselijk schuldig gevoeld.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:13

Malenka, ik ben heel goed geworden in het aan benen voelen, temperatuurverschillen in voeten, benen en wervelkolom en darmgeluiden luisteren, en dan nog gaat het niet goed met dingen die ik niet eerder hebt meegemaakt (zoals een maagzweer paar jaar terug, heb ik pas ontdekt toen ze stopte met brok eten). Het is heel sneu, maar je weet niet alles, en ze kunnen ook niet praten, sommige dingen kom je pas (te) laat achter.

ik had mezelf beloofd na fouten bij mijn eerste paard alles goed te doen met de volgende, tja, die heeft op transport dus prompt zichzelf opgehangen en zijn nek gebroken; dat hij de keren ervoor los in de vrachtwagen was vervoerd had niemand me erbij verteld. tja..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:53

Wat een interessant informatief gesprek zo naar aanleiding van mijn brave Fjordmans die zoveel compenseert voor zijn wokkelvrouwtje.

Wat betreft temperament zit ik in een heel ander segment, hihi. Diddle is een goudklompje want die kan na 3 maanden stilstaan een brave bosrit maken etc.

Bij mijn zoektocht naar een ijslander heeft het geen speciale aandacht gehad. Maar ik weet wel dat Fjölnir zijn vader qua temperament prima is (als ze die zadelen en gaan rijden is hij prima voor rede vatbaar) en zijn moeder heb ik zelf 1x gereden door de Ardennen en die was fantastisch. Dus tenzij hij een koekoeksjong is hoop ik dat ik goed zit.

Voor mij als recreatieve ponyknuffelaar is dat wel belangrijkst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:03

Oh dames ik heb net les gehad (Maartje, van Leandra) en ik ben heeeel blij haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:25

Leandra ken ik ook, Theunissen bedoel je neem ik aan of niet. Die heeft zeker veel ervaring ook met die Spanjaarden

Ik heb over een maand les op Joker, komt er ook 1 in Midden Limburg.
Benieuwd hoe scheef ik ben
Mijn paard is ook en wokkel, heeft ontzettend veel moeite om recht te lopen en ik hoef maar iets te verschuiven of te vragen en hoppa, hij draait volledig de andere kant op. ook heel sensibel, heb ik wel aan moeten wennen hoor, maar mag zeggen dat het nu eigenlijk de goede kant opgaat, vooral zijn schrikacties waren vervelend
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 20-01-21 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:26

Ja die bedoel ik idd. Veel positiefs over gehoord dus zelf maar eens geprobeerd en ik ben om. En ik kan nog rijden :+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:08

Even een schuilstal vraag hier.
Ik wil hem tegen een vaste bestaande stal aanbouwen, opening naar het oosten, dak aflopen naar het Noorden. Wat is jullie ervaring daarmee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:22

Mijn schuilstal is open naar het noorden en de vaste stallen open aan de oostkant, dus idd wel een frisse wind en soms stuifsneeuw. Maar geen binnenslaande regen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:27

Op mijn vorige wei had ik naar zuid Oost, perfect, hooiopslag was Oosten, alleen bij sneeuw was het een erg koude wind