Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:40

Lynn_Nikita schreef:
pension was voor mij met 3 paarden niet te betalen toendertijd en het is ook wel een voordeel dat je zelf bepaald hoeveel voer, welk voer, geen lastige stalgenootjes hebt Ik vind juist de verzorging en bezig zijn leuker dan het rijden alleen de winters zijn echt niet leuk! Nu is het wel een stuk makkelijker geworden

en ik zie ze meer, ik kijk uit mijn raam en zie wat ze doen. Je krijgt zoveel meer van hun doen en laten mee dan als je er 2 keer per dag een half uur bent

Ik heb er 1 op accu. Zo gelukkig mee. Was 99 euro zonder de accu. We hebben 2 accu's gekocht en doen die op de boomzaag, heggeschaar en bosmaaier. Van een goed merk . Voor mij is ook het voordeel dat het lichter werken is als met matriaal op benzine.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:08

Lynn_Nikita schreef:
Ik vind het juist een stuk fijner dan toen ik ze in eigen beheer had maar niet aan huis, Het is dichterbij, ik heb stroom en water, kan tussendoor naar binnen, die luxe had ik eerst niet.
Enige nadeel zijn de bomen van de buren achterin, alles ligt nu vol met bladeren en de bladblazer die ik heb werkt op stroom en zoveel verlengkabels heb ik niet. Geld voor een zware op benzine heb ik nu helaas ook niet en harken is onbegonnen werk. Hoe doen jullie dat?

Met de zitmaaier op de hoogste stand.
Kruip weer onder mijn meeleessteen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:11

marga1 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik vind het juist een stuk fijner dan toen ik ze in eigen beheer had maar niet aan huis, Het is dichterbij, ik heb stroom en water, kan tussendoor naar binnen, die luxe had ik eerst niet.
Enige nadeel zijn de bomen van de buren achterin, alles ligt nu vol met bladeren en de bladblazer die ik heb werkt op stroom en zoveel verlengkabels heb ik niet. Geld voor een zware op benzine heb ik nu helaas ook niet en harken is onbegonnen werk. Hoe doen jullie dat?

Met de zitmaaier op de hoogste stand.
Kruip weer onder mijn meeleessteen

Ook over zand? Meeste ligt in mijn rijbak namelijk

marga1

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:22

Zou je kunnen uittesten. Hier de wei , tuin en uitrit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:45

Op het stuk van de pony's laat ik alle bladeren gewoon liggen. Interesseert me weinig, al is het wel lastig uitmesten. Het spul verdwijnt vanzelf wel weer denk ik dan, en ik heb toch geen bak waar ik in moet rijden.
Oprit en gazon doe ik wel zo nu en dan (3* raden wat ik in het weekend ga doen) maar dan houdt het ook echt op. Ik doe het ouderwets met hark en bezem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:48

Ik heb nog geen tijd gehad om te blazen.

Kan wel iets toevoegen aan ons dierenrijk: ik denk dat we vleermuizen in de spouwmuur hebben :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 01:27

Oh ik laat de bladeren gewoon liggen eigenlijk... vooraan bij de stallen en het huis enzo hebben we eigenlijk alleen naaldbomen, dus geen vallende blaadjes. En achterin een paar gigantische esdoorns(?) maar dat laat ik gewoon liggen, werkt beetje als mulch voor het jonge gras denk ik dan maar... verdwijnt vanzelf weer! De grote takken die in de winter nog wel eens afbreken raap ik wel op.
Hebben wel een paar bladblazers maar gebruik ze zelden. In de zomer doe ik de stalgang er wel eens mee, als de paarden toch buiten zijn, maar maakt zo’n stofzooi vaak.

Ik geniet ook wel met de regen, dan haal ik ze gewoon binnen en ga ik op de poetsplaats lekker rommelen ofzo. Baal alleen een beetje als ik langere tijd niet kan rijden doordat het te nat is. Stallen doe ik toch via de stalgang dus met uitmesten wordt ik ook niet nat, en de wei mest ik nooit...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 01:30

Ik blaas vooral de bak er mee schoon.En ik maai de esdoornzaailingen en blaas dan het gemaaide de wei uit.En thuis mijn oprit en gras.Maar wij wonen aan een bosrand dus zijn omringt door bomen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 01:40

Hier ook veel bomen, achter ons ligt een paar hectare bos ook nog. En het achterste stuk van onze weides heeft veel bomen, dus daar staan ze in de zomer graag onder. In de winter staan ze bovenaan de heuvel waar het droger is. Hier kun je de bomen een beetje zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 07:23

Hier weinig bomen waar de paarden last van hebben. Wat valt daar laten we liggen. Alleen de oprijlaan blazen we een keer omdat het anders zo snel glad wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 07:38

Hier staan ze in het bos. Wel prachtig nu!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:29

Oh, jaloersmakend Libera! Bomen mis ik wel in de polder. Ik plant wel struiken aan, waar zowel paard als ik iets aan hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:08

Ik zou de bomen ook niet willen missen.Ze geven schaduw en beschutting.Ze schuilen toch sneller langs de bomenrand als in hun riante schuilstal.En de (overlast) weegt niet op tegen het plezier er van.Hoewel las er weer eens 1 om ligt op mijn omheining, net op het moment dat we weinig tijd hebben ik wel eens stevig vloek.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:20

Wat een mooie plaatjes en verhalen <3 Hier ook veel vleermuizen, roofvogels en uilen <3 En egeltjes, al zie ik die nu niet meer zoveel. Hertjes wel in het bos, nog niet in de wei gespot :P

Wij laten de blaadjes overigens ook liggen, goeie voedingsstoffen voor het gras :D +:)+

En hier ook gelijk weer alles verzopen -O- Ondanks dat het allemaal heel mooi is, vind ik deze tijd wel echt vreselijk.. Doordeweeks ben ik alleen maar thuis als het donker is, dus het mooie zie ik niet eens :') En dan vind ik dat ploeteren in het donker door alle oliebol echt vreselijk :') Maar het wordt langzaam beter; komt steeds meer verlichting overal en verharde voerplekken, dus volgend winter hoop ik helemaal niet meer te hoeven pielen :D =:)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:09

Ik laat het blad hier ook gewoon lekker liggen hoor. Alleen de oprit waar bezorgers over moeten maken we 'schoon' zodat het niet glad wordt.

Wat een absurde hoeveelheid water weer zeg... Zelfs de poel kon het even niet meer aan :+ (dit is het stukje track rond de poel).

Afbeelding

Gelukkig vandaag weer een heel stuk droger en dan zakt alles ook vrij snel wel weer weg.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:43

Jeetje... je zou denken: dat ís de poel.... Wat heftig... ik heb het dus alleen kunnen voelen, aangezien ik alleen in het donker er doorheen mag ploegen _O- Ben benieuwd wat ik morgen in het licht aantref :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:45

xXutopiaXx schreef:
Jeetje... je zou denken: dat ís de poel.... Wat heftig... ik heb het dus alleen kunnen voelen, aangezien ik alleen in het donker er doorheen mag ploegen _O- Ben benieuwd wat ik morgen in het licht aantref :=

Zwemmen? :+

Haha ja, gelukkig is de rest van het hele terrein hoger gelegen, dus nog zat voor ze waar ze droog kunnen staan (en kleine 50m2 onder dak). Maar had het nog niet eerder zo 'erg' gezien :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:59

Hahaha ja dat kun je beter zeggen idd _O-

Kon bij de mini's (waar het licht wel goed is :') ) wel zien dat er nog genoeg stukken wel mooi droog zijn nog, en die kunnen ook lekker binnen bivakkeren.. maar bij de rest ben ik erg benieuwd!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:59

Mijn bak :+
Afbeelding
Hopelijk blijft her vandaag droog en kan ik vanavond ten minste aan de hand werken

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:02

Ik twijfel ook heel erg om een lading extra zand in de bak te storten... nu kan ik überhaupt amper rijden, want als het al 'droog' is, vind ik het te glad om echt te rijden.. maar ergens ben ik bang dat het dan nóg blubberiger wordt, omdat het dan nog dieper wordt ofzo... wat denken jullie?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:03

Ik stel mezelf deze vraag al een jaar dus ik kan je niet helpen :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:06

kennis van mij heeft zand te koop met vezels erdoorheen, zoiets niks voor jou? wel aanvullen maar niet te zwaar maken

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:18

Libera wat een mooie plaatjes! Mooie plek heb je <3

Zooo Marlies wat een poeltje! Gelukkig komt er droger weer aan zeggen ze. :) kan alles weer even opdrogen.

Wij komen op een gemixte grond; zand met een leemlaagje. Ook niet heel ideaal denk ik dus alvast maar goed nadenken over hoe ik de paddock/rijbak wil aanleggen. In ieder geval maar een profi inschakelen hiervoor. :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:29

Lynn_Nikita schreef:
kennis van mij heeft zand te koop met vezels erdoorheen, zoiets niks voor jou? wel aanvullen maar niet te zwaar maken

Zou je mij hier in pb misschien wat meer info over willen sturen?

Mijn bak is op zich prima, maar zou hem van het voorjaar iets willen ophogen. Iets met vezels heeft dan de voorkeur.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:36

Vezels zijn van die tapijtsnippers toch, denk ik? Limburg is wel wat ver weg voor ons..