Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:18

Robijntjah schreef:
Dat doen ze sowieso denk ik.

Ik ben niet meer recht te krijgen maar doe er hard mijn best voor.

Bij welke JOKER ben jij als ik vragen mag?

Bij Janneke Jansen van De Ruiterschool
Zit in Zundert (bij Natasja in de buurt :P) maar die ligt er nu ook uit ivm corona regels..

@natasja; fijn wel inderdaad, schokkend ook. Probeer me er nu op te focussen dat hij aan de hand steeds bij die 0% in de buurt komt. Dan kan hij het nog wel.
Denk wel dat hij stuk zou gaan bij te vaak rijden zo.

@robijn; kan me indenken dat als je rijtechnisch handig bent (En naar mijn idee ben jij dat) dat je het effect van je eigen wokkel op je paard heel erg kunt minimaliseren?

Ik heb daar nooit in geïnvesteerd, want ik en mijn harige boerenknol waren dat niet waard ofzo. Maar wil nu wel leren handig te worden, t knopje is om in mijn kop :D
Laatst bijgewerkt door Akshay op 20-01-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:21

Je eigen wokkel :') Eigenlijk bizar hoeveel wij nu kunnen doen aan het welzijn van de paarden, en hoe bizar veel meer dat is nu, ten opzichte van alleen al 10 jaar geleden!! Wat moeten de paarden vroeger verpest zijn zeg := Heb het idee dat álles wat ik toen deed, echt heel slecht was.. en toch zagen die paarden er ook gelukkig uit, werden ze oud en hadden ze nooit kwaaltjes of blessures.. Hebben we nu dan zulke softies van paarden, dat dit allemaal nodig is? Of maken we onszelf soms een beetje gek :')

Wel zwaar irritant als paarden elkaar aansteken daarmee _-:( Is ook bijna niet meer af te leren denk ik.... en iets erop smeren wat vies is? Wat je vast al hebt geprobeerd?! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:22

Ik vind dat altijd lastig inschatten over mezelf :+
Ik denk dat er handigere mensen zijn, ik denk dat er ook onhandigere mensen zijn. Ik ben me wel heel lijfbewust en dat is al een groot deel denk ik. Betekent niet dat ik het altijd opgelost krijg in mijn eigen lijf maar dat is een ander verhaal _O-

Ah ik heb ooit les gehad van Nathalie Visser, ook een aanrader, zat toen in Etten leur geloof ik.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:36

Ja, die ken ik, wat issues gehad met de familie (relatie gehad met broer met losse handjes).

Janneke combineert Joker met de Franklin ballen en banden. Wel echt héél erg "oh gut ja, zo kan ik ook bewegen" effect.

Óf paarden vroeger zielige waren weet ik niet. Denk wel dat Dids dan al wel stuk was geweest. Maar die wordt 23 dus dat was ook stokoud geweest :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:38

Akshay schreef:
Ja, die ken ik, wat issues gehad met de familie (relatie gehad met broer met losse handjes).

Janneke combineert Joker met de Franklin ballen en banden. Wel echt héél erg "oh gut ja, zo kan ik ook bewegen" effect.

Óf paarden vroeger zielige waren weet ik niet. Denk wel dat Dids dan al wel stuk was geweest. Maar die wordt 23 dus dat was ook stokoud geweest :P

ohja dan is dat niet handig om daar je lessen te zoeken :+

Ik denk dat paarden vooral nog gezonder en gelukkiger zijn en mensen beter worden in het lezen van paarden en steeds zelfbewuster (wat niet altijd perse in je voordeel werkt).

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:41

Dat mensen beter worden in dingen herkennen is wel een grote pré ja, en dat er meer kennis ook onder de 'normale paardenmensen' is nu :j Maar als je sommige stukken leest, ben ik gewoon bang dat Tamme morgen doodziek is, als ik 'm vandaag z'n rozenbotteltje niet voer _O- Kan dan op een gegeven moment moeilijk dingen filteren en dan ga ik ineens VAN ALLES doen, wat ik denk dat écht moet en dan word ik helemaal gestoord :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:43

Oh die golven heb ik ook echt wel hoor Natasja. Vooral over Mo dan inderdaad...
Verschrikkelijk... 'Zou ze het wel fijn vinden, heeft ze geen pijn' JEZUS.

Ik probeer dan te kijken naar de verandering in huisvesting tot nu toe en verschil in voer etc.
Dat is echt al een wereld van verschil en wil ook gewoon goed onderbouwen wat ik WEL doe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:49

Ik denk ook wel eens dat het nu doorslaat hoor :j

Hier op bokt lees ik dat ook wel eens, paard staat 3 dagen kreupel en iemand word afgekat dat een paard nog niet 7 dagen op de kliniek staat :+

Natuurlijk zijn er ook dingen die ik wel doe zoals uiteraard een tandarts terwijl dat vroeger ook niet bestond.
Maar toen ik een jaar of 14 was stonden op de plekken waar ik toen reed alle paarden al hele dagen buiten, heb ik pas voor het eerst stands gezien toen we ergens op concours kwamen, ik kende dus alleen boxen.
Maar ik denk dat dit ook wel erg regio gebonden is.
Dus in die zin doe ik nu weer niet veel anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:55

Ik denk dat paarden vroeger veel harder/langer moesten werken en dat dat op zich niet zo slecht was. Verder denk ik dat paarden vroeger niet zo oud werden omdat als ze problemen gingen geven (en ze het werk niet meer aankonden) dat menig paard naar de slacht verdween. Er zullen maar weinig paarden zijn die toen van een pensioen konden genieten simpel weg omdat de eigenaren zich dat niet konden veroorloven.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:18

Ik denk dat de paarden vroeger meer kwaliteit hadden dan het gemiddelde paard van nu. Denk dat we nu de vruchten plukken van de doorgeslagen fokkerij. Even gechargeerd gezegd. Dat geldt niet voor alles en ieder soort paard. Maar gemiddeld genomen vind ik veel Kwpn dressuurpaarden hypermobiele, doorgefokte pony’s op hoge pootjes zonder fundament/giraffe paarden. En dus zijn die paarden kwetsbaarder.

Het is in ieder geval een bewuste keuze van mij geweest om een Gelderse uit oude bloedlijn aan te schaffen. Met mijn vorige merrie hield ik een hele dierenartsenpraktijk draaiende.

En ja ik denk dat er veel dingen beter zijn tegenwoordig (kennis harnachement en alternatieve(re) geneeswijzen), maar dat dat er tegelijk voor zorgt dat meer kennis zorgt voor meer stress. Zeg het een beetje krom geloof ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:27

Nee ik begrijp wel wat je zegt hoor :j
En ben het er ook mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:29

Er is natuurlijk ook veel meer lijnen inteelt om de 'goede' paarden voort te zetten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:08

Onze huisvesting: http://loretyv76.seventysix.axc.nl/huisvesting

Momenteel maar 2 paarden en die lopen los. Momenteel banjeren ze blij door de klei-bagger, terwijl er ook gewoon hooi ligt op droge stukken in de paddocks.

Sinds de 'ik wil steeds naar stal'-crisis van Frum is onze omheining redelijk vernield en laat ik alles maar open, zodat hij overal kan komen. Dat kan nu we slechts 2 eigen paarden hebben. Voorheen stond hij in de winter in de paddock. Nu loopt hij de wei helemaal stuk, maar dat kan ik me veroorloven met zo weinig paarden.

Hout hebben wij gehad om de paddock, maar vooral de jonkies die ik op stal kreeg voor het beleren zat je steeds met de wisselperiode waarbij ze ENORM gaan knagen. Stroomdraden deden hier ook te weinig. Ik werd er helemaal zenuwachtig van. Daarom maar gewoon weer 'lelijk' stroomlint.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:11

Vroeger meer kwaliteit dan nu, ja? In mijn beleving is dat anders. Ik vind dat er nu wel heel wat anders op concours loopt dan 20 jaar geleden. De paarden van nu vind ik veel beter, maar waar je toen nog parade kon rijden, denk ik dat er nu minstens 3 doden vallen als je dat probeert. :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:16

_Lorette_ schreef:
Vroeger meer kwaliteit dan nu, ja? In mijn beleving is dat anders. Ik vind dat er nu wel heel wat anders op concours loopt dan 20 jaar geleden. De paarden van nu vind ik veel beter, maar waar je toen nog parade kon rijden, denk ik dat er nu minstens 3 doden vallen. :+

Ja kwaliteit anders bedoeld dan jij het bedoelt haha.
Ik bedoel: kwaliteit in het fundament. Minder kwetsbaar, harder in de basis, betere gezondheid. Niet kwaliteit in bewegen (hoewel dat vind ik dus niet, want ik hou niet van benenzwiepers. Maar voor de mensen die dat wel graag zien, is de kwaliteit dus beter).

Trouwens ook kwaliteit tussen de oren vind ik een ding. Parade rijden zou nu een saaie bedoening zijn denk ik (als in: ik denk dat er van de 100 paarden 1 zou aantreden in de ring en de rest is staatsgevaarlijk).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:22

Dat zou ik dan meer omschrijven als hardheid. Of dat zo is, weet ik eigenlijk niet zo goed... Er werd vroeger ook minder moeilijk gedaan. Wat nu als een groot ongemak werd gezien, was vroeger 'pech' voor het paard. Er waren minder mogelijkheden om zaken te onderzoeken, te meten en er waren minder aanpassingen mogelijk. Welzijn was anders. Men deed anders, veel was 'gemiep'. Paarden werden natuurlijk ook stoerder door het 'gewoon maar te doen', waar men dat nu onverantwoord vindt of niet durft. Het is dan nooit helemaal te zeggen wat de kip en wat het ei is. Ik denk wel dat er nu veel sensibeler wordt gefokt, maar de mensen zijn ook sensibeler, om het zo te zeggen. :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:25

Jouw stallen blijven zo prachtig Lorette! :+:

Denk ook zeker dat de paarden nu gefokt en getraind worden om nóg hoger te springen en nóg meer met de voorbenen te strekken en achterbenen onder te treden... maar of dat ook het karakter inderdaad ten goede is gekomen...... :P Even alles over 1 kam scherend, want uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd :D Maar ik zie inderdaad veel dingen in filmpjes van vroeger voorbij komen.. waar paarden geen pás verkeerd zouden zetten, wat je nu met een gemiddeld paard niet hoeft te proberen :')

Haha mensen zijn ook sensibeler ja :') Dat weet ik ook wel zeker :j De maatschappij is in de tussentijd ook debiel veel veranderd (corona even daargelaten) :oo

En meer kennis, of keuzemogelijkheden, zorgt altijd voor meer stress :P Heel stom, maar waar haha

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:31

_Lorette_ wat mooi bij jou :j

Ik denk ook dat er teveel is gefokt voor de topsport, maar de meeste van ons rijden dat niet.
Lorette, ik vind jou ook altijd geweldig en rijden en ver boven gemiddeld dus ik begrijp dan weer wel dat jij er minder tegen aan loopt.

Daarnaast word ik persoonlijk niet meer blij van wat er tegenwoordig door de GP ruiters te zien is.
Juist geen ondertredend achterbeen, geen takt meer, maar wel veel gezwiep van voor. Niet mijn ding.
Gelukkig steeds meer mensen die daar nu weer een stem in gaan maken.
Ik denk dat het niet goed is geweest zo enorm te splitsen in de fokkerij in Dressuur en springen.
De allround paarden zijn denk ik beter in het skelet en in het koppie.
En daar kunnen de ongeduldige mensen van tegenwoordig veel beter mee om gaan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:39

Echt heel mooi lorette. Is dit nog steeds dezelfde plek als destijds in het bruin tuig topic?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:42

@Lorette, nee dat zou ík niet omschrijven als hardheid. Het is niet wat ik bedoel namelijk. Ik heb het echt over de bouw. Het fundament dus. Paarden van 1.70+ die op hoefjes staan van een D-pony. Hoofdjes die heel elegant zijn, maar waar de tanden en kiezen niet normaal inpassen. Ruggen die zo kort zijn dat er geen normaal zadel op past. Hypermobiliteit. Blessuregevoeligheid door de bouw.

Gefokt voor het plaatje (mooi om naar te kijken in de ring), maar niet de kwaliteit om duurzaam te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:47

En vaak uphill gebouwd zodat oprichting van nature aanwezig lijkt :)
Overigens zie je een zelfde beeld bij de Quarters; gebouwd op het onderdeel waarin ze moeten presteren want zeker in Amerika gaat er héél véél geld in om.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:50

ik geloof ook wel dat de huidige 'kwaliteit' als in, groter en mobieler bewegen ten koste gaat van de gezondheid. net als dat ik van mening ben dat er ongewenste foktrends zijn; een paar jaar terug in de dressuur steeds verticalere halzen wat zorgt voor een scherpere hoek in de wervelkolom en potentieel ook minder ruggebruik in dressuurpaarden, en dat je steeds meer springpaarden ziet met een neerwaartse romprichting en manier van lopen. Of zo'n dier in de basis minder gezond is weet ik niet, ik denk wel dat ze meer last hebben van slijtage (wat potentieel dan weer wordt gecompenseerd door betere diagnostiek en zorg). Voor mij iig wel een reden om op zoek gegaan naar een paard wat ik qua model goed in elkaar vond zitten met functionele beweging, niet perse naar ouder bloed, hoewel dat toevallig wel zo is uitgekomen :+

ik denk dat juist de paarden die niet voor de top zijn er baat bij hebben om correct gereden te worden omdat ze qua bouw vaker onhandigheden hebben (en ook dat er nog steeds legio mensen zijn die niet zien dat hun paard compenseert voor een pijn/beperking).

ik geloof ook wel dat er meer mogelijkheden voor diagnostiek zijn en er daarom ook meer 'gevonden' wordt dan vroeger. Daarnaast was er vroeger natuurlijk 0 aandacht voor de wervelkolom, terwijl dat tegenwoordig 'normaal' is om ook aan te denken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:01

Je hebt echt een prachtig plekje Lorette <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:13

Ik ben het voornamelijk eens met betrekking tot de voeten. Die zijn tegenwoordig vaker klein, smal, steil en niet passend bij het formaat en bouw van het paard. Maar dat zie ik nog meer in Duitse lijnen dan Nederlandse lijnen. ik moet toegeven dat de paarden die ik heb meegemaakt tot op heden geen problemen hebben ontwikkeld. Zeker niet met betrekking tot de voeten of aanverwante blessures. De paarden met ongelijke voeten hadden wel behoorlijk aandacht van de hoefsmid nodig om goed te blijven en slijten wellicht meer. De pony met de meest ongelijke voeten ooit was een papierloze mengelmoes, geen product van moderne fokkerij, en is overleden aan een combi van cushing + tumor op eierstok. Eén geval, I know, maar ik wil het door alle voorbeelden buiten bijv. fokbeleid van KWPN om niet één op één doortrekken. Er zijn een aantal populaire hengsten die hypermobiel lijken en het is de vraag of dat wenselijk is voor de duurzaamheid. Het is wel de vraag of zij deze bewegingen en mate van buiging in de gewrichten ook zo doorgeven en of er dan daadwerkelijk zoveel meer hypermobiele paarden van komen die snel kapot gaan. Tijd zal het leren. Tot nu toe heb ik het bij nakomelingen nog niet zo gezien als bij de hengsten zelf. Gelukkig worden de hengsten zelf professioneel gehouden en gereden, waardoor het lichaam meer kans heeft om goed te blijven. Er wordt op bepaalde vlakken juist meer aandacht besteed aan functionaliteit en duurzaamheid. Aandoeningen komen tegenwoordig ook sneller aan het licht en kunnen nu gemakkelijker eruit gefokt worden als men wil. Er zal wellicht een verschil zijn met vroeger, maar er wordt ook anders gekeken naar welzijn, er is veel meer kennis, er wordt anders omgegaan met paarden. Vandaar dat het me bijna onmogelijk lijkt om het één op één te vergelijken. Teveel factoren om rekening mee te houden.

Een verticale hals vind ik geen probleem, stiekem juist wenselijk, maar dat is gewoon omdat ik het gemakkelijker vind als ruiter. Als ze met een horizontale hals goed in evenwicht lopen, is er geen probleem. Als paarden met een sterk verticale hals op lengte en over de rug worden gereden, is er ook geen probleem. Als paarden van nature erg de grond in lopen, vind ik dat de voorbenen zwaar worden belast en dat het meer moeite kost om het evenwicht ten minste horizontaal te krijgen. Dus het is voor mij een kwestie van 'als, mits, tenzij' en vrijwel nooit één aspect. Ongelijke voeten vind ik wel altijd een groot nadeel. Dan is het bidden dat je hoefsmid de schade beperkt kan houden.

Robijntjah schreef:
Echt heel mooi lorette. Is dit nog steeds dezelfde plek als destijds in het bruin tuig topic?

Destijds hadden we al wel dit weiland voor de zomer (24/7 buiten), maar woonden we ergens anders. Middenin een woonwijk met een weiland van 175 m lang en 13 meter breed, haha. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 14:19

Mooie plek Lorette, je hebt ook een fijne website. Heel duidelijk en eerlijk.