Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:52

crazygirl1 schreef:
Ik kom even binnen vallen met een paar vragen. Ik lees al een hele tijd mee omdat we ooit paarden aan huis willen dus al jullie ervaringen zijn interessant. De winterse buien vrees ik zelf wat voor - iets met winterdipjes 'ik blijf lekker warm binnen' :+ :brr:

* hoeveel grond is er? Voor hoeveel paarden?
* winter en zomer 24/7 buiten?
* wat zijn jullie grootste + en - punten? (dit winterweer zal er zeker wel deel uitmaken :brr: )
* wat zou je anders georganiseerd hebben?

Bedankt!

"Paardenstuk" is ongeveer 6.500m2. Van origine kleigrond.
Voor twee ponys (fjord en ijslander).
Altijd buiten met inloopstal van 6x2,5m
Er is een deel verhard. En een zandpaddock aangelegd die ook groot genoeg is om wat te rijden en longeren etc.

De paarden staan er nu 12 maanden, en ik heb de grote weide nog niet gebruikt, dus ongeveer 3.000 m2 zijn ze nog niet op geweest.

Grootste + voor mij dat ik zoveel meer mooie, leuke en gezellige dingen van mijn paarden zie :+:

Minpunt.. dat de gemeente hier over allerlei zaken iets vindt.
Én dat de ingang van de inloopstal op zuid zit en dat met de wind riskant is.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:47

crazygirl1 schreef:
Ik kom even binnen vallen met een paar vragen. Ik lees al een hele tijd mee omdat we ooit paarden aan huis willen dus al jullie ervaringen zijn interessant. De winterse buien vrees ik zelf wat voor - iets met winterdipjes 'ik blijf lekker warm binnen' :+ :brr:

* wat zijn jullie grootste + en - punten? (dit winterweer zal er zeker wel deel uitmaken :brr: )

Bedankt!

Wat leuk!! :D En ook van de rest om allemaal te lezen :D
Ik wil nooit meer niet met de paarden aan huis wonen, ondanks dat 't niet allemaal even leuk is :P

* wij hebben 1.1ha grond en 5 paarden + 3 mini's.
* winter en zomer buiten ja, met schuil- of inloopstal.
* minpunten: grote investering, nooit meer rust :') moeilijk om op vakantie te gaan.
pluspunten: áltijd bij je diertjes, alles zelf kunnen bepalen qua voeding/stalbeleid, veel meer van ze meekrijgen qua gedragingen, en dus ook sneller adequaat kunnen handelen als er iets mis is, het is zo gezellig en nu met al het thuiswerken rijd ik ook vaak in m'n pauze :D Ik vind het dan weer juist wel fijn om met niemand meer van doen te hebben, heerlijk geen mensen om me heen :')
* alles wat wij anders zouden willen, gaan we in de komende maanden/jaren aanpakken :P Is het idee haha. Wat ik nu mis is een fijne poets- wasplaats, zeker met dit weer :') En een plaats ergens overdekt voor de smid enzo.. maar: dat is (nog steeds :') ) in de maak :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:50

Hier 30.000m2 weide plus bak. Dan nog een 2000 waar stal en huis op staan.
2 paarden dus die staan jaar rond op gras.
Maar was nooit de bedoeling zoveel land. We waren eigenlijk op zoek naar 1 hectare totaal.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:16

Wij hebben 8,5 ha, waarvan 7,5 ha wordt verpacht aan een melkveehouder i.v.m. de overdrachtsbelasting en de wij grond niet nodig hebben. Op een stuk van 2 ha mogen de paarden lopen van oktober tot februari, alleen ligt dit stuk vrij laag en wordt snel kapot gelopen. Daarom komen ze hier alleen op als het kan, ik laat niet iemands anders land kapot lopen.
Op de overgebleven ha lopen zomers 5 paarden overdag en 2 koeien dag en nacht. De paarden hebben aan hun stal van 4 x 4 allemaal een grote verharde paddock van 16 x 4 en altijd hooi ter beschikking. In de winter komen ze 's morgens en 's avonds twee uur met elkaar in de zandpaddock/rijbak om te spelen en uit te razen.
In de zomer staan de paddocks open, zodat de paarden op stal water kunnen drinken, hooi kunnen eten en schuilen voor de vliegen/zon/regen.
De koeien hebben een schuilstal waar ze worden gevoerd in de wintermaanden met verharde uitloop van 20 x 30 en zomers altijd weidegang.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:58

DuoPenotti schreef:
Hier 30.000m2 weide plus bak. Dan nog een 2000 waar stal en huis op staan.
2 paarden dus die staan jaar rond op gras.
Maar was nooit de bedoeling zoveel land. We waren eigenlijk op zoek naar 1 hectare totaal.

:wow: 30.000???? Terwijl je 1 hectare zocht?
Hoe dan? Hoe dan? Haha. Hoe zit dat dan en hoe gebruik je het?

Ik ben het eens met alles over paarden aan huis wat er geschreven wordt haha.
Plus een nadeel: je bent altijd bezig. Vriendinnen die in het weekend overdag tv kijken, ik denk nog altijd: huh??? Serieus? Je doet niks overdag? Ik heb met een meer dan fulltime baan altijd tijd te kort. Soms echt lastig om te combineren met gezinsleven, huishouden en boodschappen doen. En dat terwijl mijn man ook meedoet in het huishouden.

Wij hebben bijna 9000 voor twee paarden maar daar moeten de gebouwen aan de rand van het perceel nog af. Geen idee wat er precies overblijft dan, maar als er 1000 afgaat is het veel denk ik. Ben er slecht in haha.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:19

crazygirl1 schreef:

Bedankt!

1 paard, grote D en een shet. Ik heb nu +- 2500 voor de paarden, voorheen 8000 maar zulke droge grond dat ik er ook niks aan had, te groot om als particulier te sproeien en daardoor alleen onkruid. Nu rijbak, paddock, zowel verhard als zand en een pad om alles te verbinden. Beetje gras maar staan ze weinig op.

Ik heb altijd de stallen openstaan, kunnen zelf kiezen of ze op stal staan of niet

+ punt, geen geroddel, zelf voerbeleid bepalen, stabiele kudde
nadelen, elke dag werk, kan niet zomaar op vakantie of dagje wegblijven zonder voor te bereiden. Vaker dure investeringen doen ook voor het onderhoud

Ik heb nooit op een grote stal gestaan, altijd doe het zelf of eigen grond, daardoor in de loop van de jaren wel uitgevonden wat handig is en wat niet. Ik zou nooit een onverharde voerplek willen hebben, geeft ontzettend rommel. Let goed op bereikbaarheid van de stal en hooiopslag, poorten groot genoeg maken maak het jezelf makkelijk met mestopslag, bestraat deels zodat je ook in de winter met een kruiwagen overal kan komen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:58

* hoeveel grond is er? Voor hoeveel paarden? 20.000 vierkante meter (2 hectare) voor vier paarden
* winter en zomer 24/7 buiten? ja

Ik heb de paarden altijd in eigen beheer gehad op huurweides op fietsafstand van mijn huis. Nu sinds vier jaar aan huis dus ik zie enkel + punten :P

Anders georganiseerd: ik zou veel sneller begonnen zijn met stukken verharden (voor de winterstal); veel sneller zaken automatisch gemaakt (bv automatische drinkbak) en indien er budget voor is, zoveel mogelijk met hout omheinen. Maar dat is vooral omdat ik een echte uitbreker heb die makkelijk door draad gaat. Nu door hout + draad al bijna 7 maanden geen uitbraakpoging meer, hemels!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:00

ik heb er nu 2 die aan al het hout vreten, wordt je ook helemaal gek van,

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:04

Olympia96 30.000 is 3 hectare.

Ja ons stukkie grond is totaal iets meer dan 32.000. waarvan dus de 30 weiland en een bak.
En ons huis ligt echt precies in het midden, dus een hectare verkopen is ook niet handig.

Hoe gebruiken we het.
Te vette paarden als eerste :P
En de rest hooien en verkopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:10

fokfanaat schreef:
ik heb er nu 2 die aan al het hout vreten, wordt je ook helemaal gek van,

Ik heb er nog stroomdraad op dus als ze willen knagen... ~~}>

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:11

ik heb op de bovenste balk ook een stroom draadje langs maar dat houdt ze niet tegen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:12

DuoPenotti schreef:
Olympia96 30.000 is 3 hectare.

Ja ons stukkie grond is totaal iets meer dan 32.000. waarvan dus de 30 weiland en een bak.
En ons huis ligt echt precies in het midden, dus een hectare verkopen is ook niet handig.

Hoe gebruiken we het.
Te vette paarden als eerste :P
En de rest hooien en verkopen.

Haha ja I know, bedoel meer 3 keer zoveel als je zocht dat is wel fors meer :-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:13

@fokfanaat: wat een diehards :D

Hier ligt een halve boom in de paddock, daar kunnen ze hun knaagbehoefte op uitleven (je ziet die boom elke winter ook kleiner worden := )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:20

Het was net met voeren iig droog, dat is al heel wat. Straks kijken of ik de pomp nog aangeslingerd krijg. Gisteren had ie er na één plas geen zin meer in, tenminste de pomp wel, maar het verlengsnoer niet.

Ik heb niet veel ruimte voor de paarden, veel zullen denken té weinig. Maar met een paard die niet tegen gras kan en geen spelende ruinen (of merries) én op leeftijd heb ik ook niet veel nodig. Als ze willen kunnen ze rondjes galopperen en voldoende ruimte om de benen te strekken.
Als het zand droog is mogen ze 24/7 buiten met de stal 's nachts open en als het nat is of anders vies gaat Boon 's nachts op stal met de onderdeur dicht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:30

ik heb er ook takken al in liggen, maar echt de hele bak is aangevroten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:38

fokfanaat schreef:
ik heb er ook takken al in liggen, maar echt de hele bak is aangevroten

Hamsters diep van binnen?

Hier vreten ze nu alleen mijn wilgenwal op. Maar verder is er weinig te mollesteren ook.

Al zag ik gisterenavond een ijsco wapperen met een hooinet tussen zijn tandjes. Ik dacht dat mijn fjord raar was.. :')

Aanstaande zondag heb ik rijles. Heb gemerkt dat mijn scheefheid dusdanig effect heeft op mijn paard dat ik dat echt moet zien op te lossen in zijn voordeel.. hopelijk kan lesmensje mij zo africhten :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:39

dit hek vreten ze gewoon van beide kanten aan.... is bijna niks van over..

Afbeelding

maar ook de rijbakomheining, waar dus een stroomdraadje bovenlangs zit wordt overal onder handen genomen. Als ze op de wei mogen doen ze het niet meer. ze hebben we onbeperkt hooitoegang
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:45

Akshay, ik ga bij scheefheid meestal een keer naar Jannet van Wijk. https://Www.ruiterfysio.nl, die combineert westerse en alternatieve oplossingen en dat werkt voor mijn lijf heel fijn. Beter dan reguliere fysio.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:58

Belker schreef:
Akshay, ik ga bij scheefheid meestal een keer naar Jannet van Wijk. https://Www.ruiterfysio.nl, die combineert westerse en alternatieve oplossingen en dat werkt voor mijn lijf heel fijn. Beter dan reguliere fysio.

Ik was aan de slag met JOKER en houdingsles. Maar het is een langdurige scheefheid dus niet zomaar opgelost.

Ik was al niet recht, maar de compensatie voor de verlamming met mijn hernia heeft het veel erger gemaakt.

Bedankt voor je link, buiten dat fysio nu niet mag, denk ik ook niet dat ik aan 1x behandeling iets zou hebben, de scheefheid komt echt uit krachtverschil in spieren dus tot ik leer ze allemaal weer goed te gebruiken..

In april ga ik met beide paarden naar een goede osteopaat, wil met hem overleggen of hij iemand weet die evt nog wat kan betekenen.

3x raden wanneer ik óp mijn paard zat:
Afbeelding

Afbeelding
Zó verkeerd voelt het niet. Maar ik gok dat hij veel compenseert voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:59

Dat doen ze sowieso denk ik.

Ik ben niet meer recht te krijgen maar doe er hard mijn best voor.

Bij welke JOKER ben jij als ik vragen mag?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:08

Ohhh ik zou echt GEK worden als ze hier aan de houten omheining zouden gaan knagen! :oo Wij ook zoveel mogelijk overal stroom langs :') En ook een boomstam erin + onbeperkt hooi... snackhoekjes met extra hooi + liksteen... hopelijk blijven ze er dan vanaf :=

DuoPenotti, heerlijk zeg, zoveel land!! :+:

Wat mooi dat je dat zo uit kunt lezen Akshay!! Geeft je een goed inzicht!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:11

Olympia96 schreef:
Haha ja I know, bedoel meer 3 keer zoveel als je zocht dat is wel fors meer :-)

Ja het viel in de gezochte prijsklasse. Maar echt toeval.
Op funda zette ik het aantal m2 steeds op 7500 als minimum en rolde deze er ook uit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:12

ik heb ook jaren geen last gehad, maar een van de twenters is ermee begonnen, en nu doen de andere twenter het ook en het veulen ook, ze steken elkaar aan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:13

Oh wat zonde van die omheining ;(

Hier schijnt nu zelfs de zon! Goed kijken want als ik de voorspelling van 14 dagen zie...bleh

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:13

heerlijk zoveel land, beter teveel dan te weinig!

ik heb het jaren gedaan met 8000 en 15000 bij mijn ouders (5 km verderop), maar nu van de buren 12000 kunnen huren.

echt zo blij mee, heb nu 5 paarden