Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:26

Prisca schreef:
Tja miran fijn dat jij dat met je paard kan maar dan heb ik nog geen binnenbak en de dingen die ik verder nog wil en die wil ik wel aangezien ik regelmatigheid wil bieden en geen gezeur van een slechte bak wil hebben. Met de hoeveelheid water afgelopen winters hield geen enkele bak het bijna. Ik werk 40 uur per week dus wil ik naar stal kunnen gaan en wat kunnen doen weer of geen weer paard moet kunnen bewegen dus vandaar zo'n stal alleen moeilijk met weiland.

Grappig, ik sta nu 3 jaar bij een boer met wat pensionpaarden op veengrond, en ik heb geen dag niet kunnen rijden omdat de buitenbak niet goed genoeg was. Zowel de longeerbak als de rijbak zijn echt altijd droog, goed onderhouden en fijn om te rijden. Een goede buitenbak kan echt wel regelmaat genoeg bieden voor je paard, er zijn zat wedstrijdruiters hier die helemaal geen binnenbak hebben... Ik werk zelf maar 4 dagen, maar ook na die dagen heb ik alle tijd en mogelijkheid om te rijden.
Mijn nieuwe stal heeft dezelfde bodem, dus daar kunnen we gewoon lekker verder rijden.

Als paarden het op stal zo fijn vinden, waarom zouden er dan nog sloten op moeten? Zodra het voer op is, zal het gros echt vertrekken...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:26

tja hier is alles nat en vies, slecht losgooi bak helaas sta ik volpension dus ff losgooien is er niet bij.

Maar we gaan verhuizen dit jaar anders volgend jaar ben nieuwsgierig we schijnen meerdere en beter los gooi bakken te krijgen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:27

Apple schreef:
Nadya, dat snap ik. Jouw paard is natuurlijk ook gewend aan buiten staan.

Als ik mijn paard nu zeg maar 4 uur per dag buiten wil hebben dan betekent dat dus op zn vroegste om 18:30u bij mn paard zijn, gelijk buiten zetten, erbij blijven en dan 22:30u weer binnen halen.
Dan heb ik dus nog niet gereden (over dingen als avondeten hebben we het dan maar helemaal niet Clown ).

Dat is dus op dit moment geen haalbare kaart.

Klopt, dat is het voor velen niet. Daarom zou de staleigenaar die service (standaard) aan moeten bieden en ruimte cre"eren dat het ook mogelijk is. Ofwel door weidegang voor minimaal een paar uur per paard, ofwel door ze een aantal uren in paddocks te zetten. Zodat de paarden tijd hebben lekker voor zichzelf buiten te zijn en te bewegen en te socializen met andere paarden zonder iets te moeten, en de baas daarnaast kan zorgen voor de extra beweging en aandacht. Dan komt zo'n paard er ineens niet 3 uur per dag uit, maar 7 uur. Wat al een hele verbetering is...

Als de kwaliteit van pensionstalling en stalling bij maneges en boeren omhoog gaat wat betreft behoeften van het paard (dagelijks minimaal bepaald aantal uren buiten in wei of paddock en de rest van de verzorging ook ok'e) en trainingsfaciliteiten (een bak met goede rijbodem), zouden veel paarden beter af zijn...
Er zijn maar weinig mensen die hun paard op stal laten als standaard alle paarden elke dag een aantal uur de wei of een paddock ingaan.
Mensen gaan er over nadenken of ze het wel of niet doen als het extra geld kost om weide te huren of ze het binnen/buiten zetten apart moeten betalen of zelf moeten regelen, en wanneer er geen keuze is qua groepssamenstelling/grootte of mogelijkheid voor eigen stukje wei of paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:29

Ninx, ik heb er moeite mee dat bokkers zoals jij voor een ander gaan bepalen wat wel en niet goed is en daar nog veroordelend mee omgaan ook. Je hebt je oordeel over mij toch ook klaar, terwijl mijn paard toch echt gewoon ergens buiten op het gras loopt.

Mijn vorige paard is wel doodgegaan aan het buitenlopen trouwens.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:33

tita schreef:
)
Pensionstal Zonneveld Baarn te ver weg
Pensionstal Huisman
Stoeterij/pensionstal
Pensionstal Griftenstein
MH Stables Houten geen binnenbak
stal van brenk manage
HC 'Stal Groenraven' te duur
MRC Marcroix te ver weg
Pensionstal Wild Rose Stables ?? niet in de omgeving
pensionstal Klein Heiligenberg ?? niet in de omgeving
Pensionstal Montfoort ?? niet in de omgeving
Stal De Molshoop
Stal Prinsenburg
De Zandhoeve
PC Nedereind () geen weidegang
Pensionstal de Heidehoek (eemnes) ?? niet in de omgeving
pensionstal kievitshoeve (Mijdrecht)?? niet in de omgeving
stal de burghoeve in Odijk (Odijk, utrecht) ?? niet in de omgeving
de paarderij (oudewater) ?? niet in de omgeving
De Boerenhofstede (Woudenberg) ?? niet in de omgeving
welkom bij stal zadelpret (Waverveen) ?? niet in de omgeving
Manege Hallinckveld (Loosdrecht) ?? niet in de omgeving
Stal Van Jaarsveld Pensionstal (Utrecht)
Stal Rhijnauwen (Bunnik) geen binnenbak
Stal Verwey (Maarssen) geen binnenbak
de Frissche Roemer (Oud-Zuilen) geen binnenbak
stal Alberts (Loosdrecht) ?? gok geen binnenbak
Pensionstal de Apellaan (Harmelen) te ver weg
Crazy Dutch Ranch (Benschop) te ver weg
Pensionstal De Dijkhoeve (Ede) te ver weg
Pensionstal Ponderosa (IJsselstein
geen binnenbak

Zo meeste heeft commentaar.

Ik sta op nu op Haarrijnse Stallen.

Bosgoed was toen een optie alleen was Haarrijn dichterbij plus ik zat met de files.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:35

Lovely schreef:
Ninx, ik heb er moeite mee dat bokkers zoals jij voor een ander gaan bepalen wat wel en niet goed is en daar nog veroordelend mee omgaan ook. Je hebt je oordeel over mij toch ook klaar, terwijl mijn paard toch echt gewoon ergens buiten op het gras loopt.

Mijn vorige paard is wel doodgegaan aan het buitenlopen trouwens.

Nu breekt me de klomp! Jij zegt dat je paard buiten staat, vervolgens vraag ik jou waar je je dan druk om maakt. En nu zeg jij dat ik iets voor en ander wil gaan bepalen?
Ik wil alleen dat al die paarden die nu hun dagen slijten op 3x3 het genoegen leren kennen van een bestaan zoals dat in ieder boek als 'ideaal' omschreven wordt.
Ik heb deze wijsheid echt niet van mezelf, maar van de veearts en uit boeken.
Ik veroordeel jou niet, ik ken je niet eens. Ik veroordeel mensen wellicht die de gedachte dat het anders kan niet eens toelaten en niet willen kijken naar andere/ betere omstandigheden.

Hoe kan het dat je paard is doodgegaan aan het 'buiten lopen'?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:36

Prisca maakt niet uit hoor

Zoals ik al eerder vermeld heb niet elke weide paard heeft het goed.

Joyce heb ff in je topics gekeken en jullie hebben een mooi spulletje, dan kun je precies doen wat je wilt.
Maar je snap toch wel dat dat voor een dood normale ziel niet weggelegd is

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:36

Haarrijnse Stallen ken ik niet en richting Bosgoed sta je inderdaad vast in de spits Ja

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:37

wisten jullie dat veel toppaarden amper buiten komen? Omdat de kans er dan is dat ze zich verwondden of dat ze zich volvreten?.. Die paarden zijn zo duur, die staan voor de zekerheid de hele dag op stal/binnenbak/stapmolen en als er dan een wedstrijd is kijken we er met z'n allen naar:)

Het zou niet mijn keuze zijn, maargoed wat wil je met paarden van een paar ton?..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:40

Quellian schreef:
Haarrijnse Stallen ken ik niet en richting Bosgoed sta je inderdaad vast in de spits Ja

Oude Maria Hoeve op nieuwe plek.

Mis Zilfia's Hoeve nog heb ik 14 jaar gestaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:40

tita schreef:
Prisca maakt niet uit hoor

Zoals ik al eerder vermeld heb niet elke weide paard heeft het goed.
Nee, en sommige mensen slaan hun paard altijd, en anderen laten nooit een hoefsmid komen en weer anderen trekken hem in de krul, en weer anderen gaan op een arabier zitten terwijl ze 200 kilo wegen, what's the point? Dat een paard maar beter altijd binnen kan staan i.p.v. hem verwaarlozen op een weiland? Het 1 sluit het ander toch niet uit?
Joyce heb ff in je topics gekeken en jullie hebben een mooi spulletje, dan kun je precies doen wat je wilt.
Maar je snap toch wel dat dat voor een dood normale ziel niet weggelegd is
Inderdaad lekker wanneer je je eigen stek hebt. Maar al die doodnormale zielen die ik ken, hebben hun paard ook buiten staan hoor. Opnieuw sluit het 1 het ander niet uit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:45

Ninx

Ik persoonlijk word nogal moe van je, je hebt altijd een weerwoord.
Je uiting vind ik af en toe grof.

Iedereen mag een paard houden zolang het beestje maar voldoende eten drinken en beweging krijg

En dan die norm die ik hier en daar lees minimaal 4 uur of 8uur of 12 uur of 24 uur beweging vind ik onzin.

Mensen die geen weidegang hebben, en niet aan weidegang kunnen komen is jammer maar wil niet zeggen dat ze slecht zijn voor hun paarden.
En dan maar zeggen dat ze moeten stoppen en paard verkopen, dat gaat er bij mij niet in

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:45

Ninx; het is ook niet altijd maar positief voor de paarden zelf om ze op de wei te hebben.

Prisca; dat ken ik inderdaad wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:50

Ninx schreef:
Hoe kan het dat je paard is doodgegaan aan het 'buiten lopen'?

Heb ik ook al verteld. Maar nu heb ik ook in de gaten dat je erg weinig aandacht hebt voor de inhoud van de berichten van je discussiegenoten. Dat vind ik eigenlijk best jammer.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:52

tita, ben het helemaal met je eens, ben eerder in dit topic al vreselijk dierenbeulerig aangekeken, omdat ik ook vond dat iemand met iets minder ook een paard verdiend..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:53

tita schreef:
Ninx

Ik persoonlijk word nogal moe van je, je hebt altijd een weerwoord.
Je uiting vind ik af en toe grof.
Zolang ik geen argument hoor waardoor ik denk dat je gelijk hebt en ik mijn mening moet bijdraaien zal ik met een weerwoord op de proppen komen. Ik denk niet dat ik grof ben geweest.... dat ligt me niet zo. Maar wanneer jij iets vind waar ik over de schreef ben gegaan, vertel het me en je krijgt mijn excuses.
Iedereen mag een paard houden zolang het beestje maar voldoende eten drinken en beweging krijg
Zucht
En dan die norm die ik hier en daar lees minimaal 4 uur of 8uur of 12 uur of 24 uur beweging vind ik onzin.
Zucht nog een keer...
Mensen die geen weidegang hebben, en niet aan weidegang kunnen komen is jammer maar wil niet zeggen dat ze slecht zijn voor hun paarden.
En dan maar zeggen dat ze moeten stoppen en paard verkopen, dat gaat er bij mij niet in
Ik heb geen weidegang, en heb mijn paard verkocht omdat hier te weinig ruimte voorhanden is. Ik koop er pas weer 1 wanneer weidegang of vrije uitloop gegarandeerd zijn. Ik lijk een uitzondering te worden

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:55

Misschien dat je uit frustraties reageer..

Sorry ik krijg niet meer respect voor je omdat jij toevallig een uitzondering bent, die haar paard verkocht heeft omdat er te weinig weide is

Wij verschillen in mening en samen met heel veel andere paardenliefhebbers.
In mijn omgeving straal van 15km sluiten maar liefs 2 grote stallen, denk je nou echt dat iedereen zijn paard gaat verkopen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

NINX BEETJE FLAUW DOEN GELIJK JE POST WEGHALEN

WAAROM LAAT JE DAT NIET STAAN?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

Ninx schreef:
Ik heb geen weidegang, en heb mijn paard verkocht omdat hier te weinig ruimte voorhanden is. Ik koop er pas weer 1 wanneer weidegang of vrije uitloop gegarandeerd zijn. Ik lijk een uitzondering te worden

Ik geloof niet dat dat de reden is geweest, maar goed, daarover hoeven we niet te discussieren. Of was de wei ineens kaalgevreten en groeide het gras nooit meer aan?

Maar goed, je plaatst jezelf wel op een voetstuk he?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:57

Quellian schreef:
Ninx; het is ook niet altijd maar positief voor de paarden zelf om ze op de wei te hebben.
vanzelfsprekend niet. Je zult mij een kreupel (waar beweging soms juist beter voor is, afhankelijk vd kwaal) of ziek paard ook niet de wei op zien schoppen hoor. Ik heb uitsluitend een probleem met het feit dat gezonde paarden de hele dag binnen staan.
Prisca; dat ken ik inderdaad wel.

@Tita: ja, wat je ziet/ leest is mijn frustratie.... Ik probeer echter netjes te blijven en ver weg te blijven van woorden als dierenbeul e.d. onzinnige opmerkingen.
ja, ik denk dat ik een uitzondering ben. En ja, ik denk dat er de komende jaren nog veel meer binnenpaarden bij komen. En nee, daar wordt ik niet blij van.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:58

pinuts schreef:
tita, ben het helemaal met je eens, ben eerder in dit topic al vreselijk dierenbeulerig aangekeken, omdat ik ook vond dat iemand met iets minder ook een paard verdiend..

Ik neem aan dat je met iets minder iets minder geld bedoeld, juist goedkopere stallingen bieden vaak meer mogelijkheden voor je paard. Hoe luxer, hoe duurder en des te meer uren op stal. Zo is het tenminste hier in de regio.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:58

tita schreef:

Ja, inderdaad. Echt dikke, vette onzin gewoon. Álle veeartsen, alle paardenboeken, de dierenbescherming, bokt-wiki etc etc etc... Echt iedereen zal het dan wel bij het verkeerde eind hebben denk ik. Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:00

Quellian schreef:
Ninx schreef:

Ik geloof niet dat dat de reden is geweest, maar goed, daarover hoeven we niet te discussieren. Of was de wei ineens kaalgevreten en groeide het gras nooit meer aan?

Maar goed, je plaatst jezelf wel op een voetstuk he?

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Nu snap ik waarom je zo agressief bent, trouwens is triest hoor dat je je maatje moet verkopen maar je weet het, verkoop wil niet zeggen dat ie per defentie beter krijg dan bij jou

En nog wat mag ik hopen dat je niet in mijn omgeving woont want dan kan je weidegang of paddockgang van aantal uren echt vergeten en blijf je dus paardloos.

En niet liegen om de reden want quellian weet blijkbaar meer en als is een leugen net zo snel de waarheid achterhaalt hem wel

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:01

Ik geloof dat hier in de Randstand absoluut meer stalpaarden bijkomen, dan hoef ik alleen maar te kijken naar de nieuwbouwwijken. De stal waar Prisca nu staat had vroeger ook weidegang, meerdere stallen waar ik in het verleden vertoefd heb, hebben ook geen land meer. Op den duur kun je geen kant meer op... Maar goed, de optie 'paard verkopen' bestaat ook niet meer als iedereen dat doet, dan mag je de BBQ wel wat hoger opstoken.

Iedereen doet zijn best om goed te zijn voor z'n paard, ga ik voor het gemak dan maar ff vanuit. Het zou niet mijn keuze zijn om mijn paard 24/7 op stal te houden, maar 24/7 wil ik de mijne ook niet aan doen, daar worden ze echt niet gelukkig van

Trouwens, mijn paard mag in principe niet meer de wei op, dan blijven er nog 2 opties. Weet alleen niet zo goed over mijn paard nou wel of niet gelukkig moet zijn met zo'n eigenwijs bazinnetje als ik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:02

Dani62 schreef:
tita schreef:

Ja, inderdaad. Echt dikke, vette onzin gewoon. Álle veeartsen, alle paardenboeken, de dierenbescherming, bokt-wiki etc etc etc... Echt iedereen zal het dan wel bij het verkeerde eind hebben denk ik. Haha!

Die norm werd steeds verlengt eerst 2 uur nee dat vond iemand niet goed minimaal 4 uur enz enz
Ik heb nog nooit ergens in een boek gelezen als u uw paard geen weidegang kan bieden dan mag u geen paard kopen.

Bokkers denk eens na er staan meer paarden in de winter op stal dan in de weide.
Iedereen die het wel voor elkaar krijgt om zijn paard naar buiten te gooien weide of paddock goed gedaan OK dan!
Wil niet zeggen dat het overige paardenliefhebbers slecht zijn