het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:04

Proficiat, wat een schatje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:06

@balko: gefeliciteerd... maar idd waarom een flesje ?? Heeft de merrie geen melk of laat ze het drinken niet toe ??

@belle: mooi om te zien dat ze lekker rennen.

Het is zo 's ochtends vroeg gewoon heerlijk buiten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:24

Kan gewoon een flesje biest zijn om zeker te weten dat er voldoende is opgenomen.

Gefeliciteerd met de knappe man! <3

Marjan, wat een heftig traject met de hoeven. Ellende, zo'n gebed zonder eind. Je probeert in elk geval wel alles!

Wij sproeien helemaal niets. Alleen jonge boompjes probeer ik wat water te geven als het kurkdroog is, maar ze hebben het helaas niet allemaal gered.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:54

Wij proberen het sproeien wel uit te stellen, maar de hele rij Rhodo's langs de weg bewust laten afsterven gaat me te ver. Dat was ook een behoorlijke investering.

Net Boon even op de 'wei' gelongeerd, ze hield zich braaf aan de longe tot er een vrachtwagen te hard de heuvel over kwam (herrie van laadbak), toen kwamen er wat achterstallige energietjes uit. Dus ik heb het halster maar afgedaan zodat ze even kon rondracen. De wei is nu officieel overleden :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:12

Fleuribelle schreef:
Karin_deB schreef:
Zo die shet kan aardig meppen :=

Hier net een rondje wezen hardlopen. Al goed warm %)

Zo weer naar de kliniek om bloedverdunners voor de shet op te halen (op) en daarna door naar een vriendin om de trailer op te halen want zaterdag naar de Cantharel *\o/*
Wel jammer van de warmte.

@Solleke, ahgos arme vogeltjes :(:)
@Malenka, ziet er mooi uit!

Karin, er zitten op het moment veel herteluisvliegen. Als je gaat buiten rijden is het misschien verstandig om wat ducktape mee te nemen. Daar blijven die klote beesten aan plakken. Het is anders best wel lastig weg te vangen. Kun je thuis alvast even oefenen of je paard het niet eng vindt om ducktape op zijn velletje te krijgen. Mijn paarden hebben er op het moment ook veel last van.
Veel plezier in ieder geval.

Dank voor de tip!
Ik neem ducttape en vaseline mee.

@Balko, wat een lief veulentje <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:15

Gefeliciteerd Balko.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:34

Gefeliciteerd Balko!

Iemand vroeg of ik nog wel plezier heb in de paarden.. nou mis het rijden en het aan het werk zijn met paarden wel. Het geeft net een stukje extra ontspanning en uitdaging. Amy is te jong en kaat stuk.. maar goed ga even goed nadenken over wat opties zijn.

Kaat in laten slapen, Amy ff in opfok en rustig zoeken naar wat leuks
Kaat dragelijk houden, Amy verkopen en een rijpaard er bij
Zo doorgaan en kijken of wandelen met de paarden een uitkomst bied.
En wellicht komt er nog wat bij qua optie als ik even rust aan m’n hoofd heb. :)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:55

Ik geef inderdaad even een flesje biest zodat hij zeker wat binnen heeft gehad. Is voor de merrie het eerste veulen en ze was wat onwennig.
Ik wilde niet te veel er tussen komen en de merrie haar weg laten vinden, maar de eerste biest is heel belangrijk voor de energie van het veulentje.
Zeker omdat het een hengstje is (die zijn wat trager id opstart) heb ik even de fles gegeven. Kon ik slapen en de merrie en veulen rustig de weg naar elkaar vinden :).

Afbeelding

@Marjan, kan je niet al rustig opzoek naar wat anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:58

Bedankt voor je uitleg :j

Wat lief!

Hoe oud is Amy nu?
Denk je dat je daar later een fijn paard aan hebt?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:17

Amy is nu twee en qua karakter niet helemaal mijn paard. Ik houd van gevoelige paarden die beleefd zijn. Amy is een halve tinker met waarschijnlijk welshcob en enorm brutaal en lomp _O- ze kan fijn lopen en is heel knap. Maar heb niet zo’n band met haar als met kaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:19

Als dat zo is dan zou ik als je rust hebt goed nadenken. Paarden aan huis is juist genieten en tot rust komen, ondanks al het werk. Sterkte.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:20

Dan zou haar verkopen en een rijpaard terug kopen zo'n gek idee nog niet zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:01

Als je er geen klik mee hebt zou ik ook verkopen. Maar misschien wel eerst zadelmak maken/inrijden, dat levert waarschijnlijk meer op qua kopers en in prijs.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:04

Geniet ervan BB, ze hebben er lekker lol in!

Balko schreef:
Even Ego maaaaarrrrr

[ [url=m/JSOXng.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DvcFjj.jpg]Afbeelding[/url] ]

N vos hengst!

Wat een dropje <3 Gefeliciteerd! Al een naam?

MarjanB schreef:
Gefeliciteerd Balko!

Iemand vroeg of ik nog wel plezier heb in de paarden.. nou mis het rijden en het aan het werk zijn met paarden wel. Het geeft net een stukje extra ontspanning en uitdaging. Amy is te jong en kaat stuk.. maar goed ga even goed nadenken over wat opties zijn.

Kaat in laten slapen, Amy ff in opfok en rustig zoeken naar wat leuks
Kaat dragelijk houden, Amy verkopen en een rijpaard er bij
Zo doorgaan en kijken of wandelen met de paarden een uitkomst bied.
En wellicht komt er nog wat bij qua optie als ik even rust aan m’n hoofd heb. :)

Lastige overwegingen! Maar ik snap je echt heel, heel goed!

Ik heb lang rondgelopen met het idee dat het egoistisch is om aan mijn eigen paardendoelstellingen te denken ipv de paarden die ik voor mezelf had aangeschaft. Maar uiteindelijk is het wel een hobby en als je niet kunt doen wat je hobby compleet maakt haalt dat op langer termijn echt de vreugde eraf. En dat gaat langzaam, je hebt het bijna niet door, omdat het een sleur wordt. Heb nu bijna 2 jaar geen vast rijpaard meer en ben al ruim anderhalf jaar gestopt met (andermans) paarden trainen... Ik merk wel dat een vooruitzicht van nog een jaar wachten best wel pittig is.

Persoonlijk heb ik veel rust gekregen van Q verkopen en het idee dat ik volgend jaar rustig aan de slag kan met mijn jonkie. Doordat die stress van mij af gevallen is geniet ik meer van de tijd die ik nu met mijn andere paarden doorbreng. Toch mis ik het echte werken met paarden enorm, heb nu natuurlijk wel het excuus dat ik zwanger ben. Maar als ik dat niet geweest was had ik zeker gezocht naar een tijdelijke oplossing om toch weer het rijden/trainen op te pakken.

De situatie is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maargoed mijn situatie was met betrekking tot de liefde van mijn hobby wel hetzelfde. Ik had een gevaarlijk paard waarbij de klik was verdwenen, een kapot paard, te klein (:+) paard en te jonge paarden... Soms moet je toch even stil staan bij waar je het allemaal voor doet... :j . Want inderdaad wat Belker zegt: paarden aan huis is rust ondanks het werk. Tenzij je er veel stress van ondervindt door uiteenlopende redenen: kwakkelend/aftakelend paard, niet je doelstellingen kunnen behalen, twijfel over verkoop... allemaal dingen die toevoegen aan de stress.

(Sorry werd iets langer dan ik dacht toen ik begon met typen :+ ... Jullie zullen mij vast langdraderig vinden :)) ) .

Balko schreef:
Ik geef inderdaad even een flesje biest zodat hij zeker wat binnen heeft gehad. I

Doe ik ook altijd! Gewoon zo'n zakje Colustrum. Baadt het niet, schaadt het niet.... Geeft naar mijn idee soms net even die extra boost waardoor ze snel in de benen zijn en de kracht hebben om de uier te vinden :j .

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:06

Oke de laatste dan
Hij heet Tasty Peanut SDB <3

Afbeelding

Ook ik zou dan afscheid nemen Marjan, hoe moeilijk ook.
Je moet er wel blij van worden, ze zijn te duur en kosten te veel tijd om er geen schik uit te halen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:08

Gefeliciteerd Balko, knap veulen.

MarjanB, dat lompe en brutale herken ik wel bij onze nieuwe 3 jarige.
Ik heb vorig jaar al les gehad van een paardengedragtrainster in het stukje "jouw ruimte, mijn ruimte". En dat heb ik afgelopen week ook toegepast op Mirna.
Ze pakte dat goed op, maar toch net wat te brutaal.

Vanmorgen weer een lesje meegepakt.
Volgens mijn instructrice een dominant en trots paard, maar wel 1 die graag werkt.

Fijne les gehad en even wat meer de puntjes op de i kunnen zetten.
Ik merk dat lompe paarden met de juiste benadering echt wel voorzichtiger en bedachtzamer kunnen worden.

Ik denk dat Amy echt een leuk dier wordt onder het zadel en zou haar niet zomaar wegdoen, tenzij je een groter paard wil natuurlijk, dan houdt het op.

Kaatje is een lastig verhaal. Ik vind dat een paard op z'n minst rad in de wei moet kunnen lopen. We hebben het dan natuurlijk niet over tijdelijke blessures.

Ik denk dat je zelf het beste in kan schatten of ze nog blij in de wei is.

Vanmorgen eerste les op de grond gehad van Mirna. In eerste instantie was ze vooral opstandig aan het rondbokken, maar daarna deed ze erg haar best en vond ze het duidelijk heel leuk.

Afbeelding

Ik bedoel .. dat ze weet dat ze knap is, is prima, maar ze hoeft zich er niet naar te gedragen :D

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:11

Wat een schattige naam <3 ! Geniet ervan :+:

Wat leuk dat je een fijn gevoel hebt overgehouden aan je eerste les Boemel! Ach en een beetje ondeugd moet er uit kunnen komen op z'n tijd toch :)) . Het is inderdaad een prachtig paard. <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:20

Je hebt wel een toffe nieuwe aanwinst, Boemel!

Wat is de afstamming van je veulen, Balko?

Marjan, ik zou dan ook kiezen voor de verkoop van Amy, nu of in de toekomst. Je hebt ze zo fijn aan huis. Daar hoort een (rij)paard met klik bij. :j

Ik moet t.z.t. ook een plannetje maken. Niet zo ingewikkeld als voor jullie... Voor mij staan er alleen nog jonkies klaar en die kunnen over 1.5 jaar pas iets. In de tussentijd zou ik wel iets willen rijden om een beetje aan de gang te blijven. Maar ook ik moet afwachten wat de bevalling doet met mijn lijf en hoe het is om te leven met een baby (dit was nooit mijn toekomstplan en ik denk er alles behalve licht over := ). Maar het is absoluut niet de bedoeling om mijn paardenhobby op te moeten geven. Het liefst zoek ik over enkele maanden weer een paard om te rijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:20

Fijn om te lezen Boemel. Jullie genieten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:22

Als je de mogelijkheid hebt om te rijden Lorette, dan zou ik dat zeker doen.
Je hebt Facebook pagina's voor bijrijdsters en bijrijdpaarden. Daar staan regelmatig leuke paarden op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:23

Lastige keuzes Marjan. Als Kaat uiteindelijk ingeslapen zou worden, zou je Amy dan niet houden als gezelschap voor een evt nieuw rijpaard? Sterkte :(:)

Echt een heel knap paard boemel!

En zo'n schattig veulentje <3

Herkenbaar al die overwegingen... ik heb er maar gewoon nóg een paard bijgekocht toen ik indertijd met dezelfde twijfels zat :') nu heb ik er dus vier _O-

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:33

Ik lees al een langere tijd mee en zou nu ook graag echt mee komen kletsen (als ik het bij ga houden).
Vorige week heb ik twee pony merrie jaarlingen gekocht, en die staan nu echt "thuis", dus ik geloof dat ik aan het criteria voldoe om mee te kletsen *\o/*

Verder is het de bedoeling dat mijn sportpaard over ongeveer een maand naar huis toe komt, daarvoor moet de paddock nog af en moeten we de omheining nog plaatsen voor de paddock, wei en om de net gelegde rijbak, het hout daarvoor is gelukkig al onderweg. De pony's staan nu tijdelijk in de 'tuin' met prikpaaltjes ivm ontwormen en gaan daarna op de echte wei. Uiteindelijk zal er nog een paard bijkomen, dus 2 pony's en 2 paarden totaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:52

Welkom lady.
En dat word nog flink klussen.
Succes :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:07

Gefeliciteerd balko

Boemel, knap jonkie

Marjan, lastig.
Ik zou denk ik afwachten hoe Amy onder het zadel uitpakt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:49

@Marjan, lastige keuze. Uiteindelijk kan alleen jij die keuze maken, en dat gaat niet makkelijk.

@boemel, wat goed dat Mirna uiteindelijk haar best deed en het leuk vindt :D

Gisteren even momentje van stress. Ik ging de trailer ophalen bij een vriendin (uur rijden) en toen kreeg ik de verlichting niet aan de praat.
Vindt een remlichten en knipperlichten toch best fijn op een trailer := (plus dat het gewoon verplicht is).
Uiteindelijk met een ander koppelstuk toch gelukt *\o/*

Over klein uurtje vertrekken we.
Paardengedeelte is al ingeladen en klaar, nu mezelf nog douchen en inpakken :D