Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:21

Flew schreef:
Wat een heerlijke foto's hierboven! Ik heb voor mijn oudste draver ook een tuigje liggen en ik heb hier een slee, maar ik durf het toch nog niet helemaal aan. Ze zijn wel érg fris met dit weer en ik ben toch een beetje bang voor capriolen, haha. :))

Ik kan me dat helemaal voorstellen.
Diddle liep ook héél de dag al rotzooi te trappen en op en neer te sprinten.

Maar zit ik op die slee, verlies mijn evenwicht en giechel "hohohooo" dan staat hij stokstijf stil :+:
Als die functie er niet op zou zitten zou ik op deze manier niet sleeën gok ik. :P

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:23

Ik zou er mijn gup ook wel voor willen zetten maar geen tuig en geen slee haha.
Wel superleuk om te doen!

Ik waag me misschien vanmiddag aan een stapritje in de snowboard outfit van Maikel _O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:40

TOch mooi om te zien hoe zo'n dikke wintervacht werkt. De ijspegels netjes aan de buitenkant. En nog lekker warm van binnen.

Maartje, wat vervelend dat Cheetah niet wil eten. Ik heb helaas geen tips.

Malenka, Haha dat filmpje van jou, wat worden ze ineens lichtvoetig en ballerina's he met sneeuw :')

Jinte, mooie actie foto!

Rover, wie vraagt of ze naar binnen kunnen dan?
Ik heb Nick en Bliksem gewoon buiten gezet hoor. Ze deden lekker gek en maf in de sneeuw. Ze moeten zelf maar uitzoeken wat verstandig is om te doen in de sneeuw.
Ze hebben rare sprongen gemaakt ed. Niks aan de hand. (Geen ijzers)
En dat alles op 200m2. Want de grote wei had ik nog niet open gedaan. :')

DF, o jee cavia het pak sneeuw in het hok niet overleefd?

Suffie, leuk lekker sleeën! En de shet heeft zo te zien bergen sneeuw getrotseerd haha.
En dochterlief ook :D

Lorette, wat naar. Hoe gaat het nu?

Karin, ook lekker met de slee gespeeld, mooi he die sneeuwpret voor de kinderen!

Robijntja, Mo staat ook wel verdekt opgesteld zo met zijn kleuren. Past precies bij de schaduwen in de sneeuw.

Akshay, Ah ik had al wel een slee foto verwacht! Leuk!

Onze slee constructie kon ook beter, maar Nick vond de zweng een raar iets. Dus die hebben we er tussen uit gelaten en in plaats daarvan de paniekhaak van de poetsplaats gebruikt. Zo'n stukje ketting met plastic erom. Dat was een goed alternatief. De slee kon er zo af geklikt worden.
Meerdere keren ook moeten doen, want onderweg kwamen we stukjes tegen waar geen sneeuw lag,
maar ook stukken waar het dik 50cm hoog was. Daar moesten David en Marloes de slee even afkoppelen. :Y)

Ik heb Nick in de oude stal van Bliksem gezet. Zijn eigen stal staat precies op de hoek van de schuur en hij heeft aan zijn stal één deur die nogal kiert. Er lag aardig wat sneeuw in zijn stal.
Ik heb het vlas aan de kant geschept, zodat het niet nog natter wordt.
Nick staat heerlijk uit de wind in de oude stal van Bliksem, die zelfs nog heel iets ruimer is ook.

Bliksem had het gisteren gezellig druk in zijn stal. :') Zowel de hond als alle 4 de kippen lagen prins heerlijk bij hem in zijn stro.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:47

Brrrr alles is bevroren, vooral glad! sneeuw maar een dun laagje. Water was op dus ik kom nu met emmers aan het slepen.
Sterkte met de kwakkkelende paarden allemaal :knuffel:

Ik wilde het oudje net de pulp geven maar ook die is natuurlijk bevroren, voortaan maar binnen zetten :o? ook mijn werkschoenen stonden op het laarzenrek, veters kon ik niet meer buigen die stken recht omhoog.

De nieuweling heeft nu lekker dekentje op, durft de stal ook in maar staat wel apart. Ze kunnen elkaar zien en neuzen en staan ook vaker naast het draadje bij elkaar maar wel nog gepiep en boze blikken. Gaat langer duren dan gehoopt ben ik bang, maar het is niet anders. Mijn merrie is altijd een pitbull geweest met de ruin leek het goed te gaan gisteren, stonden 2 uur bij elkaar te neuzen en uit dezelfde bak eten tot de shet onder draad kwam en erbij kwam en toen ging het mis, met 2en erop rennen en bijten. Nu maar weer apart gezet, pony op paddock met tuinhuis stal en de andere 3 samen. Met de varkentjes gaat het gelukkkig wel goed, hij kijkt er niet naar op of om

Scholen zijn begonnen, net maar te voet gegaan, met de fiets durf ik nu niet en de auto was zo ontzettend bevroren dat ontdooien oo te lang gaat duren. Ik hoef pas rond de middag naar mijn werk dus kan ik even rustig aan doen en opruimen en hooinetten ontdooien.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:06

Hier zijn de scholen gelukkig nog een dag extra dicht.
Ik kan er ook niet uit komen met de auto en 7km lopen vind ik te ver door de sneeuw. Want ik moet dan ook weer 7 km terug.
Veel te koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:10

Jammer als dat niet soepel loopt LN.

Ik ben ook vanuit huis aan het werk gegaan, ik ga liever niet dan wel de auto in nu.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:13

ik heb net geregeld op mijn werk om 5 x 6 te gaan werken aankomende 2 weken, heb ik wat meer tijd voor de ellende met de paarden nu

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:15

Hier is vannacht nog wel wat sneeuw gevallen maar lang niet zoveel als bij jullie. En bij mijn werk ligt vrijwel niets.
Maar ik ging naar achter toe om de auto te pakken en daar was de deur van dichtgevroren, nou ja, dan maar buitenom. Is het hangslot van het hek vastgevroren en de pin waarmee je hem moet optillen ook vastgevroren. Maar besloten om mijn eigen auto te proberen ook al doet schakelen zeer want die staat voor. Startte meteen gelukkig dus die maar vrijgemaakt en met die auto vertrokken. Maar dan mag ik niet met mijn krukken lopen dus van de auto naar de afdeling was toch best een eind. Wel besloten niet het slingerweggetje de berg af te pakken, wat verstandig was toen ik vanaf de snelweg keek was die weg wit van het ijs. Want sneeuw ligt er niet echt veel hier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:23

Nederland is echt niet berekend op dit soort weer, gelukkig komt het niet zo vaak voor.

De overgebleven buitencaaf zit nu in een grote doos in de woonkamer en kan door een uitje kijken naar de andere binnencaafs. Strak dat hok schoonmaken en dan mogen ze bij elkaar. Dat zal wel een paar dagen ruzie geven, maar het is niet anders.

Gisteren weer 10 jaar ouder geworden: Boon liep de stal uit en draaide vóór het schaduwdoek en ging onderuit vlak buiten de stal. Ze stond gelukkig meteen weer op en deed zelfs nog een drafje in de paddock en ook vanochtend leek ze goed te lopen, dus hopelijk valt het mee.
De cementwaterbak was niet meer te redden, dus maar een losse bak in de schuiltent gehangen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:55

Wie heeft z'n paard op ijzers buiten? 's Ochtends maak ik netjes een sok van een vet wrap om de ijzers heen, al dan niet met ducttape erover. Ik ben een ervaren 'hoefinpakker' met de hoefzweren van Frum, maar bij Ploos blijft het echt niet zitten. Met ducttape lijkt alles los te gaan door de sneeuw en zonder ducttape loopt ze al vrij snel de vet wrap stuk. Hoe voorkom ik nu ijsklompen? De hoeven vetten of insmeren met vaseline o.i.d. bleek in het verleden nauwelijks effectief.

fokfanaat schreef:
ik heb net geregeld op mijn werk om 5 x 6 te gaan werken aankomende 2 weken, heb ik wat meer tijd voor de ellende met de paarden nu

Ik denk dat ik ook maar zoiets ga regelen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:57

Ik, 1 alleen op voorijzers en die schoof vanmorgen wel iets op d everharding ( vegen heeft geen nut, zit vastgevroren aan de grond dat dunne laagje sneeuw ) maar hij doet wel erg rustig aan en staat nu vooral in zijn stal. Klompjes rijgt hij nu niet omdat de sneeuw niet plakt

Sneeuwringen geen idee? Ik heb losse gehad, is ijzerdraad met dunne slang eroverheen, heb helaas de verkeerde maat maar het idee werkt wel goed

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:58

Lorette kun je niet zo'n stukje hard plastic tussen hoef en ijzer klemmen?
Ik heb op Facebook ook een goedje zien langskomen dat als een soort kneedgum in de hoef-ijzer holte kon om die op te vullen?

Geen ervaring hier uit de praktijk. 15 jaar geleden liep Diddle op ijzers, gewoon zo buiten. Maar dat is zó anders ook dan een warmbloed/vurig paard. En ik zou dat nu nooit meer kunnen aanzien zelf..

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:59

Loketten, een wollen sok erom een goede dikke. Die gaan niet zo snel stuk. Dan ducttape rond de kootholte, dat blijft beter zitten.

Of een rubber plaatje net iets groter uitknippen dan de binnenkant van het ijzer. Dan kun je deze eronder wippen.

Ik heb dit beslag
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:02

Chasey schreef:
Hier zijn de scholen gelukkig nog een dag extra dicht.
Ik kan er ook niet uit komen met de auto en 7km lopen vind ik te ver door de sneeuw. Want ik moet dan ook weer 7 km terug.
Veel te koud.

Ik ben ook heel benieuwd hoe ik morgen op school ga komen.... Zoveel sneeuwduinen op de weg en het blijft maar sneeuwen. Dochterlief kan wel lopen, dat is 2 km. Die 13 voor mijzelf over landweggetjes vind ik iets té veel van het goede :+

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:07

_Lorette_ schreef:
Wie heeft z'n paard op ijzers buiten? 's Ochtends maak ik netjes een sok van een vet wrap om de ijzers heen, al dan niet met ducttape erover. Ik ben een ervaren 'hoefinpakker' met de hoefzweren van Frum, maar bij Ploos blijft het echt niet zitten. Met ducttape lijkt alles los te gaan door de sneeuw en zonder ducttape loopt ze al vrij snel de vet wrap stuk. Hoe voorkom ik nu ijsklompen? De hoeven vetten of insmeren met vaseline o.i.d. bleek in het verleden nauwelijks effectief.

fokfanaat schreef:

Hier paard met tape en wrap en ondanks dat een deel wel is los gegaan, dus ik heb een deel laten zitten gisterenavond maar had weinig hoop voor de nacht. Toch is een deel nog heel goed blijven zitten en ik ga proberen hem straks weer even buiten te zetten. Ik heb eerst hoeven goed schoon gemaakt en de schone/warme hoef eerst met een rol Tessa duck tape en daarna met Kerbl vet wrap en dan beschermers (Le Mieux turnout boots die ook over de hoef valt).

Als dat niet werkt vandaag, laat ik toch even de ijzers eraf halen. Ik heb gelukkig sowieso morgen een afspraak met de hoefsmid staan. Of we gaan komende dagen in de grote loods een paddock maken, niet ideaal maar dan kunnen ze iig even de stal uit.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:10

Het valt me nog mee LN, met wat geluk kan het toch nog snel bijdraaien. Hadden het hier ook van de zomer met introductie van een nieuwe. Het oude paard was net een pitbull. Binnen een week ging het al veel beter. Hopelijk valt het mee; en in kleine stapjes en geduld hebben.
Gedoe om zo lang over te doen om naar school te gaan. Hier alles nog dicht vandaag.

Goed om te horen Chasey; de moeder van stalgenoot van oude paard vind het maar niets dus was haar ook wat aan het beïnvloeden... maken zich zorgen dat hij op zijn plaat gaat etc omdat hij vroeger lomp was. Hij houdt nu zijn gemak vind ik. Heeft ijzers met sneeuwringen.
De shetlander van haar zusje hadden ze gisteren ductape met vetwraps opgedaan maar werkte niet. Heb er vanmorgen vroeg deksels in gedaan. Kijken hoe dat zich houdt, net nog goed in ieder geval.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:14

ik heb er een met ijzers en hei heeft van die rubbers onder de ijzers idd

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:24

_Lorette_ schreef:

fokfanaat schreef:

Die van mij stond gisteren buiten zonder iets, maar wij hebben veel minder sneeuw. Wel wat sneeuwklompjes maar echt maar heel minimaal en niet gevaarlijk. Ik heb gisteravond ducttape op alle vier zijn hoeven gedaan (staat vierkant), en dat zat vanochtend nog netjes vast. Hij is nu naar buiten maar ik ben op het werk dus ik kan het niet controleren. Maar ik plak wel echt veel ducttape, dus eerst rond de hoef, dan horizontaal, dan een kruis onder de hoef, dan eventueel rond, dan verticaal en dan nog eens rond. Dus zeker drie lagen op de zool en zijn hoeven waren vrijwel helemaal droog en zoveel mogelijk modder er af geborsteld. Wat ik in het verleden ook wel heb gedaan en dat bleef een hele dag op de hoef zitten (niet met ijs maar toen mijn paard in verband stond) was een driekante doek om de hoef knopen en daar overheen tapen. Dat bleef ook met modder/vochtig weer goed vastzitten. Door de doek blijft de tape beter aan elkaar zitten. Alleen knipte ik dat dagelijks weg en was het maar een hoef. Eventueel wil ik dat hierna nog proberen maar dan met ongebleekt katoen wat ik op de rol heb liggen en dan tape eroverheen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:26

Akshay schreef:
Flew schreef:
Wat een heerlijke foto's hierboven! Ik heb voor mijn oudste draver ook een tuigje liggen en ik heb hier een slee, maar ik durf het toch nog niet helemaal aan. Ze zijn wel érg fris met dit weer en ik ben toch een beetje bang voor capriolen, haha. :))

Ik kan me dat helemaal voorstellen.
Diddle liep ook héél de dag al rotzooi te trappen en op en neer te sprinten.

Maar zit ik op die slee, verlies mijn evenwicht en giechel "hohohooo" dan staat hij stokstijf stil :+:
Als die functie er niet op zou zitten zou ik op deze manier niet sleeën gok ik. :P

Iets zegt me dat dat voor de mijne juist het startsein voor nog meer ongein zou zijn. }>

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:43

Ik ben heel tevreden met mijn ijzerloze paarden, ik heb die miserie niet die jullie wel hebben. Hallelujah wat fijn dat ik daar niet bezorgd om hoef te zijn.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:48

Ik heb er ook een zonder ijzers maar die krijgt net zo hard sneeuwklompen op dit moment... Vorige (onverwachte) sneeuwbui stond die net zo hoog als het paard met ijzers, gisteren zat er ook ijs vast onder zijn ijzerloze hoef.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:49

Mijne slijt de hoeven te snel en loopt met ijzers al vrij snel gevoelig buiten dus zonder geen optie helaas. ga straks wel wat vetwrap meenemen van het werk voor het geval dat
Tegelzetters zijn al een eind op de badkamer, komen vrijdag pas weer en dan nog voegen en stucen en dan alles plaatsen, Zo blij als dat eindelijk af is. De inloopdouche is in de oude keuken en de rest was heel vroeger een keuken en erna een kantoor toen ze een stuk hebben aangebouwd en daar de keuken hebben geplaatst

Dan alleen nog de keuken en bijkeuken vernieuwe en verbouwen.
van blauwe oude badkamer naar een nieuwe, ook blauwe badkamer, stuk groter en op de plek van de oude badkamer (tje) en toilet en bijkeuken komt straks de keuken, eerst muurtjes slopen *\o/* *\o/*

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-02-21 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:50

Volgens mij is het ook maar net hoe diep de straalgroeven zijn en zo...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:54

Hier ligt ook héél de paddock en stoep vol klompen die ze wel hebben opgebouwd maar blijkbaar vrij gemakkelijk verliezen.
Met een ijzer lukt dat natuurlijk niet omdat het ijzer zelf te koud is. Maar die klompen opbouwen is normaal denk ik?
Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:55

Hangt volgens mij ook van de hoef af inderdaad. Daarom ook verrast dat de tape hier werkt. Want normaal krijgt hij alles af (peeskappen, springschoenen, ijzers, zooltjes, halsters en dekens).