[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:57

ja, naast het ruwvoer krijgen die van mij natuurlijk ook vitaminenbrok bijgevoerd, en de merrie krijgt naast ca. 5liter luzerne nog een schep pavo ease and excel bij, omdat ik haar teveel terug vond vallen in bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:58

Hier allemaal vitamine korrel, sommigen luzerne van de eigenaren en 2 merries dan fiberbeet.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:02

Olympia96 schreef:
Ga vanavond even lezen Marlies:-)
Jouw paarden zijn qua type wel beetje vergelijkbaar met het type wat ik heb lopen geloof ik.

Ik weet wel dat ik paarden houden 20-30 jaar geleden een stuk simpeler vond O:)

Ik heb wat gemist in alle drukte geloof ik. Wat leuk een IJslander! Van jezelf of pension? En mis ik er niet twee?

Ja al denk ik dat Vi ook nog wel net wat soberder is dan jouw Gelder :D Voer haar net minimaal wat bij ten opzichte van Dailey en Sógi (Fuchs en IJsco).

IJsje is van ons :D :D Hij is zó leuk <3 En vind het heerlijk om geen pensionklanten meer te hebben :Y) . Geloof dat ik het inderdaad niet in dit topic heb gedeeld, maar even een linkje naar mijn post in mijn eigen topic kort geleden waarom de jaarling en het veulen er niet meer staan;
MarliesR @ [HTT] [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:29

Ik voer onbeperkt graszaadhooi en beperkt weidehooi. Mijn welsh en inmiddels overleden shet waren iets te schraal/goed op gewicht en mijn ruin is te dik. Vooral zijn buik, rest van zijn lichaam valt wel mee als je de body score index gebruikt. En verder krijgen ze beide marstall force bij en amber krijgt nog olie, eiwitpoeder en grasbrokken bij om haar de winter door te helpen. Zonder dat wordt ze te dun sinds ze cushing heeft

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:04

Wij doen vaak een analyse van het voordroog van eigen land. We zitten afgelopen jaar op 82%DS
Vanaf 80% kun je er ook hooi van maken. Alleen wikkelen wij het standaard dus dan noemen we het voordroog.
Hebben ook al snedes gehad vanaf 65-70% DS. En dat gaat ook altijd goed. Het is maar net wat het weer, de planning en de loonwerker toelaten wat we er precies van kunnen maken. Hooi voer ik niet meer. Gaat mijn oudste heel rap van kuchen. Heb nu met deze snede zelfs al zo'n begin kuchje. Dat hoestje bij de eerste draf pas. Maar ja, met 82%DS is dat ook niet heel raar.

De fanatieke 25 jarige krijgt wel echt aardig bijgevoerd met 2,7kg 18Plus (3 volle voerscheppen) en bietenpulp. De rest op Vital en beetje bietenpulp met een kleine aanvulling afhankelijk van het seizoen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:11

Interessant dat artikel over voordroog en hooi.
https://natuurlijkpaarden.nl/het-versch ... g-en-kuil/
Hier staat dat sealen juist weer zorgt voor minder vezels en dus makkelijker opneembaar..

Merk zelf dat mijn paarden beide onverpakt hooi beter verdragen, hebben ze goede mest en minder opgeblazen buik. Maar ja, daar zit soms wel meer stof in en wat is dan weer 'te stoffig' om te voeren..
Gelukkig wel 2 die prima onbeperkt ruwvoer kunnen krijgen, ze staan niet continu te eten en blijven mooi op gezicht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:16

Ethelate schreef:
Interessant dat artikel over voordroog en hooi.
https://natuurlijkpaarden.nl/het-versch ... g-en-kuil/
Hier staat dat sealen juist weer zorgt voor minder vezels en dus makkelijker opneembaar..

Hoe moet dat werken? Want het is 'hetzelfde' product. Hoeveel vezels er in zitten wordt voornamelijk bepaald door de groeifase van het gras.
Relatief minder vezels per kilo product kan nog. Want er zit meer water in.
Dus dan is de vraag; komt de verzadiging van deze vezels (langere kauwtijd?) of van het volume (plek in de maag?).
NOrmaal hanteren we een voedingsbehoefte op basis van DS dus moet je van vooordroog wel iets meer voeren (omdat je meer water voert). Maar daarmee voer je dus niet extra voedingsstoffen.
En echte fermentatie die daadwerkelijk wat afbreekt heeft wel wat meer vocht (en dus minder zuurstof) nodig.
Wel eens zuurkool gemaakt?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:18

pol013 schreef:
Hoe moet dat werken? Want het is 'hetzelfde' product. Hoeveel vezels er in zitten wordt voornamelijk bepaald door de groeifase van het gras.

natuurlijkpaarden.nl schreef:
Doordat het gras is ingeseald, fermenteert het. Dit maakt het makkelijk opneembaar. De vezels die een paard juist zo hard nodig heeft worden al verteerd.

mijn dierenarts gaf indertijd aan dat het ging gisten in de blinde darm bij mijn paard; je zag hem in 3 dagen opzwellen, en daarna kreeg hij gaskoliek. ik geloof dus zeker dat er een bepaalde mate van fermentatie in zit. Was ook behoorlijk droge voordroog, maar niet zo droog als tegenwoordig vaker wordt gedaan, zo droog dat er gewone baaltjes van geperst kunnen worden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:05

Robijntjah schreef:
Ik heb wat dat betreft een lastig paard: stofallergie maar spuitmest op verpakt hooi en lastig op gewicht te houden :+

Dus die krijgt toch onverpakt hooi, voer ik fiber beet bij.

Zo eentje heb ik ook. Wij hebben onverpakt hooi en weken dat (40 kg per dag). Om mijn merrie op gewicht te houden krijgt ze luzernebrok (ook geweekt, want door de leeftijd zijn haar kiezen niet zo goed meer) met Marstall bergwiesen mash. Oorspronkelijke dieet was Seniores Priores, maar daar werd ze bevangen op. Toen over op luzernebrok met bietenpulp, daar kreeg ze koliek van. Waarschijnlijk kreeg ze de bietenpulp niet goed verteerd. Toen de BM gaan bijmengen, want alleen luzernebrok vindt ze dan weer niet te eten. Met BM erbij (en soms nog een schep Marstall Wiesen Fasern) eet ze het best goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:49

Ik wilde hier een mooi stuk schrijven over verschil plastic hooi en droog hoor, maar zie inmiddels zulke bijzonder simpele opmerkingen voorbij komen dat ik het maar laat. Iedereen moet maar doen waar het gevoel naar uit gaat, maar ga dan ook niet klagen als gezondheids problemen of gewichts problemen ontstaan.

Hoe droog het gras ook is bij inpakken in plastic, wordt áltijd wordt de zuurstof weg genomen, waardoor er áltijd melkzuur bacteriën komen. De snelheid van dit proces (fementatie) hangt af van hoe droog het gras het pak in gaat, maar het is er echt áltijd. Eigenlijk kuil je het dus altijd in (= het wegnemen van zuurstof om product te kunnen bewaren), alleen hebben de boeren/loonwerkers aan het droge kuil een mooie naam gegeven en zijn het om praktische redenen (gemak met maken en opslag bij de klant) ook aan paardenhouders gaan verkopen "het is net hooi!". En ja, ook al ziet het product er dan op het oog redelijk gelijk uit, is de voedingswaarde goed, dan nog is het niet hetzelfde. De zuurtegraad zal áltijd lager zijn, wat áltijd nadelig is voor een paard. Dat zijn gewoon keiharde feiten, stuk voor stuk. Pinken of koeien die droog staan wil je ook geen natte kuil geven, dat gaat ook mis. Ook hun moeten droge kuil, of zelfs hooi, hebben. Dus dat dat speciaal voor paarden is verpakt, is onzin. Wel laat iemand met een beetje kennis bij het maaien voor paarden de helft van de messen weg. Zo is het hooi mooi lang/grof zodat een paard meer moet kauwen. Het verteringsstelsel van een koe en een paard verschilt nogal. Een koe doet hap slik weg en de magen doen de rest, een paard kauwt veel grondiger en heeft maar 1 maag.

Wellicht is dit een interessant stukje: https://www.ecopedia.be/pagina/inkuilen

Mijn volwassen paarden krijgen nu simpel Subli Dieetmix, mijn veulens eten Vitalbix breed & grow. De veulens en hengst krijgen er vital doorheen, mijn merrie oerbalans.

Er zijn overigens tal van supplementen en voedertjes ontworpen voor verterings problemen. Dat gaat van simpel van de webshop tot uitsluitend verkrijgbaar bij de dierenarts. Darmen of maag, voor ieder wat wils. Hoe dan ook, als de oorzaak (het ruwvoer, want daar leeft een paard van) niet aangepakt wordt, blijf je dweilen met de kraan open. Ik heb hier al zo enorm veel paarden/koubloeden in balans zien komen door een combinatie van onbeperkt goed hooi, genoeg beweging (als ik die van mij een half etmaal opsluit op 4 x 4 worden ze ook dik, 4 jaar terug eens gedaan; had ook gelijk ernstige koliek) en een vitaminekorrel om tekorten voor te zijn, want de bodem in nederland is zo enorm overbelast dat veel vit/min schaars zijn.

Los van dingen als wormbesmetting etc die ook aangepakt moeten worden indien nodig.

Ik blijf het bijzonder vinden dat eigenaren tegenwoordig zo terughoudend worden met gras, maar vervolgens met ruwvoer zo makkelijk zijn. Dat ruwvoer komt van diezelfde weides toch? Dus hoe dan? Heb qua weidegang ook geen problemen hier, mits het gaat over wei wat tegenwoordig "kruidenwei" wordt genoemd, ik noem het gewoon oude natuurlijke weide. Raaigras verdwijnt vanzelf uit je grasmat als je jarenlang niks anders doet dan beweiden/maaien, en er komt een enorm divers aanbod voor terug. Wat je niet wilt aan planten/grassen (bijv jkk) op tijd de kop in drukken (uittrekken) en je hebt de meest gezonde, en variabele, voedselbron die je voor je paard hebben kan :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:52

Hilary schreef:
Robijntjah schreef:
Ik heb wat dat betreft een lastig paard: stofallergie maar spuitmest op verpakt hooi en lastig op gewicht te houden :+

Dus die krijgt toch onverpakt hooi, voer ik fiber beet bij.

Zo eentje heb ik ook. Wij hebben onverpakt hooi en weken dat (40 kg per dag). Om mijn merrie op gewicht te houden krijgt ze luzernebrok (ook geweekt, want door de leeftijd zijn haar kiezen niet zo goed meer) met Marstall bergwiesen mash. Oorspronkelijke dieet was Seniores Priores, maar daar werd ze bevangen op. Toen over op luzernebrok met bietenpulp, daar kreeg ze koliek van. Waarschijnlijk kreeg ze de bietenpulp niet goed verteerd. Toen de BM gaan bijmengen, want alleen luzernebrok vindt ze dan weer niet te eten. Met BM erbij (en soms nog een schep Marstall Wiesen Fasern) eet ze het best goed.

SP heeft een behoorlijk hoog suiker/zetmeel gehalte. Fibrebeet heeft dit niet en is in geval van hoefbevangen daardoor geschikter. Het is een combinatie van bietenpulp en luzerne waardoor de ca:p verhouding redelijk goed is. Was hier een ideaal product. Ik voerde in het heetst van de strijd sojaschroot erdoor. Een stuk minder verantwoord voor moeder aarde, maar werkte als een tierelier en lekker goedkoop. Er is een product wat hetzelfde zou doen maar beter verantwoord zou zijn. Ben even de naam kwijt, was wel 3 keer zo duur daarom ben ik er niet voor gegaan toen. Kan hem wellicht wel weer vinden (via webshop pets place) als je benieuwd bent.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:19

Mooi omschreven Caily, voor mij ook een reden waarom voordroog ''not done'' is (voor mij). Prima als mensen paarden hebben die er wel goed op gaan, maar ik zie gewoon zó veel verschil in hoe mijn paarden eruit zien nu ze alleen nog maar écht hooi krijgen, dat ik geen voordroog meer zou willen, al is het wel makkelijker op te slaan en goedkoper dan al die losse baaltjes :+

Ik heb één paard wat niet goed op gewicht blijft, die kreeg ook spuitpoep van voordroog, maar die geef ik dus voer bij. SP krijg hij diarree van, Fibrebeet werd hij bizar heet van, bietenpulp deed vrijwel niets en uiteindelijk op de merriebrok op gewicht gekregen. Merriebrok nu helemaal afgebouwd en ik hoop hem nu op de Equifyt goed te houden, vooralsnog blijven zijn darmen in ieder geval op orde en hij is nog niet afgevallen ondanks dat het nu winter is.

De rest krijgt alleen Vitalbix DC en een beetje Equifyt voor het idee, al moet ik één van de mini's ook wel bijvoeren momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:21

Oh zou daarom mijn merrie weer heter zijn ..

Ik weet het eigenlijk aan het nieuwe pensionpaard hier waar ik mee ben gaan rijden en die nogal voorwaarts is :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:30

Ik vind voordroog of hooi heel dubbel. Ik heb liever hooi, het liefst lekker stengelig en oud. Maar daar zit vaak teveel stof in, of schimmel zoals in het eerder geplaatste artikel. Gevolg, een hoestend paard met snotneus. Hij heeft een allergie, met name voor schimmels en stof. Hij zat in het najaar tegen een longontsteking aan, puur door het hooi. Dus dan zou ik moeten gaan stomen of weken.
Op voordroog moet ik uitkijken dat hij niet te vol wordt. Nu in de PP waar hij staat gaat dat voor nu goed omdat hij moet bewegen. Als hij in training is, merk ik geen verschil, maar nu met pensioen houd ik het wel in de gaten.
Het hoesten en de snotneus zijn weg. Daar hij heeft hij met voordroog geen last van.
Mest is op beiden goed.
Waar doe je dan wijs aan?

Paar foto's van vandaag. Ze waren lekker aan het spelen en scharrelen op de track.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:35

Coolstance copra, Caily?

Ik durf met mijn merrie niet goed om over te gaan op een ander rantsoen. Ze heeft PPID en is al meerdere malen flink bevangen geweest, incl gekanteld en verzakte hoefbeentjes. Vermoedelijk is ze ook IR; daar kun je een test voor doen, maar qua beleid maakt de uitslag van zo’n test vrij weinig verschil.
Maar ik balanceer met haar dus op een vrij smal randje qua voeding.

Ik ben het wel volledig eens met je tekst over ruwvoer hierboven :j Ons weiland is ook zo’n oud natuurlijk grasland. Er staat wel raai, maar ook heel veel andere soorten grassen en kruiden.
Die hb-merrie heeft in de zomer ook gewoon 24/7 toegang tot de wei. We hanteren strookbegrazing, niet om ze te beperken in hoeveel ze kunnen eten, maar vooral in waar ze kunnen schijten :+
Ze krijgen in de zomer ook gewoon hooi bij, daar wordt ook gewoon van gegeten. Ik vermoed behoefte aan structuur.

Momenteel hebben we hooi van 2020 (tot half december voerden we nog 2019); dat is fijner van structuur dan het 2019 hooi. Het valt me op dat ze meer langs de rand van de paddock over de draad strekken om de struikjes te eten. Vandaag heb ik daarom een heel klein beetje stro gegeven, dat vonden ze erg lekker. Ik durf niet gelijk grote hoeveelheden te geven; mijn ruin heeft ooit verstoppingskoliek gehad toen hij stro kon eten (hij stond niet op stro en kende het ook niet, maar de baal stond net binnen bereik) en de merrie van mijn stalgenootje is sowieso gevoelig voor koliek. En de andere twee merries hebben een stofallergie.
Lekker stel bij elkaar :=

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:39

Wat wordt je veulen al een mooi bonkie Amanda <3

Hoesten en snot is ook niets, mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar weken/stomen, maar dat is natuurlijk wel wat arbeidsintensiever. Ik snap dan zeker de keuze om het bij voordroog te houden, zolang hij het er goed op doet tenminste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:42

Ja fijn hè. Ik was bang dat ze haar broer achterna zou gaan en vooral de hoogte in zou gaan. Maar ze krijgt gelukkig wat meer body heb ik het idee. Van mij mag ze meer qua bouw naar haar moeder gegaan, ouder reiningbloedlijnen. Maar goed, ze is allround gefokt en als ze van beiden het goede meekrijgt is dat én body én hoger op de benen :D
Maar voor nu gaat het groeien heel goed :D
Op deze foto kun je het beter zien.
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:49

Sowieso klopt de verhouding wel :j Meestal krijgen ze van die om-en-om groeispurten, eerst de kont omhoog en dan even later de schoft. Doet zij misschien ook wel, maar dan zit ze nu mooi gelijk :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:54

Ja doet zij ook. Ze is net weer een beetje in verhouding gekomen :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:12

Ik ben juist blij dat mensen voorzichtiger worden met gras voor hun paard. Laat pensionhouders er maar over nadenken hoe ze het gras kunnen aanleggen en onderhouden. Afgestemd op paarden inplaats van koeien.

Mijn Nilay doet het ook minder goed op gras. Hij schuurt meer en heeft meer last van hoofdschudden.
Mijn prioriteit ligt absoluut niet bij weiland. Niet alleen door Nilay. Maar ook omdat het geen huisvesting voor het hele jaar is. Ik focus liever op de track waar ze wel het hele jaar leven en de eetbare planten die daar naast staan of die elders op het terrein staan en waarvan ik kan oogsten om de paarden te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:56

Die van mij staat sinds een jaar niet meer op gras. En ik vind het echt een verademing. Geen jeuk meer en niet meer te dik. Momenteel zelfs ietsje te dun, nooit gedacht dat te zeggen.

Gras zou leuk wezen, als het een goed mengsel was met tevens veel soorten kruiden en niet dat vreselijke Engelse raaigras.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:32

Dankje Caily, ik begon al bijna te twijfelen over dat sealen.

Wij zijn druk met huizenjacht en iedere keer als we bij een huis met bosperceel gaan kijken reageren die makelaars zo verbaasd “voor paarden?”
Ja, ik zoek ruimte, niet perse wei.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 01:56

Mijn 30 plusser is vrijwel enkel grijs onder zijn manen en voorpluk maar dan ook echt wel heel grijs :+ maar wanneer dat begonnen is geen idee. Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 03:00

Ik bedoelde dus ook te zeggen, met gras is iedereen zo kieskeurig en less is more. Vervolgens met ruwvoer komt men niet verder dan grof of fijn en droog of natter. De intelligentere generatie doet een quickscan van pavo en dan is het al heel wat. Terwijl in hooi behalve de manier van verwerken natuurlijk net zo goed verschillende samenstelling van gras soorten en andere kruiden zit. Het verschil tussen wel of niet fementeren heeft een behoorlijk verschillende werking op/in je paard heeft, en ga zo maar door. Maar dat er melkzuur bacteriën in "hooi" zitten weten zelfs maar weinig. Daar valt nog een enorme inhaalslag te maken onder de paarden eigenaren.

Dit is in het algemeen zo hoor, niet alleen op bokt. Ik heb gekeken naar mijn paarden op stalling/opfok zetten. Wat een drama. Mensen voeren hooi maar dan worden paarden te vet, dus dan hooi passend naar kilo's paard en verder met graszaadhooi. Toen ik een certificaat daarvan vroeg en uitlegde waarom, hadden ze daar nog nooit van gehoord. Daar vertrouw ik mijn paard/dierbaarste bezit toch niet aan toe :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:56

Cally: en toch komen ze met wetenschappelijk onderzoek helemaal nietuit nop die veronderstelde verschillen.......ook niet als ze kijken wat er in de darmen van een paard gebeurt.
De manier waarop jij deze versie als de waarheid presenteert is dus precies waar ik op doelde. Dit is gewoon nog steeds nergens onderbouwd. En net doen alsof voordroog voeren spelen met de gezondheid van je paard is gaat me echt een serieuze brug te ver!