Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:43

10 is inderdaad wel een mooie max, ook op het oppervlakte. Ik wil stiekem nog steeds een keer komen kijken hoe het is geworden :D

Je kunt uiteindelijk nooit iedereen 100% naar het zin maken, niet met 20 paarden en zeker niet met 100 paarden. Ik vond dat jullie het destijds al top deden, met alle ontwikkelingen kan dat alleen maar beter zijn geworden. :)

Sterkte met de laatste loodjes van je zwangerschap en de overname!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:54

Tip voor het individueel bijvoeren / niet meer werk willen hebben dilemma:
Wel wat plekken creëren, maar dan wel volgens het principe: bijvoeren kan daar, maar dan moet je het wel zelf regelen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:20

Zou je (in theorie) het dan zien zitten om een groep sportpaarden/oudere paarden/paarden met een hoge voedinsbsehoefte bij elkaar te houden in een paddock dan ruitje?
omdat je aangeeft dat dat nu een 'probleem' is.

Ik hou namelijk mijn 2 sportpaarden en 27 jarige wel zo samen en het kan wel/net wel. Maar ik kan ze 2 a 3 keer per dag apart voeren. Kun je dat niet, stel je inderdaad wel heel hoge eisen aan je ruwvoer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 18:55

Als we dus nog een loopstal zouden creëeren, zou ik er 1 creëeren voor paarden die behoefte hebben aan rijker ruwvoer. Of dat dan echt 'sportpaarden' ( moeilijke definitie) zouden zijn: dat past niet bij onze accomodatie en ons als stalhouder denk ik.

Maar bijvoorbeeld iemand die 3 keer per week buitenrijd op een 20 jarig paard die lager in rang staat: die red het ook niet op dit ruwvoer. Of een 25 jarige van 1.80 die met pensioen stond.

Dat zijn 2 voorbeelden van paarden die dit jaar zijn uitgevallen die ik er graag bij had gehouden. Dat zijn paarden die zeg maar net 1 factor teveel hebben wat niet gaat op het ruwvoer.

Die 25 jarige kreeg voordroog bijgevoerd van de eigenaar en trok het daarmee nog wel iets langer.

Als een eigenaar op een gegeven moment voor honderden euro's krachtvoer aan het bijvoeren is, is dat ook wel een ding. Nu zit je daar tegenwoordig wel vrij rap aan misschien met de huidige krachtvoer prijzen, maar het houd mij wel bezig of wij daar iets in kunnen verbeteren :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:59

Ik voel me aangesproken. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:28

Er zijn natuurlijk wel manieren om dmv bijvoeren op te vangen zonder dat het 100 den euros kost.
Een zak bietenpulp en een zak sojaschroot met een goede scheut olie erbij en je hebt voor 40 euro 2 maanden aan bijvoer, en paarden zetten hiermee heel goed aan( 500 gr pulp, 300 gr schroot per dag kom je al een eind mee en kan in 1 bijvoerportie gegeven worden,)
Als je het all in wil aanbieden aan paarden met hogere behoeftes zou je krachtvoerdtands kunnen maken.
Eenmaal gewend komen ze er snel instaan, ketting achter de kont en ze kunnen rustig eten.
Of met voederbakken dat je rond de hals hangt, zodat ze niet kunnen stelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 19:43

Celebi schreef:
Ik voel me aangesproken. :+

Haha ik had je graag gehouden, bij voorkeur nog 6 Macho's in de groep graag :')

En het andere was jouw antwoord op mijn vraag: ' Is er nog iets wat we kunnen meenemen uit het feit dat je opzegt? ' geloof ik :+

@Leo, je bent trouwens altijd welkom hoor! Misschien doen we nog eens een borrel/open dag, wil ik al een hele tijd, de overname is Misschien wel een mooi moment daarvoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:51

Y)(^) Gefeliciteerd met je zwangerschap en de overname.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:52

Wat ik deed met mijn paarden, is dat ze bijgevoerd werden wanneer ik er mee op pad ging, was het alleen maar rondje om het complex of in de bak dan kregen ze wat na afzadelen, ging ik echt met de trailer werd er emmer voer gegeven aan de trailer terwijl ik hem poetste, beschermers om deed en trailer klaar maakte van binnen, was het op dan konden we op pad, terwijl in de trailer ook hooi net was voor onder weg. Was ik klaar met de rit had ik weer emmer klaar staan. Zo had ie toch zijn extra's binnen vanwege de extra inspaning. De rest van de dagen was het gewoon onbeperkt hooi eten.

Ik had aan mijn trailer handgreepjes van kastjes geschroefd (naast de vastzetring) waar precies de beugels van de stalemmer in konden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:31

@ruitje hoe groot is stuk van de buitenloop paarden en geveb jullie onberpekt of meermaals per dag? Sorry als het ergens al gemeld is, te lui om teruf te zoeken :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:03

ruitje schreef:
@Leo, je bent trouwens altijd welkom hoor! Misschien doen we nog eens een borrel/open dag, wil ik al een hele tijd, de overname is Misschien wel een mooi moment daarvoor.

Leuk! :D

Groepen op pension bestaande uit paarden met verschillende voedingsbehoeften werkt idd niet goed. Mijn pony viel op onze vorige stal om die reden uit; er werd te rijk gevoerd, weliswaar afgewogen maar in een groep kun je niet reguleren hoeveel welk paard eet. En 3 a 4 keer per dag alles apart zetten doe je ook niet; eten is ook een sociale aangelegenheid voor ze.
Mijn pony werd te zwaar, een oudere warmbloed viel in.
Daar was geen goede oplossing voor zolang de voedingsbehoeften zo ver uiteen lagen.

(Bij)voeren ben ik gewend zelf te doen. Paard uit de groep en apart van de groep zijn bakje eten. Extra hooi is wel lastiger natuurlijk om als klant te doen maar als pensionhouder is dat ook een ingewikkelde puzzel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:41

jawel het kan wel ,het vergt alleen wel wat extra tijd van pensionhouder en eigenaar.
en een plekje waar je even een pony apart kunt voeren.
als er onbeperkt hooi word aangeboden dan hoef je geen extra hooi te geven.
en heb je er een die slecht gebit heeft dan kan die meerder keren per dag even apart met een bak slobber.
ik zag laatst ergens een interview met iemand van een pp die dat ook op die manier deden.
die pony werd geroepen,kreeg slobber en ging daarna de groep weer in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:13

Dat is idd prima te doen. Stukje apart ernaast, een aantal "stands" erin, en ofwel enkel de uitzonderingen die in de stands komen ofwel iedereen en dan naar behoefte een slobber/ krachtvoer erin.
dan staan ze daar dan 3 maal per dag een halfuurtje in, tegen dat de andere paarden gevoerd zijn / buiten gezet zijn / whatever, kunnen ze weer los.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:18

@Leo dat was inderdaad voor mij ook de reden van uitval. Mijn paard haalde het niet meer, tenminste, misschien als ik meerdere keren per dag een bak ruwvoervervanger kwam geven, maar dat heb ik niet meer geprobeerd. 'Gewoon even' bijvoeren bleek juist zo lastig. Mijn paard kreeg in de loopstal gewoon onbeperkt hooi, maar viel wel erg af. Ik voerde hem als ik er was (dagelijks) altijd flink bij. Ik zat echt op een maximum van wat ik in 1 beurt mocht geven, maar het was niet voldoende. Twee keer daags voeren werd lastig, plus het liep echt in de papieren. Zeker omdat ik gewend was van mijn paard dat hij weinig bijvoeding nodig had voelde het ook niet helemaal goed om dat te moeten doen en kreeg ik op het laatst ook wel echt door dat hij niet meer zo lekker in zijn vel zat. Dan moet je helaas keuzes maken.

Ondanks dat mijn paard van te voren dus in het plaatje leek te passen (op zijn oudere leeftijd na dan, maar hij is nog fitter dan menig paard gelukkig), was het arme hooi/graszaadhooi helaas niet voor hem geschikt. Wat Ruitje al benoemde: hij stond ook laag in rang, mocht niet altijd bij alles en iedereen eten en kon bijvoorbeeld niet vaak binnen staan. Zijn allemaal extra factoren die meespelen. Toch had ik het idee dat hij vaak genoeg bij de ruif mocht komen om het ook in een andere hoek te zoeken. Hij ontwikkelde aan het einde namelijk ook buikpijn klachten. Dan weet je toch dat het niet helemaal meer matcht.

Momenteel staat hij weer op ander ruwvoer en voer ik hem nauwelijks meer bij. Binnen korte tijd kwam hij weer helemaal bij, dus achteraf gezien maakt het type ruwvoer voor hem gewoon onwijs uit, net zoals dat mensen met paarden die snel dik worden wel arm hooi zoeken, kom ik blijkbaar uit op stofvrij ruwvoer wat iets rijker is (vaak het verpakte spul). Het is nou eenmaal zo! :j

Lijkt me inderdaad echt onwijs lastig om voor alle paarden groephuisvesting te bieden. De insteek van de loopstallen is nou eenmaal meer gericht op de erg sobere rassen. Mocht er ooit een 'senioren' clubje komen op verpakt rijker ruwvoer kan mijn pony wellicht toch weer in een loopstal komen wonen. <3

Voor zoiets sta ik overigens al jaren op de wachtlijst elders, maar ik denk dat hij die wachtlijst eerlijk gezegd niet meer overleefd. Dat is een plek voor oudere paarden in groepsverband, met extra zorg vanuit de staleigenaar zoals extra controles en bijvoeren/dekens wisselen omdat die oudjes dat vaak wat meer nodig hebben), maar wel met de mogelijkheid om gebruik te maken van alle faciliteiten tegen meerprijs zolang je paard dat nog aankan. Zoiets zou voor mij ideaal zijn, maar dat soort plekken zijn er niet veel.

Dus wie weet dat Ruitje ooit nog eens zoiets bouwt. :+

Ik blijf het allemaal in ieder geval met grote interesse volgen. De transparantie hierover was hetgeen wat me aantrok en dat blijf ik iets moois vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:40

Soms zit het ook niet per se in de hoeveel voer (energie) die er ín gaat bij een paard,
Maar gaat er in een groepshuis vestiging gewoon veel meer energie úit.

Dat valt dan haast niet meer aan te vullen.

Dat geldt vooral voor de 'lager in rang' paarden en de wat 'sociale stress' gevoelige paarden.

De mijne bleek er ook zo 1, jaren geleden.
Gigantische loopstal, onbeperkt ruwvoer en gras.
Maar hij trok het gewoon écht niet.
Het steeds op zijn hoede moeten zijn voor of hij wel bij het water mocht, bij het ruwvoer mocht, of hij überhaupt rustig de stal in kon om te schuilen.

Dat lag niet per se aan de groep overigens, mijn paard is sociaal gewoon niet de handigste.
Andere paarden deden het prima in die groep.

Hij is na wat omzwervingen in een individuele uitloopstal met betonplaat, dan zandpaddock en dan weiland terecht gekomen, op een stal waar dat voor 8 paarden op die manier kan.
Er heeft van alles gestaan, oa een paard dat geen tanden meer had, een paard dat erg fructaangevoelig is (daar wordt naar behoefte zijn stuk weilanden open of dicht gezet) nog een heel oud paard, merries met veulens regelmatig, geblesseerde paarden etc.
Ze kunnen dus wèl altijd over de draad van de paddocks/weilanden bij elkaar, maar niet fysiek.
Daar knapte mijn paard echt enorm op, hij staat er nu 7 jaar.
Heel langzaamaan komt zijn eindstation er wel aan, maar dat is niet gek voor een 29-jarige.

Dit is echter absoluut niet overal te realiseren natuurlijk.

Dus naast de energiebehoefte (intake) speelt er meer dat maakt of een paard geschikt is voor een groep.

Ik vind dit een heel mooi topic (lees ook al vanaf dag 1 mee, reageer alleen niet vaak)
Het geeft inzicht in de praktische zaken die kunnen spelen, rondom 'idealistische' ideeën, of ideaalbeelden rond paardenhouderij.
En hoe je dat zo goed mogelijk afweegt, probeert te managen.
Erg mooi en open.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:47

ruitje schreef:
Als we dus nog een loopstal zouden creëeren, zou ik er 1 creëeren voor paarden die behoefte hebben aan rijker ruwvoer. Of dat dan echt 'sportpaarden' ( moeilijke definitie) zouden zijn: dat past niet bij onze accomodatie en ons als stalhouder denk ik.

Maar bijvoorbeeld iemand die 3 keer per week buitenrijd op een 20 jarig paard die lager in rang staat: die red het ook niet op dit ruwvoer. Of een 25 jarige van 1.80 die met pensioen stond.

Dat zijn 2 voorbeelden van paarden die dit jaar zijn uitgevallen die ik er graag bij had gehouden. Dat zijn paarden die zeg maar net 1 factor teveel hebben wat niet gaat op het ruwvoer.

Die 25 jarige kreeg voordroog bijgevoerd van de eigenaar en trok het daarmee nog wel iets langer.

Als een eigenaar op een gegeven moment voor honderden euro's krachtvoer aan het bijvoeren is, is dat ook wel een ding. Nu zit je daar tegenwoordig wel vrij rap aan misschien met de huidige krachtvoer prijzen, maar het houd mij wel bezig of wij daar iets in kunnen verbeteren :)

Ik heb dus exact die mix staan van een fitte actieve bejaarde en sportpaarden. En daarom vroeg ik er ook naar. Want naast onbeperkt fatsoenlijk ruwvoer moet ik dus inderdaad nog bijvoeren. En dat red ik niet met alleen ruwvoervervangers.

nu is 27 en onder het zadel ook wel echt een extreem. Als ook een 60% volbloed type.
Het 'gewone sportpaard' hoef ik amper bij te voeren. Zoeen zou ik prima in een groepstal kunnen zetten op pension als men niet voor schraal ruwvoer zou kiezen.
Maar daarmee is sport, 24/7 bedrijfsmatig best nog een uitdaging vrees is. Of althans nog zoeken naar een speld in een hooiberg als pensionklant. Maar heb er vertrouwen in dat we steeds meer die kant opgaan :o

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:08

@Femke_Tweety goed punt! Dat zat bij de mijne in principe toevallig wel goed denk ik. Hij heeft zijn hele leven in kudde verband geleefd en is super sociaal en kent de kudde regels goed. Dit was in de Franse bossen, maar ook voordat ik naar de loopstal ging al in een groephuisvesting in Nederland. Daar zat hij altijd op goed gewicht, ondanks dat hij daar ook laag in rang stond. En daar ben ik toen weg gegaan omdat het van het beloofde onbeperkte voer naar regelmatig hele nachten zonder eten ging. Vreselijk was dat. Dus met halve dagen geen eten en nog op gewicht ging ik er wel vanuit dat hele dagen door armer hooi wel zou gaan. :+ Ook in FR deed hij enorm intensieve arbeid (2 tot 4 uur per dag in het hoogseizoen) op een halfje brok per dag. Toch was dit gewoon niet zijn match. Helaas!

Maar inderdaad het heeft echt heel veel invloed of je paard genoeg rust kan pakken of en niet teveel stress ervaart. Daarom dat je vaak hoort dat er genoeg ruimte moet zijn voor de paarden om elkaar te kunnen ontwijken of om te schuilen met slecht weer. Te kleine groephuisvesting geeft sneller conflicten en stress.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:10

ik denk ook dat er niet altijd perse in groepen moet gedacht worden.
Bijvoorbeeld, een soort dubbele box met uitloopsysteem is misschien makkelijker realiseerbaar, dan heb je een goede schuilstal met een verharding ervoor per twee paarden (het hooi kan bij goede matchen gewoon in de schuilstal gevoerd worden (voedergang?), dus geen nood aan grote ruiven, je bent goed af met 1 automatische drinkbak per stal. En die zou je een eigen prive zandpaddock kunnen geven, die eindigen op grotere landen. Als het weer het toelaat / er genoeg gras is kunnen ze dan ev wel in grotere groepen het land op, of elk duo hun eigen stukje land. en 'snachts op hun eigen stukje.
Met kleinere groepjes kan je goed matchen wat er past van gedrag én voer, kan je individueler gaan voeren, terwijl je wel het 24/7 buiten in de hand houdt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:20

Duhelo schreef:
Bijvoorbeeld, een soort dubbele box met uitloopsysteem is misschien makkelijker realiseerbaar, dan heb je een goede schuilstal met een verharding ervoor per twee paarden (het hooi kan bij goede matchen gewoon in de schuilstal gevoerd worden (voedergang?), dus geen nood aan grote ruiven, je bent goed af met 1 automatische drinkbak per stal. En die zou je een eigen prive zandpaddock kunnen geven, die eindigen op grotere landen. Als het weer het toelaat / er genoeg gras is kunnen ze dan ev wel in grotere groepen het land op, of elk duo hun eigen stukje land. en 'snachts op hun eigen stukje.
Met kleinere groepjes kan je goed matchen wat er past van gedrag én voer, kan je individueler gaan voeren, terwijl je wel het 24/7 buiten in de hand houdt.

Zoiets zou inderdaad ook een mooie oplossing zijn!
Ik zag laatst wel een stal waar ze overdag in groepen op de wei gingen, maar een deel had 's nachts per paard een soort schuilstal met klein uitloopje. Daardoor stonden ze in principe nog wel 24/7 buiten, maar 's nachts wel apart.
Maargoed, dan zit je alsnog niet met het gemak van niet meer binnen/buiten hoeven zetten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:28

pol013 schreef:
Het 'gewone sportpaard' hoef ik amper bij te voeren. Zoeen zou ik prima in een groepstal kunnen zetten op pension als men niet voor schraal ruwvoer zou kiezen.
Maar daarmee is sport, 24/7 bedrijfsmatig best nog een uitdaging vrees is. Of althans nog zoeken naar een speld in een hooiberg als pensionklant. Maar heb er vertrouwen in dat we steeds meer die kant opgaan :o

Ik denk dat het voor een commercieel bedrijf nog best lastig is hoor, 24/7 buiten groepshuisvesting voor sportpaarden - of in ieder geval intensief werkende paarden, afhankelijk van je definitie van sport uiteraard ;)

Heel veel paarden doen het dan niet goed op alleen ruwvoer (en 2 of 3 kilo sportbrok kun je als eigenaar niet ff in een keer bijvoeren), ook al is het rijk ruwvoer. Of ze zijn na het werk (wedstrijd vooral) te moe om nog energie erin te steken om bij de beste hapjes te kunnen, dan zou je stuk meer voerplekken en schuilruimte moeten willen hebben dan bij een kudde met lagere energiebehoefte (en dat maakt het weer minder rendabel). Verschillende eigenaren die veel op wedstrijd gaan, ook meerdaagse wedstrijden enz, ieder met eigen trainingsschema, houdt in dat er continu onrust is in de groep heerst (=paarden zijn nog meer energie kwijt en grotere kans op blessures). En daar komt nog wat reguliere verloop bij, iets wat elke commerciële pensionstal heeft. Verder zouden energiebehoeftes in een groep zwaar werkende warmbloeden stuk meer uiteenlopen afhankelijk van discipline, exacte belasting etc dan in een groep koudbloeden die allemaal weinig tot niets hoeven te doen. Plus je wil een eventer ook nog in een andere conditie hebben dan een dressuurpaard ;)

Sportpaarden 24/7 in de groep buiten zie ik als een prima optie als je paarden aan huis hebt staan en alles zelf in hand :) maar op een commerciële pensionstal zitten er heel wat haken en ogen aan denk ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:15

Josien_ schreef:
Duhelo schreef:

Zoiets zou inderdaad ook een mooie oplossing zijn!
Ik zag laatst wel een stal waar ze overdag in groepen op de wei gingen, maar een deel had 's nachts per paard een soort schuilstal met klein uitloopje. Daardoor stonden ze in principe nog wel 24/7 buiten, maar 's nachts wel apart.
Maargoed, dan zit je alsnog niet met het gemak van niet meer binnen/buiten hoeven zetten.

Een deel kan je wel makkelijk automatiseren.
Bv individuele / per twee uitlopen die overdag in een groepspaddock/weide gaan is het een kwestie van timers op de doorgangen te zetten.
Die gaan 'smorgens op een bepaald uur open, paarden kunnen lekker in de groepspaddock, savonds is het dan enkel een kwestie van ze binnen te roepen (eenmaal ze weten dat hun portie krachtvoer er ligt gaat dat vrij vlotjes) en het draadje achter de kont te sluiten.
Alles terug klaar zetten voor de dag erop, et voila!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:15

@fly_high: dat bedoel ik dus precies. Ik héb ze thuis staan en dus is het goed te managen. En kan ik de door jou benoemde obstakels makkelijk omzeilen.

Maar als het op grotere schaal zou moeten (wat ik hoop dat ooit gaat kunnen) dan heb je nog wel wat uitdagingen. Voerstations zouden dan inderdaad wél een uitkomst zijn. Als je sportpaard dan gewoon x keer toegang heeft voor x kilo's heb je 80% van je problemen al opgelost.
(want voldoende ruimte en slaapplekken is niet exclusief voor sportpaarden. Dat moeten alle paarden hebben vooral voor onze vieze natte, gure winters.)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:21

Ja zo'n hit actief stal voerstation idee zou het deels kunnen oplossen misschien :) !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 19:53

Wij hebben ons daar in verdiept en ik hoor toch ook wel veel verhalen over het feit dat die stations onrust in een groep geven. Paarden die er de wacht voor gaan houden, paarden die er niet bij mogen, paarden die een smalle ruimte in rennen omdat ze bang zijn gegrepen te worden.

Nouja, moeilijk. Ik denk dat dat een probleem oplost en een ander probleem creëert. We hebben nu in ieder geval echt rust in beide groepen. Vind ik heel wat waard.

Verder denk ik dat de afgelopen posts precies laten zien wat voor proces het is. Ja, je kan ze 3 keer per dag slobber bijvoeren. Ik heb er 21 in de loopstal staan en er meer dan 100 staan. Das best veel werk :+ . Het kan, maar wil ik dat?

Ik kan mijn hele stal ombouwen naar 2/individuele paddocks, kost mij tonnen en dat hebben we niet :o

Als je doel is: ik wil dit paard kosten wat kost 24/7 buiten houden, dan is dat met aanpassingen natuurlijk vaak haalbaar. Maar of dat zakelijk ook haalbaar is? Dat is voor een pensionstal een beetje de vraag denk ik.

Verder laat de post van Celebi denk ik mooi zien waar een (oud)klant van onze loopstal tegen aan kan lopen. Femke Tweety stipt ook aan wat ik tegenwoordig probeer te melden bij rondleidingen, er zijn zoveel verschillende factoren die maken of een paard past in ons concept, dat is van te voren toch niet helemaal dicht te timmeren.

Ze staan trouwens op onbeperkt hooi, hoe groot de paddocks zijn weet ik niet, zou ik op moeten meten. Heb ik ooit wel geweten maar vergeten :')

Wel weer leuk de afgelopen posts, het laat maar zien hoe leuk dit onderwerp is om over na te denken, maar ook hoe moeilijk het is de theorie in de praktijk neer te zetten als pensionstal.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:17

Ik denk dat je als stadhouder inderdaad moet wegblijven van té veel meebewegen met klanten. Zoveel klanten, zoveel wensen. Je kunt met 20 klanten het niet voor iedereen perfect doen, laat staan voor 100.

Zo zou ik mijn pony nooit willen stallen in een systeem met voerstations. Ik zie meer nadelen voor hem.
Ik kan me ook zeker voorstellen dat een stalhouder niet de tijd heeft om 2x per dag een bak bij te voeren. Niet met 20 en zeker niet met 100 paarden.

Uiteindelijk moet je als stadhouder keuzes maken en als klant pas je of wel in het plaatje, of niet.

Ik paste bij mijn vorige stal niet meer omdat het ruwvoer te rijk was, de groep te mellow en er met mijn pony niet meer tegenop te bewegen was. Dan is het aan mij om de knoop door te hakken; doormodderen, paard uit de groep op stal zetten of een andere plek zoeken. Dat is niet ten nadele van de stalhouder, zeker niet, maar ook zij kunnen niet altijd de keuzes maken die voor jou als individuele klant passend zijn. Hoe graag ze misschien ook willen.
En daar kun je maar beter transparant over zijn.