Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 07:35

Kendra schreef:
Ik vrees dat er een groot verschil van mening blijft tussen de 'salon-dierenliefhebbers' en de plattelanders die hun veulens en lammetjes volgend voorjaar en zomer gewoon dag en nacht buiten willen laten lopen.
In theorie is het een mooi verhaal, maar als er in 4 dagen tijd 23 schapen in de buurt worden vermoord (zoals hier is gebeurd), is dat niet erg geruststellend. Ik vind het bijzonder dat het leven van mijn paarden en schapen opeens minder waard lijkt dan dat van een wolf...

Dat is zeker waar. :j

De "pro-wolf" mensjes zijn vaak ook degene die 4 hoog in de stad wonen en niet hoeven te dealen met het beschermen van hun dieren op het land.

karuna
Drukke kabouter

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:49

Ik geef het op. Nee zijn mensen die zichzelf niet boven de rest zetten maar nuchter nadenken. Sommige dingen zijn niet tegen te houden. Dan moet je gaan beschermen. Of je het leuk vindt of niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:02

Nee, we worden het idd niet eens, maar dat hoeft ook niet. Echter is er geen gesprek mogelijk zonder dat je direct in hokjes wordt gestopt, sneers worden gegeven en dingen "tussenhaakjes" moeten worden gezet.

Ik denk dat de meeste die zo negatief zijn prima op hun plek zouden zitten op 4 hoog in de stad. Geen enge beestjes, geen nare natuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:36

Tancreda4 schreef:
Nee, we worden het idd niet eens, maar dat hoeft ook niet. Echter is er geen gesprek mogelijk zonder dat je direct in hokjes wordt gestopt, sneers worden gegeven en dingen "tussenhaakjes" moeten worden gezet.

Ik denk dat de meeste die zo negatief zijn prima op hun plek zouden zitten op 4 hoog in de stad. Geen enge beestjes, geen nare natuur...

Amen. Ik woon alles behalve 4 hoog in de stad..
En deel best stukken mening van dees-Daan en tancreda.
Alleen word je dan weggezet als dom, salon dieren liefhebber... beetje jammer.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:40

Dit topic bevestigt voor mij nog maar eens mijn theorie dat er een grote ommekeer in ons denken nodig is om een paar grote actuele problemen zoals renaturaliseren (waaronder de terugkomst van de wolf, dus), de klimaatveranderingen,... op te lossen.

We zijn een zeer individualistische samenleving (contradixio in terminis := ) geworden, waar ieder voor zijn eigen huisje, zijn eigen lapje grond en zijn eigen diertjes verantwoordelijk is.
Om dingen te kunnen oplossen is volgens mij meer samenwerking gevraagd, niet alleen in de politiek en tussen landen, maar ook als individuele burgers.
Dit betekent niet noodzakelijk dat we ons individuele bezit dan zomaar moeten gaan opgeven, maar wel dat we het meer collectief zouden kunnen gaan beheren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan hoe de wijnboeren in Frankrijk steeds meer in cooperatieven gaan produceren om de kosten de baas te kunnen.

Ook vee- en schapenhouders zouden kunnen gaan samenwerken, gronden gemeenschappelijk gebruiken en afzetten (kleine lapjes grond = meer omheiningen = meer kosten), gemeenschappelijke kuddebewaking organiseren,...
Huiseigenaren zouden kunnen met meerderen samenleggen om milieuvriendelijkere alternatieven als gezondere bouwmaterialen, warmtepompen en regenwateropslagen te bekostigen.
In tuinschuttingen kunnen doorgangetjes voor egels en andere wilde dieren ontstaan; men kan tuinen en moestuinen delen.

Ik heb een droom...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:46

karuna schreef:
Ik geef het op. Nee zijn mensen die zichzelf niet boven de rest zetten maar nuchter nadenken. Sommige dingen zijn niet tegen te houden. Dan moet je gaan beschermen. Of je het leuk vindt of niet

Dat klopt. Alleen is het wel tegen te houden natuurlijk. Dat is eerder gebeurd en kan nu ook weer.
Ik weet ook niet of ik dat wil. Echt niet. Ik ben een enorme natuurliefhebber (woon er zelf midden in), zie de schoonheid van de wolf, maar zie ook dat in het volle Nederland regulatie bittere noodzaak is. Het is een duivels dilemma. Onze schapen lopen de hele winter door op diverse percelen van boeren uit de buurt, om het gras mooi kort te maken. Dat is win-win voor iedereen, maar onmogelijk om iedere maand een nieuwe wolf-proof afrastering op te zetten. En dat is wel de praktijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:32

mysa schreef:
De wolf in Oost Europa en Azië vormt ook een bedreiging voor de mens, kijk maar naar deze lijst:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Daar hoor je de wolvenlobby met geen woord over. Die staan gewoon te verkondigen dat een hekje van 1.20 voldoende is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:50

25 aanvallen tussen 2000 en 2010 (als ik even snel goed geteld heb)..
Sommige inderdaad met meerdere slachtoffers, maar dan nog..

Zelfs als het er 50 zijn.. Of zelfs 100.. In tien jaar.. Wereldwijd.. Waar hebben we het dan over?

Voor de slachtoffers en families zeker vreselijk.. Absoluut.. Maar het staat echt 0.0 in verhouding tot alle andere ellende die speelt..

Denk dat als je dodelijke hondenaanvallen Googled wereldwijd, dat je er veel, heel veel zelfs, meer tegen komt..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:07

Loretta schreef:
mysa schreef:
De wolf in Oost Europa en Azië vormt ook een bedreiging voor de mens, kijk maar naar deze lijst:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Dat is niet "een bedreiging voor de mens". Zelfs niet lokaal.
Er is zeer waarschijnlijk geen enkele gemeenschap op de wereld die in het voortbestaan wordt bedreigd door de wolf, of waar wolven zelfs maar een significante invloed op bevolkingsaantallen zullen hebben.

Wat jij bedoelt is dat wolven een bedreiging kunnen zijn voor individuele mensen. Dat zal af en toe inderdaad het geval zijn (waarbij in de aangehaalde lijst "aanvallen" niet gelijk staat aan "dodelijke slachtoffers"). Toch zal de (hernieuwde) aanwezigheid van de wolf in de meeste gebieden een verwaarloosbare invloed op bevolkingsaantallen hebben, en zal ook de invloed op de grootte van de veestapel doorgaans enigszins meevallen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:40

Wat is invloed hebben op de veestapel? En wat is voor jou meevallen? 400-500 tamme dieren (schapen, geiten, koeien, paarden, etc) per jaar? En 10-40 honden per jaar? Valt dat mee? Ik vind het nogal wat (het zouden maar net jouw dieren zijn) en dit zijn alleen de bevestigde dieren aangevallen door wolven. Natuurlijk in Zweden (aantal wolven geschat tussen de 300 en 500). Natuurlijk niet vergelijkbaar met de paar wolven in NL nu, maar als er straks 50 of meer wolven in NL zijn, is het wel redelijk vergelijkbaar.

Får = schaap
Nöt = runderen
Get = geiten
Häst = paarden
Varg = wolf
Dödade = gedood
Skadade = verwond
Saknade = vermist

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van dit jaar zijn er nog geen gegevens.

Ik ben echt absoluut niet tegen wolven, vind ze zelfs machtig en interessant. Omdat ik er heel dichtbij mee te maken heb, ook veel in verdiept en het houdt mij veel bezig, deels ook omdat ze hier voor de deur lopen en ik niet 1 van mijn paarden aan wil treffen na aanval van een wolf. Vorig jaar al een eland in mijn weiland gezien, niet tof. :)

Ze hoeven van mij ook absoluut niet weg, echt niet (al snap ik werkelijk niet waarom men ze in een land als Nederland de wolf terug zou willen). Maar ik ben wel voor een goed beleid, wolven zijn in veel gebieden "nieuw" (kwamen op veel plekken niet meer voor, inderdaad, grotendeels uitgeroeid door de mens en dat was niet voor niets). Zweden had dat goed voor elkaar met de zeer streng gecontroleerde licensjakt. Nu dat dus verboden is gaan er veel meer wolven ongecontroleerd afgeschoten worden onder de noemer skyddsjakt.

Ook is inteelt gewoon een enorm groot probleem. Dat zal in NL niet anders worden.

En heel eerlijk, de wolf is voor mij niet meer waard dan mijn eigen dieren. Sorry.

Denk dat heel erg veel mensen van gedachten zullen veranderen zodra ze echt zelf met de wolf te maken gaan krijgen. Op dit moment in Nederland kan je er nog niet zoveel over zeggen, zeer weinig mensen die er nog mee te dealen gehad hebben.

De wolf heeft (behalve de mens) geen vijanden en er zullen dus in no time heel erg veel wolven zijn als daar niets mee gedaan wordt. Het zou mensen sieren te kijken hoe het is in de landen die al iets langer terug met de wolf te maken hebben en daar van leren in plaats van struisvogel politiek (zoals dat ook met de ovp gebeurd is). Natuurlijk nu allemaal super tof, "de wolf is terug, yeah!", Maar beleid is echt belangrijk, zeker in zo'n dichtbevolkt land als Nederland. Dat beleid betekent niet alles maar afschieten, integendeel, maar mensen juist voorlichten is ook heel belangrijk (dus niet mensen wijs gaan maken dat een hekje van 1,20m de wolf wel buiten houdt, want dat doet het absoluut niet!). Het wordt nu door de "kenners" allemaal erg rooskleurig gemaakt en voorgesteld, dat is jammer. Want dat betekent dat zodra de wolf wel echt grote problemen gaat geven (en dat gaat gebeuren als er geen juist beleid komt) je in hele nare situaties terecht gaat komen, zeker in heel dichtbevolkte gebieden, wat Nederland simpelweg gewoon is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:32

400-500 landbouwhuisdieren per jaar in een land ter grootte van Zweden? Dat noem ik verwaarloosbaar ja. Ik weet niet wat de totale veestapel daar is, maar als je het vertaalt naar de vele miljoenen stuks vee die we in Nederland hebben, dan is het een minieme fractie. Vergelijk dat eens met de 13% uitval die er zonder wolven al plaatsvindt in bijvoorbeeld de varkenshouderij, en die paar honderd dieren over het hele land zullen in het niet vallen. Neemt niet weg dat het voor de individuele eigenaar nog steeds wel vervelend zal zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:49

Pff, Ouwehand moest haar verhaal korter houden, toen ze alle soorten dieren opnoemde die om het leven komen door stalbranden. Miljoenen beesten vinden jaarlijks de dood.
Maar om die tientallen die door een wolf worden gedood, moet het -van oorsprong- inheemse beest maar afgeschoten worden?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:00

Nog niet een kleine fractie zijn er aan landbouw dieren hier in Zweden vergeleken met die er in NL zijn.
Koeien zijn er 300.000 in heel Zweden (en grootste deel bevind zich niet in wolven gebied), vergeleken met 1,6 miljoen in NL.

350000 paarden in Zweden en 450000 in NL.

Het is ook nog eens in een paar provincies, heel klein deel van Zweden. Dus verwaarloosbaar vind ik het toch niet...

Nee hoor, wolf hoeft niet per definitie helemaal afgeschoten te worden. Maar beleid is wel belangrijk. Komt men vanzelf achter. :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:04

@ Asciugamano:

En daarom eet ik dus geen vlees.

Maar evengoed mag ik melden dat ik me zorgen maak om eigen dieren in relatie tot de wolf. En dat ik er enorm van baal.
En als ik misschien wel eens hysterisch overkom, is dat een gevolg van de fans van de wolven, die maar roepen dat men gewoon een achterlijk hekje van 1.20 moet plaatsen waarvan iedereen die zich in de materie heeft verdiept weet dat zo'n hek een lachertje is.

En dat we niet zo moeilijk moet doen om wat landbouwvee, hobbyvee of paarden. En ik voeg daar indachtig de bijdragen van de Zweden in dit topic en de ervaringen in andere landen met wolven, mijn honden aan toe.

Neem ons tenminste een beetje serieus, dan kunnen we misschien een constructieve discussie voeren.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:21

mysa schreef:
Neem ons tenminste een beetje serieus, dan kunnen we misschien een constructieve discussie voeren.
Dát ja. Elkaar serieus nemen. Ik word zo moedeloos, van inhoudsloze berichten waarin de enige boodschap is; "je stelt je aan omdat IK vind dat het allemaal meevalt". Dat slaat een gesprek dood.

Persoonlijk vind ik wolven prachtige dieren. Maar Nederland is met 16% natuur (die ook nog eens 100% door mensen aangelegd is) als habitat niet geschikt. We leven met bij 500 mensen per km²; daar kan je niet zomaar wat roofdieren bij los gaan laten lopen en dan kijken, hoe dat gaat uitpakken.

dees_daan schreef:
Dan gaat er imo gewoon iets mis met het creatieve denken. En dat creatieve denken is, nogmaals.. niet eens nodig in dit geval want als jij bang bent dat er iets met je honden gebeurd dan haal je ze s'nachts binnen en kijk je op welke manier jij je er prettig bij voelt om ze overdag buiten te kunnen laten.
dees_daan schreef:
Menen dat je honden hun behoeften niet eens meer buiten kunnen doen omdat er wolven in Nederland zijn is gewoon niet realistisch en paniek hebben om niks.
dees_daan schreef:
Jouw honden zijn al lang dood tegen de tijd dat er meerdere roedels gevormd kúnnen worden in Nederland, net als die van mij, en dan kan je gaan kijken wat je doet, grotere/stoerdere honden die wel bestand zijn tegen wolven, geen honden meer, honden die alleen onder toezicht buiten komen, enz enz.. Maar jouw paniek nu, is nergens voor nodig van zover zijn we nog niet en zover gaan we waarschijnlijk ook niet komen.
dees_daan schreef:
Survival of the fittest heeft hier niks mee te maken, er is niks natuurlijk aan om alles wat je niet gebruiken kan dood of weg te willen hebben en om in paniek te raken bij elk "wat als" idee.
dees_daan schreef:
De angst dat je hond wordt aangevallen als je hem uit gaat laten vind ik onterecht want zoals de situatie nu is heb je de minimale kans om hooguit één enkele wolf tegen te komen en die gaat echt jouw hond niet van de lijn af scheuren zodra hij die in het vizier krijgt.
dees_daan schreef:
Dat honden nu al hun behoeften niet meer buiten zouden kunnen doen (of dat op korte termijn niet meer kunnen) vind ik dus persoonlijk totale bullshit. Dat zijn gewoon onrealistische angsten en als je bang bent om de honden alleen buiten te laten dan ben je met €200 klaar als je zou willen, dat wat er aangepast moet worden kost dus ook niet zoveel geld dat het onmogelijk zou zijn.
dees_daan schreef:
Ik zeg dat de kans dat er binnen een paar jaar zoiets als op het filmpje gebeurd heel klein is, en dat je dat makkelijk kan voorkomen als jij die angst wel hebt. Ik zeg ook dat je angst dat je hond gegrepen word als je hem uitlaat niet reëel is.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:47

mysa schreef:
En als ik misschien wel eens hysterisch overkom, is dat een gevolg van de fans van de wolven, die maar roepen dat men gewoon een achterlijk hekje van 1.20 moet plaatsen waarvan iedereen die zich in de materie heeft verdiept weet dat zo'n hek een lachertje is.

Ik vind je niet "hysterisch" overkomen. En misschien is dat diepgewortelde respect wel juist een teken, van de bij jou nog aanwezige "connectie" met "de natuur"? :)* En ik herken mijzelf in die ergernis over de pro-wolf campagne. Het doet me daarnaast ook denken aan de Frans Vera propaganda, die 30 jaar lang bleef beweren dat alles "normaal" was in de OVP en de 25% sterftes aldaar "erbij hoorden".

Het meest storende van dit alles vind ik het ontbreken van een plan. En dan niet een "wolvendraaiboek", maar een analyse over o.a. de gevolgen voor natuur, recreatie en ruimtelijke ordening, wanneer we heel Nederland gaan volzetten, met die door Wolven-In-Nederland gepropageerde 1.20 meter hoge 4500 Volt-hekken inclusief KBH's (KuddeBewakingsHonden)... Maar een discussie hierover met hen (dus Wolven in Nederland) lijkt lastig, vanwege het voortijdig platslaan met beschuldigingen over "Roodkapje syndroom" of "irreële angsten".

soesita schreef:
Ik heb een droom...
Ik ook! Maar nou nog een goed plan, dat daar richting aan geeft :list:

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:48

speurneusc schreef:
dees_daan schreef:
Ik ga verder niet nogmaals de discussie voeren maar ook Zweden is een stuk ruimer en stiller dan dat het hier is, die omgeving is gewoon niet te vergelijken en juist omdat ze daar echt de ruimte hebben geloof ik wel dat het snel gaat idd. Wolven hier kunnen overdag niet jagen zonder gezien/ opgejaagd te worden, dat is in Zweden wel anders, net als het verkeer en de gevaren die ze hier hebben zonder dat mensen ze bewust wat aan willen doen, laat staan bewust.. Ik geloof dan ook niet dat het hier zo'n vaart gaat lopen en blijf er bij dat de hond een grotere bedreiging is voor de schapen, dat is nu gewoon een feit maar ik zie dat de komende jaren helaas ook niet veranderen.. Kan zijn dat ik er naast zit maar met het aantal eigenaren dat overal schijt aan heeft vrees ik van niet.
Ik ben wel benieuwd hoeveel honden er in Zweden zijn gedood terwijl ze door de eigenaar uitgelaten werden? Echt oprechte interesse want voor mij zit er wel een verschil in of die honden gedood zijn terwijl ze alleen buiten rondliepen of dat ze uitgelaten werden.. Niet dat het ene minder erg is dan het andere maar ook in het houden van honden gaat het hier weer totaal anders dan daar natuurlijk en de honden daar lopen meer kans om een wolf tegen te komen dan dat de honden hier doen. (Behalve dan de honden die bij de natuurgebieden wonen.)

Dat wolven doden om te doden ben ik niet met je eens. Ze verspillen geen energie voor de lol, maar goed dat is weer een andere discussie.

Honden worden regelmatig aangevallen en gedood door wolven terwijl ze uitgelaten werden, pas nog moeder met kind in kinderwagen en hond, hond vermoord en half opgegeten.

Ik woon dus bij een natuurgebied, en heb al 2 keer getwijfeld, alsof er misschien iets in het struikgewas zat dat een wolf zou kunnen zijn. Zo ja, maakt het die wolf echt niet uit hoor of er wel of niet een mens bij loopt. Wolven zijn helemaal niet meer bang van mensen, want ze hebben niets te vrezen van ze.

Ik snap niet dat die OVP aanhangers zo graag zoveel leed willen verspreiden op aarde. Als mensen hun aan stukken gescheurde schapen of alpaca’s in de wei aantreffen zijn die mensen ook getraumatiseerd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:00

sterregoud schreef:
Als mensen hun aan stukken gescheurde schapen of alpaca’s in de wei aantreffen zijn die mensen ook getraumatiseerd.

Ja, dus? Hebben we eindelijk weer een natuurlijke vijand in de buurt die een minimaal effect zou kunnen hebben, en dan moeten we die wegens mogelijke trauma's maar uit de weg ruimen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:01

sterregoud schreef:
Ik woon dus bij een natuurgebied, en heb al 2 keer getwijfeld, alsof er misschien iets in het struikgewas zat dat een wolf zou kunnen zijn. Zo ja, maakt het die wolf echt niet uit hoor of er wel of niet een mens bij loopt. Wolven zijn helemaal niet meer bang van mensen , want ze hebben niets te vrezen van ze.

Ik snap niet dat die OVP aanhangers zo graag zoveel leed willen verspreiden op aarde. Als mensen hun aan stukken gescheurde schapen of alpaca’s in de wei aantreffen zijn die mensen ook getraumatiseerd.

Dit is gewoon niet waar, want dan hadden wel veel meer mensen ze gezien en was er al veel meer gebeurd en was de angst dus al veel realistischer..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:04

Het is gewoon een waanidee om zo’n predator toe te willen laten in onze leefomgeving.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:05

nine1987 schreef:
sterregoud schreef:
Ik woon dus bij een natuurgebied, en heb al 2 keer getwijfeld, alsof er misschien iets in het struikgewas zat dat een wolf zou kunnen zijn. Zo ja, maakt het die wolf echt niet uit hoor of er wel of niet een mens bij loopt. Wolven zijn helemaal niet meer bang van mensen , want ze hebben niets te vrezen van ze.

Dit is gewoon niet waar, want dan hadden wel veel meer mensen ze gezien en was er al veel meer gebeurd en was de angst dus al veel realistischer..

Lees even hier boven de posts uit Zweden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:31

Wolven zijn niet bang van mensen, alles behalve. Wolven zijn immens intelligent en zij zien jou veel eerder dan jij hen. En nee het is geen hond die je blij komt begroeten.

Een wolf in de jacht is al helemaal niet te verstoren, kan je schreeuwen en doen, kijken ze niet van op en ze gaan gewoon door.

Overigens wel grappig, een hond dat door een wolf vermoord wordt omdat de hond "in het territorium" van de wolf komt. Is niets, dat is de natuur, "hoort erbij". Een wolf dood van alles wat in zijn territorium komt, dood om te eten, om te beschermen en gewoon simpelweg om te doden.

Een mens mag echter zijn/haar territorium niet beschermen, dat is niet de natuur of zo iets. Dat de wolf al vele jaren niet meer voor kwam. Mijn buren wonen hier al 70+ jaar, waarvan dus zo'n 50 jaar geen wolf. Zij beschermen gewoon hun eigen gebied, eigen dieren en kinderen, etc. Net zoals een wolf dat doet over zijn territorium en zijn roedel/jong beschermd. De wolf mag dat echter wel, de mens niet. Best hypocriet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:27

sterregoud schreef:
Ik woon dus bij een natuurgebied, en heb al 2 keer getwijfeld, alsof er misschien iets in het struikgewas zat dat een wolf zou kunnen zijn. Zo ja, maakt het die wolf echt niet uit hoor of er wel of niet een mens bij loopt. Wolven zijn helemaal niet meer bang van mensen, want ze hebben niets te vrezen van ze.

Wat heeft de OVP hier nu weer mee te maken? :roll:

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:06

Tancreda4 schreef:
Wat heeft de OVP hier nu weer mee te maken? :roll:

Clubs als "Rewilding Europe" https://rewildingeurope.com/ en "Large Carnivore Initiative for Europe" https://www.lcie.org/ zijn grote organisaties, die achter het her-introduceren van grotere dieren zitten.

Het gaat daarbij om dieren, die hier volgens hen duizenden jaren geleden voorkwamen en nu -volgens hen- daarom weer terug "moeten" komen. Daarom worden er in Europa nu door hen op diverse plekken dieren uitgezet. Zoals: konikpaarden, waterbuffels, bisons en wisenten, etcetera, etcetera .

Maar ook actief uitgezet worden: gieren en ook grote roofdieren zoals Lynxen en Beren (!). Geen wolven :+ , dat doen ze niet :+ zeggen ze.

De Oostvaardersplassen (OVP) was de allereerste rewildings-"proeftuin". Hier is voor het eerst ge-experimenteerd met "rewilding". En van hieruit is het Rewildings-idee Europa-breed gegaan.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 17-12-19 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:11

Hasjam_Poe schreef:
De Oostvaardersplassen (OVP) was de allereerste rewildings-"proeftuin". Hier is voor het eerst ge-experimenteerd met "rewilding". En van hieruit is het Rewildings-idee Europa-breed gegaan.

Ik snap het; omdat dat zo´n daverend succes was... |o