Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:26

Hier geen gras op dit moment. Deze zomer wss ook beperkt. Voor de zomer erop heb ik vooruitzicht op een hectare extra weide dus dat zal fijn zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:38

Duhelo schreef:
Hier geen gras op dit moment. Deze zomer wss ook beperkt. Voor de zomer erop heb ik vooruitzicht op een hectare extra weide dus dat zal fijn zijn.
OH dat zou idd fijn zijn een hectare extra :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:57

Bij mij hangt het heel erg van het weer af ook. Nu met die zachte dagen eten ze ongeveer 15 kg (10 kg graszaadhooi + 5 kg weidehooi). Ze krijgen altijd maar 5 kg weidehooi, want daar blijven ze van eten. Graszaadhooi hebben ze onbeperkt. Is het kouder, fellere wind, dat soort dingen, dan gaat er al snel 15 kg graszaadhooi naar binnen. Alles zit hier in netten van 4,5 cm maas.
Nu moet ik wel zeggen, zodra er een net weidehooi hangt staan ze vrijwel constant te eten tot dat leeg is. Maar is het weidehooi op dan staan ze soms ook rustig een paar uur te slapen/rond te kijken/spelen. Ze eten echt niet constant ondanks dat ze wel altijd hooi hebben.
Staan momenteel trouwens op paddock, dus geen toegang tot gras verder.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:01

Hier stop ik 2 grote 4x4 netten bomvol (15 a 20 kg) met redelijk grof stengelig voordrooghooi en daar doen onze 2 ijslanders gemiddeld een hele dag mee. Die van ons kunnen nog wel op de wei maar daar staat geen gras meer. Deze staat open omdat de paddock alleen veel te nat is. Die van ons wisselen het eten echt af, rustig een hapje eten, uurtje spelen, paar uurtjes dutten om vervolgens nog even een beetje op de wei te struinen naar weer eten enzovoort..... hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:25

Ik heb weidehooi wat komt van zuinig bemeste weides, de boer heeft er zelf haflingers op lopen ook. De hoeveelheid is prima, ik baal er alleen van dat het dus relatief snel op is in nochtans netten met kleine maas. Al is 4-5u over 5kg natuurlijk nog steeds beter dan 20-30 minuten met dezelfde hoeveelheid omdat ze het los op de grond gevoerd krijgen bijvoorbeeld.

Gras hebben ze nu niet, vanaf maart echter hoop ik ze weer gewoon 24/7 in het land te kunnen zetten (ik heb zelf 1ha in eigendom en huur nog ongeveer 1,5ha bij). De tinker zal het dan wel met een graasmasker moeten doen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:27

Mijn paarden (1.50-1.55, 500-650kg) eten momenteel gemiddeld 13,8kg per paard per 24 uur. Ze hebben geen noemswaardig gras. Ik heb geen netten oid, dus ook wel iets verspilling. De bakken zijn met deze hoeveelheid nooit leeg.

Merk vooral dat grofheid ook van invloed is. Fijner hooi gaat er veel sneller doorheen. Vanwege dracht, leeftijd, hormonen en gezondheid vertik ik te bezuinigen op hooi, dus dingen als stro, graszaadhooi, slowfeeder oid komt er hier niet in. Ik heb momenteel alle paarden goed op gewicht. Maar wat dat betreft past het clubje bij elkaar. In het verleden een Haflinger ruin van 7 gehad die niks deed, die was toen echt een tonnetje. Als enige. Nu vreesde ik een beetje voor mijn jongste merrie, die staat op rust. Maar ze moet als eerste bevallen, dus blijkbaar kost dat haar genoeg waardoor ik haar nog steeds niet kan rollen.

Ik voer trouwens 3 van de 5 ook nog twee keer per dag slobber, waaronder mijn jongste dus ook.

Merk naast grofheid trouwens ook dat onbeperkt echt duurzaam is. Mevrouw hier in het dorp voert ook beperkt en dacht dat onbeperkt voeren echt heel duur was en heel veel kg. Want haar Tinker at in een paar uur al zoveel op. Inmiddels weten we dat de eetsnelheid fors afneemt bij onbeperkt. Maargoed, denk dat bij elk levend wezen wel zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:42

Een paard van 1.65 met 550kg dat zonder intensief werk 20kg hooi/dag wegvreet en geen sprietje achterlaat, het moet niet te gek worden. Dat was zowat onbeperkt maar ietwat overdreven lijkt me. Mijn tinker (1.40 op 500kg momenteel) kan niet op onbeperkt, die wordt zelfs met dat arme(re) hooi gewoon gevaarlijk obees. Sinds hij het in netten in kleinere hoeveelheden krijgt is hij juist rustiger gaan eten en zuigt veel minder lucht. Hij eet wel af en toe wat van zijn stalbedekking, de andere niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:04

Caily: ik zou ook prefereren zonder slowfeeder. Maar dan heb ik giga veel verlies. Ze nemen nl een grote pluk of een halve plak eerder en gaan die gaan uitschudden. Alles dat op de grond valt eten ze niet meer. Enige wanneer ze het wel mooi opeten is als ik wel ga beperken en net genoeg geef. Maar dat wil ik dus niet.
Nu maas 4.5 slowt niet giga. Ik zie ze hier nog hele plukken eruit krijgen...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:36

Hier staan ze op de paddock in de winter zonder gras. Alleen als het wat langere tijd niet geregend heeft mogen ze een dagje op het gras. Maar als het te nat is lopen ze het stuk helaas.. hoop ze vanaf maart/april weer op de wei te kunnen doen. Afhankelijk van hoe droog het is.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:22

Hier ook het probleem dat zonder slowfeeder te veel verlies en te snel eten. Maas van 4,5 vind ik ideaal, het vertraagt niet te veel, maar wel iets en beperkt vooral het verlies. Ik ben er zelf tevreden over, maargoed je paarden moeten het er goed op doen natuurlijk. Mijne zijn niet drachtig (zijn geen merries dus dat zou ook raar zijn :+ ) en staan allebei stil momenteel, dus dan moet je wel iets om te zorgen dat ze niet uit hun vel knappen, want te dik is ook niet gezond.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:22

Ik heb even zitten rekenen en doen.
Binnenkort ga ik in gesprek over de huur van een perceel voor onszelf.
Er zijn twee percelen te huur, er is gebruik van een gedeelde bak op het terrein en op het ene perceel staat een stallenblokje met 2 stallen en op het andere staat geen stal. Is wel de bedoeling dat dit gefaciliteerd wordt.
Ik hoop dat het mogelijk is om het grootste perceel te huren en er zelf een stalling op te zetten zodat ik eerst de paddock deels kan bestraten.
Ik heb berekend dat ik op dat perceel (bijna 8000m2) een paddock kan maken van 30 meter breed en 66 meter lang (waarvan 30 x 26 m bestraat en 30 x 40 meter zand). Wellicht kan er een groter stuk bestraat worden, wat denken jullie?
Tevens kunnen er drie weides gerealiseerd worden van 2 met afmeting: 30 x 75 m en 1 van 25 x 66 meter.

Ik hoop dat dit lukt en dat we eruit komen qua verantwoordelijkheden, verplichtingen en de prijs. En dat ik alles zelf mag maken zoals ik het graag hebben wil.
Wat is een reeele prijs voor dit perceel?
Dus puur het weiland, gebruik vd buitenbak en aanleg van stroom en water.
De rest investeer ik dan wel.

Het kleine perceel is ongeveer 4800 m2. Hier kan ik een paddock op maken (verhard) van 40 bij 45 meter.
de weides zijn dan 50x40 en 55 x 40 meter.
hier staat dus de stal op en is water en licht aanwezig.
Wat denken jullie qua prijzen? wat is reëel?
Er liggen kleinere percelen omheen en er zijn woningen in de buurt dus het ligt beschut. Wel weinig uitrijmogelijkheden maar ik ben van plan veel op pad te gaan met de trailer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:39

30*26 bestraat is wel heel groot hoor!
ik heb nu 5*4 bestraat. had graag nog een extra stuk rond de hooiruif (maar daar reken ik in totaal op 6*6 om een ruif van 2 meter op te kunnen zetten en ruimte dat ze er rond kunnen.) en dat is eigenlijk ruim voldoende voor 3 paarden.
Paddock in zand is iets van 20*20 en ik laat een stuk weide open dat ze kunnen kapot lopen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:59

Hutcherson schreef:
Ik heb even zitten rekenen en doen.
Binnenkort ga ik in gesprek over de huur van een perceel voor onszelf.
Er zijn twee percelen te huur, er is gebruik van een gedeelde bak op het terrein en op het ene perceel staat een stallenblokje met 2 stallen en op het andere staat geen stal. Is wel de bedoeling dat dit gefaciliteerd wordt.
Ik hoop dat het mogelijk is om het grootste perceel te huren en er zelf een stalling op te zetten zodat ik eerst de paddock deels kan bestraten.
Ik heb berekend dat ik op dat perceel (bijna 8000m2) een paddock kan maken van 30 meter breed en 66 meter lang (waarvan 30 x 26 m bestraat en 30 x 40 meter zand). Wellicht kan er een groter stuk bestraat worden, wat denken jullie?
Tevens kunnen er drie weides gerealiseerd worden van 2 met afmeting: 30 x 75 m en 1 van 25 x 66 meter.

Ik hoop dat dit lukt en dat we eruit komen qua verantwoordelijkheden, verplichtingen en de prijs. En dat ik alles zelf mag maken zoals ik het graag hebben wil.
Wat is een reeele prijs voor dit perceel?
Dus puur het weiland, gebruik vd buitenbak en aanleg van stroom en water.
De rest investeer ik dan wel.

Het kleine perceel is ongeveer 4800 m2. Hier kan ik een paddock op maken (verhard) van 40 bij 45 meter.
de weides zijn dan 50x40 en 55 x 40 meter.
hier staat dus de stal op en is water en licht aanwezig.
Wat denken jullie qua prijzen? wat is reëel?
Er liggen kleinere percelen omheen en er zijn woningen in de buurt dus het ligt beschut. Wel weinig uitrijmogelijkheden maar ik ben van plan veel op pad te gaan met de trailer.

Als ik reken met de maten die je aangeeft op het kleine perceel kom ik op 6000 m2 dus vermoed dat je rekensom daar niet klopt?
Ik denk ook dat het formaat bestrating erg royaal is.
Qua prijzen geen idee.
Heb je qua paddock etc de vrije hand?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:02

Ja ik heb de vrije hand. Ik wil een verharde paddock met een stuk zand voor de winter. Ben modder poten non stop echt spuugzat.
Heb je twee keer een weide van 30*75 gedaan?
Het perceel is niet rechthoekig maar er loopt nog een extra punt in. Grote zijde is 130 m lang en korte zijde 66 m = 8580m2. Maar er gaat door die gekke zijde nog een stukkie af want weide is aan de onderkant 107 meter lang. Dus er zit iets verloop in.

UPDATE:ik zie dat je het kleine perceel bedoeld. Dit is een perceel waar een bak aan ligt dus dat haal ik eraf. Het perceel is totaal net geen halve hectare.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:12

Caily schreef:
Vanwege dracht, leeftijd, hormonen en gezondheid vertik ik te bezuinigen op hooi, dus dingen als stro, graszaadhooi, slowfeeder oid komt er hier niet in.

Bezuinigen is misschien een verkeerd gekozen woord; stro en graszaadhooi zijn immers net zo duur inmiddels.

Andere ruwvoersoorten en aanbieden met een uitdaging benadert natuurlijk meer een natuurlijke manier van eten. Geweldig dat jouw paarden mooi slank zijn met onbeperkt volwaardig hooi.
Voor veel sobere paarden is mengen met andere ruwvoervarianten en werken met voeren op verschillende plekken in slowfeeders een verstandiger keus.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:49

Kan iemand me even duidelijk zeggen wat graszaad hooi is?

Ik heb enkel hooi van eigen grond. Maar ben dus wel benieuwd naar dat Graszaadhooi

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:23

Graszaadhooi is hooi waar graszaad uit gewonnen is. Dus het hooi is langer en grover en er zitten hooguit wat restanten van graszaad in. Graszaad wordt gewonnen uit verschillende soorten hooi.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:49

Hm met oog op mijn oudje die zeker niet mag afvallen is dit niet zo geschikt hooi. Bedankt voor de link en de uitleg :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:00

@Art_Ificious: ik heb ook een oudje van 34 met wat minder tanden en de neiging om snel af te vallen. Ik voer tegenwoordig 5x per dag een hoeveelheid Hartog 5* Star Complete Care Senior met een klein beetje Ponybrok er door (met iets water er over tegen evt stof en om de brok iets zachter te maken) en daar doet ze het nu perfect op. Dit wordt de eerste winter dat ze niet te mager de winter in gaat.
Hiervoor voerde ik de Hartog Gras-mix, maar na een koliek vond de DA dat dit te grof was en ze de te harde vezels niet meer genoeg verteerde.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:38

ik geef mijn oudje ook het normale hooi bij, en voer bij met bietenpulp, fetura (grasbrok hoger in eiwit), een lijnzaadbrok, vitaminebrokje en regelmatig lijnzaad of olie. Zo hoef ik ze niet apart te zetten van de 2 dikkerds.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:54

Mijn oudje is 21 nog wel best actief maar met dit vochtige weer hoor je bij elke pas die hij verzet "knak" dus zijn gewrichten helaas en zijn steile stand/weke koten in de achterbenen werken daar ook echt niet aan mee.

Hij krijgt sowieso dagelijks onbeperkt weidegang aangevuld met 1 volle emmer slobber en bietenpulp met 2 scheppen meusli erover en nog wat appels of wortels als extraatje.
Doordat hij op gras staat eet hij amper nog hooi, dat vind ik best jammer want vind ruwvoer naast gras ook wel belangrijk. Daarom wou ik kijken naar iets lekkerder ruwvoer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:09

niet druk in maken hoor. Die oudjes doen het nog vaak het best op gras. Daarnaast zou ik idd zijn emmer met extra ruwvoer (pulp, grasbrok etc) geven en vitamientjes, zoals je al doet.
Als je graag wat extra vezels erin krijgt kan je opteren om een paar handen gehakselde luzerne door zijn slobber (of apart) te geven.
Ik bied het apart aan (ik gooi er een emmer water over voor het stof) zodat ze dat kan eten na haar slobber, al gemerkt dat ze zich vaak verslikken in het grof spul tussen de slappere slobber.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:59

Voor zijn gewrichten heb ik een supplement op basis van kurkuma besteld. Ben benieuwd wat dat voor effect gaat hebben. Kan over dat betreffende supplement niet veel vinden qua ervaringen.

Dit is mijn oudje. Staat er nog goed bij wel :) en steigeren kan hij ook nog als mijn andere pony uitdaagt voor een spel.
Afbeelding

Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:31

Hebben jullie tips hoe hooi te voeren in het land? We hebben alleen palen met draad omheining dus daar kunnen we geen netten of iets aan vast maken. Had van die mooie grote witte bakken waar ik het in deed maar die bakken word ook mee gespeeld, en in gestampt wat een hels lawaai maakt!