Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:49

Zuchini schreef:
https://youtu.be/mDKV8nC3kqE

Ok dat viel nog niet mee om ook gelijk alles te kunnen zeggen.

Op deze stal staan zo'n 300 paarden van veulen tot hoogbejaard. Normaal gezien zijn er 2 opties: 24/7 buiten met gebruik van faciliteiten en 24/7 Binnen met gebruik faciliteiten. Binnen is dubbel zo duur als buiten.

Mijn Fries heeft een pollen allergie en moet dus per seizoen aankijken of en hoelang hij buiten kan staan.

Hier is het altijd rond de 30 graden, waarbij het vandaag bewolkt is gelukkig.

Ik ben momenteel aan het opbouwen met de uren buiten, het lijkt goed te gaan dus van 4 uur pd vorige week gaat hij vandaag 6 uur op de weide. Hij staat er dan helaas wel alleen om de 24/7 kuddes niet te verstoren.hij kan wel neuzen en kroelen met de buren.

De waarheid is dat de mensen hier binnen zien als luxe voor hun paard, vanwege de zon en verwondingen. Dat betekent dat de binnen paarden ook echt alleen die 2 uurtjes paddock kennen als dat al lukt in de ochtend. Ik ben de enige die zijn 'binnen' paard naar buiten brengt overdag. Maar ik ben wel met meer zaken de enige.

Edit: andere stallen hier heb Ik onderzocht maar niet gevonden. Mogelijk in de toekomst dat ik hem aan huis neem, en dan komt er een pony voor de kinderen bij. Maar dat is nu nog toekomstmuziek

Vind dit mega interessant om te zien!! En Jezus wat een mooie locatie zeg. Fijn dat jouw paard op de wei gaat etc. Ik heb zelf in India een lease paard gehad vroeger en die werd ook altijd voor je gezadeld en na verzorgt. Heel apart...maar daar de normaalste zaak van de wereld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:01

bruintje123 schreef:
Ik heb Z gereden en dat altijd met een buitenbak gedaan. Wel een droge en alleen met sneeuw en vorst niet te rijden. En daar zijn er toch genoeg van.
Dus een binnenbaan is helemaal geen must, dat is voor je eigen natte haartjes, ohnee cap :+
Toch vinden veel dat niet goed genoeg en stallen hem met binnenbaan ondanks dat het voor het paard er verder flink op terug uit gaat.

bij ons staat ook een paard op stal dat er al tig jaar staat en Z liep (gaat nu niet meer ivm melanomen rond de mond en bitloos niet toegestaan in z begrijp ik), wij hebben een kleine buitenbak waar momenteel greppeltjes langs de randen gegraven zijn om t droog te houden. 1x per week gaat ze met de trailer naar de rijvereniging zodat ze in ieder geval met extreem slechte omstandigheden minimaal 1x per week kan trainen..

zijn overigens ook genoeg stallen met binnenbak en voldoende buitenkomen.. voldoende in mijn ogen is, voldoende grond en met licht mee (is mijn voorkeur). mijn vorige stal was daar een voorbeeld van inclusief aantal buitenweides met schuilstal inclusief gebruik van de binnenbak. alleen niet in ieder deel van het land, in verband met de ondergrond en kosten van de grond mogelijk natuurlijk.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:34

Moos99 schreef:
Zuchini schreef:

Op deze stal staan zo'n 300 paarden van veulen tot hoogbejaard. Normaal gezien zijn er 2 opties: 24/7 buiten met gebruik van faciliteiten en 24/7 Binnen met gebruik faciliteiten. Binnen is dubbel zo duur als buiten.

Mijn Fries heeft een pollen allergie en moet dus per seizoen aankijken of en hoelang hij buiten kan staan.

Ik ben momenteel aan het opbouwen met de uren buiten, het lijkt goed te gaan dus van 4 uur pd vorige week gaat hij vandaag 6 uur op de weide. Hij staat er dan helaas wel alleen om de 24/7 kuddes niet te verstoren.hij kan wel neuzen en kroelen met de buren.

De waarheid is dat de mensen hier binnen zien als luxe voor hun paard, vanwege de zon en verwondingen. Dat betekent dat de binnen paarden ook echt alleen die 2 uurtjes paddock kennen als dat al lukt in de ochtend. Ik ben de enige die zijn 'binnen' paard naar buiten brengt overdag. Maar ik ben wel met meer zaken de enige.

Edit: andere stallen hier heb Ik onderzocht maar niet gevonden. Mogelijk in de toekomst dat ik hem aan huis neem, en dan komt er een pony voor de kinderen bij. Maar dat is nu nog toekomstmuziek

Vind dit mega interessant om te zien!! En Jezus wat een mooie locatie zeg. Fijn dat jouw paard op de wei gaat etc. Ik heb zelf in India een lease paard gehad vroeger en die werd ook altijd voor je gezadeld en na verzorgt. Heel apart...maar daar de normaalste zaak van de wereld.

Ja klopt hier word ik altijd heel vreemd aangekeken, en sommige ruiters weten niet eens hoe ze een paard moeten verzorgen en opzadelen, dat wordt immers altijd voor ze gedaan. Er is ook geen kennis over passende zadels en laten we het over de bitten maar helemaal niet hebben. maar. ...er is dan wel een paarden zwembad :+
Mocht je eens op vakantie komen in punta cana, je bent altijd welkom voor een rondleiding daar :j

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:12

Zuchini schreef:

Wauw wat een mooie plek en wat hebben die paarden grote luiken bij de stallen. Heerlijk dat de stallen zo’n ‘buiten’ gevoel kunnen geven, heel ruim! In zo’n stal vind ik het voor paarden al minder een probleem om zoveel op stal te staan, dan wanneer ze in een klein donker hokje staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:42

elenaMM77 schreef:
bruintje123 schreef:
Ik heb Z gereden en dat altijd met een buitenbak gedaan. Wel een droge en alleen met sneeuw en vorst niet te rijden. En daar zijn er toch genoeg van.
Dus een binnenbaan is helemaal geen must, dat is voor je eigen natte haartjes, ohnee cap :+
Toch vinden veel dat niet goed genoeg en stallen hem met binnenbaan ondanks dat het voor het paard er verder flink op terug uit gaat.

bij ons staat ook een paard op stal dat er al tig jaar staat en Z liep (gaat nu niet meer ivm melanomen rond de mond en bitloos niet toegestaan in z begrijp ik), wij hebben een kleine buitenbak waar momenteel greppeltjes langs de randen gegraven zijn om t droog te houden. 1x per week gaat ze met de trailer naar de rijvereniging zodat ze in ieder geval met extreem slechte omstandigheden minimaal 1x per week kan trainen..

zijn overigens ook genoeg stallen met binnenbak en voldoende buitenkomen.. voldoende in mijn ogen is, voldoende grond en met licht mee (is mijn voorkeur). mijn vorige stal was daar een voorbeeld van inclusief aantal buitenweides met schuilstal inclusief gebruik van de binnenbak. alleen niet in ieder deel van het land, in verband met de ondergrond en kosten van de grond mogelijk natuurlijk.

Jupp, wij hebben nu zo'n stal met genoeg naar buiten en een binnenbak :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:47

Popstra schreef:
het is ook wel logisch dat veel mensen voor een accommedatie met vooral een goede binnenbak kiezen!? Men koopt nog altijd een paard om te rijden en niet om alleen maar buiten te hebben staan. Daar komt bij het weer in dit land nou niet bepaald zo is je 365 dagen per jaar heerlijk droog buiten kunt rijden. Wat al helemaal niet handig is als je ook nog eens traint voor wedstrijden. Ik denk dat daar vooral het verschil in van type ruiters het verschil van het houden van paarden maakt.
Ik zelf ben ook wedstrijd ruiter en heb ook op trainings stallen gestaan waar mijn paarden enkel een paar uur in een paddock stonden gewoonweg er niet veel keus was. Ik ben nu gezegend met een hele mooie plek thuis incl weides, indoor arena en noem het maar op om het de paarden en ons zelf zo compfortabel mogelijk te maken en de keuze die we maakten om dit Te doen was puur toch ook wel voor het welzijn van mijn paarden. Helaas hebben niet veel mensen de middelen zich dat te kunnen veroorloven want ik denk dat iedere ruiter diep in zijn hart wel een plek met en veel buiten bewegen ten behoeve van het paard en een goede indoor om te trainen wil. Gelukkig zie je toch ook wel stallen dit wel veranderen en hele pakketten aan bieden met individuele weidegang voor kostbare sportpaarden.

Ik vind dat een aparte redenering. Ik heb een echt leuk gefokt sportpaard van een heel bekende fokker maar geen haar op mijn hoofd die er aan om de uren buiten voor een deel op te geven zodat ik maar een binnenbak heb. Je gaat niet dood van in de regen rijden hoor. Wind kan een paard ook gewoon hebben. En groot voordeel: je bent voorbereid als je op buitrnconcours eens slecht weer hebt.

Nogmaals: ik zit in een gunstige regio dat weet ik. Maar als voorbeeld: onze kringkampioen Z2 is mijn overbuurvrouw. Dat paard staat 7 a 9 uur buiten met maatje, gaat 1x in de week mee de bossen in en 1x springt ie. Zo houdt je je paard happy en heel. Niet door hem 20u te stallen.

En ja dat de echte topstallen misschien het net wat anders aanpakken ok. Maar het gros wat zijn paard zoveel op stal houdt is echt niet GP

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:00

Je hoeft niet elke dag fanatiek te trainen met je paard als hij voldoende naar buiten kan om vrij te bewegen. 3 tot 4x per week is een prima basis als dat een beetje verdeeld over de week is. Ook als je wedstrijden rijdt . Je hebt na een zwaardere training ook een hersteldag.

Ik zou ook wel graag een binnenbak hebben maar ik heb meestal gestaan op stallen met buitenbak. Als je fanatiek wedstrijden rijdt en buiten de eigen stal lest heb je vaak wel eigen vervoer. Ik reed in de winter 1x per week clubles in de binnenbak, 1x per week priveles bij instructrice met binnenbak en dan nog een keer vrij rijden ergens of een wedstrijd of een buitenrit. Buiten de vorstperiodes om kon ik meestal wel doorrijden. Of longeren. Niet altijd in een droge bak maar ook als er plassen liggen kun je wel iets doen. En desnoods een keer een blokje om rijden of wandelen.

Meestal gaat het maar om 2 of 3 periodes van 1 a 2 weken dat het vriest of dat er sneeuw ligt. In het buitenseizoen heb je ook niet altijd zulke mooie stevige droge bodems op wedstrijd. Helemaal niet op gras.

Ik rijd nu op moment ook 2 a 3x per week en omdat de bak van de eigenaresse deels versleten is en de paarden er ook los in lopen en de mest vaak ook blijft liggen, is dat ook niet ideaal. Maar dan rijd ik 1x les, 1x in het vrij rijden uurtje van de club of elders in een binnenbak en die derde keer dan doe ik wat rustiger aan en rijd wat op het beste gedeelte van de bak en vermijd de gladde zompige stukken als dat kan.

Het is maar net wat je gewend bent! En wat je belangrijker vind.

En ik maak me echt niet druk om die stallen waar de paarden er in de winter "slechts" 4 uur per dag naar buiten gaan als ze daarnaast er een 2e keer uitkomen om uitgebreid getraind te worden en uit dat stalletje komen.

Het gaat om die stallen waar de paarden er gewoon niet uitkomen als de eigenaar dat niet regelt en de eigenaar vervolgens niet goed regelt dat het dier een paar uur vrij kan bewegen met een maatje en er meerdere keren per dag uit komt.

Dan ook nog twee kg krachtvoer er in en ploffende paarden als ze dan eindelijk even los mogen.

Zet je je paard op zo'n stal dan heb je ook de verantwoordelijkheid je paard er voldoende uit te laten komen als de stal dat niet (gratis) voor je regelt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:45

Tango1979 schreef:
Popstra schreef:
het is ook wel logisch dat veel mensen voor een accommedatie met vooral een goede binnenbak kiezen!? Men koopt nog altijd een paard om te rijden en niet om alleen maar buiten te hebben staan. Daar komt bij het weer in dit land nou niet bepaald zo is je 365 dagen per jaar heerlijk droog buiten kunt rijden. Wat al helemaal niet handig is als je ook nog eens traint voor wedstrijden. Ik denk dat daar vooral het verschil in van type ruiters het verschil van het houden van paarden maakt.
Ik zelf ben ook wedstrijd ruiter en heb ook op trainings stallen gestaan waar mijn paarden enkel een paar uur in een paddock stonden gewoonweg er niet veel keus was. Ik ben nu gezegend met een hele mooie plek thuis incl weides, indoor arena en noem het maar op om het de paarden en ons zelf zo compfortabel mogelijk te maken en de keuze die we maakten om dit Te doen was puur toch ook wel voor het welzijn van mijn paarden. Helaas hebben niet veel mensen de middelen zich dat te kunnen veroorloven want ik denk dat iedere ruiter diep in zijn hart wel een plek met en veel buiten bewegen ten behoeve van het paard en een goede indoor om te trainen wil. Gelukkig zie je toch ook wel stallen dit wel veranderen en hele pakketten aan bieden met individuele weidegang voor kostbare sportpaarden.

Ik vind dat een aparte redenering. Ik heb een echt leuk gefokt sportpaard van een heel bekende fokker maar geen haar op mijn hoofd die er aan om de uren buiten voor een deel op te geven zodat ik maar een binnenbak heb. Je gaat niet dood van in de regen rijden hoor. Wind kan een paard ook gewoon hebben. En groot voordeel: je bent voorbereid als je op buitrnconcours eens slecht weer hebt.

Nogmaals: ik zit in een gunstige regio dat weet ik. Maar als voorbeeld: onze kringkampioen Z2 is mijn overbuurvrouw. Dat paard staat 7 a 9 uur buiten met maatje, gaat 1x in de week mee de bossen in en 1x springt ie. Zo houdt je je paard happy en heel. Niet door hem 20u te stallen.

En ja dat de echte topstallen misschien het net wat anders aanpakken ok. Maar het gros wat zijn paard zoveel op stal houdt is echt niet GP

Ik vind het toch altijd weer bijzonder om te lezen. Als je wedstrijden rijdt heb je ineens een kostbaar sportpaard dat niet meer gehouden kan worden op een manier waarbij aan de basisbehoeften voldaan wordt. En het gros van de mensen die dit zegt heeft het Z nog niet eens bereikt en tuft nog ergens in de BASIS sport rond.

Ik mag dan recreatie ruiter zijn maar ik zou net zo lief een binnenbak hebben. Echter gaat mijn paard voor en ben ik daarom de hele winter alleen maar aan het stront ruimen en hooinetten vullen. Maar ook ik zou super super super graag een binnenbak hebben.

Als ik het zo lees ga ik nadenken... wat maakt je dan tot 'wedstrijdruiter'? Het feit dat je zo fanatiek bent dat je eigen belang voor het welzijn van je paard komt? Zo klinkt het namelijk wel. Je kan ook wedstrijdruiter zijn en een andere oplossing zoeken. Die zijn er namelijk genoeg. Naar een binnenbak toe gaan, vooral in de zomer wedstrijden rijden, wat minder trainen voor je wedstrijden etc. In mijn opinie bestaat de juiste voorbereiding niet alleen uit oefenen wat in de wedstrijd gevraagd wordt, een lekkere buitenrit om los te worden kan ook een hele goede voorbereiding zijn.

En een sportpaard is echt niet sneller geblesseerd dan een 'normaal' paard hoor. Dus waarom alleen houden? Een paard is een paard. Ze zijn hooguit sneller kapot omdat ze niets meer gewend zijn en niet op een gezonde manier van training kunnen herstellen.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 12-01-18 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:48

Hier is vaak de keus helaas nog of redelijk veel buiten of goede voorzieningen...
Beide samen is zeldzaam of onbetaalbaar...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:53

_suus19_ schreef:
Tango1979 schreef:

Ik vind het toch altijd weer bijzonder om te lezen. Als je wedstrijden rijdt heb je ineens een kostbaar sportpaard dat niet meer gehouden kan worden op een manier waarbij aan de basisbehoeften voldaan wordt. En het gros van de mensen die dit zegt heeft het Z nog niet eens bereikt en tuft nog ergens in de BASIS sport rond.

Ik mag dan recreatie ruiter zijn maar ik zou net zo lief een binnenbak hebben. Echter gaat mijn paard voor en ben ik daarom de hele winter alleen maar aan het stront ruimen en hooinetten vullen. Maar ook ik zou super super super graag een binnenbak hebben.

Als ik het zo lees ga ik nadenken... wat maakt je dan tot 'wedstrijdruiter'? Het feit dat je zo fanatiek bent dat je eigen belang voor het welzijn van je paard komt? Zo klinkt het namelijk wel. Je kan ook wedstrijdruiter zijn en een andere oplossing zoeken. Die zijn er namelijk genoeg. Naar een binnenbak toe gaan, vooral in de zomer wedstrijden rijden, wat minder trainen voor je wedstrijden etc. In mijn opinie bestaat de juiste voorbereiding niet alleen uit oefenen wat in de wedstrijd gevraagd wordt, een lekkere buitenrit om los te worden kan ook een hele goede voorbereiding zijn.

En een sportpaard is echt niet sneller geblesseerd dan een 'normaal' paard hoor. Dus waarom alleen houden? Een paard is een paard. Ze zijn hooguit sneller kapot omdat ze niets meer gewend zijn en niet op een gezonde manier van training kunnen herstellen.

denk dat je te snel leest.. ze zegt, het maakt dus niet uit of het een sport paard is of niet..
zij heeft een sportpaard en beest loopt ook gewoon buiten.. dus sportpaarden hebben is geen reden om ze 24/7 binnen of zeer kort buiten te zetten

_suus19_

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:02

Mijn reactie was vooral op Popstra en ik quote Tango erbij omdat ik het eens was met wat zij zei en daarop doorging. Misschien niet duidelijk sorry.

En idd, Popstra zegt ook dat haar paarden nu buiten staan, maar ook dat ze als ze die mogelijkheid niet had en moest kiezen, ze voor zichzelf zou kiezen. En van die laatste zin gaan mijn haren helemaal overeind staan. Alsof het een goede ontwikkeling is dat alle paarden alleen buiten staan, want ze zijn immers zo kostbaar...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:17

Nouvel schreef:
Hier is vaak de keus helaas nog of redelijk veel buiten of goede voorzieningen...

Weet je wat het erge is Nouvel? Hier in de regio is dat dus NIET zo. Ik heb een 20x60 buitenbak die altijd bereidbaar is tenzij het -10 vriest. Ik heb op loopafstand 2 binnenbakken waar ik tegen betaling kan rijden.

In een straal van 20 km zijn er misschien wel 10 stallen waar de paarden minstens 6u buitenkomen. Daar zijn ook stallen met binnenbak bij. En toch zijn er mensen die er voor kiezen binnen diezelfde straal van 20 km hun paard ergens neer te zetten waar hij maar een paar uurtjes in de paddock komt of zelfs helemaal niet.

Het voordeel van die stallen: 2 of meer binnenbakken/ solarium/ stapmolen/ luxe kantine

En ja daar zakt mijn broek van af

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:26

Precies dat tango.
Echt precies.
De kantine inclusief restaurant zal wel beter zijn of zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:52

Tango1979 schreef:
Nouvel schreef:

Weet je wat het erge is Nouvel? Hier in de regio is dat dus NIET zo. Ik heb een 20x60 buitenbak die altijd bereidbaar is tenzij het -10 vriest. Ik heb op loopafstand 2 binnenbakken waar ik tegen betaling kan rijden.

In een straal van 20 km zijn er misschien wel 10 stallen waar de paarden minstens 6u buitenkomen. Daar zijn ook stallen met binnenbak bij. En toch zijn er mensen die er voor kiezen binnen diezelfde straal van 20 km hun paard ergens neer te zetten waar hij maar een paar uurtjes in de paddock komt of zelfs helemaal niet.

Het voordeel van die stallen: 2 of meer binnenbakken/ solarium/ stapmolen/ luxe kantine

En ja daar zakt mijn broek van af

En hier dus niet...Ik ben blij dat onze paarden in de winter van 8 tot 5 buiten staan en dan moet ik het maar doen met een blubberbakje met schaarse verlichting...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:56

Nouvel schreef:
En hier dus niet...Ik ben blij dat onze paarden in de winter van 8 tot 5 buiten staan en dan moet ik het maar doen met een blubberbakje met schaarse verlichting...

zolang de hoeven van je pony/paard daarmee overweg kunnen is flink aantal uren blub ook niet erg. meesten drogen op stal weer voldoende in om geen hoefrot te krijgen.. als je een hebt die snel hoefrot heeft, ja dan is t niet anders.. dan moet je juist weer kijken naar een plek waar ze zo veel mogelijk, maar droog buiten kunnen staan..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:13

Nouvel schreef:

Herkenbaar. Ik baal nu in de winter ook wel eens hoor als ik s avonds na mn werk in de kou in mn natte buitenbak rijdt terwijl er aan de overkant een fijne warme binnenbak is, waar bovendien de stal kosten echt niet gek veel hoger liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:26

Dan is de keuze is rijden in die fijne binnenbak of je paarden de hele dag buiten... -O-
Ik kan dan in ieder geval gerust op mijn werk zitten dat onze paarden lekker de hele dag buiten staan... :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:42

Ik ga straks van een fijne buitenbak, naar een minder goede buitenbak.
Het is het mij helemaal waard.

Mijn paard staat straks weer 24/7 buiten in een grote groep en alles wordt gedaan en ben €15 per maand goedkoper uit!

Vorig jaar hebben ze op mijn huidige stal de huur verhoogd met €5 per maand, zodat ze ‘de kwaliteit die ze aanbieden kunnen waarborgen’.
Ik kom van de week rond half 2 op stal en zie dat mijn paard verdorie nog binnen staat!! Half 2!!!
Het was prima weer, koud, maar droog dus gewoon prima. Ik was hier behoorlijk boos over.
Kwaliteit waarborgen? Helemaal geen kwaliteit bieden bedoel je.. Maar wel meer geld vangen.
En vervolgens weer rond 5 uur naar binnen, nou die 15 uur op stal haalt ie met gemak en nog meer!

Nog 2 weekjes en dan eindelijk verhuizen.
Ik baal er echt zo erg van dat mijn paard van 3,5 die gewoon lekker sociaal en speels is alleen maar in zijn stal staat waar hij niet eens met zijn hoofd naar buiten kan en alleen maar aan de voorkant enigszins wat kan kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:41

Maar om terug on-topic te gaan, hoeveel m2 moet je per paard (als ze met een groepje of alleen staan) beschikbaar hebben om te kunnen zeggen dat het niet valt onder stallen. Want paddocks van 6x6 leveren in mijn ogen geen echte niet-gestald-zijn ervaring op.
Laatst bijgewerkt door Apple op 14-01-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic gedeelte verwijderd

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:52

Inderdaad, on topic. Interessante vraag Mizora, wij hebben het ook wel eens over een 'stal zonder dak'...
Ik vind het minimaal noodzakelijk dat een paard de benen kan strekken, dus ongeveer toch wel de maat van een bak (20 x 40). En dan mogen er best 2 paarden in.

Onze paarden lopen eigenlijk het jaar rond op een groot weiland, behalve in februari maart. Dan wordt een deel afgesloten, dat gaat weer open (metertje voor metertje) als het gras echt begint te groeien.
Ik merk dat ze die paar maanden prima vinden maar dat ze nu ze nog op een groot stuk lopen, erg graag af en toe een sprintje trekken. Misschien maar 4 of 5 keer per dag, maar even heel hard vinden de meeste erg toch fijn :) . Voldoende ren- en speelruimte vind ik dus wel erg belangrijk.
Ik stal dus ook 's nachts op zodat mijn weiland enigszins begaanbaar blijft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:28

Hier staan ze het hele jaar door op de wei, dus zelf heb ik niets te maken met kleine afmetingen.
Maar als ik lees over paddocks van 15 x 15 of iets in die trant dan denk ik, at is nog kleiner dan een volte.
Dan kan een paard nooit eens lekker rennen zoals kendra al aangeeft.
richting die 20 x 40 vind ik ook wel prima. En dan bij een groep die elkaar kent zal 4 paarden ook nog geen problemen geven.
Ze hebben dan per paard minder m2 maar toch meer bewegingsvrijheid dan dat je ze per 2 op een stuk van 20 bij 20 zet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:04

De mijne staan in de winter een uur of 3/4 per dag op 14x20 en rennen doen ze inderdaad niet, maar mijn paarden (die zo goed als iedere dag buiten staan, kanttekening) doen dat sowieso maar heel zelden. Soms krijgen ze wel eens die gekke 5 minuten maar met z'n tweetjes doen ze eigenlijk zelden heel gek of rennerig. Ook niet op de wei in de zomer, die wel gewoon groot is. Ook al stonden ze daar afgelopen zomer vaak met z'n vijven op. Ze waren altijd heel chill.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 13-01-18 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:09

Hier ook kleine paddocks, in de zomer wel weidegang erbij, in de winter niet.
Natuurlijk is groter leuker en fijner voor ze, maar het is beter dan niks.
Ze kunnen de hele dag wat rommelen, bewegen, ze hebben slowfeeders en wilgentakken.
En ik probeer ze zo vaak mogelijk even in de bak te gooien zodat ze even een sprintje kunnen trekken als ze dat willen.
De ene doet dat wel eens, de ander eigenlijk nooit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:35

_suus19_ schreef:
Mijn reactie was vooral op Popstra en ik quote Tango erbij omdat ik het eens was met wat zij zei en daarop doorging. Misschien niet duidelijk sorry.

En idd, Popstra zegt ook dat haar paarden nu buiten staan, maar ook dat ze als ze die mogelijkheid niet had en moest kiezen, ze voor zichzelf zou kiezen. En van die laatste zin gaan mijn haren helemaal overeind staan. Alsof het een goede ontwikkeling is dat alle paarden alleen buiten staan, want ze zijn immers zo kostbaar...
pardon???? Voor mezelf zou kiezen??? Waar zeg ik dat dan?
Denk dat jij ff je bril moet op zetten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:24

Popstra schreef:
het is ook wel logisch dat veel mensen voor een accommedatie met vooral een goede binnenbak kiezen!? Men koopt nog altijd een paard om te rijden en niet om alleen maar buiten te hebben staan. Daar komt bij het weer in dit land nou niet bepaald zo is je 365 dagen per jaar heerlijk droog buiten kunt rijden. Wat al helemaal niet handig is als je ook nog eens traint voor wedstrijden.

Ik las het ook zo Popstra, nav bovenstaande. Ik lees: logisch dat iemand bij de keuze voor stal de goede binnenbak als belangrijkste eis heeft en pas daarna naar de rest kijkt (buitenstaan is minder belangrijk dan mooie binnenbak). Zeker als je wedstrijden rijdt moet je een binnenbak hebben.

Als je dat niet zo bedoelde, excuus ;)