Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:26

Azmay schreef:
Hier net de offerte gehad van de asbest op het schuurtje, zon 20x4 gaat al gauw 2000 euro kosten ex btw (maar dat heft denk ik weer op met de subsidie). Rommel is het ook -O-

Hier zijn we ook kalmaan aan het klussen verder, vind het echt genieten dit weer {:}

Subsidie was bij mij ongeveer 40% van het totaal bedrag. Ik geloof uit mijn hoofd 9800 te hebben betaald en 3800 terug gekregen. Dat was ongeveer 600m2.
Zelf wegbrengen is bij ons ook gratis.

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:55

Misschien dan toch eens de moeite om uit te zoeken of we alles zelf op zijn minst los kunnen halen. Het is maar een schuurtje van op zijn hoogste stuk 3 meter dus op zich zou het zelf wel moeten kunnen het is alleen dat het niet mag denk ik.

De buren hebben enorm veel zand in hun wei gedumpt, waar mijn paarden overdag dus staan momenteel. Beetje jammer want denk dat ze nu veel zand binnen gaan krijgen als ik ze er op zet maar hoor via via dat de onderhandelingen al vrij ver zijn dus niet kaal laten eten is ook sonde voor me :x

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:59

Je mag max 35m2 asbest zelf van het dak halen en wegbrengen mits het geschroefd is. Op het moment dat je moet breken om het te verwijderen mag het niet meer (dus gespijkerd of gelijmd mag je niet zelf verwijderen).

(credentials: 5 jaar gewerkt bij bouwtoezicht)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:48

Volgens mij is subsidie 4,5 euro per M2. Dat zou voor ons 800,- zijn terwijl het laten doen in duizenden zou lopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:50

Denk dat je daar net de kosten voor de vergunningen en onderzoeken kan dekken

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:59

Sloopmelding is bij ons gratis, en volgens mij is dit in de meeste gemeentes zo. Als je nog een vergunning ernaast wilt voor verbouw of dergelijke dan moet je daar leges voor betalen.
Onderzoek kan inderdaad erg duur zijn, afhankelijk van welk soort onderzoek je laat doen. Die van ons was iets van 300,-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:08

Weet niet of je het er hier zelf vanaf mag halen eigenlijk. Hadden hier wat linonium in de gang liggen, dat heb ik zelf weggehaald maar dat staat nog in zakken in de tuin want dat nemen ze dus niet bij elke gemeente aan dus moet naar de stad. Moet ook echt een bonnetje hebben als bewijs van inleveren omdat het aangegeven staat in de aankoopkeuring van het huis. Moet dus wel bewijs hebben dat ik het ook echt ingeleverd heb en niet gewoon onder het beton heb gewerkt.

Het huis waar we mee bezig zijn heeft nog 750m2 asbest op het dak liggen denk ik, de rest is al eens vervangen. Hier zijn nog geen regels wat betreft het vervangen voor een bepaalde datum (gelukkig) en denk dat dat nog iets lastig gaat worden hier. Evengoed stimuleren ze het wel.
Wat ze hier dan wel doen is bij verkoop van een pand met asbest kijken naar de staat van het dak. Is deze er te slecht aan toe dan moet het vervangen worden (door de koper of verkoper, er is een jaar de tijd om het te doen) of bij iets minder slechte daken is er elke 3 jaar een verplichte controle.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:10

AbbyBlues schreef:
Je mag max 35m2 asbest zelf van het dak halen en wegbrengen mits het geschroefd is. Op het moment dat je moet breken om het te verwijderen mag het niet meer (dus gespijkerd of gelijmd mag je niet zelf verwijderen).

(credentials: 5 jaar gewerkt bij bouwtoezicht)

Het zit niet echt vast maar is dus wel veel te veel.
Dadelijk nog maar eens een offerte laten doen om te vergelijken. Iemand een goedkoop adres in Limburg?

Het regent waarempel een beetje hier, heb liever een zonnetje :Y)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:18

Ik kan je AB-werkt in Roermond van harte aanbevelen!
De jongens hebben super werk geleverd en zijn niet duur. Inmiddels een jaar later informeren ze nog steeds hoe de situatie ervoor staat want ook zij vinden het echt afschuwelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:29

Oh bah, zoveel mensen met asbest problemen! Hoop dat degenen die het zelf weg halen zich goed beschermen, asbest is helaas enorm kankerverwekkend. Denk niet dat ik het zou aandurven om het zelf weg te halen, heb op mijn werk al te veel mensen met asbestose moeten behandelen. Ik blijf zelf liever mijlen uit de buurt van dat spul.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:22

Op de boerderij waar ik werkte zei opa toen er asbest van het dak moest "oh loat mie da moar doon, ik bun toch al olt" (vrij vertaald: laat mij dat maar doen, ik ben toch al oud)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:27

Hilary schreef:
Op de boerderij waar ik werkte zei opa toen er asbest van het dak moest "oh loat mie da moar doon, ik bun toch al olt" (vrij vertaald: laat mij dat maar doen, ik ben toch al oud)

Zoiets dacht de vader van mijn schoonmoeder ook geloof ik, er laten wat platen in de weg dus die smeet hij maar gewoon aan de kant :+
Heb ze daarna maar even echt uit de weg gesjouwd :Y)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:57

Nee, opa deed dat keurig zoals het hoorde, in dubbel plastic enzo. Daarna wel in twee keer weggebracht (een keer door opa, op huisnummer 5a en een keer door de boer op huisnummer 5), dan bleven ze beide onder de 35 m2 :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:24

Bij ons gaat het asbest van het dak ook vervangen worden. Alle vergunningen zijn binnen, controleur is geweest. We moesten alleen de bank afwachten (gaan groots verbouwen en dan gaat alles in 1x), maar vandaag laatste gesprek gehad en we krijgen de lening voor de verbouwing!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:26

Donja schreef:
Bij ons gaat het asbest van het dak ook vervangen worden. Alle vergunningen zijn binnen, controleur is geweest. We moesten alleen de bank afwachten (gaan groots verbouwen en dan gaat alles in 1x), maar vandaag laatste gesprek gehad en we krijgen de lening voor de verbouwing!!

Wat fijn, lekker aan de gang *\o/*

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:28

wordt nog wel plannen... is nl ons pension wat verbouwd gaat worden en het moet natuurlijk wel tussen de drukste periodes door :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:27

Pb en lizzy gefeliciteerd.

Asbest bij gaan we bij ons van het huis verwijderen. Ik den 200m2. Ben benieuwd wat het gaat kosten. Waarschijnlijk gaat de hele boven verdieping eraf. Dus wordt weer een aardig klusje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:31

Iedereen een oude boerderij met al die asbest?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:37

Wij alleen de middelste schuur met asbest en nog wat losse platen die in de grote schuur staan opgeslagen.

In 1991 is er boven in de woning brand geweest (bewoner was strijkijzer vergeten uit te zetten)
Dus is daarna het hele dak vervangen incl het dak van de grote schuur.
Hier dus verder gelukkig geen asbest.
Boerderij zelf is van begin 1900.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:42

Wij hadden de stal, garage, en 3 schuren met asbest

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:29

fokfanaat schreef:
Volgens mij is subsidie 4,5 euro per M2. Dat zou voor ons 800,- zijn terwijl het laten doen in duizenden zou lopen.
Denk dat je daar net de kosten voor de vergunningen en onderzoeken kan dekken

Hier is alles vergunningsvrij, enkel even melden.

Hier is het inderdaad ook subsidie van 4,50 per m2 (geldt alleen vanaf 35m2) met een max. van €25.000,00. Een druppel op een gloeiende plaat, maar ach het scheelt weer iets. Sowieso was de prijs van onze boerderij erna en kunnen wij zonder lening het bedrag gelukkig zelf betalen.

Naast bovenstaande subsidieregeling doen wij ook mee aan een stimuleringsregeling waarbij het asbest eraf gaat en een nieuw dak met zonnepanelen erop. Echter is deze regeling gesloten, wij hebben toen net op tijd ingeschreven en ons is hij toegekend.
Hierbij krijg je een subsidie van 4,50 per m2 zonder een max aan m2. Je mag de regelingen stapelen waardoor wij 9,00 per m2 aan subsidie ontvangen. Maar alsnog geen vetpot natuurlijk -O-

Wij hebben al jaren 320 grote zonnepanelen liggen waarmee wij met ons akkerbouwbedrijf zelfvoorzienend zijn. Met het nieuwe dak komen er nog eens 250 bij puur voor de teruglevering. Gelukkig kunnen we die ook zonder lening betalen. Maar al met al een flink bedrag.

Lynn_Nikita schreef:
Iedereen een oude boerderij met al die asbest?

Hier een mooie oude boerderij uit 1860. Alles gerenoveerd en keurig op de daken na. Het dak van het huis is een doorn in ons oog dus stiekem ben ik wel blij dat het er toch een keer af moet. Diverse kleine dakraampjes gaan weg en er komt een mooie Velux voor terug. Daarnaast is het niet geïsoleerd en dat gaan we nu ook doen.

Wel een behoorlijke oppervlakte asbest. Links zie je een halfopen overkapping over ons karhuis. Over heel de lengte naar achter is het dak asbest. Op de grote hoge schuur ernaast liggen asbestgolfplaten.
Afbeelding

En hier zie je het huis met stal eraan vast. Hier liggen asbestleitjes op. Deze zien er niet meer uit en er groeit erg veel mos op.
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:41

Mooie boerderij! :D

Hier alleen een schuurtje met asbest golfplaten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:45

Chasey schreef:
Mooie boerderij! :D

Hier alleen een schuurtje met asbest golfplaten.

Hier ook een oude varkensschuur die denk ik nog is blijven staan van voor de boerderij afbrandde en er 2 onder 1 kappers gebouwd zijn.

En op zolder maar daar blijven we vanaf en dat vergeten we verder maar :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:49

Mooie boerderij zeg!

Hier ligt op 1 schuurtje nog wat asbest, de golfplaten van het schuurtje wat we gesloopt hebben was ook asbest. Dat konden we dus netjes inpakken en afleveren bij de loonwerker een paar dorpen verderop, die was er niet duur mee.
Maar... het huis heeft asbest dakbeschot, dus dat betekent dat hier ook alles er af gaat. Pannen er af, dakbeschot er af, nieuw dakbeschot, nieuwe isolatie (zit er nu ook niet) en dan meteen ook een nieuwe dakkapel :j
Maar zo ver is het nog niet, eerst de buitenboel op orde :)

Edit: ook dit huis is van ongeveer 1880, voor zover wij hebben kunnen nagaan. Dus oud idd, maar dat asbest is van latere datum.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:50

Dakbeschot hoef je nog niet te vervangen hè.