Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:49

Pff, DA gebeld, medicatie kan wel 2 tot 3 uur nodig hebben om te helpen, daar heb ik wat aan, arme hond.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:49

Wendy! Het zal eens tijd worden! (Ik wou een dansend poppetje, maar de smilies doen t niet)

Gatver Spatter, dat is inderdaad niet leuk.

Die bestanden voor 'persoonlijke' mail worden aangekocht of gemaakt uit eigen informatie. Die zijn bijna altijd beroerd. Heb daar vroeger mee gewerkt. Altijd 'lachuh' (not). Dus het persoonlijke moet je met een flinke korrel zout nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:52

Sterkte Spatter, ik kan hier er ook altijd erg slecht tegen als mijn dieren ziek zijn.

Ik heb vanochtend met het ene uurtje gras dat ze tot nu toe krijgen, het graasmasker al weer omgedaan bij MiniMe; ze was mij gisteravond veel te tam (weet ik wel dat het pilletje tegen de cushing ook goed aan het inslaan was) maar dat ze niet at, doet bij mij wel gelijk alle alarmbellen laten rinkelen en ja hoor, voelde weer pulsatie in 1 voorbeentje....

Dan ben ik afgelopen maandag nog zo blij dat we de 10 km hebben kunnen fietsen, zonder een centje pijn bij haar en dan de volgende dag gelijk dit.

Spaug ervan, want heb altijd gezegd dat ik haar geen levenslang op een zand paddock ga geven, vind dat geen leven voor een gezelschap pony.
Maar ben er ook nog lang niet aan toe om haar te laten gaan, waar ze op moment ook te goed voor is natuurlijk, maar het is op moment echt elke week wel wat met haar, ben der verdrietig van...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:58

Wat is er op tegen op paarden op een zandpaddock te zetten?

In mijn ogen is paarden in een vette wei zetten net zoiets als mensen in een bonbonzaak.
Natuurlijk hartstikke lekker maar ontzettend ongezond.

Paarden horen thuis op schrale gebieden, op graslanden die nooit bemest worden , stenige ondergrond en veel rondtrekken voor hun plukkie gras.
Zand met hooi is misschien niet de mooiste oplossing maar in de regel wel gezonder als de weilanden in Nederland.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:58

Balen ojajoh. Daar heb je idd geen pony voor. :n Is ze blij op de paddock? Heeft ze daar een ponywaardig bestaan? Voor haar dan he, niet iedere pony is blij met een paddock en andere vinden het allemaal prima.

Spatter, succes met je puppy (blijven puppies tot ze dood zijn bij mij :o ). Waar heeft ze last van, artrose?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:59

Hè bah, Ojajoh. Niet leuk. Die van mij staan ook nu 24/7 op zand. Met hooi vind ik dat niet zo n probleem. Straks kunnen ze wel weer even het gras op (eind juni begin ik pas), maar ik heb allemaal paarden die niet (goed) tegen gras kunnen. Dus ze gaan nooit lang. Je kan wel een paard op het gras willen zetten (willen ze zelf ook wel), maar als ze er ziek van worden, heb je daar allemaal niks aan. Dan maar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:03

Oh Solleke en Wendy, jullie hebben echt prachtige huizen gevonden, gefeliciteerd <3

Spatter, sterkte met je hond. Tramadol 100 is best wel een hoge dosis, ik hoop dat het snel aan slaat. Mijn duimen draaien.

Jongens, wat heb ik een rotnacht gehad. Vriendlief had een snurknacht, dus tegen half 2 had ik nog geen oog toe gedaan en ben ik naar de zetel verkast. Ik lag er nog geen 5 minuten en mijn oudste hond besloot dat het haar badtijd was. En een Ridgeback heeft zich niet op 2 minuten gewassen, nope, madam doet er gerust een half uur over. Tegen die tijd wilde ik zo graag slapen, dat ieder geluidje me wakker hield en onze klok echt oorverdovend klonk. Enfin, uiteindelijk was ik toch wat aan het indoezelen en plots had ons oudste dametje door dat ik in de zetel lag. Hé dacht ze, baas is hier, knuffeltijd! Twas verdorie half 5 _-:(

Ach ja, na hed middag eten ga ik lekker penny wezen met de kleindochter van de buren. Het meisje staat altijd aan de draad om de shet te knuffelen en nu ga ik haar aan het poetsen zetten. Tis echt een super lieve meid en ik verheug me er op.

TS, ik snap wel wat je zegt over die nek, ik val er net wel voor. Mijn huidig paard heeft ook zo'n nek, zo lang hij goed gespierd was, viel dat trouwens niet zo op. Het veulen is ook nog maar een jaar en ik zou hem graag minstens tot zijn 2de hengst laten. Hij mag in opfok bij vrienden van ons die mini's kweken en als het voor hen haalbaar is, zou ik hem zelfs tot zijn 3 hengst willen laten. Ach ja, eerst afwachten hoe het maandag gaat.

Edit: Hier nog eentje waar de paarden op een paddock staan. Was oorspronkelijk niet de bedoeling, maar ik heb op mijn vorig adres bijna 2 jaar moeten zoeken om een wei te vinden. Tegen die tijd waren mijn beesten het zo gewoon om thuis te staan, dat ze zich slecht gedroegen op de wei. De shet sloopte er de jonge bomen en mijn paard was mega onrustig. Omdat mijn paddock hier vrij klein is, heb ik nu toch nog een poging gedaan om een stuk wei bij te krijgen, wat helaas mislukt is. Enfin, met hun onbeperkt hooi groeit er toch gras op de plekjes waar ze het niet kapot kunnen lopen en ze hebben voor zichzelf een gallop/bok route uitgestippelt waarbij mijn paard echt wel genoeg afstand heeft om goed te spurten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-16 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:05

Ik denk dat het 'paarden horen op gras' teveel tussen onze oren zit. Wat Spatter zegt kan ik me helemaal in vinden.

@Fabster: ik snap wel dat ik het met een korrel zou moet nemen, maar ik vind ook dat er wel iets beter over reclame-uitingen nagedacht mag worden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:05

abby ze heeft moeite met opstaan maar plat liggen doet ook pijn.
Eerst had ze vooral last van haar achterhand maar volgens mij heeft ze nu de voorkant, schouders/nek, overbelast.
Verder heeft ze ook al een tijdje een opgeblazen buik, niet gevoelig, dat niet maar dat had ze niet en hoort ook niet.
Ze eet goed, plast en poept goed, is nog prima zindelijk, drinkt niet overmatig maar ze loopt kreupel, volgens mij met een voorpoot sinds zondag en ze is enorm mopperig naar de andere honden.
Vacht oogt okee, al zit ze wel nog erg dicht in haar vacht terwijl ze de hele winter binnen in de woonkamer slaapt.
Ik ben zelf bang dat ze last heeft van gezwellen in haar buik en dat ze last heeft van artrosse.

sandra ik heb oordopjes langs bed liggen als het snurken me te gortig wordt :(:)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:09

Ik ook spatter, alleen kwam het vannacht door de oordopjes door

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:10

wow, dan snurkt hij echt hard :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:13

spatter schreef:
wow, dan snurkt hij echt hard :(:)

Hij snurkt zelden en meestal ook maar zachtjes, maar hij is gisteren doodop gaan slapen en had nu blijkbaar meer moeite bij het nachtelijke boomzagen. :Y)

Zeg, is er iets mis met de foto uploader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:14

Omdat ze de gezelschapspony voor mijn grote is en ik er maar 2 heb. En ik dan grote eigenlijk ook tot de paddock moet doemen, (wat nu dus ook al gebeurd) terwijl die wel gewoon kan genieten van gras. En ze altijd maar apart gaan zetten ik ook geen optie vind.

Nee ze zijn beide niet gelukkig in de bak; likken mij ook te veel zand, waardoor ik mij weer druk maak om zandkoliek, ondanks de 2 likstenen en wilgentakken en meer dan genoeg hooi. Plus dat ik een stuk van 20 bij 40 ook niet groot genoeg vind voor een zo een groot paard als dat ik heb.

Ik heb het voorgaande jaren namelijk wel altijd kunnen doen, ze op het gras zetten, maar kleine gaat voor mijn gevoel hard achteruit, maar kan natuurlijk ook nog de opbouwfase van de medicijnen zijn...

Ik vind het idd geen leven als er verder eigenlijk niets mee gedaan word, altijd maar staan te staan op een stukje zand.
Ik heb natuurlijk ook de financiën/eigen grond niet om een track of wat dan ook te gaan maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:16

Oh Spatter wat zielig.

Wendy wat een opluchting!

Moederdag, wordt de eerste zonder mijn moeder...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:19

spatter schreef:
abby ze heeft moeite met opstaan maar plat liggen doet ook pijn.
Eerst had ze vooral last van haar achterhand maar volgens mij heeft ze nu de voorkant, schouders/nek, overbelast.
Verder heeft ze ook al een tijdje een opgeblazen buik, niet gevoelig, dat niet maar dat had ze niet en hoort ook niet.
Ze eet goed, plast en poept goed, is nog prima zindelijk, drinkt niet overmatig maar ze loopt kreupel, volgens mij met een voorpoot sinds zondag en ze is enorm mopperig naar de andere honden.
Vacht oogt okee, al zit ze wel nog erg dicht in haar vacht terwijl ze de hele winter binnen in de woonkamer slaapt.
Ik ben zelf bang dat ze last heeft van gezwellen in haar buik en dat ze last heeft van artrosse.

sandra ik heb oordopjes langs bed liggen als het snurken me te gortig wordt :(:)

Mocht je een 2nd opinion willen, ga naar het Waterhof. Ellen Martens verricht echt wonderen. Ze zitten in Velm, maar hebben in Genk ook een spreekuur.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:20

@sandra: wat een rotnacht moet dat zijn geweest! Wel leuk, lekker tutten met zo'n meisje :D
@spatter: sterkte met je hond! Heel rot om haar zo te moeten zien...
@ohjajoh: arme minime... ik moet wel eerlijk zeggen dat dit precies de reden is waarom ik er serieus over denk om, als mijn merrie cushing zou hebben, haar te laten inslapen. Ik lees en hoor te vaak dat die ziekte uiteindelijk echt een lijdensweg wordt.

Wat betreft weide ben ik het niet eens met de opmerking onbemest :n Onbemest zorgt juist voor extra fructaan, onkruid, etc.
En ja, een paard op de paddock zou ook mijn keuze niet zijn, dan zou ik altijd proberen om de paddock stimulerend te maken a la pp.
Maar op de wei heeft echt mijn voorkeur. Alleen vraagt dat aangepast weideonderhoud.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:28

uploader zou storing hebben maar zou het nu weer moeten doen.

Ik heb een zware zomerecsemer en een muildier dus gras is hier nauwlijks een optie.
Nina stond voor de slacht omdat ze zo zwaar schuurde dat ze haar hals plus kont tot bloedens toe open schuurde.
Hier loopt ze zonder vliegendeken en schuurt alleen wat manen weg.
Ze is gisteren trouwens 9 jaar geworden en al 7 jaar bij ons.
Bij haar uitte het zich al binnen een jaar.

Muildieren zijn net als ezels snel hoefbevangen en horen niet op een wei.

Alleen Blue zou prima op de wei kunnen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:32

Gefeliciteerd nog Wendy!

En ja, als MiniMe 27 was geweest ipv 7 bij de eerste diagnose, had ik dat denk ik ook gedaan, laten inslapen....

En wat de weide betreft heb ik hier niets te klagen; boer gebruikt juist geen koeiengras om het zo maar te zeggen, maar zaad voor de paarden, met verschillende grassoorten en er word hier alleen maar met gewone mest, de wei bemest, kunstmest word hier niet gebruikt. Ik heb met kunstmest ook echt slechte ervaringen, met de hb gevoeligheid van Mien en het sb worden van Lona in het verleden. Dat was grotendeels op kunstmest bemeste weides.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:34

ohjajoh6 schreef:
Omdat ze de gezelschapspony voor mijn grote is en ik er maar 2 heb. En ik dan grote eigenlijk ook tot de paddock moet doemen, (wat nu dus ook al gebeurd) terwijl die wel gewoon kan genieten van gras. En ze altijd maar apart gaan zetten ik ook geen optie vind.

Nee ze zijn beide niet gelukkig in de bak; likken mij ook te veel zand, waardoor ik mij weer druk maak om zandkoliek, ondanks de 2 likstenen en wilgentakken en meer dan genoeg hooi. Plus dat ik een stuk van 20 bij 40 ook niet groot genoeg vind voor een zo een groot paard als dat ik heb.

Ik heb het voorgaande jaren namelijk wel altijd kunnen doen, ze op het gras zetten, maar kleine gaat voor mijn gevoel hard achteruit, maar kan natuurlijk ook nog de opbouwfase van de medicijnen zijn...

Ik vind het idd geen leven als er verder eigenlijk niets mee gedaan word, altijd maar staan te staan op een stukje zand.
Ik heb natuurlijk ook de financiën/eigen grond niet om een track of wat dan ook te gaan maken.

Mijn mannen staan kleiner dan dat sinds onze verhuis. Toen we dit huis wilde kopen, zei de verkoper dat ze een stukje grond van 3 are achter haar huis zou bij kopen (ze woont 5 huizen verder, dit was het huis van haar ouders) en zou hun huidige plekje hun winterpaddock worden. Tja, eerst koop zij die grond niet en toen wij hem wilde kopen bleek dat ik er niets van schuil op mag zetten. In het verleden is al gebleken dat mijn paard gek wordt zonder een schuilhok op de wei. Dus zijn ze, als tussen oplossing, gewoon mee verhuisd. Iedere poging die ik doe om wei dichtbij te vinden, loopt fout. Volgens de gemeente is er te veel vraag naar weiland. En nu mijn paard zo ziek is, wil ik hem kortbij zodat ik kan bijsturen waar nodig.
Ik moet zeggen dat mijn mannen zich absoluut niet vervelen. Vooral mijn grote is fan van de voetbalclub achter ons en volgt vol aandacht iedere training en iedere match en ze zijn ook experten in het inspecteren van de tuinarbeid hier thuis en bij de buren. De kleine zet ik al eens aan de longe, de grote laat ik dan even aan de hand wat doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:35

Oh Wendy, wat een opluchting dat het rond is!

Sterkte met de hond van Spatter.

Ik heb net paardenbloemengelei gemaakt, lekker boerinnerig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:35

Dat is inderdaad wel erg jong, moeilijk hoor.

Het valt ons wel op(man is hoefsmid) dat shetjes tegenwoordig veel sneller hoefbevangen raken als vroeger.
Vraag me af of daar niet beter op gelet kan worden met fokken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:39

Ik denk dat er maar weinig serieuze shetfokkers zijn ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:41

Antheman schreef:

Paardenbloemengelei? :roll:
Nog nooit van gehoord, nog nooit geproefd, maar je maakt me wel mega nieuwsgierig nu!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:43

Is hoefbevangenheid erfelijk?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:44

SandraVerl schreef:
Antheman schreef:

Paardenbloemengelei? :roll:
Nog nooit van gehoord, nog nooit geproefd, maar je maakt me wel mega nieuwsgierig nu!

Het zit tussen jam en honing in. Vroeger was dit de armeluishoning :)
Afbeelding

Afbeelding