Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:50

Elan: Ik heb rubber matten in de stal. Deze zomer gelegd. Nieuw van Bos Rubber. Ze gaan er ook wel op liggen hoor. Maar als het zo nat is, heb ik toch ook liever wat stro. Dan sta ik het er de volgende dag maar uit te scheppen als ze het onder piesen. Daardoor worden de matten nu ook wel erg nat.

Ik heb de hooinetten binnen van Equiculinair. Voor een large te zijn vind ik het toch niet erg groot uitvallen en lijkt het draadje om ze dicht te maken allesbehalve stevig terwijl ik toch de Extra Strong netten besteld heb. Voor dat geld hoop ik dus wel dat ze het gaan waarmaken.
Ik hoop dat ze dus effectief trager en zo minder gaan eten want in deze netten ga ik niet kunnen voeren wat ik anders voer qua hoeveelheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:52

Verzorgsters, geen ervaring mee.
Fijn dat een aantal van jullie er zo blij mee zijn..
Ik heb jaren 5 paarden gehad en altijd zelf gedaan , ook naast een fultime baan.
Kwestie van organiseren en natuurlijk een gezond lijf.

Ik moet zeggen dat ik van de zomer wel heel blij was met mijn kinders.
De jongste en echte paardengek heeft ze maanden verzorgd maar ook mijn oudste zoon , die nooit komt kijken bij de paarden en er ook niks van weet, heeft ze tijdens onze vakantie , prima verzorgd. :*

Ook wel grappig.
Die oudste is zogenaamd geen dierenliefhebber.
Vieze beesten, je kent dat wel.
Maar als hij op vrijdag terug komt, van een week op kamers ,gaat hij eerst met de honden naar het bos en knuffelt onderweg de aanhalige poezen.

kvulden heb je een foto, kan me er zo niet zoveel bij voorstellen?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:25

Ok hier even een foto. Misschien zorgen om niks maar toch. Ik wil niet dat de vacht het water gaat doorlaten.
Afbeelding
Ze moesten wel allemaal even nieuwsgierig komen kijken. Niet zo scherpe foto maar toch.
Afbeelding
Afbeelding

Bij Rosie zie je de vacht wat streperig zeg maar en elk donker streepje zit hard aan elkaar. Bij mijn anderen is dat ook even zo als het regent, maar als ze dan weer droog zijn dan gaat het weer los zitten. Bij Rosie droogt het dus zo op, maar blijft het aan elkaar zitten. Ik dacht misschien goed om er iets losjes met een zachte borstel over te gaan. Of is laten zitten toch beter. Ik heb er geen last van, maar wil ook niet dat het water door laat. Het gaat niet filten. Dat heeft de shet wel eens.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:39

Er lag nog een hele hand stro in de stal...tuurlijk plasjes gedaan :+ blij met de doorlaatbare tegels :D
Of ze erin geslapen hebben moet ik nog nakijken.

Het is donker hier maar droog...ik klaag niet.

Ik heb meerdere verzorgers gehad in de loop van de jaren...heel goede waar ik nog steeds contact mee heb en een hele hoop die zo op de mestbult konden :+
Nu aan huis wil ik er voorlopig niemand bij...het leverd voor mij teveel stress op om mensen op het erf te hebben.Ik moet echt in mijn eigen tempo mijn eigen dingen doen en helaas lukt dat niet met anderen erbij.Gevolg is dat ik er nog veel zieker van wordt.Ik moet er teveel energie in steken en dat heb ik simpelweg niet.

Waren wel afgelopen zondag 3 meiden hier (ergens ronde de 12 jaar oud) die de jongens al even in de smiezen hadden en eindelijk de moed bij elkaar geharkt om langs te komen.
Het kwam met bakken naar beneden dus ze waren wel degelijk serieus,ik heb ze uitgelegt dat het bij mij echt niet mogelijk is.Wel even gezellig bij de jongens onder het afdak gebabbeld totdat het wat minder ging regenen.Konden ze toch even knuffelen met de jongens :)

Kvulden...hebben die van mij ook,even rollen of een borstel als de boel droog is en dan zijn de haren weer los.
Als je twijfelt kun je even wat haar optillen om te zien of de ondervacht droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:51

Nou dat vind ik ook heel moeilijk hoor Tinky; Ik doe alles in een bejaarden tempo, ik heb dan wel in de ochtend alle klusjes gedaan, wat dan ook eigenlijk altijd voor een flinke dip zorgt in de middag,precies als zij komt.
Ik voelde mij gisteren bv ook helemaal niet lekker en achteraf bleek Lona ook weer last te hebben van haar PMS klachten. Maar dan voel ik mij echt bezwaard tegenover zon meisje.

Maar de andere kant bij mij dan is toch, dat ik zo graag weer wat meer zou willen doen en kunnen met de paarden en dat dan juist zon meisje, mij in de benen doet komen, waarvan ik hoop dat het alleen maar goed gaat zijn voor ons.

En dat ze ons over een jaar niet meer om hoeft te rollen, om vooruit te krijgen... :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:24

Ik had al wel geprobeerd om er onder te voelen. Daar door ging ik twijfelen. Bij de manen is de vast mooi en voelt alles ook lekker warm. Verder op de flanken en de rug kom je er bijna met de vingers niet tussen. En waar wel voel ik denk ik nog wel een klein donzig laagje.
Maar ik denk dat ik vanavond er toch even lekker doorheen woel. Niet hard maar even de bovenlaag. Vind ze misschien toch wel lekker.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:49

Misschien ligt ze veel?
Zou me er niet te veel zorgen om maken. Al zou ze zo nat worden dan is dat ook zo als je gaat poetsen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:51

Ja ze ligt wel meer dan de anderen. Nu vooral in de stal.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:52

kvulden schreef:
Ik had al wel geprobeerd om er onder te voelen. Daar door ging ik twijfelen. Bij de manen is de vast mooi en voelt alles ook lekker warm. Verder op de flanken en de rug kom je er bijna met de vingers niet tussen. En waar wel voel ik denk ik nog wel een klein donzig laagje.
Maar ik denk dat ik vanavond er toch even lekker doorheen woel. Niet hard maar even de bovenlaag. Vind ze misschien toch wel lekker.

Als ze een nachtje binnen staat of het een paar dagen droog blijft zou je er nog voor kunnen kiezen om er even snel een zacht plastic rosborstel overheen te halen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:57

Mijn ruin heeft dit ook.. denk toch dat het ongeveer hetzelfde is als wat ik op de foto zie.
Zal eens proberen een foto te maken.
Bij hem is het omdat hij véél dikker haar heeft dan de andere paarden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:02

Mijn shetlander ziet er standaard zo uit nu. Van de regen en het vuil. Hij is nooit nat tot op zijn huid en droogt altijd weer op. Die heeft wel standaard haar zoals een mammoet. Haarbal op pootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:10

kvulden, die eerste foto! _O- _O- _O- , dat bekkie van die shet :') :') .

Mijn pony heeft ook een zelfde soort vacht..... Als het een paar dagen droog blijft zou ik het even proberen los te borstelen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:12

Haha. Ja van een afstand ziet het er nat uit, maar het is droog en hard.

Ja ik dacht doe die foto er toch even bij al is ie niet scherp. De shet wordt al 28 maar nog bij de hand genoeg en er ontgaat haar echt niks.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:18

Geestig verhaal over de apotheek!

Merrie laten dekken lijkt me een beetje kansloos . Ze is 21 en het zou haar eerste veulen worden. Daarnaast heeft ze benen van karton dus wil ik er alleen een hengst op die letterlijk bomproof is.

Yonteke, als de Arabier echt vervelend wordt van zijn boxrust zoek dan eens naar hoefzakken of klauwzakken. Hiermee kan je de onderbenen zo inpakken dat wond en verband droog blijven maar het paard (of koe, daar zijn ze ooit voor bedacht) wel buiten kan lopen. Heb er zelf goede ervaringen mee.

Paddock arrest is helemaal niet zielig. Als ik ze nu op de wei zou zetten zakken ze tot hun buik weg. Lekker droog zand en een ruif vol hooi. Ze hebben het prima.

Caily, allebei nog 3 nachtjes slapen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:28

Ik geloof niet dat ik een merrie op 21-jarige leeftijd nog voor het eerst een veulen zou willen laten krijgen en met ook nog slechte/zwakke benen ??

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:01

Natalie, het probleem is dat hij flink lastig wordt van dingen aan zijn benen. Dus of dat een optie gaat zijn weet ik niet.
De eigenaresse stuurde net een foto dat ze hem toch even in de piste heeft staan die een stuk droger is dan de paddock zelf zodat hij er toch een uurtje uit kon. Daarna gaat ze verband wisselen. De zwelling was er al zo goed als af en hij liep niet meer kreupel. Valt allemaal wel mee gelukkig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:11

21 Is te oud voor een 1e veulen,als er dan ook nog een probleem met de benen is zou ik al helemaal afhaken als ik heel eerlijk ben.

Ik begrijp je Ohjajoh...lig in de middag totaal aan puin en moet mij echt voorbereiden als er bezoek komt.Dat betekend toch wel 1 á 2 dagen rustig aan...de dag zelf al helemaal en dan ook nog een dag of 3/4 erna heel rustig aan.
Vaak kan ik in de middag al niet eens meer praten omdat dat teveel energie kost :x

Voor mij is een bijrijder niet te doen,ik zal heel vaak af moeten zeggen omdat ik het niet trek en ik ken mezelf daar heb ik veel moeite mee en rijden is voor mij eigenlijk al helemaal geen optie.
Ik kom eigenlijk al teveel in de benen,moet eigenlijk een molensteen ombinden om rust te nemen :+
Laat het voorlopig dan ook zo...als ik echt straks voor de keuze kom om er iemand bij te nemen of de jongens wegdoen dan zie ik wel weer.

Ik vind het geweldig dat je zo'n enthousiasteling hebt gevonden en hoop van harte dat je niet gerold hoeft te worden maar fijn met haar op stap kan :j :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:31

:(:) wat ben je toch een lieverd! <3

En voor dat laatste, daar doe ik het voor! :')

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:13

Wat een SuperBericht ohjajoh6.! Dat hoor je toch niet vaak meer..!

Yontheke: Altijd vervelend als je zo iets te laat opmerkt… Ik ben er door de weeks eigenlijk ook alleen maar in het donker.. En ik ben er ook zo bang voor dat ik iets over het hoofd zie…. :(
Ik ben benieuwd wat je van de netten vind… Laat je je ervaring weten.?

Kvulden: Als ze idd meer ligt en lekker veel dus, zou ik me er niet echt druk over maken… en idd misschien eens voorzichtig los borstelen kan volgensmij geen kwaad..

Tinky12: Heftig allemaal… Daar denk je helemaal niet over na als je gewoon ‘gezond’ bent…. :(:)

Verder zijn gister mijn Vlaamse Reuzen opgehaald. *\o/* Nu dus weer 3 Nijnen en het gaat goed.! We hebben ze gelijk met zijn 3-en in de kerststal gezet en hadden dus meer interesse in de nieuwe omgeving dan in elkaar vermoorden ^^ Ook kipje doet gezellig mee.. Hadden apart hokje voor hem gemaakt, maar daar was hij het niet mee eens en zit er nu gezellig tussen. Zal als ik tijd heb foto’s plaatsen, want moet dit delen :):) <3

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:15

Eindelijk zie op ik naar dagen weer een galopje. Gisteren bijna geen regen. Vandaag ook droog. Dus de blub is iets droger. Dat vonden ze blijkbaar genoeg voor wat plezier in het zand.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:48

Hier ook al de hele dag droog...je weet toch niet wat je overkomt he *\o/* :+

ohjajoh6 schreef:
:(:) wat ben je toch een lieverd! <3

En voor dat laatste, daar doe ik het voor! :')

I know...I know :o :D

amiette schreef:
Tinky12: Heftig allemaal… Daar denk je helemaal niet over na als je gewoon ‘gezond’ bent…. :(:)

Verder zijn gister mijn Vlaamse Reuzen opgehaald. *\o/* Nu dus weer 3 Nijnen en het gaat goed.! We hebben ze gelijk met zijn 3-en in de kerststal gezet en hadden dus meer interesse in de nieuwe omgeving dan in elkaar vermoorden ^^ Ook kipje doet gezellig mee.. Hadden apart hokje voor hem gemaakt, maar daar was hij het niet mee eens en zit er nu gezellig tussen. Zal als ik tijd heb foto’s plaatsen, want moet dit delen :):) <3

Moet ook niet Amiette,lekker genieten van waar je zin in hebt,laten we eerlijk wezen...als je gezond bent dan zitten er gewoonweg niet genoeg uren in een dag. :D ;)

Oooo...kipje tussen de nijnen...snel foto <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:52

hahaha die foto wil ik ook graag zien amiette!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:30

nu hopen dat het een tijd droog blijft (al zegt de verwachting wat anders...), kan mijn bak/paddock ook weer eens even wat drogen :D

Had vanmorgen even wat buikfoto's gemaakt van mijn zwangere dames, ze zijn nu ongeveer halverwege de dracht
[KS-MK] 4 veulentjes verwacht in 2016

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:54

Donja leuk om zo het proces mee te kunnen kijken. Super spannend al de veulens op komst.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:19

kvulden ik persoonlijk zou haar even borstelen zodat het grove vuil eraf is.
Een vacht moet uit kunnen zetten zodat er lucht tussen de haren kan komen en ze zich warm kunnen houden, dat lukt zo niet.
De enige bij mij , die zo,n vacht heeft is mijn muildier en die is niet waterproof.