Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo hier de hele paddock indeling omgegooid en de paarden bij elkaar gezet! Ben er erg blij mee.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:36

Dat ziet er echt als een heerlijk winterverblijf uit Manon: heerlijk ruim, licht, droog, uit de wind, zachte ondergrond. Super.

Waarom en waarmee zijn de palen beschermd aan de onderzijde?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:47

GDG schreef:
Dat ziet er echt als een heerlijk winterverblijf uit Manon: heerlijk ruim, licht, droog, uit de wind, zachte ondergrond. Super.

Waarom en waarmee zijn de palen beschermd aan de onderzijde?

De palen zijn bekleed met tapijt! Omdat de in beton gegoten zijn dus onder het tapijt zit een scherpe betonnen rand.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:11

Lynn_Nikita schreef:
Katten! Ik heb er 2 omdat er roofvogels en vossen zijn waardoor ik geen gif wil en ik heb geen muis of rat meer gezien

Ijscreemdoos pakken en aan beide korte zijdes een gat maken. Tegen de muur zetten op en looproute van de ratten. Zo moeten ze door de doos hun route te vervolgen. Gif in de doos. Deksel op de doos. Draag handschoenen voor de geur.

Zo kunnen andere dieren en kinderen niet bij het gif. Eens de rat dood is, mag een ander dier die opeten. Het us niet schadelijk meer.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:44

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:54

Ik lees dit topic vanaf het begin al mee, maar ga nu toch eens reageren.
Mijn twee pony's staan ook 24/7 buiten, gescheiden van de rest van de groep omdat ze een dieet volgen. :+
Uiteraard hebben wij ook last van blubber en daar willen we wat aan gaan doen om dit komende winter te verbeteren. Nu ben ik ideeën aan het opdoen, want waar gaan we het mee verharden?
Aangezien er in totaal zo'n 250 à 300 m2 verhard gaat worden (verdeeld over twee schuilstallen) hebben we best wat nodig.
Nu zit ik wat rond te kijken en kom ik steeds stelconplaten/betonplaten tegen, maar die dingen zijn me toch duur! Aangezien we huren wil ik er geen enorm bedrag tegenaan gooien.

Dus nu mijn vraag: Hoe zijn jullie aan de verharding gekomen? Sparen van marktplaats met gratis tegels? :+

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:51

Hier ben ik ook van plan om het volgende winter beter aan te pakken.
Maar mijn stuk is 360 m2..
ouders vinden het makkelijker om het Door de helft te doen maar lijk me dan te klein..het is 18x20
Ze staan er overdag heel de dag in en dan als ik er ben kunnen ze op een groot stuk gek doen..
bestrating is dat wij er zelf makkelijker doorheen kunnen en de paarden niet een hele dag in de blub staan..
maar word dat niet te klein voor 4 pony's? Is 1 shet en 3 e ponys.
Er komt dan ook een afdakje dat ze uit de wind en regen kunnen staan

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:01

marengolike, als je het oppervlak in 2 deelt, sluit het te verharden stuk dan aan op een stukje weide? Een uitloop die ze kapot mogen lopen dus.
Hier is dat de oplossing: ze eten en brengen de meeste tijd door op het verharde. Spelen, benen strekken en slapen doen ze meestal op het aangrenzende, afgetrapte veldje. 's Morgens zijn het vaak kleipaarden ;)

Met slim inrichten door passen en meten, zodat geen met zijn kont tegen een draad moet staan eten, kom je vast een heel eind op jouw stuk.
Kunnen de 4 onderling goed opschieten? Meestal zijn ze nl prima in staat zich aan te passen aan een nieuwe indeling.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:42

Nee het sluit niet aan op een wei ja als ik een draad open doe.
Maar ze lopen het zo enorm kapot dat je er niet meer met een kruiwagen doorheen kom. En als ik een stuk bestraat en dat ze daarop staan en dan elke dag kunnen ze 2uur de benen strekken.
Hier staan ze alleen in de winter op en overdag dan is de planning.

Het zou dan gaan om een stuk van 9 bij 10 ongeveer.

Ze kunnen goed met elkaar omgaan

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:29

Mmh...
Ter vergelijking: hier leven paard en flinke D-pony op een verhard stuk van ong. 120m², met uitloop naar een ruime winterweide.
Met 4 op de afmeting die jouw ouders in gedachten hebben, lijkt wat aan de krappe kant, al is het natuurlijk groter dan een gemiddelde stal.

Kwestie van uitproberen, eventueel de tweede helft erbij betrekken wat ze stuk mogen lopen en dus meer ruimte hebben. Mss nog de mesthoop voor de winter op een werkbare plaats maken en in het voorjaar verwijderen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:42

Misschien kan ik de afdak die ik 3m eerst rechtsachterin wou plaatsen nu in het midden rechts tegen het hek aan plaatsen.. dan kan ik eerst inderdaad de helft doen en evt de rest erna nog doen.
Zou dat handig zijn?

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:51

Daar krijg ik niet echt een idee bij, weet natuurlijk niet precies hoe de 360m² 'ligt'.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:56

360 m2 is een stuk van 18 x20 meter. Dus bijna vierkant

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:50

Jaja, ik snap 'm wel, rekenen was onderdeel van mijn vorming ;-)
Oké, grapje, maar het gaat hier niet alleen om het grofweg aangeven van een oppervlakte, of een bepaalde vorm.
Ook: hoe deze is gelegen, dus bv.:
Waar grenst het aan?
Heb je eigen weide; grenst ze aan jouw huis?
Huur je een weide?
Waar is een ingang; waar is/ zijn (de) poort(en)?

Dit bepaald al veel van je mogelijkheden. Maw, als je duidelijk bent in je beschrijving, kunnen Bokkers je ws beter behulpzaam zijn.
"Hoe groter, des te beter", zou ik denken. Dat is ws makkelijk gezegd.

Het is aan jou om te gaan puzzelen voor jouw vier paarden en op deze grootte :-)
Met Bokt's rijkdom aan PP-systemen & kennis over en van buitenpaarden hier, komen er vast meer tips dan ik je al gaf!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:50

Op 18 bij 20 kun je wel 3 pony's en een shet houden. Je kunt een stuk bestraten rond het afdak en een voerplek (een overdekte ruif waar ze omheen kunnen staan elk op een zijde of langs de omheining een aantal voerplekken of twee netten tussen twee palen in bestraat stuk waar ze van beide kanten uit kunnen eten. De vorm van je bestrating hangt af van hoe je wilt voeren. Met een vierkante grote hooiruif is een vierkant vlak het handigst. Langs de omheining kun je toe met een minder brede strook omdat ze er maar van 1 kant bij kunnen.

Wij hadden een strook bestrating van 6 meter diep naast de stal en 3 voor de stal. Over de hele breedte van de paddock (20 meter) en het stukje tussen hek naar het erf en hek naar de bak in (4 bij 6) de rest van de paddock was gedraineerde zandpaddock. Dus ze hadden ook ruimte om te rollen en te dollen en zacht te liggen en elkaar te ontwijken als de bestrating even re klein was. wel mochten ze geregeld even uitrazen in de bak van 20 bij 60 en dat deden ze ook graag.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:35

Ja dat uitrazen zou bij mij zowieso ook het geval zijn.
Maar een afdak is in een hoek denk ik het makkelijkst denk ik?

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:37

Hè hè, eindelijk een poosje geen regen!
Gelukkig droogt alles ook aardig snel op en kunnen de paarden weer redelijk normaal van het ene stuk in het andere komen.

Wij gaan misschien binnenkort een track om ons weiland maken, maar daar heb ik nog wel een vraag over:
Wanneer de paarden nu in het land even lekker uit hun dak gaan, houd ik vaak m'n hart vast wanneer ze richting het draad gaan. Ze remmen dan vaak op het laatst en (vooral nu alles zo nat is) dat levert dan soms slippartijen op, waarbij het draad akelig dichtbij komt.
Hoe doen jullie dat in de hoeken van een track?
Ik kan me voorstellen dat de paarden in een track helemaal lekker voluit gaan. Hebben jullie dan iets in de hoeken wat voorkomt dat ze onderuit gaan of door kunnen glijden door de omheining?
Alle tips zijn welkom!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:49

Nee ik maak de hoeken iets groter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:36

Heb ik ook. De hoek is geen hoek, maar schuin afgesneden, zal ik maar zeggen. Dus de track is daar een driehoek, waarbij de paarden dus wel wat 'uit de bocht kunnen vliegen' en ook niet de hoekpasl tegenkomen.

Ik heb trouwens in het begin wel gehad dat er regelmatig een paal uit lag. Maar de paarden worden snel slim in wat wel en niet kan, dus heb ik nu geen last meer van.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:25

Inderdaad: ruime hoeken en schuin afgesneden (in de binnen- én de buitenbocht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:06

Misschien kan ik het hier wel vragen.

Mijn paardje staat sinds kort in een uitloopstal. Nu merk ik dat de hoeven veel sneller afslijten en meneer gevoelig gaat lopen op het harde. Zou rubber onder zijn stro leggen hiermee helpen?

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:10

Ik meld me hier ook. Ik ben heel blij met het droge weer. Maandag gaan we starten met bestraten. Daarnaast ben ik begonnen met het leggen van tapijt in de paddock.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:14

Hier ga ik eind van de maand bestraten. Eerst alles losmaken dit weekend. Weekend erna rechtleggen dat het goed kan drogen en dan eerste weekend in de nieuwe maand bestraten en een afdakje maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:19

Voor het idee.
Afbeelding
Afbeelding

De uitloop zelf met rubber 'bestraten lijkt me niet zo'n goed idee. De stal wel?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:49

Hier hebben we zand in de stal met een plankje bij de uitloop zodat ze niet alles meelopen, voeren gebeurd in de slowfeeders dus ze eten het zand niet maar kunnen er wel op gaan liggen :)