Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:34

Jee... gáát dit nog ergens over?
We kunnen een andere keer een discussie voeren over het gevangeniswezen :D
We weten inmiddels ook allemaal -voor zover het niet al bekend was- wat de basisbehoeften van paarden zijn. Die hoeven wat mij betreft niet steeds herhaald te worden.
Volgens mij ging het hier om de vraag "waarom houden sommige mensen hun paard meer op stal dan anderen? "
Die vraag is eigenlijk al voor een deel beantwoord.
Je kan dan nog discussiëren over de norm, wat moet je een paard minimaal bieden om hem een paardwaardig bestaan te geven?
Laten we proberen een beetje bij het onderwerp te blijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:56

Je kiest bewust voor duurzaam diervriendelijk (scharrel)vlees maar houdt je paard als een legbatterijkip in een kooitje, of een kistkalf (ook vleeskalveren mogen niet meer zo opgefokt worden en staan in grotere groepsboxen) opgesloten in een box om er een paar keer per week uit te mogen als jij tijd en energie genoeg hebt?
Jouw paard verdient toch ook beter dan 24/7 in een (bio-industrie)box? En je paard kan er toch niets aan doen dat jij zo hard moet werken om je luxe te kunnen veroorloven en zijn dure stal en het verantwoorde vlees te betalen? Gun je paard toch ook minstens een scharrel leven met vrije uitloop. net als die vrije uitloopkippen en koe in de wei biologische melk en yoghurt en het scharrelvlees....
Er mogen wat mij betreft best regels komen zoals bij de productiedieren. dat in ieder geval elke zogenaamde professionele stal voldoet aan de minimumdiernormen voor biologische/diervriendelijke veehouderij wat betreft boxgrootte sociaal contact en vrije uitloop buiten. hobbypaarden die qua huisvesting net zo beoordeeld worden als dat vlees, de zuivel en de eieren met al die keurmerken...

Hippotha schreef:
Hier ook 24/7 op stal. Alleen als ik rij of hem losgooi in de paddock komt hij eruit.
Soms ook een dag niet. Tja, is niet anders. Hij staat eigenlijk liever op stal, dan dat hij moet rijden...is een beetje erg lui aangelegd.
In de paddock staan vindt hij wel leuk met een vriendje, maar doe ik de paddock open, dan loopt hij na een uurtje zelf naar stal.
Soms laat ik hem los over het erf lopen.....en na 15 minuten staat hij al weer uit zichzelf op stal, lekker aan zijn hooi te knabbelen.
Per paard denk ik dus heel verschillend. Als het regent of erg koud is, wil meneer helemaal zijn stal niet uit.

Vroeger stond hij ergens waar hij heel veel op de wei stond. Als het lekker weer was, vond hij het erg leuk, maar hij stond dus ook buiten als het regent of als er erg veel dazen waren....geen succes dus, dus daarom weer continue stal.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:45

tess_84 schreef:
Die mensen zitten vast omdat ze andere mensen iets ergs hebben aangedaan. Wat wil je dan? Ze samen met anderen mensen in een grote open stal houden? Ik daag je uit, er is nu al plaats te kort in gevangenissen. En zoals je zelf zegt, ze willen helemaal niet in zo'n kleine cel zitten, ze worden gedwongen. Net zoals wij met paarden doen. Imo dus wel een sluitende vergelijking... De reden waarom is wel heel verschillend, en dat maakt het des te erger: paarden die zo worden gehouden hebben helemaal niets misdaan.

Nee sorry, het vergelijk raakt voor mij kant noch wal.
Mensen behoren tot een totaal andere diergroep dan paarden en kun je nimmer met elkaar vergelijken.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:47

joyce B schreef:
Je kiest bewust voor duurzaam diervriendelijk (scharrel)vlees maar houdt je paard als een legbatterijkip in een kooitje, of een kistkalf (ook vleeskalveren mogen niet meer zo opgefokt worden en staan in grotere groepsboxen) opgesloten in een box om er een paar keer per week uit te mogen als jij tijd en energie genoeg hebt?
Jouw paard verdient toch ook beter dan 24/7 in een (bio-industrie)box? En je paard kan er toch niets aan doen dat jij zo hard moet werken om je luxe te kunnen veroorloven en zijn dure stal en het verantwoorde vlees te betalen? Gun je paard toch ook minstens een scharrel leven met vrije uitloop. net als die vrije uitloopkippen en koe in de wei biologische melk en yoghurt en het scharrelvlees....
Er mogen wat mij betreft best regels komen zoals bij de productiedieren. dat in ieder geval elke zogenaamde professionele stal voldoet aan de minimumdiernormen voor biologische/diervriendelijke veehouderij wat betreft boxgrootte sociaal contact en vrije uitloop buiten. hobbypaarden die qua huisvesting net zo beoordeeld worden als dat vlees, de zuivel en de eieren met al die keurmerken...

Die regels (12 richtlijnen) worden wel gegeven hoor !
Goedgekeurd door de knhs zelfs.
Even googlen, kun je ze zo vinden

Hippotha schreef:
Hier ook 24/7 op stal. Alleen als ik rij of hem losgooi in de paddock komt hij eruit.
Soms ook een dag niet. Tja, is niet anders. Hij staat eigenlijk liever op stal, dan dat hij moet rijden...is een beetje erg lui aangelegd.
In de paddock staan vindt hij wel leuk met een vriendje, maar doe ik de paddock open, dan loopt hij na een uurtje zelf naar stal.
Soms laat ik hem los over het erf lopen.....en na 15 minuten staat hij al weer uit zichzelf op stal, lekker aan zijn hooi te knabbelen.
Per paard denk ik dus heel verschillend. Als het regent of erg koud is, wil meneer helemaal zijn stal niet uit.

Vroeger stond hij ergens waar hij heel veel op de wei stond. Als het lekker weer was, vond hij het erg leuk, maar hij stond dus ook buiten als het regent of als er erg veel dazen waren....geen succes dus, dus daarom weer continue stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:46

Bowen schreef:
Melanie_B schreef:
Die zetten na hun training hun paard, geschoren en wel, met een zweetdekentje weer buiten? Yeah right.

Ja, die bestaan echt wel, heb ik al vaker gezegd. Zoals gezegd is er zelfs een recent topic over hier op fok. Heb ergens in deze topic de link gegeven.

Die zetten hun na het trainen afgespoten paard onder de solarium en dan droog onder dure all weather deken weer buiten ;)

Tiepfoudt

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:24

@ Nens77: richtlijnen zijn geen regels. Kan iemand wel mooi een richtlijn bedenken, iedereen die zich er niet aan houdt is daar toch niet verplicht toe. Dan wil ik toch graag nog van je weten waarom je niet tijdelijk voor je paard een betere plek wilt regelen? Want het komt er uiteindelijk op neer dat je daar je paard niet voor koopt, om er eerst alleen maar (gedeelde) onderhoudskosten voor te betalen en er die periode geen plezier uit te halen.

De reden dag hier nog maar weinig 'stalmensen' reageren, komt echt niet omdat ze het niet durven omdat 'wij als een sekte' hen aanvallen. Ergens weten ze dondersgoed dat ze het niet helemaal bij het rechte eind hebben maar dat toegeven, ho maar. Dan maar gewoon niet meer reageren. De mensen hier die blijven pleiten voor buiten, hebben een veel sterker (wetenschappelijk) punt en daarom blijft er nog maar een klein clubje 'stalmensen' over die 'in een hoek gedrukt' worden terwijl de realiteit precies andersom is (veel grotere groep 'stalmensen'). Als jullie zo zeker zijn van jullie zaak hoeven jullie je niet eens aangevallen te voelen, je doet het toch immers harstikke goed.

Maar ja, zo zie ik het nu eenmaal.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:41

Citaat:
De reden dag hier nog maar weinig 'stalmensen' reageren, komt echt niet omdat ze het niet durven omdat 'wij als een sekte' hen aanvallen. Ergens weten ze dondersgoed dat ze het niet helemaal bij het rechte eind hebben maar dat toegeven, ho maar. Dan maar gewoon niet meer reageren. De mensen hier die blijven pleiten voor buiten, hebben een veel sterker (wetenschappelijk) punt en daarom blijft er nog maar een klein clubje 'stalmensen' over die 'in een hoek gedrukt' worden terwijl de realiteit precies andersom is (veel grotere groep 'stalmensen'). Als jullie zo zeker zijn van jullie zaak hoeven jullie je niet eens aangevallen te voelen, je doet het toch immers harstikke goed.

Maar ja, zo zie ik het nu eenmaal.

Mee eens tiepfoudt. Op stal ben ik met mijn 24/7 ook nog steeds zwaar in de minderheid. Ik moet vaker uitleggen waarom ik t doe zoals ik t doe dan andersom. Het idee dat je met een dikke vacht niet intensief zou kunnen rijden, dat je een nat paard niet op t land zou kunnen zetten, en ga zo maar door. Allemaal begrijpelijke (ingesleten) aannames, maar ze kloppen niet. Hoe kan je op basis van onjuiste aannames ooit een goede afweging maken?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:44

@Tiepfoudt: De reden dat er minder gereageerd wordt, is dat alles zo een beetje wel gezegd is en we er toch nooit helemaal uit gaan komen. Ik geloof dat we het allemaal eens zijn dat een paard niet 24/7 opzijn hok moet staan en er alleen uit moet komen als de eigenaar komt rijden. Tussen dat en 24/7 buiten zit nog een heel grijs gebied. Daarin hebben we allemaal een iets andere visie.

Ik kreeg via een bokker een linkje naar een stal die redelijk in de buurt is bij mij. Is een nieuwe stal en ik moet zeggen dat ik dit wel de ideale stal zou vinden voor mij. Zeker als je het kijkt dat een paard wat niet goed samengaat met andere paarden nog voor een mogelijkheden heeft. Ik ga daar zeker naar kijken. Het enige wat ik daar jammer vind is dat er geen binnenbaan is, maar als de buitenbaan van goede kwaliteit is, dan vind ik dat niet zo erg: http://www.ppbuitenkans.nl

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:46

Ja caatje die stal heb ik via de site ook een keer bewonderd. Lijkt mij een prachtplek!,

Aan alleen een goede buitenbak ben je zo gewend...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:50

Zo, die stal ziet er prachtig uit. En wat valt me dat mee van prijs zeg! Oké, 350 euro voor individuele stalling lijkt misschien veel, maar als je al het werk rekent dat de pensionhouders erin stoppen. Echt mooi, ik zou zo m'n paard daar zetten :))

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:52

Voor mijn paard is voor nu in ieder geval individuele stalling de enige optie. Maar vind de prijs niet veel. Ik betaal nu meer :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:20

ShamalArabs schreef:
Dan, in die basisbehoefte, wil je daar echt in voorzien, dan zul je vanaf de lente, als alles gaat groeien, ze lekker moeten laten vreten, zoveel ze kunnen en willen, want dat doen wilde paarden, die vreten zich vanaf de lente tot in de herfst vol. Want in de winter moeten ze soms weken zonder...

Je trekt het wel heel erg ver door, maar je maakt hier een kleine vergissing. Er is basisbehoefte van het dier(lichameijke bouw/geestelijke gesteldheid) tegenover het buigen voor het ritme van de natuur van het wilde dier(noodzaak dus).

Nu is dat buigen voor de natuur wel een beetje ingesleten, daarom krijgen we vetrolletjes, omdat we hamsteren voor magere tijden. Je kan ook zeggen dat het niet zo erg is als een paard in de herfst een klein vetlaagje opbouwt die hem warm houdt in de winter.
Het eten, het zeer regelmatig eten, is een basisbehoefte, het eten van veel ruwvoer, over de hele dag verspreid is een basisbehoefte. Dat zit in de bouw van een paard, daar is zijn spijsverteringsorgaan op gebouwd.

Citaat:
En misschien moeten we ze dan ook vaker wakker houden, want gedomesticeerde paarden slapen veel meer dan wilde paarden. En de hengsten gewoon bij de merrie's natuurlijk, want voortplanting is ook een basisbehoefte, immers zonder voortplanting geen voortzetting van de kudde. Besides, wij mensen doen dat toch ook gewoon? tis toch niet zo dat wij alleen sexen als er kids gemaakt moeten worden? Mijn hengst doet graag aan orale bevrediging en mijn ene oude merrie waarbij de clitoris verwijderd is die wil niet meer gedekt worden sinds die ingreep (wat mij dus zegt dat ze wel degelijk plezier eraan beleven, want ook zonder clitoris kunnen ze prima voortplanten in feite).

Ze kunnen heel goed zelf bepalen hoeveel ze slapen, ook in het wild zullen ze meer slapen als ze in een zeer veilige omgeving zijn.
En voortplanting een basisbehoefte, nee, dat is het niet(dan zou je er vanuit moeten gaan dat ze zich bewust zijn van de gevolgen van de daad van voortplanting), seksueel gedrag een basisbehoefte, ja waarschijnlijk wel. Ik hou dan ook van gemengde kudde's met verschillende geslachten en leeftijden(maar geen vruchtbare heren, want vermeerderen vind ik geen goed idee).

Citaat:
We hebben paarden een veiligheid gegeven, ze hoeven niet langer voort te planten (dat controleren wij nu wel voor ze, ze zullen niet uitsterven) of te zoeken naar voedsel of wakker te zijn omdat er een roofdier op de loer kan liggen. Feitelijk hebben wij in hun basisbehoefte voorzien.

De beweging die ze in het wild krijgen is noodzakelijk omdat ze MOETEN trekken om nieuwe voedselbronnen te vinden of van locatie te verhuizen als het bijna op raakt en ook omdat ze anders een makkelijke prooi zijn. Toch blijven ze soms ook dagen op 1 relatief veilige locatie als er veulens geboren worden etc.

Gedomesticeerde paarden en wilde paarden kun je niet meer vergelijken.

De beweging die ze in het wild krijgen is idd noodzakelijk, maar al die tijd van noodzaak heeft een dier gemaakt die werkelijk is gemaakt om te bewegen. Het bloed in het onderbeen pompt rond dmv beweging bv, de noodzaak van de kudde heeft een dier gemaakt dat is gemaakt om te synchroniseren met de anderen in de kudde, die gemaakt is om diepe sociale banden aan te gaan, heeft een dier gemaakt die voor zijn veiligheid afhankelijk is van die anderen(daarom zien we vaak herd bound paarden, die overstuur gaan als ze alleen in de we achter blijven, of alleen op stal achter blijven. Of zien we paarden waarmee je alleen op buitenrit gaat, maar waar het fout gaat als je andere paarden tegenkomt, vooral als die weer uit beeld gaan).

Je kan huispaarden dus wel degelijk vergelijken met wilde paarden, vrijwel 1 op 1 zelfs.
Het fijne is dat als je weet waar het vandaan komt(gedrag in deze) dat je er vaak ook wel wat mee kan doen. De natuurlijke afkeer voor afgesloten ruimte kan je verminderen wegnemen, je kan het zelfs vervangen voor de natuurlijke hang naar "safe spots". Je kan dat paard leren dat je samen een kudde vormt, mens en paard een "kudde van 2" waardoor dat paard niet overstuur raakt als je hem alleen bij de andere paarden weghaalt.
Hierin verschilt het wilde paard niet van het huispaard, het enige verschil is dat men dit het huispaard als het goed is al leert vanaf het moment dat hij geboren is, hij dit voor een deel zelfs meekrijgt van zijn moeder. Maar je kan dit ook aan het wilde paard leren, kost je wat meer tijd over het algemeen, alhoewel sommige zaken meer dan snel gaan als je maar begrijpt waar dat gedrag vandaan komt en hoe je dat kan ombuigen. Gebruikmaking van natuurlijk gedrag dus.

We hebben dus basisbehoefte, ze moeten regelmatig eten en vooral ook ruwvoer. Ze moeten bewegen. Ze moeten zich veilig kunnen voelen.
Daarnaast hebben we gewoon natuurlijk gedrag of noodzaak omdat de omgeving dat vraagt, daar kan je wel wat mee, ik zou het zeker meenemen in je gedachtegang over paarden, want het helpt een heleboel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:25

Caatje87 schreef:
@Tiepfoudt: De reden dat er minder gereageerd wordt, is dat alles zo een beetje wel gezegd is en we er toch nooit helemaal uit gaan komen. Ik geloof dat we het allemaal eens zijn dat een paard niet 24/7 opzijn hok moet staan en er alleen uit moet komen als de eigenaar komt rijden. Tussen dat en 24/7 buiten zit nog een heel grijs gebied. Daarin hebben we allemaal een iets andere visie.

Ik kreeg via een bokker een linkje naar een stal die redelijk in de buurt is bij mij. Is een nieuwe stal en ik moet zeggen dat ik dit wel de ideale stal zou vinden voor mij. Zeker als je het kijkt dat een paard wat niet goed samengaat met andere paarden nog voor een mogelijkheden heeft. Ik ga daar zeker naar kijken. Het enige wat ik daar jammer vind is dat er geen binnenbaan is, maar als de buitenbaan van goede kwaliteit is, dan vind ik dat niet zo erg: http://www.ppbuitenkans.nl

Ziet er goed uit!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:33

@ caatje87: Allereerst mijn complimenten voor jouw zoektocht en idd een hele mooie plek heb je gevonden!
Maar toch denk ik dat ik met mijn redenering er niet heel ver naast zit. Ik val ook al ellenlang in de herhaling, steeds in een iets ander pakketje, maar blijf er misschien heel irritant op hameren. Omdat ik weet dat 'wij' een heel sterk punt hebben. Als ik aan mijn aannames zou twijfelen, zou ik ook na een tijdje niet meer reageren en dat is wat ik hier zie gebeuren. Alleen is er hier sprake van een omgekeerde wereld wat dat betreft. Zogenaamde 'naturals' zijn hier in de meerderheid (dat wat ervan overgebleven is) omdat zij keihard 200% achter hun standpunt kunnen blijven staan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:53

Ik kan het niet anders dan eens zijn dat meer uren buiten de stal beter zou zijn. Dat heb ik ook niet ontkend, maar ik vind ook niet dat ik een paardenmishandelaar ben en dat mijn paard beter af is bij de slacht. Ik denk ook niet dat hij ongelukkig is nu, maar ik denk wel dat het beter kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:18

Nens77 schreef:
tess_84 schreef:
Die mensen zitten vast omdat ze andere mensen iets ergs hebben aangedaan. Wat wil je dan? Ze samen met anderen mensen in een grote open stal houden? Ik daag je uit, er is nu al plaats te kort in gevangenissen. En zoals je zelf zegt, ze willen helemaal niet in zo'n kleine cel zitten, ze worden gedwongen. Net zoals wij met paarden doen. Imo dus wel een sluitende vergelijking... De reden waarom is wel heel verschillend, en dat maakt het des te erger: paarden die zo worden gehouden hebben helemaal niets misdaan.

Nee sorry, het vergelijk raakt voor mij kant noch wal.
Mensen behoren tot een totaal andere diergroep dan paarden en kun je nimmer met elkaar vergelijken.

En los daarvan staan de gevangenissen leeg en gaan er meerdere sluiten. Dus wel even zorgen dat je weet waar je het over hebt, Tess_84...

@Caatje87: ik zou direct verhuizen, ziet er echt heel goed uit die stal! Fijn dat er ook rekening wordt gehouden met paarden die de groepshuisvesting niet of nog niet aankunnen. Ik zou daar denk ik beginnen in een individuele stal met overdag in klein groepje op de wei en na verloop van tijd hopelijk over naar de "echte" groepshuisvesting.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:28

Caatje87 en dat is nou net de clou denk ik. De een zou geen genoegen nemen met de wetenschap dat het beter kan en de ander wel. Ik heb ook lang moeten zoeken naar de stal waar ik nu sta en ook heus wel in moeten leveren maar als ik zie hoe mijn paarden het doen, zou ik niet meer anders willen. Tenzij het nóg beter kan trouwens ;). Veel mensen kijken ook niet meer verder dan de stal waar ze nu eenmaal staan (obviously niet persoonlijk op jou gericht).

Er zijn denk ik veel misstanden over paarden die 24/7 buiten staan (en ongetwijfeld ook over stalpaarden). Daarbij blíjft het mij opvallen dat veel mensen bepaald paardengedrag toedichten aan het 'happy zijn' van het dier terwijl dat niet per definitie zo is.

Ik vraag me oprecht af dat als de vrije buitengang goed geregeld is, waarom men een paard dan zou ontzeggen wat we zelf niet willen ontberen (oa ruimte)? Het enige voor mij acceptabele argument is idd als er een beul actief is in de regio, dan snap ik het meer dan volkomen als eigenaren beter slapen met hun kostbare goed achter slot en grendel.

En ik zag nog iets voorbij komen over 'sportpaarden'. Waarom kan een sportpaard niet méér naar buiten?

En nog maar even ter illustratie, ook mijn paarden staan wel eens een nacht (± 22.30 - ± 07.30) op stal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:35

Of een sportpaard (veel meer ) naar buiten kan of niet ligt geheel aan het individuele sportpaard.

Veel topsportpaarden worden 2 x per dag getraint. Gaan naar de fysio, hoefsmid, dierenarts en weet ik wat meer. En niet een keer in het half jaar he. Dan moet er nog maar net tijd zijn om ze 8 uur op de wei te zetten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:03

Caatje87 schreef:
Ik kan het niet anders dan eens zijn dat meer uren buiten de stal beter zou zijn. Dat heb ik ook niet ontkend, maar ik vind ook niet dat ik een paardenmishandelaar ben en dat mijn paard beter af is bij de slacht. Ik denk ook niet dat hij ongelukkig is nu, maar ik denk wel dat het beter kan.

Dat zijn ook overdreven en ondoordachte uitspraken, ben ik volledig met je eens. Ik denk dat deze uitspraken voortkomen uit de onmacht die 'naturals' al vrij gauw voelen, omdat bij veel mensen de manier van denken (om veel binnen goed te praten en dus niet op zoek te willen gaan naar iets beters) niet begrepen wordt. Terwijl we allemaal helemaal niets hebben aan geblaat over dierenmishandeling en paarden naar de slacht brengen, maar wel aan een fatsoenlijke discussie waarin ieder voor zijn of haar mening uit kan komen. Maar omdat het nogal een gevoelig onderwerp is bij, toch wel, beide partijen, wordt er soms voorbij gegaan aan het feit dat iedereen elkaar moet respecteren en dat is zeker jammer.

Gelukkig geloof ik dat we hier nu met een klein groepje overgebleven zijn die hun mening toch wel op vrij doordachte manier kunnen brengen, je moet er ff vijftig pagina's op wachten, maar héy dan heb je ook wat :+

NatasjavE schreef:
Of een sportpaard (veel meer ) naar buiten kan of niet ligt geheel aan het individuele sportpaard.

Veel topsportpaarden worden 2 x per dag getraint. Gaan naar de fysio, hoefsmid, dierenarts en weet ik wat meer. En niet een keer in het half jaar he. Dan moet er nog maar net tijd zijn om ze 8 uur op de wei te zetten.

Waarom kan een sportpaard dan niet buiten de tijd voor DA, hoefsmid, trainen, buiten staan en wel binnen? Dat trainen 1 à 2 uur kan innemen per dag, oké, Maar dan blijven er nog steeds 22 à 23 uur over. Dierenarts en hoefsmid komen misschien vaker, maar nog steeds niet dagelijks/wekelijks lijkt mij. En een paard op de wei kun je er ook uit halen hé? Net zoals je een paard uit zijn stal kunt halen. Maar dat lijkt me toch vrij logisch?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:25

lol @ Bowen :+ ik trek alleen partij voor de winter-stalpaarden hoor, ik heb ze zelf gewoon buiten in een stabiele kudde die een eenheid vormt etc. zo paards mogelijk ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:28

NatasjavE schreef:

Als de buitengang goed is (lees, genoeg ruimte/voer, goede schuilmogelijkheid en ondergrond en de juiste kudde) waarom zou dit dan niet kunnen?

NatasjavE schreef:

Verder ben ik het volledig met Tiepfoudt eens en zie ik dus idd niet in waarom een sportpaard onder de juiste omstandigheden niet naar buiten zou kunnen? Tijd voor op de wei is er altijd lijkt me? Ik mag toch niet hopen dat iemand 24h met zo'n paard bezig is :D.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:39

Nee geen 24 uur per dag. Maar wel overdag de hele dag. En s'nachts...ja dan staat ie binnen.
Ik wil hem in de nacnt ook niet buiten hebben. Alleen al om te voorkomen dat ie te dik in het haar komt.

Er zijn bij veel paarden reden te bedenken waarom niet 24/7 de wei op. Ik persoonlijk denk dat dat de rede is waarom veel mensen niet meer reageren.
Er worden alleen steeds redenen aangehaald waarom ze wel 24/7 ur per dag de wei op zouden moeten. Redenen waarom het niet zou kunnen worden of niet op ingegaan of afgewimpeld als onzin.
Ja dan ben je er een keer klaar mee.

Ik wil echt het beste voor mijn paard. Iedere dag kijk ik naar ze en en bepaal ik wat ik beter kan doen. Beetje meer zus, beetje meer zo. Op maat dus.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:48

@ NatasjavE: Of omdat al deze redenen (er is écht wel ingegaan op tig redenen die opgesomd werden/worden) stuk voor stuk op te lossen zijn maar dat 'jullie' (zonder algemeen wijzend vingertje naar íedereen die voor binnen pleit) dat niet willen zien?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:02

Nou Tiepfoudt idd!

Natasje, ik vind het écht heel sneu dat er klaarblijkelijk paarden zijn die dus pek 'm beet 16u per dag op stal staan en de overige 8u alleen maar moeten werken, naar de DA/TA en fysio moeten en verer helemaal niet mogen doen waar ze zelf zin in hebben. Dat vind ik echt triest...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:20

Sees en Tiepfoudt, ik kan het echt alleen maar eens zijn met jullie!

Er worden inderdaad argumenten gegeven voor stalpaarden, wel sorry, maar bij het lezen van de meesten denk ik: meen je nu dat je zo egoïstisch kan zijn... of: dat kan toch opgelost worden. Nja, blijkbaar denkt niet iedereen er hetzelfde over.

Ik was het trouwens die iets zij over mishandeling, maar dan had ik het over paarden die echt 24/7 op stal staan, niet degenen die ook een mooi stuk van de dag in de wei of paddock staan. Het is volgens mij wel belangrijk dat een paard ook gewoon paard kan zijn, zonder dat je daar als mens altijd bij bent (dus als in: ermee gaan wandelen aan de hand, longeren, stapmolen etc), anders kan die toch nog niet z'n zin doen.