Show de huisvesting van je paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Show de huisvesting van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:53

Je bedoelt dat er meer mensen met een hoog inkomen zijn. Ik zou daar met hetzelfde werk niet zoveel meer verdienen.
Er is hier ook gewoon meer ruimte in het noorden.
Hier kun je je paard voor €100,- stallen maar ook voor €300,-.
Ik zal later een foto plaatsen van mijn paardjes op de wei, 24-7.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:17

Denk ook niet dat ik minder verdien dan iemand met de zelfde functie in randstad daarvoor heb je een ceao.
Werk overigens in de zorg.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:26

Als ik dit allemaal lees denk ik eigenlijk wel. Ooh, ik dacht altijd dat ik het duur had... Ik betaal in de winter 245,- euro op een manege, dus alle faciliteiten die er maar zijn :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:09

Amalarab schreef:
Je bedoelt dat er meer mensen met een hoog inkomen zijn. Ik zou daar met hetzelfde werk niet zoveel meer verdienen.

Nee, dat bedoel ik niet. :P In het algemeen gesproken liggen de lonen hoger voor vergelijkbaar werk. Ik denk dat ik er honderden euro's op achteruit zou gaan als ik terug zou gaan naar Friesland en daar hetzelfde werk zou gaan doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:29

Isegrim schreef:
Amalarab schreef:

Nee, dat bedoel ik niet. :P In het algemeen gesproken liggen de lonen hoger voor vergelijkbaar werk. Ik denk dat ik er honderden euro's op achteruit zou gaan als ik terug zou gaan naar Friesland en daar hetzelfde werk zou gaan doen.

Bij mijn baan absoluut geen verschil waar je woont... maar in het westen is wonen ook al een stuk duurder, dus dan zou het gaan om wat je overhoudt aan geld, als de vaste lasten eraf zijn..is er dan nog veel verschil?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:47

Ik denk dat het er gewoon heel erg aan ligt wat voor beroep je uitoefent ;)
Maar persoonlijk heb ik liever een iets lager inkomen en buiten de Randstad wonen, dan met hoger inkomen in de Randstad. Heb er een aantal maanden gewoond in mijn stageperiode en ben weer zo snel mogelijk terug gekeerd naar Zeeland ;)

Maar goed, logisch ook dat stallingskosten duurder zijn in dat soort regio's. Immers is de grond ook duurder :)

Leuk om al die stallingen weer te zien :D De één spreekt me enorm aan, de ander wat minder, maar vind het leuk om de verschillen te zien :j

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:55

Ik werk in het onderwijs en dan maakt het echt niet uit waar je woont. Loon is overal hetzelfde..
Zou zelf ook niet in een stad willen wonen hoor. Woon hier heel vrij, maar wel te doen qua afstand werk, winkels enz. Zou voor mij geen doen zijn om in een stad te wonen. Zelfs een dag is me al meer als genoeg.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:04

Zammie schreef:
Bij mijn baan absoluut geen verschil waar je woont... maar in het westen is wonen ook al een stuk duurder, dus dan zou het gaan om wat je overhoudt aan geld, als de vaste lasten eraf zijn..is er dan nog veel verschil?

Als je een huis met een tuin eist, woon je duurder ja. :P Maar ik woon bijvoorbeeld in hartje Rotterdam voor nog geen anderhalve ton. Maar net wat voor eisen je stelt natuurlijk, het kan zelfs nog veel goedkoper. De enige steden die écht vreselijk duur zijn, zijn Amsterdam en Utrecht.

Het hangt van je branche af natuurlijk. Mijn beroepsgroep heeft geen landelijke CAO. Al val ik nu wel onder een CAO door het bedrijf waar ik momenteel werk.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:09

Maar dan heb je geen strand en bos in de buurt ik zou echt niet met je willen ruilen... Maar ben dan ook echt geen stads mens. Kan hier lekker overal rijden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:51

Ik heb een práchtige polder waar ik kan buitenrijden en bos of strand zijn binnen het uur te bereiken met auto + trailer. En *ik* zou echt niet ergens willen wonen waar op zondag alle winkels dicht zijn en waar ik als ik goed uit eten wil, steeds weer bij hetzelfde restaurant uitkom.
:P En in Friesland, waar ik vandaan kom, zijn 0 hit actief-stallen. Terwijl ik daar nou juist zo vreselijk happy mee ben.

Dus zullen we gewoon niet ruilen? :D

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:21

Ik zal zometeen foto's maken van de stal waar ik sta :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:26

Ik ben weleens benieuwd naar stallen in een achterhuis van een boerderij. Hoe gaan jullie om met de steunpilaren die er in die oude koeienstallen zijn etc?

Kennis van me die wilt haar stallen gaan verbouwen, maar ze zit een beetje met de indeling. Betreft 4 paarden waar ze jaarlijks mee fokt. Verder is het gebouw wel vlak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:10

Afbeelding
Bedoel je zoiets, of steunpilaren die moeten blijven staan voor de constructie?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:04

FF: Eigenlijk komt het principe wel op hetzelfde neer. Er hebben aan weerszijden koeien gestaan. Dat gedeelte ligt oorspronkelijk wat lager ook, en er is nog een opstaande rand aanwezig van de voergeul (zoiets). De balken die er staan zijn inderdaad steunpilaren voor de zolder. Dus voor de constructie. Die zolder is wel hoogliggend. Dus wil eens kijken of er mensen zijn die dit zelf ingevuld hebben ipv met vaste stalwanden, want dat wordt wat lastiger ivm helemaal op maat laten maken etc.

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:44

Hier staan de paarden nu bij ons
Afbeelding

Dit is de andere wei daar staan nu geen paarden
Afbeelding

Er is een koeien stal daar is 1 stal gemaakt voor als een paard ziek is en echt naar binnen moet

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:45

Caesar schreef:
Ik ben weleens benieuwd naar stallen in een achterhuis van een boerderij. Hoe gaan jullie om met de steunpilaren die er in die oude koeienstallen zijn etc?

Kennis van me die wilt haar stallen gaan verbouwen, maar ze zit een beetje met de indeling. Betreft 4 paarden waar ze jaarlijks mee fokt. Verder is het gebouw wel vlak.

Caesar schreef:
FF: Eigenlijk komt het principe wel op hetzelfde neer. Er hebben aan weerszijden koeien gestaan. Dat gedeelte ligt oorspronkelijk wat lager ook, en er is nog een opstaande rand aanwezig van de voergeul (zoiets). De balken die er staan zijn inderdaad steunpilaren voor de zolder. Dus voor de constructie. Die zolder is wel hoogliggend. Dus wil eens kijken of er mensen zijn die dit zelf ingevuld hebben ipv met vaste stalwanden, want dat wordt wat lastiger ivm helemaal op maat laten maken etc.

Wij heben afgelopen jaar de oude melkveestal deels omgebouwd tot 6 paardenstallen.
We hadden al twee stallen in een nieuwe schuur, deze bestaande melkveeschuur werd eigenlijk niet gebruikt, behalve de zolder voor hooi en stro opslag. Alles hing er nog in; melkleidingen, koekettingen, de roosters, de waterbakjes, de rubbermatten etc. Maar niks meer bruikbaar. Verder was de ruimte natuurlijk opgevuld met allerlei spullen als opslagplaats.

December vorig jaar;
Afbeelding

Alles leeggehaald en eruit gesloopt, klaar voor de aannemer (juni)
http://i7.photobucket.com/albums/y278/s ... 646432.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y278/s ... 8e32da.jpg

Omdat de betonvloer in het gangpad heel slecht was (slijtplekken mn waar de koeien aten, daar kwam het betongaas erdoor) is er nieuw beton gesort. Daarvoor zijn de opstaande randen weggeslagen en is bewapening aangebracht. De koeienroosters zijn blijven liggen, hier is plastic over gelegd en door de bewapening draagt het beton eroverheen.
http://i7.photobucket.com/albums/y278/s ... c8080c.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y278/s ... f20104.jpg

De houten draagpalen waren ook aangegeten door de koeien, ze zijn nog wel voldoende sterk, maar hadden geen vlakke zijkanten meer om de stalwanden tegen te plaatsen. Daarom zijn deze ook afgewerkt. Zoals je ziet zijn de ijzeren stempelpalen blijven staan omdat die de dwarsliggers en daarmee de zolder ondersteunen. De zolder ligt vol hooi en stro, dus staat nogal wat gewicht op.
http://i7.photobucket.com/albums/y278/s ... f47270.jpg

En stallen geplaatst;
Afbeelding

Hier zie je de stempels die we hebben laten staan. Deze vallen nu weg achter de voorwanden;
Afbeelding

En met de paarden erin (even een telefoonfoto van de MP advertentie, moet nog even goede foto's maken;
Afbeelding
Hier zie je ook dat de zolder is afgewerkt met platen. Onze zolder is helaas niet zo hoog.. maar het kan wel zo. Grote paarden kunnen er niet in.

Deze stalwanden zijn op maat gemaakt waarbij we uitgegaan zijn van de maten van de schuur. Ook de hoogtes vd wanden heb ik aan laten passen (geen grote paarden, dus hout iets lager). Meerprijs voor het op maat maken viel me hartstikke mee, sommige aanbieders maken alles op maat / bestelling, echter vielen die wat hoger in prijs uit dan Corton die het dit keer bij ons geplaatst heeft.

Wil je meer zelf doen dan kan je ook denken aan stallen met gemetselde muurtjes. Dat hebben wij in onze andere stal gedaan. Dan hoef je alleen maar deuren bij een stallenbouwer te bestellen (wij hebben op de muurtjes nog wel tralies gedaan om het niet te massaal te maken en zo dicht, dus alsnog tralies besteld). Of kan je zelf deuren maken van hardhout eventueel in een u profiel, of bv steenschotten (wel zwaar). Wij hebben de laatste keer echter gekozen voor stalwanden van profielen met bamboe en spijlen omdat je die weer los kan schroeven en weg kan pakken, mocht je de schuur nog voor wat anders willen gaan gebruiken. In de stallen met stenen muurtjes zijn de muurtjes later erin gezet, zodat ze nog weggeslagen kunnen worden zonder de buitenmuur en de vloer erg te beschadigen.

Foto van de andere stallen;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Merel op 16-01-14 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:54

Zeer knap gedaan!
Hoe dik is de beton gestort bovenop de mestkelder?

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:59

dat zal ergens tussen de 15 en 20 cm zijn, waarbij het eerder 20cm zal zijn dan 15.
Weet het niet exact meer, de aannemer heeft het storten geregeld en begeleid.
Oh ik kijk de foto's nog eens terug en boven de kelder moet dat meer zijn. Dit is gestort op het gangpad zeg maar en als je goed kijkt lagen de roosters wat lager, dus daar zal het beton dikker zijn.
In de stallen zijn op het gedeelte van de roosters enkele gaten geboord voor afvoer naar de mestput (diameter 18mm).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:18

Een plaat van 20 zal normaal idd wel voldoende zijn, vond het anders wat raar om gewoon beton boven een gat te storten.
Nogmaals, mooi gedaan.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:22

Dat is echt heel mooi gedaan. Ik ben wel even nieuwsgierig naar het kostenplaatje. Mag ook via pb hoor.

Hebben ze overigens ook beton eraf gehaald? Wij hebben hier verschillende berichten. De één zegt dat wij eerst een hele lage beton weg moeten halen (kostbaar) en de ander zegt dat dit helemaal niet noodzakelijk is.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:25

Het kostenplaatje was wel aanzienlijk, maar dat is ook een kwestie van het oppervlak dat je nodig hebt en voor welke kwaliteit stallen je kiest. Ik wilde per se bamboe en de zwaarste kwaliteit stalprofielen met extra dikke spijlen (dus minder ruimte tussen de spijlen en dus minder kans op hoeven klem ertussen). Moet zeggen dat je die zware kwaliteit wel merkt, de schuifdeuren rollen echt superfijn.
Ik ben toen we de verbouwing begonnen te overwegen allerlei offertes op gaan vragen, dat helpt al heel erg in inzicht krijgen in de mogelijkheden en onmogelijkheden en het bijbehorende financiele plaatje. Verder hebben we een min of meer vaste aannemer die meer werk bij ons gedaan heeft waar we erg op afgaan wat zijn adviezen betreft. Eentje die fijn meedenkt.

Beton eronder is blijven liggen, werkt alleen maar als extra fundament, zou niet weten waarom je het weg moet halen tenzij je anders met de hoogte problemen krijgt. Het beton in het gangpad was niet heel dik, ligt een stabiele zandlaag onder. Houd wel rekening met de kwaliteit beton die je gebruikt. Ik weet de type aanduiding zo even niet meer, maar er zijn verschillende klassificaties. Mest tast materialen heel erg aan, dit beton is daar beter tegen bestand.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:55

Merel; dank je wel voor je geweldige bijdrage! Hier hebben we echt wat aan. Mooi afgewerkt ook! Ik ga eens met de foto's naar ze toe en kijken wat er mogelijk is. Begreep dat de oude mestgang er nog wel zit, maar dat dit nu opgelost is met houten planken (vandaar dat de vloer vlak leek) voor opslag. Nu ze er paarden neer gaan zetten zal dit toch dichtgestort moeten worden. Hadden jullie daar nog last mee met de druk van de buitenmuren?

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:10

Caesar schreef:
Merel; dank je wel voor je geweldige bijdrage! Hier hebben we echt wat aan. Mooi afgewerkt ook! Ik ga eens met de foto's naar ze toe en kijken wat er mogelijk is. Begreep dat de oude mestgang er nog wel zit, maar dat dit nu opgelost is met houten planken (vandaar dat de vloer vlak leek) voor opslag. Nu ze er paarden neer gaan zetten zal dit toch dichtgestort moeten worden. Hadden jullie daar nog last mee met de druk van de buitenmuren?

Nee daar hadden wij geen last mee want de put is niet dichtgestort er is alleen een plaat beton overheen gestort. Dat kon omdat er maar een klein stukje put te overbruggen was. Met het storten van beton wordt rekening gehouden dat het nog werkt en worden er voegen in gesneden als het nog enigzins nat is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:36

Super, dit is bij die kennissen ook het geval. Alleen hebben zij dat aan beide kanten dus er moet een gehele "plaat" op komen.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:20

Mooie stallen zeg !