Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alicelover

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:08

Ik heb er gaten ingeboord met zo´n gatenboor *heet dat zo?*
Maar omdat de muizen nog wel door zo'n gat kunnen heb ik er luchtroosters opgeschroefd.

De kleine kast heeft 3 lange, een achter en aan beide zijkanten 1. De grote kast heeft voor 2 en aan beide zijkanten een lange smalle. Zo lucht het lekker door en is de kans op schimmel veel kleiner.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:09

Ja precies. Het barst bij ons ook van de muizen, dus zo'n roostertje is dan wel handig. Kun je die gewoon bij de bouwmarkt halen?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:12

Ja gewoon bij de bouwmarkt. Kost tussen de 2 en de 3 euro.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:15

Thanks! Ga ik ze van de week even halen, dan kunnen we het zaterdag meteen even netjes fixen :)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:41

Dit op stal:
Afbeelding

Dit thuis in de schuur:
Afbeelding
Afbeelding

En de trailer ligt vol met dekens :+ :D :o

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:03

Ik ben van plan ook zelf een kast te gaan maken, heb al leuke ideetjes, maar nu nog een kast.:)
Ik heb er wel eentje gevonden, de achterwand is hetzelfde materiaal als de planken hier op de foto, is het denken jullie stevig genoeg op 1 kuntstof zadel aan op te hangen?
Afbeelding

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:08

Als ik de foto zo zie dan lijkt de achterwand me van heel dun spul.. Weet je zeker dat het van hetzelfde hout als de planken is gemaakt? Als dat echt zo is dan houdt het wen kunststof zadeltje wel, maar ik betwijfel of het echt dezelfde sterkte/dikte heeft. Anders zou je nog een gedeelte kunnen verstevigen waar je de zadeldrager aan bevestigd.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:10

Ik denk indd dat de achterkant van het dunne spul is gemaakt zoals dat eigenlijk altijd is bij kasten.

Mocht het hetzelfde dikte zijn denk ik niet dat je het aan de achterwand moet bevestigen zou zelf te bank zijn dat het niet stevig genoeg is.
Wat ik zou doen is een buis ophangen van links naar rechts dus zoals op de foto die zit dan aan 2 kanten vast en kan dan meer gewicht dragen! :j

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:49

Hmmmm, dan ga ik dat nog even navragen!

Dankje voor de tip lovey_ou ! Zou een zadeldrager aan de linker of rechter zijkant ook een optie zijn, of is het dan weer teveel gewicht?

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:52

Deze achterwand is te dun wat je wel kunt doen in een grote T balk maken aan de achterzijde van de kast over de hele breedte en lengte dan zou het eventueel wel kunnen. Wat je ook kunt doen is de achterwand vervangen voor een dikkere plaat.

Zo zou ik er geen zadelsteun en zadel aan hangen.

Aan de zijkant zou ik even kijken of de kast niet gaat kantelen of verankeren in een muur.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:57

Ik ben bang dat ie een zadeldrager ook niet houd en dat de schroeven dan steeds losser gaan zitten zodat uiteindelijk je zadeldrager het niet houd :P

Weet niet hoe dik het hout is? Vanaf de foto lijkt het ongeveer een cm dik maar weet natuurlijk niet hoe het in werkelijkheid is? :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:25

Je kunt aan de zijkant wel een zadel hangen hoor, dat moet kunnen. Of je het prettig vind is een tweede. Ik zou het wel met bouten en moertjes doen en niet met schroeven :)

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:01

@Sussanne, ik heb voor de pony ook zo'n soort kast! Heb de kleerhanger meer naar beneden & midden gevestigd, en m'n dressuurzadel past er perfect in! En in super stefig ;)

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:56

Heb veel inspiratie op kunnen doen in dit topic, mijn tekeningen zijn gemaakt.. De kast wordt 200x120x60 met twee deuren. Ik ga gebruik maken van MDF platen van 18 mm dik. Morgen de platen halen en op maat laten zagen en dan schilderen.

Iemand nog belangrijke do's en dont's ??

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:26

Dit topic is inderdaad leuk voor inspiratie, ik kwam dit net tegen en vind het super handig en mooi:

Afbeelding

Mijn zadelkamer is nu al stampvol en de spullen van nieuwe pensionklanten moeten er binnenkort ook bij...dus dat wordt alles even opnieuw inrichten maar ik ben er bijna uit *\o/*

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:42

Dat is inderdaad erg handig! Mooi vind ik het niet echt, ik zou er liever een deur voor hebben :P Het oogt zo rommelig := Maar het is wel heel handig zo met die draadmanden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:39

Ben nu de nieuwe zadelkast aan het tekenen en stuit nu op volgend probleem:

hangen jullie hoofdstellen liever in de binnenkant van de kast naast het zadel,
of aan de binnenkant van de deur?

Verder vroeg ik mij af wat de 'ideale' hoogte is van een schapje?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:42

Binnenkant deur. Vooral omdat er niks in de weg hangt als je in je kast zit te grabbelen. Niks zo vervelend als je zadel eruit halen en weer achter een teugeltje blijven haken en alles meesleuren (of met 1 hand trachten weg te vissen terwijl je je zadel niet wil laten vallen).

Als je met die gaatjes werkt, kan je je schapjes altijd verzetten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:48

Mijn halve trouwboek wil de kast gaan maken uit betonplekplaten, dus vrees dat dat gaatjes systeem niet eenvoudig gaat zijn? Of valt dit snel en eenvoudig te maken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:17

SUSANNEx schreef:
Ik ben van plan ook zelf een kast te gaan maken, heb al leuke ideetjes, maar nu nog een kast.:)
Ik heb er wel eentje gevonden, de achterwand is hetzelfde materiaal als de planken hier op de foto, is het denken jullie stevig genoeg op 1 kuntstof zadel aan op te hangen?
[ Afbeelding ]

Dat is zo`n kartonnen vouwplaat, kun je helemaal niks aan ophangen je kan wel aan een zijkant een zadelsteun hangen

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:52

Mi_Amore schreef:
Mijn halve trouwboek wil de kast gaan maken uit betonplekplaten, dus vrees dat dat gaatjes systeem niet eenvoudig gaat zijn? Of valt dit snel en eenvoudig te maken?

Halve trouwboek :')

Denk dat je ook gewoon het beste kan kijken wat je fijn vind en mocht je het later anders willen kun je altijd nog gaatjes bij maken. Ik zou niet gaatjes maken terwijl de kans groot is dat je dat niet gaat gebruiken.

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:03

Ik heb laatst mijn zadelkast ook gepimpt.
Wat ik heb gedaan is:
Extra zadelhouder aan de binnekant maken
Haken aan de binnekant maken
Deur ROZE verfen
Zelfgemaakt rekje met haken aan de voorkant maken
Naambordjes van mijn drie pony's maken en aan de voorkant ophangen
Aan de zijkant van de kast een zweephouder maken (zelfgemaakt van een stuk buis)
Aan de zijkant een zelfgemaakte dekjeshouder maken
Voor bovenop een grote roze kist kopen om dekjes en dekens enzo in op te bergen

Alle haken enzo ophangen was best veel werk, omdat het een ijzere kast is en we dus door het ijzer moesten boren.
Bij ons op stal hebben mensen zelf een kast gemaakt en de deuren geverft met krijtverf, ook erg leuk maar wel erg donker.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:02

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:04

Vind je bovenste zadel wel erg hoog hangen, weet niet wat voor zadel je daar gaat hangen, en hoeveel je die gebruikt. Maar dat kan vervelend worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:17

Het bovenste zadel is het zadel van mijn overleden paard :) Dat wordt enkel nog bijgehouden 'ter herinnering'. En in het slechtste geval als ik het ooit nog nodig heb, ik heb een opstapje in de zadelkamer :D