Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:54

joyce B schreef:
ik denk dat zand storten om het pad te verstevigen dan de beste oplossing is. Dat kun je laten liggen en eventueel nog wat zwarte aarde overheen gooien en gras inzaaien als je ooit daar weg moet. Door het lopen zullen ze het ook wat in de grond trappen, dus echt 100% zand zal het niet blijven, maar merk hier dat de drassige stukken van het pad en de doorgangen naar het weiland een stuk steviger worden als daar wat zand overheen en doorheen komt.

Heb dit voorjaar een dikke laag zand laten storten en nu een dikkere laag modder dan ooit....

joyce B

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:11

misschien hangt het af van het soort zand dat je gebruikt? En of de ondergrond al modder is of niet?

Wat ook wel gedaan wordt in de landbouw is speciale bodem doek ingraven en daar het zand op doen. zodat het niet mengt met de ondergrond, maar dat is lastiger bij een tijdelijk iets. Net als puin in de ondergrond. dat kan ook niet overal en is men ook niet blij mee als het pad niet permanent is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:13

Zand storten bovenop aarde geeft alleen maar een negatief effect. Je moet eerst zorgen dat de grond goed waterdoorlaatbaar is (dus geen aarde) en dan zand er op.
Ook zu je het zand redelijk vrij van blad oeten houden om te zorgen dat er niet meer een humuslaag komt, want die maakt de boel ook weer modderachtig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:56

je hebt toch altijd zand op aarde, ik neem aan dat je niet doorgraaft tot aan Australi"e...

De bak hier is omgezet, dan keer je een laag aarde om met een laagje zand. Ook dan komt er dus aarde onder de zandlaag.

Het is inderdaad belangrijk dat de ondergrond doorlatend is en er geen storende laag tussen het zand en de ondergrond zit die het wegzakken van het water verhinderd. Een storende laag kan zijn gras wat niet kapot geploegd is voor het zand er op kwam, of een laag met ander organisch materiaal als bladeren/hooiresten/mest, of bijvoorbeeld een (kei)leemlaag of klaiachtige grondsoort die verstopt is geraakt.

Hier in het bos zijn wel goed begaanbare "zandpaden" die niet snel blubberig en zacht worden en ook in de zomer hard blijven.
Dat zijn paden die wat rond of scheef liggen en gemaakt zijn van een soort leemzand. Die paden zijn vrij hard en het water loopt er dan zo vanaf en hoeft niet de grond in. Meestal als water de grond in moet zakken gaat dat goed tot er meer water valt dan er weg kan zakken. Dan krijg je drijfzand en gaat het soppen. Als er dan op gereden wordt of gelopen wordt door de paard trappen ze door de nog stevige laag heen en mengt het natte met het nog drogere zand en wordt het diepere "drek" en droogt het vervolgens ook weer minder snel. Laat je de bodem eerst met rust totdat het water goed weg heeft kunnen zakken en het zand ingeklinkt is, dan spaar je je bodem en blijft hij beter/steviger. Bij een intensief gebruikt pad zou je in mijn ogen dus beter kunnen kiezen voor een hardere en stabielere laag waar het water vanaf glijdt, dan een laag die water opneemt. Wel zorgen dat het vlak genoeg is en er voldoende afwateringsmogelijkheden zijn! Anders krijg je natuurlijk flinke plasvorming.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-11-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:01

Onder het laagje aarde van hooguit 50 cm zit hier alleen maar zand tot minstens 3 meter diep. Tenminte ik heb niets anders gezien toen hier de boel werd omgehaald.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:09

maar bij het omhalen gooien ze de aarde weer terug in het gat waar het zand uit is gehaald. Dat wordt niet afgevoerd en opgevuld met extra zand. Hier tenminste nergens. Daarom is het een kostentechnisch goedkopere oplossing dan zand opbrengen voor een bak...

Wij zitten niet in de veluwe maar in een voormalig veen-win-gebied. We hebben dus veen op zand, met wisselende dikte zand en daar tussen zitten ook leemlagen, vloeibare leemlagen en kei(harde)-leemlagen (de "oerlaag") deze zijn zeer slecht water doorlatend.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:03

Hallo Allemaal,

Ik zit met belangstelling het hele topic door te lezen want ik wil ook mijn paddock/wei wat leuker gaan indelen.

Nou zag ik die grote hooinetten aan palen, gaan ze daar niet vreselijk aan schuren? Mijn tinker zet nl ook altijd z'n bilnaad in de deuropening om te schuren en heeft al een steunbalk gesloopt op die manier...

Hier een plaatje van hoe ik het nu heb. Iemand leuke ideeen om het spannender te maken?

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:41

Wisten jullie dat Jamie Jackson gisteren een lezing heeft gegeven over de Paddock Paradise? ;)

Bjorn Reebergen probeert een soort van adviseur te worden in NL.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:44

ben je er geweest.?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:43

Dinopino schreef:
ben je er geweest.?

Ja

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:11

:D Dat is wel een heel uitgebreid verslag

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:16

_O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:35

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:53

Dinopino schreef:
:D Dat is wel een heel uitgebreid verslag

Daar vroeg je toch niet om? ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:00

hahaha

Antheman, zou je ons verslag kunnen en willen doen van de bijeenkomst/seminar?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:13

joyce B schreef:
hahaha

Antheman, zou je ons verslag kunnen en willen doen van de bijeenkomst/seminar?

Das duidelijke taal.
Eigenlijk niet, dat is veel te veel werk en dan had je erbij moeten zijn.

Conclusie is dat het in de kinderschoenen staat, en dat we moeten leren van elkaar. Ik denk dat dit topic dan ook precies is wat Jaime graag ziet, nl uitwisselen met elkaar. ;)

Bjorn ging nog veel verder, hij wilde graag dat we het Hollandse hooi vaarwel zeiden, te schraal,te arm. Liefst hooi uit Duitsland ( zit veel meer in) . Hij betrok ook de bodem erbij. Omdat paarden weilanden geen kunstmest verdragen, zijn veel weilanden nu op. Hij adviseert daarvoor om een monster te doen. Bio Ron was er ook bij en hij kon een onderzoek doen. Hij begon meteen over klei en zout en organisch materiaal wat de bodem moest gaan verrijken.
Omheiningen moesten ook allemaal van duurzaam hout zijn,( milieu overwegingen en voor t zicht).
Gelukkig ook goed nieuws: je kunt t t beste in fases aanleggen. Scheelt geld en kun je weer verder onderzoeken wat en hoe je kunt doen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:28

Ik sta ervan te kijken dat ie het Nederklandse hooi te schraal vindt? Ik heb juist erg veel moeite met het vinden van schraal hooi :o Heb nu zelfs graszaad hooi gekocht :j
Waarom verdragen paarden weilanden eigenlijk geen kunstmest?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:31

De weilanden wel, maar de paarden die het hooi eten minder :D
Ik vind het ook een beetje een overtrokken reaktie van hem.
Natuurlijk heb je overbemeste weilanden en vaak is dat voor koeienhooi en ja idd is dat hooi vaak eenzijdig.
Maar dat is in Duitsland niet anders hoor :)

Hooi wat hier van zandgronden komt is veel schraler en ook veelzijdiger omdat de 'vette' soorten er minder makkelijk groeien.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:35

Nou had ik juist net geleerd dat paarden het juist SUPER doen op eenzijdig hooi/gras? Ze hebben helemaal geen variatie nodig, want ze kunnen haast van niks een feestmaal maken in hun super geadapteerde lijf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:38

Nou lijkt mij niet, want waarom grazen ze dan in vrijheid in van die grote gebieden/oppervlaktes :D juist om aan de benodigde veelzijdigheid te komen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:41

Nou, zoals ik juist gelezen heb dus juist niet, ze grazen in zo'n enorm gebied omdat er weinig staat, maar kijk eens in Nevada bijvoorbeeld waar nu nog "wilde" paarden leven, de gebieden die ze bewonen bestaan voor duizenden hectares uit allemaal dezelfde grassen/bosjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:44

Je zegt al grassen in meervoud, dus meer dan één soort ;)
De weilanden hier hebben vaak maar één soort én op dezelfde grondsoort.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:46

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:52

Ja, maar wil niet zeggen dat ze van alles wat er staat het ook eten ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:58

Tuurlijk zullen ze ook hun persoonlijke voorkeur en smaak hebben. Maar hier op de wei hebben paarden die keus niet en eten ze omdat ze honger hebben en toch wat moeten. Niet omdat het hun keus is c.q. het beste voor ze is.