Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:05

Lach me maar uit;
Boven is het koud, ramen staan open, radiatoren allemaal dicht gedraaid. Dus uhh.. buitentemp?
Beneden staat de thermostaat op 12 graden. En dan gaan de keuken en woonkamer mee aan.
En met de houtkachel stoken we rustig naar 23 graden. Maar die is dus alleen aan als we thuis zijn.
8-)

Ketelman is druk bezig, voor de middag hangt de ketel zegt hij.

dat wordt genieten vanavond in de stoomcabine <<)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:06

Oh daar zou ik echt niet op functioneren, 12 graden... BRRRRRR.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:07

@belker: maar moet je dan niet altijd 'in de buurt' van de houtkachel blijven om hem te vullen ??

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:14

Robijntjah schreef:
Oh daar zou ik echt niet op functioneren, 12 graden... BRRRRRR.

Maar dat is maar heel even. Of de 15 minuten in de ochtend met boterhammen eten voor vertrek naar het werk. Of 15 minuten voor de kachel lekker aan is :Y)

Nu is het 19,5 graad. Want houtkachel aan ;)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:46

Wij hebben ook een pelletkachel in een van de schuren, die gaat automatisch aan als de temperatuur te ver zakt, zit een reservoir met pellets in en geeft een melding als hij te laag komt.

Hetzelfde principe gaat in het woonhuis van mijn ouders ook werken, met een ook een buffervat. Beetje zoals Belker aangeeft. Uiteraard moet je de pellets in de gaten houden maar je hoeft er gelukkig niet de hele dag naast te zitten. Deze kachel die in het woonhuis komt, kun je naast pellets ook gewoon hout in stoken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:37

Ik hoop voor jullie dat de CV snel is gemaakt. Hier geniet ik nog steeds van de houtkachel. Het was hier vanmorgen een paar graden boven nul. Ik heb net de houtkachel aangezet. Straks weer gewoon rond de 20 graden. Ik kijk er naar uit.

Tot nu toe valt het me mee in de caravan. Alleen dat uit bed komen... :o

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:40

Malenka schreef:
Ik hoop voor jullie dat de CV snel is gemaakt. Hier geniet ik nog steeds van de houtkachel. Het was hier vanmorgen een paar graden boven nul. Ik heb net de houtkachel aangezet. Straks weer gewoon rond de 20 graden. Ik kijk er naar uit.

Tot nu toe valt het me mee in de caravan. Alleen dat uit bed komen... :o

haha, klinkt bekend, 5 graden als je uit bed stapt, heel snel aankleden :brr: ondertussen 18 graden, dus nu wel weer prima te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:40

Hier hoor ik de leidingen positief tikken (monteur is bezig), bleek alleen dat ze een verkeerd drukvat besteld hadden, dus hij moet nog een keer terug komen.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:41

Wij hebben hier hetzelfde systeem als Belker. Echt ideaal. Met 1a 2x per dag de houtkachel opstoken hebben wij al voldoende om de CV nauwelijks aan te laten springen. Wij hebben trouwens nog wel een aanvulling met heatpipes. Dat is echt een mega efficient systeem. Ideaal!

Wat betreft 12 graden in huis, ik heb altijd geleerd dat dat niet aan te raden is omdat er dan teveel vocht door de muren naar binnen komt. In ieder geval in oudere huizen.

Bij ons is het binnen meestal rond de 23 graden volgens de thermostaat. Hebben een hoge open ruimte (9m) dus verliezen wel wat warme de kap in. Op de slaapkamer staat onze verwarming ook zo goed als uit. Gok dat het daar rond de 17/18 graden is. Heerlijk!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:01

DubbelFun schreef:
@belker: maar moet je dan niet altijd 'in de buurt' van de houtkachel blijven om hem te vullen ??

Ja, je moet wel regelmatig stoken. Maar ik ben veel thuis. Meestal stook ik hem ‘s ochtends 3 uur en dan ‘s avonds ook weer. Wij willen wel nog graag een zonnboiler hierop aansluiten, dan ben je nog minder afhankelijk van houtstoken en/of gas. Maar ook hier 2 cv’s, 2 complete woningen, dus waar ga je die plaatsen en hoe ga je het dan aansluiten op waar wij nu wonen. Bij de laatste verbouwing hebben we wel de aan- en afvoerleiding in de muur naar het oude huis alvast aangelegd. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:01

Wij hebben ook een open ruimte in onze mega woonkamer dus verliezen sowieso veel warmte...

Maar het is toch al minder koud dan jaren geleden :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:10

Strohalmpje schreef:
Wat betreft 12 graden in huis, ik heb altijd geleerd dat dat niet aan te raden is omdat er dan teveel vocht door de muren naar binnen komt. In ieder geval in oudere huizen.

De luchtvochtigheid in de benedenruimtes is gewoon oké, binnen de marges. Boven wisselt het heel erg. Maar ik moet bekennen dat ik denk dat daar het naar binnen komende water bij regenbuien meer oorzaak van is dan gebrek aan stoken. :') helaas wat cruciale missers in de dakkapel en bij de schouwen.

20,6 nu in de woonkamer, en de ketel hangt en werkt :+: blij!

Hopelijk bij jou ook gauw DF!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:11

Heeeel fijn Akshay! Hopelijk werkt de CV ook bij DubbelFun snel weer zoals het hoort :brr:

Ik mag vanmiddag nog een tentamen maken, ik roep altijd al dat de voorbereiding bagger is maar nu is het wel echt zo haha :7 Maar goed, gewoon proberen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:13

Net ons vakantiehuis voor de komende maanden bekeken. Yesss er zit zelfs een vriezer en vaatwasser in en meer pannen, dan ik zelf heb.

Ook plek voor een bureau voor t thuiswerken.
Ik word hier wel blij van :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:14

Dat klinkt top boemel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:41

@boemel: hopelijk is het ook goed warm te stoken :)

Hier komt de boel weer aardig op temperatuur. Ik zit nu in de woonkamer op 17.5, de rest van het huis staan de knoppen nog even dicht zodat alles eerst naar de woonkamers gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:44

Het sneeuwt hier, een miezersneeuwtje...maar toch :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:46

hier nog geen sneeuw, wel gevroren en een hele koude wind

Wilde beide stallen uitmesten maar heb er net 1 gedaan en echt geen zin meer in die 2e
Loop zo wel nog een rondje rijbak en pad met mest opruimen en dat uitmesten stel ik wel uit
Mijn zadel voor het oudje moet ik zo ophalen op het postkantoor, ik hoop zo dat die past, grote gok, aanpassen kan nog 2 maten maar hoop dat het zo al past. En hopen dat ik er lang plezier van mag hebben gezien haar leeftijd en kwaaltjes

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:54

Sneeuw <3 Ik hoop zoooo op een (voor NL'se begrippen) dik pak morgen :+: Het weer is er wel naar in ieder geval!! :):)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:55

Zadels zijn sowieso altijd al een probleem met passen, maar met oudjes is het een extra handicap.
Ik ben blij met mijn boomloze BM en een paar pads waardoor het altijd past.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:05

xXutopiaXx schreef:
Sneeuw <3 Ik hoop zoooo op een (voor NL'se begrippen) dik pak morgen :+: Het weer is er wel naar in ieder geval!! :):)

ik niet, heb geen sneeuwbeslag. hoewel... merrie heeft zooltjes voor, misschien gaat dat wel goed

maike11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:10

Wij hebben ook een open ruimte in onze mega woonkamer en slaapkamer.
Helaas kan ik met vloerverwarming de temperatuur 's nachts niet echt verlagen. Het is momenteel erg moeilijk.
Dit is mijn eerste winter in dit appartement...

maike11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:14

xXutopiaXx schreef:

Ik kom eigenlijk uit Duitsland, Ik spreek niet zo goed Nederlands, sorry. Ik heb 40 centimeter sneeuw

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:30

Wat fijn DF en Akshay. Warmte in huis.

Boemel, klinkt als een fijne plek.

LN, het is idd koud.

Hier ook wat verdwaalde vlokjes. Ik wilde de borst van de ijsco scheren maar dat doe ik wel na de kou.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:31

Maike, 40cm, lekker. Waar in Duitsland zit je?