Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 00:15

De voerbakken staan elke dag op de grond en er zit toch wel steeds zand en alles aan. Maak ze schoon, maar als ik ze vul, staan ze ook weer in de zooi. Ik probeer wel altijd zand inname te voorkomen. Eigenlijk daarom zet ik ze nooit in elkaar en hou de binnenkant zo goed mogelijk schoon.

Ze hoeven niet met mes en vork te eten en een servet te gebruiken, hahahahaha

Dat vraag ik me ook nog even af, hoe we dat gaan doen. Buitenkraan zit aan het huis. Nu ligt er een tuinslang op straat en door de schuur, maar we willen wel leiding achter de schuur hebben voor een drinkbak.
Ik denk niet dat we dit jaar eigenlijk redden. Moeten een beetje om en rechts van schuur staan grote bomen en links is beton gestort met een laag tegels en een laag cement erop.

Ik hoop dat de buitenkraan lopend blijft.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:07

Bedankt voor het compliment Utopia, ben er ook erg blij mee. Wanden zijn 1.50 hoog. Vorig jaar tussen die 2 van 4x5 toch stukje tralies bovenop gemaakt omdat ik met 1 paard zat die tijdelijk niet in orde was en de anderen er anders teveel bij konden. Dit kan er evt weer af. In de hoekstal zitten 2 deuren dus kunnen ze in en uit als nodig is. Verder nog de wens om van een andere stal extra inloopstal te maken. Dan kunnen ze volgende zomer ook vanuit de wei en de paddock daarin als het erg warm is etc. Scheelt weer als ik op het werk zit.
Gister einde middag gingen hier de sluizen over en wow wat veel regen weer helaas. Waardeloos. Het is ook zo'n geklooi met de slowfeeders. Normaal wissel ik ze gewoon maar nu is het echt, allernatste eruit halen en dan bijvullen. Anders blijf je weggooien omdat ze helemaal droog veel lekkerder vinden. En echt regelmatig de restjes die uit de netten vallen en op de bodem van de IBC vaten zitten eruit halen want dat gaat stinken anders. En als je ziet hoe snel er vanuit de hooirestjes gras groeit, verbazingwekkend.
Binnen heb ik een rondpompsysteem en dat water kan je verwarmen. Alleen heb ik nu dus paarden die alleen maar buiten uit de tonnen drinken. Heel irritant.
Als het niet te hard vriest maken ze zelf het ijs kapot. Heb nog wel een IBC vat staan dat ik kan verwarmen. Dus als heel koud wordt, wil ik die in de overdekte paddock zetten met een tijdklok erop.
Bij vorst sluit ik de kraan af en tuinslang dan binnen in de stal aankoppelen, heb daar een extra kraan gemaakt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:13

In mn eigen topic al even geplaatst maar zal hier ook even delen, ben er echt kapot van...
Vandaag met Idaza naar de DA geweest en ze heeft hoefbeen gewricht artrose |(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:47

Libera schreef:
In mn eigen topic al even geplaatst maar zal hier ook even delen, ben er echt kapot van...

[ [url=m/PjHzYc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l3yzJr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7v0AnA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hey bah, wat een naar nieuws zeg. Heel erg veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:45

He klote! Sterkte :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:52

Sterkte. Rotnieuws

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:01

Wat een tegenvaller Libera, sterkte.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:07

Wat ontzettend naar Libera, wat is het vooruitzicht? Einde verhaal of kan ze nog met pensioen of iets dergelijks. Sterkte.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:19

Libera schreef:

[ [url=m/PjHzYc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l3yzJr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7v0AnA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een klote nieuws zeg |(, heel veel sterkte.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:32

Jeetje, wat een nieuws Libera! Sterkte!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:30

Ahh nee... ;( Dat is inderdaad echt klotenieuws.. wat kun je nu verder nog doen?
Tamme heeft artrose in zijn spronggewricht en dat hebben we in laten spuiten met corticosteroïden, daar doet hij het nu heel erg goed op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:32

Ik heb mijn 5-jarige toen besloten te laten gaan, die had klasse 4 afwijkingen aan beide spronggewrichten.

Maargoed, dat heb ik natuurlijk niet op de dag van diagnose besloten.

Neem vooral je rust om het te laten landen en volg je eigen gevoel :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-19 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:33

Balen zeg. Hoe nu verder? Zijn ze daar heel anders in hun behandel methodes en mogelijkheden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:43

Even een beetje bijgelezen, nogal druk geweest de laatste tijd. Iets met veel werken, afstuderen en handen vol aan een zieke pony.... De kleine was weer HB, afgelopen donderdag foto's gemaakt omdat ik me toch wel behoorlijke zorgen maakte. Gelukkig valt het (relatief) mee en mag ze nog even bij ons blijven <3 Werd wel afgeraden om haar nog op het gras te zetten (ze stond er nu heel beperkt, half uurtje per dag), dus toch maar even kijken of we de wei niet kunnen omtoveren in een mooie PP of iets. :)

W.b.t. de stallen, ik vind het prettig om wat noodboxen te hebben, maar een inloopstal is helemaal ideaal! Wij hebben dat helaas niet. Ze staan overdag in paddock met schuilstal, nu 's nachts weer op stal. Mijn mini is HB en ik merk dat ze op stal beter tot rust komt en 's ochtends ook veel beter te pas is. Dus nu mogen ze lekker elke nacht weer naar binnen. Ze gaan hier trouwens tussen 22:00 en 22:30 naar binnen en tussen 6:00 en 7:30 weer naar buiten, ik wil ze ook weer niet (te) lang op stal hebben :n

Die bospercelen <3 Zo gaaf! Dat is echt een droom voor mijn paarden!

Goede snoeiers Belleboef! Zou dat iets raseigens zijn? Mijn Tinker snoeit ook alle bomen vakkundig :+

Hier is het gelukkig niet nat, alleen de bak is op sommige stukken iets nat, maar geen noemenswaardige plassen oid.

Sterkte Libera, wat een k*tnieuws!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:34

Kloten nieuws libara.
Mijn fjord heeft ook artrose pop kogelgewricht en spat op.beide achterbenen met woekering en.
Ik geef sinds een maand glucose bij en ik verbeeld me dat ze er wel.soepeler op is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:16

Nick, mij Haflinger heeft ook spat.
Met goede supplementen en veel beweging gaat het eigenlijk best goed!
Hij is op dit moment in hele goede conditie en dat helpt echt in zijn voordeel.
Af en toe springt zijn spatbeen tijdens de draf op slot en komt dan niet mee. Dit is nu nog zelden, terwijl dat in het begin wel iedere 10 meter was.
We hebben afgelopen weekend zelfs onze eerste crosstraining gedaan.
Uiteraard moet ik rekening blijven houden met zijn been. Maar daardoor kunnen we nu gewoon van alles blijven doen.
Sterkte er mee.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:53

Sterkte Libera.... Y;(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:05

Dank iedereen... begin nu een beetje aan het idee te wennen dat ik haar nooit meer zal rijden. Echt heel vreemd en verdrietig, maar tegelijkertijd opgelucht dat ik iig weet wat er mis is, en ze geen pijn heeft als ze gewoon in het land staat.

We zitten inmiddels op 511 pagina’s, moeten we geen nieuw topic aanmaken??

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:28

Kl*te Libera :(:)

Ben eigenlijk wel benieuwd voor welke situatie/omstandigheid jullie allemaal wel een noodbox zouden willen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:59

Paard van mijn stalgenootje had een abces op de borst wat opengesneden moest worden en daarna zo schoon mogelijk moest blijven. Ook mocht ze niet te veel bewegen, want ze hadden in of bij spieren moeten peuteren. Toen was een stal wel handig.
Shetlander heeft een paar jaar geleden een luchtweginfectie gehad, waardoor ze veel hoestte. Door het hoesten kreeg ze pijn in haar keel en at ze bijna niet meer. Na een paar nachtjes op de kliniek mocht ze mee naar huis, maar wij wilden wel graag monitoren wat ze at. Ook mocht ze niet (te) nat worden en zichzelf nog niet in het zweet lopen. Overdag had ze een paddockje met schuilstal, ‘s nachts sloten we haar op in die schuilstal.
Evt bij koliek, maar dat hebben wij altijd op kunnen lossen door de paddock in tweeën te delen en een kolieker apart te zetten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:35

In mijn noodbox staan op dit moment de hooibalen voor deze week haha. Als alles straks wat verder is, vind het ook fijn om daar een plek te hebben om bijvoorbeeld droog op te kunnen zadelen. Of paard even apart te kunnen zetten voor bv. mest verzamelen (doe nu vaak de paddock in verschillende delen afsluiten, dus red me daarvoor ook wel zonder box). Of bijvoorbeeld paard op kunnen laten drogen wanneer er bij slecht weer een keer een behandelaar komt (chiropractor etc.).

Maar los van die kleine praktische dingen vind ik het een prettig idee om een stal te hebben voor medische noodzakelijkheden. Nu zijn er niet heel veel situaties waarbij ik een paard echt op boxrust zou zetten. Maar een enkele keer kan het voorkomen. Bijvoorbeeld een nare wond op een verkeerde plek die gehecht moet worden en waarbij het paard een tijdje niet teveel mag bewegen om te voorkomen dat de lagen weer uitscheuren.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:09

Ik heb de paarden 24/7 buiten maar zou nooit zonder vaste stallen willen. Esra heeft ooit een been gebroken en heeft nadat ze terug was van de kliniek nog 4 weken absolute boxrust gehad. Jaren later heeft ze een irap behandeling gehad waarna ze ook niet mocht bewegen.
Toen ik Twix kocht kwam ze van een stal waar ze met geluk 6 uur per dag buiten kwam en verder opgehokt stond. Maar ze ervaarde de stal echt als haar safe plek en had ook bij mij de rust van het opsluiten echt nodig om te wennen. Die heeft dus een half jaar lang elke nacht alleen binnen gestaan 8)7
En met oud en nieuw heb ik ze altijd binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:21

Zijn er mensen hier met de televisie binnen zicht van de paarden?

Volgens mij betrap ik ze er serieus op dat ze aan het meekijken zijn :+

Afbeelding

Zo staan ze dan dus gerust een half uur te koekeloeren, 2 van de 3...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:38

Daar zou ik het echt van op mijn heupen krijgen :')

Heb je Horse & Country op staan :D

Hier ook alleen een schuilstal. Mocht het nodig zijn dat er één op rust moet dan deel ik hem wel op met schrikdraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:49

Neen, star wars :+