Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:46

Ik heb hier totaal geen problemen met de hoeven. Mijn paarden staan dag en nacht op stal.. Heb de laatste keer de hoefsmid gevraagd of hij veranderingen waar kon nemen maar dit was niet het geval.

Ik zal nog even een stukje plaatsen (voor degenen die niet op mijn site kijken) over het gedane van hedenochtend.

Dag 49 (7 weken!) 4 maart.
Mijn doel is bereikt. Een mooie stal voor een viespeuk. De stal heeft het 7 weken volgehouden, 49 dagen en aangezien de meeste mensen waar ik de afgelopen weken mee heb vergeleken op bokt.nl de paarden overdag buiten hebben staan kan ik dus eigenlijk het aantal dagen verdubbelen. Dan kom ik dus op 98! dagen met 12 zakken Ecobodem korrels. Kosten 12 x € 5,45 (incl) = € 65,40 : 7 = € 9,34 per week : 7 = € 1,33 per dag. NIET SLECHT.

Vandaag heb ik de laatste 3 kruiwagens rommel uit de stal verwijderd. Het was bruin, klam doch niet rood en nat. Ik heb het door de tuin gegooid als bemester. De stal heb ik goed aangeveegd. De vloer was tot mijn verbazing mooi droog, alleen de plaspek was iets vochtig.

Ik heb 5 zakken korrels in de stal gegooid en heb daaroverheen 2 ltr azijn. Het gekke was dat tijdens het verspreiden van de nieuwe zakken Helianthe helemaal niet naar de korrels om keek en gewoon bij haar hooi bleef. Zou het nu inmiddels duidelijk zijn dat het niet te eten is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:47

Ik merk ook dat het plakt aan de zool. 's Ochtends ligt er altijd één koek per hoef buiten de deur.
Ik hou de hoeven iig goed in de gaten dat het niet verstopt gaat zitten in de stralen en merk nog niet dat die er van achteruit gaan, stinken oid.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:01

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:07

Dat is toch wel een geweldig resultaat Diana!
Ik heb mijn paarden nog niet een keer langer dan een dagdeel op stal gehad sinds ik de korrels gebruik, maar terugdenkend aan het verleden weet ik wel dat áls de paarden eens een hele dag of langer op stal moesten blijven, ik nadien de hele zooi eruit moest halen en verversen (met los koolzaadstrooisel dan hé). En dat was dan na een, hooguit twee dagen.

Nog een kleine observatie: mijn Fryske was per definitie een echte graver - temperamentvol dametje die zich al gauw verveelt op stal. Dacht ik. Maar nu dat ik Diana's systeem van meerdere malen per avond drollen en plasplekken verwijderen aanhou, merk ik dat ze niet meer graaft. Mijn idee is dat ze de viezigheid liever wilde verstoppen, bedekken met een laagje.. en nu dat ze daar geen aanleiding meer toe heeft, ze de bodem met rust laat. Hmm.. scheelt weer stress bij haar en ik vind het leuk om te doen!

En nog een geintje: mijn Pauli blijkt echt de prinses op de erwt te zijn! Het viel me op dat beide keren dat ik verse korrel in haar stal gooide ( zoals gisteren voor de 2e keer) ze de nacht daaropvolgend NIET gaat liggen! Toeval? Volgens mij heeft ze een gevoelig lijfje ( nou ja lijfje, je zou dat bonte kasteel van 1.75 's moeten zien!) - en prikken de korrels in haar vel. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:15

:+ Die bang om op brok te gaan liggen...stel dat ze vies wordt van een hapje eten op haar vel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:16

DubbelDun schreef:
Ik merk ook dat het plakt aan de zool. 's Ochtends ligt er altijd één koek per hoef buiten de deur.
Ik hou de hoeven iig goed in de gaten dat het niet verstopt gaat zitten in de stralen en merk nog niet dat die er van achteruit gaan, stinken oid.

Ja idd die koeken.. maar als je paarden elke dag uit de stal komen en ook beweging, zal het wel meevallen denk ik dan maar. Maar idd mag het niet gaan broeien in de zomer.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:28

Ik heb sowieso de gewoonte om de hoeven uit te krabben als ze na een dag paddock op stal komen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:44

Ik ben het nog steeds niet met jullie eens dat het zo makkelijk uitmesten is en al helemaal niet in het begin.
Ik ben echt lang bezig als er net nieuwe strokorrels in liggen. Ik vis overal drollen vandaan en moet dus iedere dag de bodem helemaal zeven. En dat is echt een rotklus.

De stralen van mijn jonge paard werden nu wel iets zacht en nat, maar deze box haal ik a.s. zaterdag leeg. Die kan echt geen week langer mee.
Het koekt idd wel aan.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:57

Nou hier stond net bij thuiskomst de pallet stropallets al mooi voor de deur, super snel dus, overgens heb ik dus witte zakken zo te zien.
en hubbie zegt net dat hij vanavond nog de stallen gaat vulen met korrels, naja 2 van de 4 stallen.
Laatst bijgewerkt door dobbel op 04-03-09 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:01

in de hoeven blijft het idd wel plakken, ook hier elke ochtend plakken die eruit vallen als ze de stal uitkomen. Hoeven blijven verder wel goed en stinken niet.

Erg jammer dat het topic nu een beetje ruzie wordt. Ik vind het juist heel fijn om de bevindingen van verschillende merken te horen.
Ik denk er ook over om na deze dolsma zending een strovan zending te bestellen om te kijken wat mij beter bevalt (wel graag weer delen, 36 zakken is teveel voor mij ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:04

@KennyK: hoever ben jij met je voorraad. Ik heb er nog 3 staan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:18

Citaat:
Ik ben echt lang bezig als er net nieuwe strokorrels in liggen.

Huh?? Hoe kan dat? Hoe mest je dan uit Fitz? ( helaas geen * krabt zich achter 't oor* smiley)
Heb je dan wel de juiste vork? Niet dat ik aandelen heb hoor, maar die Agradi Little Giant vork is super handig, helemaal als er net nieuwe korrels in liggen. Ik gebruik dat ding ook om na het schoonmaken de wat vochtigere plekjes op te scheppen en luchtig te schudden.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:21

dubbeldun: ik heb nog iets van 9 zakken liggen :D
De stal van Larouscha ligt zaterdag 8 weken dus ik wacht op het moment van leeg moeten halen en nieuwe erin. Dan heb ik nog een zak of 4 over...... Da's eigenlijk dan weer te weinig om de stal van creamer weer te vullen over een week of 4. Lastig hè ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:25

Ik heb een metalen zaagselvork, JP. Het probleem zit hem erin dat de viespeuk niet op 1 plek mest maar door de hele stal en z'n benen niet optilt.
Ik vind dus nergens grote hopen mest terug maar overal drollen en onder de strokorrels.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:35

Aha, dat deed Fryske dus ook - overal drolletjes en ze keutelt als een levensgroot zwart konijn. Daarnaast ging ze het ook nog eens begraven. Mijn oplossing voor de verstopte mest is om dan eerst met een gewone tuinhark de bodem los te harken, en daarna keutels te vissen. Door het harken trek je namelijk de mestballen weer in het zicht en dan is het opvissen een fluitje van een cent!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:26

Ik kom er idd met de tuinhark ook achter dat ik hier en daar een drolletje vergeten ben :D

@JennyK: jij doet waarschijnlijk met die 9 zakken nog net zolang als ik met 3 :D
Dus roep maar als je aan een nieuwe zending toe bent :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:28

Dat van die tuinhark is wel handig. Ga ik zo meteen eventjes uitproberen. Ff kijken of mijn zusje vanmorgen wel goed heeft gemest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:57

Ik weet niet hoe het komt, maar nu ruik ik dus wel pis als ik zijn stal in ga. Notabene zit zijn staldeur naast de buitendeur die altijd open staat. Ik heb er 8 zakken in zittten, toch genoeg lijkt mij?

Fitz, ik ben ook lang bezig, 2 hopen aan de zijkanten, kan ik zo oppakken, maar de rest gaat zomaar ergens, gewoon onder het eten en daar gaat hij in staan en loopt ze plat, ik heb dus overal platte keutels die overal ergens onder liggen. Schudden met de zaagselriek wordt al minder, want meneer vind het ook nog dood normaal om onder het eten gewoon even in de spreidstand te gaan staan om te plassen en dan kan het zo maar zijn dat de drol op de natte plek valt en daar geplet wordt.

Wel is het vaster van vorm dan in een vlasstal en dat is wel weer makkelijker op te pakken, korrels komen dan wel mee, maar ik denk toch wel minder afval dan met vlas.

Heb wel gele plekken op mijn gestraate stukje voor de stal, die veeg ik niet meer weg, de tegels zijn geel geworden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:08

@Russel: hoeveel kg zit er in de zakken die jij hebt? Ik ben de eerste keer begonnen met 7 zakken van 20kg in een 3x3 stal. Dit begon meteen te koeken, nat te worden en ook na een week al naar urine te stinken. Nu heb ik er 4,5 zak ingedaan en de stal blijft luchtig, geen natte plekken en ook geen stank.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:09

Russel, ik ging n.a.v. jouw opmerking over de pieslucht even in de lijst van Diana kijken maar zie dat jouw info er niet in staat. Wellicht een idee om dat nog aan te vullen? Hoe lang ligt het spul er bij jou in?

Wat mij opviel is dat de pieslucht een heel stuk verminderde toen ik dagelijks de natte plekken eruit ging halen - dat scheelt enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:14

Ik zal even opdaten.

Zaterdag 28 februari 7 zakken korrels, vandaag 4 maart 1 zak er bij en wat natte plek weggeschept. Op het midden de korrels gestrooid om wat dikkere laag te krijgen.

Aan de randen nog korrels, ik denk dat dat wel zo blijft, dus die ga ik pletten.

Wel goed te zien dat paard veel plast. Heb het idee dat hij er niet meer van eet.

Heb een paard dat onder het eten plast en poept. En vaste plekken heeft voor mesten, wat dus overal is, maar wel altijd dezelfde plekken :D door de hele stal verspreid, netjes steeds op de zelfde plek. Paarden hele dagen buiten, regelmatig gedurende de dag als ze binnen staan worden de drollen weggeschept. 1tje dus op korrels

Eentje nog op vlas maar onderop een zak korrels. Die korrels zijn nog heel, zal nog even duren eer die bodem verzadigd is en de korrels uit een vallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:16

Ik zit op 3 weken en vindt ook nog regelmatig hele korrels.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:20

dubbeldun: oké ik laat dan wel van me horen :j
De stal van creamer is geen hele korrel meer te vinden terwijl ik daar zondag (of was het nou maandag :? :o ) nog een zak heb bijgestrooid. Zij mest ook door de hele stal heen maar dat is makkelijk op te pakken met handschoentjes aan :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:15

Jeetje Russel, ik vind dat jij toch wel snel al een pieslucht ruikt. Dat heb ik alleen als ik de bodem omgooi en verder eigenlijk nooit. Wat voor merk korrels had jij?

Net weer dik een kwartier met die ene box bezig geweest, samen met 20 minuten vanochtend is al 35 minuten met slechts 1 stal!! Ik was even vergeten dat het zo arbeidsintensief is.
Harken deed ik altijd al, hoe krijg je anders de bodem los zonder hark?

@flosje: ik vind het ook beter werken met minder zakken strokorrels om mee te beginnen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:27

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt