Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 12:24

twijfel om wel voor de hond wat te gaan bestellen. Hooi moest ik toch al halen maar die gaat nu nog niet omhoog in prijs wat ik begrepen heb.

Voer moest ik ook nog halen, misschien dat ik dan wel een zak extra mee ga nemen.

Geld vliegt eruit. Net een nieuw hoofdstel besteld en nieuwe jas voor mijzelf. Mijn man had al gezegd dat ik met de lootjes diegene die hij zou hebben dan maar moest regelen. Nou mooi hij heeft mij... Aangezien de rest geen verstand heeft van paardenspul maar gelijk een leuke frontriem gekocht, wel wat over budget maar weten ze toch niet :)

belle_boef

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:35

Ik heb wel een pallet vlas besteld en wil nog hooi bestellen. Dat zijn toch grote uitgaven.
Zakken voer wel alles weer vol maar geen flinke voorraad. Dat ligt mij te veel in de weg.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:50

Wat vervelend van je hoest Lorette. Wat zegt de huisarts er van?
Geen schimmels ergens in huis, die blijven irriteren?

Ik denk dat ik einde maand nog wat voer inkoop.
Vlas wilde ik eerst extra bestellen, maar we hebben nog best veel. Morgen komen er 10 grote balen hooi en stro binnen en dan staat t redelijk vol.
Ik denk dat ik de paarden vanaf nu grotendeels op stro zet.

Mestafvoer is in principe vanaf februari weer en aangezien de container aardig vol zit, gaan we net als vorig jaar even potten.

Diekke heeft gisteren enting gehad. Zag de dierenarts bij de pony van de buren in de wei staan en ineens moest ik aan de enting denken. Stom, want we waren vorige week nog op de kliniek. Gelukkig kon Diekke gisteren ook een enting krijgen en was t contant afrekenen :D

Ik heb straks les met Mir. Met een leenzadel. Ben benieuwd hoe het gaat. Ik heb nog helemaal niet met buitenverlichting gereden met haar.

Morgen Diekke even rijden. Die loopt momenteel heel fijn. Ook bij mijn vriend. Wordt over een paar maanden 16 jaar, maar wordt alleen maar fijner.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:54

Ik heb gister nog een paar pakken houtkrul gehaald, dus ik kan er ook weer even tegen. De Welkoop had ook weer een aktie van 25% op één artikel en er stonden bij de verschillende voerafdelingen bordjes van 'let op per 1/1-25 btw-verhoging'.
Ook nog naar de prijs van kerstbomen gekeken... met €48 euro hoeft er wat mij betreft geen boom te komen :(

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:02

Ik haal ook wat extra voer, niet heel veel want dat ligt inderdaad alleen maar in de weg.
Maar alle tonnen gaan wel vol voor januari.

Op hondenvoer zit al 21% Joyce dus daar win je niks mee.

Phoe kerstbomen kosten nogal wat dan DF. Wij hebben nep en die staat al.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:03

Hoi allemaal, ik lees al wel een tijdje mee in dit topic en zou ook graag gezellig mee willen kletsen.
Ik zal mijzelf even voorstellen. Ik woon midden op de Veluwe en heb drie paarden. Twee paarden staan aan huis en een paard staat op een trainingsstal. Ik heb een Friese ruin Ravel van bijna 11 en sinds kort een Freiberger merrie Hanka van bijna 5 jaar oud. De Freiberger is drachtig en is uitgerekend op 27 maart. Dan heb ik nog een KWPN merrie die in training staat. Ik rijd zelf recreatief.
Wij bestellen ook nog extra vlas voor het einde van het jaar.
Verder heb ik nog twee labrador dames Milly en Romke.

Lorette, ik heb zelf ook zeker een maand last gehad van een hardnekkige hoest. Ik had er. Voornamelijk in de nacht last van. Hopelijk herstel je daar snel van.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:04

Ik bestel niets extra's. Ik heb er de ruimte niet voor en het is toch uitstellen van het onvermijdelijke.
Vlas en brok heb ik wel de afgelopen weken nog gehaald maar dat was op dus moest sowieso, meevaller dat het nog in december is en niet januari haha.

De masseur is net voor de paarden geweest. Ik ben na 2.5uur compleet bevroren :brr:
Lig even in bad op te warmen (dat ik nog moet uitmesten vergeten we voor het gemak even :') ).

@Oelala, al ruim 2 jaar twijfelen is lang..wordt er ook niet beter op dus.
8 lijkt mij bizar veel werk, zeker naast de rest van je leven, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat er weinig ruimte voor plezier is.
Ik zou kijken of bruikleen/lease een optie is om de dagelijkse last te verminderen. En bv lid worden van een vereniging of ergens gaan groepslessen om meer met anderen met je hobby bezig te zijn?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 13:09

Ja dat is hier ook, een zak extra gaat dan nog maar hier ligt het in de bijkeuken en neemt dan toch wel wat plek in.
Hooi en stro kan ik toch niet meer van opslaan als 3 grote pakken. Doe nu 2 tot 2,5 week met een pak van rond de 300 kg.

Mooi danke Horsier scheelt weer dat ik daar niet in trap voor het honden voer :+

Aan alle ziek zwak en misselijk veel beterschap.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:20

Ik heb vorige maand nog 6 rollen droog hooi erbij gekregen via mijn hooiboer.meer kunnen we niet kwijt. De paarden worden volgend jaar gewoon 15% duurder.

Welkom Fleuribelle, hier ook iemand van de veluwe(zoom) met 2 freibergers aan huis.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:29

Welkom Fleuribelle!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:36

Welkom Fleuribelle: spannende tijd tegemoet met de drachtige dame :)

Net de stallen maar verder nachtklaar gemaakt met hooi en vers water, dan ging vanochtend even niet in één keer :brr:

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:14

Hier heb ik twee pellets strooisel besteld maar die had ik toch nodig en is een normale hoeveelheid. Wil wel nog voer bestellen maar gewoon een normale hoeveelheid maar anders moest ik in de loop van januari bestellen dus dat scheelt maar een paar weken.

Hooiboer zie ik wel als ik ga halen. Kan best meer kwijt maar dat is niet fijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:18

Buiten het strooisel sla ik niets in. Dat ligt me dan in de weg. Als een prijsverhoging of btw-verhoging er eenmaal door is, verwacht ik niet dat het wordt teruggedraaid, dus het is dan helaas niet anders voor de toekomst.

Ik had 17 november bij Agradi besteld en heb vervolgens iets anders ontvangen. Contact over gehad en na de retourzending zou ik de bestelde artikelen krijgen. Dat deed ik meteen en de retour was goed ontvangen, maar ik krijg helemaal geen contact meer. Zo irritant.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:13

wij zitten redelijk bij de grens, dus halen ook weleens wat aan de ´andere ´ kant, maar de brokken enzo waren tot dus ver altijd goedkoper in NL.

Boemel, Hoe ging het rijden met het leenzadel? Fijn beeld van de andere merrie. :)

Ik heb ze grotendeels buiten staan en het gros is jong spul, dus als het dan voorjaar wordt gaan ze de weide op, en dan denk ik, ach waar heb ik mij druk om gemaakt, valt toch allemaal reuze mee. Tegen de winter wordt het dan toch wat meer, en nu ik wat weides ben kwijtgeraakt en andere tegenvallers, waardoor ze nu meer op stal staan, zie ik toch wel dat ik dit niet ga volhouden. En natuurlijk kan ik dat weer optrekken tot maart, gaan ze de weide op en begint dat riedeltje weer van voor af aan. Sinds gisteren heb ik er 2 op internet gezet waar ik het minste hartzeer van krijg (denk ik) en we gaan zien wat erop af komt. Merk wel dat ik een soort van opluchting voel ofzo en voor een van de 3 jarige heb ik een trainingsplek gevonden, daar gaat ze eind vd maand heen. Normaal maak ik ze altijd zelf zadelmak, maar misschien moet ik ook maar gewoon vertrouwen hebben dat meer mensen dat kunnen O:)

Vervelend dat hoesten Lorette, hier in de omgeving toch ook wel veel mensen die eerst verkouden waren en vervolgens nog weken blijven hoesten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:47

Ik ben aan het twijfelen om vast al mijn hooi voor 2025 te bestellen, maar eigenlijk kan ik die grote uitgave er even niet bij hebben. :-(

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:37

Ik heb hooi besteld voor een half jaar. Dan ben ik toch een half jaar voorzien. Veel meer wilde ik nu ook niet uitgeven :o

Vlas kan ik zoveel niet kwijt, dat vreten de ratten toch maar aan -O-

Brok heb ik extra besteld voor de kleintjes, vitalbix levert zonder problemen.

Mijn metazoa bestel ik altijd bij agradi maar die bezorgen per bestelling nog maar 1 zak dus dat zet geen zoden aan de dijk :')

Hier beginnen de kleintjes een beetje te wennen aan de grote dames (en andersom). Soms eten ze zelfs al samen uit 1 hooibak <3

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:17

Heerlijk hoor voor een half jaar hooi. In de zomer red ik dat wel, maar voor de winterperiode niet.
Fijn dat de kleintjes wennen. Rust :o

Metazoa verkopen ze hier 5 kilometer verderop. Daar zit een winkel met allerlei voer op natuurlijke basis. Ze verzenden ook (Becidor).

Nu hoorde ik ook dat er in ons kleine dorpje een paardenwinkel gaat komen. Volgens mij voor de westernsport, dus ik heb er niet zoveel aan :D

Leenzadel was net voor mijn les nog wat opgevuld, maar helaas kwam dat de ligging niet helemaal ten goede. Lag vele malen beter dan mijn eigen zadel, maar niet optimaal.
Maar hoe ze liep was al wel een wereld van verschil. Ze begon nu voor het eerst fijn nageeflijk te worden.
Alleen ik kreeg er zelf echt ontzettende rugpijn van :(
Mijn lijf was iets aan het compenseren.

Ik heb sinds kort een Presteq hoofdstel voor haar en daar loopt ze ook fijner mee. Het bit ligt mooi stabiel.
Dinsdag de zadelpasser. Hopelijk zit er wat naar gading bij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:13

@boemel: dat zadels opvullen/herschikken blijft toch wel een kunst op zich. Aan de ene kant fijn dat de mogelijkheid er is, maar het klinkt ook wel als iets waar je mee aan de gang kunt blijven.

@dais: dat samen eten gaat de goede kant op :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:46

Ja pfff zadels :(
Was zo blij dat we al jaren geen zadel gedoe hadden, maar nu heb ik er weer volop last van.

Ik kom waarschijnlijk aan een ander zadel.
Maar, ik doe mijn huidige zadel niet weg. Die vind ik veel te mooi. En ik ben bang dat ik er spijt van ga krijgen, want ik weet nú nog niet hoe mijn paardentoekomst eruit komt te zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:56

Ik kan me indenken dat je hecht aan een goed zadel, maar het is maar de vraag of je het ooit nog nodig gaat hebben. Én ik weet niet of het leer er beter van gaat worden als het jaren ongebruikt ergens ligt ??
Nu is één zadel 'in de opslag' nog wel bij te houden, maar ik heb bijv. altijd mijn twijfels over de kwaliteit van bepaalde zadels bij een bepaalde westernverkoper die er honderden nieuw en gebruikt heeft liggen. Die krijgen volgens mij nooit het onderhoud wat ze nodig hebben :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:07

Deze is op de koudpers aanpasbaar en over het algemeen ligt ie netjes op andere paarden. Is ook een mooi kort zadel. Dus voor nu echt te vroeg om m weg te doen. Kwaliteit leer is ook echt super. Ik kan ‘m voor Diekke goed zetten, rij ik er 3x per jaar mee :D

Afbeelding

Wil ik ‘m nieuw terugkopen, dan ben ik eur 3500 kwijt.
Wil ik ‘m tweedehands kwijt, dan mag ik blij zijn als ik eur 1000 krijg.

Zo heb ik ook spijt gehad dat ik mijn Schutte zadel verkocht heb. Die paste Tess niet ivm lengte, maar verder wel. Aangezien Diekke de zadels van Tess paste, maar langer is, had dat zadel waarschijnlijk prima gepast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:16

Groot gelijk dat je het nog niet verkoopt. Net wat je zegt er mooi voor terugkrijgen valt tegen.

Hier komt in januari de zadelpasser.
Ga ik een gfs monarch proberen. Die staat al een poos op mijn wensen lijstje.

Gisteren de paarden hun uitgebreide ontworming gegeven.
Dat word ook elk jaar duurder.

Stoervoer.nl heeft vorige week al voer gebracht.
En hondenvoer deze week ook gekocht.
Vlas nog genoeg op voorraad.
Dus klaar voor dit jaar betreft voer kopen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:43

Zou ik ook lekker houden! Ik had een mix van 6 zadels waarmee ik in principe alle warmbloedtypes mee kon rijden. Van mw tot xw, rechte rug tot weken rug, etc. Toen ik stopte met de trainingspaarden heb ik een deel verkocht en daar heb ik spijt van.

Zadelgedoe is echt heel vervelend. Maar het biedt wel perspectief voor Mir als je iets passends hebt.

Hebben jullie nog een fijn adresje voor rubber matten voor een poetsplaats? Het mogen van mij ook van die puzzelmatten zijn, maar die heb ik in de stallen liggen en vind ik erg duur voor nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:50

@boemel: dat is idd wel een heel mooi zadel en dus breed aanpasbaar. Goede reden om te houden dan :)
@lorette: even op MP kijken. Die doorlatende matten met noppen zijn wel fijn, die heb je ook veel in 50x50 formaat, maar dan moeten ze wel opgesloteen liggen.

Een tijdje terug kwam mijn 'once in a liftetime' zadel voorbij, maar goed dat het een 15.5" was... die dus niet gaat passen anders had ik hem niet kunnen weerstaan :)
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:53

Lorette ik heb ze op marktplaats gevonden. Scheelde behoorlijk in prijs. Maar waren gebruikt voor speelplaats. Heb deze in de stal gelegd, je hebt ze ook met pinnen in de zijkant.