[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:18

Olympia96 schreef:
Maaaaaar heb nu super goed hooi. En de paarden vinden het gruwelijk lekker. Hiervoor had ik meer langstengelig hooi, rook heerlijk maar meer kauwen. Ook wel beter voor de omloopsnelheid haha. Ze stopten makkelijker met eten als ze vol zaten. En ze zijn rond en (te) gezond op dit moment.

En in staking omdat ze overdag ‘vies’ hooi moeten eten (het is zo grof dit dat ik het slowfeeder net eraf moest halen, ze kregen het niet door de mazen heen). Dit doen die relnichten overdag met het ‘vieze’ hooi sinds ze het lekkere hooi geproefd hebben _-:( :

[ [url=m/je1QpM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ben ik bang dat ze door gaan vreten. Vooral de Halflinger. Heb er een net overheen van 3x3 cm, maar als hij 13 uur onbeperkt kan knagen overdag en dan in de nacht weer door kan met een nieuw slowfeeder net.. dan ben ik een beetje bang dat hij uit zijn voegen groeit.

Ze hebben nu ook letterlijk onbeperkt.
Ik werk 5 dagen per week van 8-17 dus overdag kan ik niet veel.

Wie weet er iets slims?

Even kijken of ik je snap: je hebt wat fijner heel lekker hooi en heel grof minder lekker hooi. De paarden staan 13 uur buiten en 11 uur op stal? Het grove moet los gevoerd worden omdat ze het niet door het net krijgen maar ze maken er nu een zooitje van? Wanneer voer je welk hooi?

Ik weet niet wat voor netten je hebt maar ik zou overstappen op netten met een grotere maas, wij voeren bv uit netten van 6x6cm. Ik zou dat overdag voeren want minder lekker hooi is meestal meer bewegen. Daarbij staan ze langer buiten dan binnen dus hebben ze meer tijd met het verantwoorde hooi. Dan op stal het lekkere hooi voeren, evt in netten (zou je ook nog kunnen mengen met stro of het vieze hooi in de netten).

Ik wil zelf graag dat de paarden ook hooi zonder netten kunnen eten dus ik zou dan op stal liever geen netten gebruiken maar evt het hooi iets afgepast geven, ik zou het niet erg vinden als ze dan de laatste 3 uurtjes het hooi ophebben, mits er voldoende vers stro te knagen is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:29

Thanx!
Ja dat klopt vrij goed haha.

Ze krijgen het lekkere hooi in de avond en nacht met slowfeeder met 3x3 Maas.

Het grove hooi overdag. Zonder slowfeeder, want dat is met slowfeedernet niet te eten. Ze eten er wel van, maar spelen er dus ook mee.

Ik heb nu nog 1,5 baal grof hooi en moet dan compleet over op het nieuwe hooi (en dat is ook iets rijker, want 1 keer licht bemest).

Ik ben bang dat ze zich dood vreten als ze dit nieuwe hooi zowel overdag als ‘s nachts mogen eten.

Met het oude hooi waren de slowfeeders nooit leeg in de ochtend na een hele nacht. Nu is alle nieuwe hooi schoon op. (Grote groene Fort kruiwagen. Per paard met kop erop gevuld en aangedrukt.)

Ze hebben dan vanaf ongeveer 3 uur in de ochtend alleen nog ‘vies’ hooi wat ik nu nog onderin de slowfeeders gooi. Dat raken ze niet aan en vaak liggen ze tussen 3-6 uur te slapen. Nou ja, ze liggen altijd als ik om 6 uur kom voeren.

Ze staan op strokorrels dus helaas ook niks te knagen verder. Ja nu dus het ‘vieze’ hooi, maar honger hebben ze niet, want dat is onaangeroerd.

Het ‘vieze’ hooi hebben we een complete baal van in onze slowfeeder. Dat wil ik eigenlijk met het nieuwe ook en dan wel het slowfeedernet er overheen.

Maar dan kunnen ze dus 13 uur lang staan schransen als ze dat willen en dat wordt me om veel redenen te gortig. Belangrijkste nog wel: hun gezondheid.

Hoe doen jullie dit? Ik had de hoop dat ze zouden stoppen met overeten na verloop van tijd. Maar kijkend naar de Halflinger twijfel ik daaraan.

Thanx Ethelate. Ik kan je ook andere plaatjes laten zien hoor (helaas). We hebben namelijk te dealen met heel veel water dat dankzij zwijnerij van het waterschap via ons terrein afgevoerd wordt. Met alleen ons eigen water zouden we het helemaal prima redden. Nu hebben we (nog) ellende bij heftige regenval. Helaas.

pol013

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:04

Voor het voeren heb ik gewoon nog stallen. En dan de paarden geleerd allemaal zelf hun eigen stal in te lopen als ik met het voer aan kom. Ga de poort niet door voor de monsters op hun plek staan. Dan voer geven, deur dicht. Toch wel erg gemakkelijk. Zeker omdat ik een oudje heb die flink meer voer krijgt als de rest.
Dezelfde stallen staan de rest van de dag open en dienen dan als extra schuilgelegenheid. Als ik alles opnieuw zou mogen doen zou ik nog steeds wel graag een vorm van stallen willen houden. Toch wel handig om verschillende voerbehoeftes ui te balanceren. Dan zou ik alleen waarschijnlijk voor1 grote stal gaan die ik dan voor het voeren opdeel met flexigates zodat de schuilruimte dan meerdere uitgangen heeft.

Qua werk valt het hier mee. In de ochtend en avond een half uur. Mest opruimen, hooi bijvullen, gras verzetten, stoepje vegen, krachtvoer geven, dekentje wisselen. Soms is het vegen een zware rotklus, soms zo gedaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:38

Olympia, ik zou overwegen om gerstestro bij te kopen om onderin hooinetten/bakken te doen. Met daar bovenop het lekkere hooi. Als ze dat ophebben kunnen ze dan altijd nog stro knabbelen. Gerst is goed te voeren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:01

Ik stuur hier ook bij met gerstestro door het hooi. En ze hebben altijd een slowfeedernet met gerstestro hangen mochten ze al wel een keer de rest op hebben of wanneer ze behoefte hebben aan wat extra structuur.

In de slowfeederbakken doe ik vrij simpel een soort van stro/hooi "lasagne" afhankelijk van hoeveel stro ik doormeng. Bv plak stro beetje over de bodem uitspreiden, twee plakken hooi naast elkaar er op, paar handjes stro, weer twee plakken hooi (normaliter schud ik hooi niet echt uit).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:51

Gerstestro is heel fijn om te gebruiken inderdaad :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:13

Als je stro of grof hooi in van die ouderwetse hooinetten hangt dan kunnen ze er ook niet zo mee spelen.

In een bak zonder net gaan ze er inderdaad vaak mee spelen/versmeren. Ik zou in de nacht alleen je “goede” hooi voeren en dan moeten ze het overdag met die netten doen.

In mijn ervaring eten paarden het meeste snachts.

In mijn ervaring eten haflingers en fjorden door totdat je ze om kan rollen (meeste koudbloeden in mijn optiek) en dat wil je echt niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:23

Je paarden gaan s nachts op stal toch Olympia?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:38

Bedankt ladies! Ben opgelucht zeg :-). Gerste stro ga ik regelen. Heb al een adresje in de buurt gevonden waar ik kleinere aantallen mag afnemen (heb geen grote opslag voor onverpakt spul).

Precies Zidore. Dat is waar ik bang voor ben. Mijn Gelderse veelvraat heeft wel een rem. De Half niet ben ik bang.

Klopt Caily. Alleen in de winter.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:46

Je angst is terecht, je zal niet de eerste zijn met een bijna ontploffende koudbloed. Gelders en KWPN-ers en wat hoger in het bloed paardjes hebben het volgens mij veel minder... de uitzondering daar gelaten..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:59

Ik heb Tinkers, altijd. Enkele keer ander ras. Nooit te dik. Altijd onbeperkt hooi. Maar die van mij lopen 24/7 buiten dus krijgen enorm veel beweging, mijn track was meer dan een kilometer lang en alle paarden worden 3 a 5 keer per week gereden, of bijvoorbeeld veulens die nog fiks groeien. Tevens let ik erg op de kwaliteit van mijn hooi. Alles uit plastic is sowieso not done.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 07:39

Dat is fijn dat het zo kan/kon bij jou. Helaas bij ons nog een aantal zaken niet ‘klaar’ genoeg. Zo kan ik bijvoorbeeld alleen rijden in het weekend. Ik werk 43 uur op een kantoor en onze bak is nog niet berijdbaar (ligt een enorme bult woudzand te ‘drogen’) en de verlichting is niet aangesloten nog.

Waarom is hooi uit plastic uit den boze? Mijn vorige balen waren echt hooi. Deze die ik nu heb zijn ook hooi, maar wel iets rijker. Ik voer geen voordroog mocht dat de gedachte zijn.

Ga zondag 10 pakjes stro halen. Dat ga ik dan ook in een net ophangen. En ik denk dat ik af moet van het idee dat ik een hele baal in de slowfeeder kan zetten. Denk dat ik net als Marlies aan de lasagne moet denken haha.
Wel jammer want dit was qua tijd een super makkelijke constructie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:43

Over verpakt hooi hebben veel mensen een mening. En hoewel ik individuele ervaringen niet wil ontkrachten wil ik er wel graag even op wijzen da er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor bestaat dat voordroog slechter zou zijn voor paarden. En daar zíjn wetenschappelijke studies naar gedaan.

Dus als iemand met zijn paard ervaren heeft dat ze het beter doen op hooi, super.
Dat het de moeite van het uittesten waard is. Oke
Maar het is niet zo dat voordroog slechter IS.

Ik ben wel benieuwd hoe dat stro voeren in de praktijk dan gaat? Ik probeer dat ook wel eens uit. Maar hier eten ze dan de paar lekkere sprietjes er tussenuit en kijken er dan niet meer naar. Nu krijgen ze hier dus wel onbeperkt hooi in de slowfeeder. Het zijn warmbloeden die ook nog eens fanatiek gereden worden en die worden gelukkig niet snel te dik. Dus voor de honger hoeven ze het niet echt te doen. Hooguit in het voorjaar als het gras super mals is. Maar dan kijken ze er dus ook echt niet naar om.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:00

Wat ik weet is dat er honderden soorten verpakt hooi zijn. Het ene is het andere niet.

Wat ik wel weet is dat mijn merrie van voordroog aan de spuitmest raakt. Die doet het goed op droog hooi. Denk echt dat het paard afhankelijk is. Mijn vorige merrie bleef alleen op gewicht als ze voordroog kreeg.

Wat ik niet snap is waarom de standaard gedachte is: hooi in plastic is voordroog. Dat is namelijk niet waar.

Voor wat betreft het stro. Ik had nu nog 1 pakje liggen. Daarvan strooide ik wat in de boxen af en toe. Ze aten daar zelf van.

Ik ben nu van plan om het stro en het nieuwe hooi in de slowfeeder voor overdag te doen. Gewoon door elkaar erin gooien. Vervolgens het net er overheen. En dan nog een slowfeedernet met alleen maar stro.

Ze vinden een beetje stro eten echt wel lekker merk ik.

Maar goed, heb nu eerst nog 1,5 baal ‘vies’ hooi. Dus ik heb nog even om te schakelen en oud & nieuw te combineren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:04

Ik vind hooi super maar ik heb een paard wat er van gaat hoesten. Nu dus hooi stomen maar dat maakt heel kwetsbaar. Apparaat stuk en je hangt. Dus die krijgt ook voordroog. Daar hoest ze een stuk minder op. Misschien voor het maag darm stelsel minder goed maar voor de longen beter. Dus wat is goed en wat is slecht. Het is zo relatief

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:06

Dit is wel een goed artikel over de verschillen tussen voordroog en hooi. Het is inderdaad echt niet zo simpel als alle voordroog = slecht. Maar sommige paarden (zoals mijn merrie bijvoorbeeld) kunnen er gewoon echt niet tegen. Die krijgt ook met het mooiste voordroog gelijk buikpijn. Hier blijf ik dus mooi bij het onverpakte (en extra ontstoft) Duitse kruidenhooi van Venhorst.

https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... voordroog/

Als je paarden het goed doen op hun hooi en ze zijn niet te dik zou ik er geen stro doorheen doen. Wel ook een bescheiden hoeveelheid aanbieden voor de mogelijkheid tot extra ruwe vezel naar behoefte. Hier wisselt dat erg door het jaar heen. Grofweg als ze net weer op de wei gaan en richting het najaar wanneer het gras minder structuurrijk wordt eten ze meer stro. Soms zijn er weken dat het stronet elke week leeg gaat. En soms komen ze er wéken niet aan.

Door het hooi heen meng ik echt om de opname nog wat extra te vertragen/ruwvoeropname 'armer' te maken. En ik wil niet overal kleine(re) maas netten. Net als dat ze hier elke dag ook een kleine portie los hooi krijgen zodat ze niet altijd allen maar uit gaatjes hoeven te plukken. Afwisseling...

Het gaat hier echt heel erg goed met de nieuwe IJsco erbij <3
Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:41

Ga vanavond even lezen Marlies:-)
Jouw paarden zijn qua type wel beetje vergelijkbaar met het type wat ik heb lopen geloof ik.

Ik weet wel dat ik paarden houden 20-30 jaar geleden een stuk simpeler vond O:)

Ik heb wat gemist in alle drukte geloof ik. Wat leuk een IJslander! Van jezelf of pension? En mis ik er niet twee?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:49

@Marlies: Haleluja, eindelijk een genuanceerd en onderbouwd artikel over dit onderwerp.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:54

Toch ff snel gelezen. Ik kom nu tot de conclusie dat ik hooi had (dat wat de paarden ineens minder lekker vinden) en dat dit wat ik nu heb toch in de categorie voordroog valt volgens dit artikel.
De voordroog die ik ‘kende’ was altijd ‘natter’ dan wat ik nu heb. Dit is droog, maar wel groeniger dan het hooi uit de oude balen.

Nooit uitgeleerd dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:44

Ik heb wat dat betreft een lastig paard: stofallergie maar spuitmest op verpakt hooi en lastig op gewicht te houden :+

Dus die krijgt toch onverpakt hooi, voer ik fiber beet bij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 11:53

Olympia96 schreef:
Wat ik weet is dat er honderden soorten verpakt hooi zijn. Het ene is het andere niet.

Wat ik wel weet is dat mijn merrie van voordroog aan de spuitmest raakt. Die doet het goed op droog hooi. Denk echt dat het paard afhankelijk is. Mijn vorige merrie bleef alleen op gewicht als ze voordroog kreeg.

Wat ik niet snap is waarom de standaard gedachte is: hooi in plastic is voordroog. Dat is namelijk niet waar.

Voor wat betreft het stro. Ik had nu nog 1 pakje liggen. Daarvan strooide ik wat in de boxen af en toe. Ze aten daar zelf van.

Ik ben nu van plan om het stro en het nieuwe hooi in de slowfeeder voor overdag te doen. Gewoon door elkaar erin gooien. Vervolgens het net er overheen. En dan nog een slowfeedernet met alleen maar stro.

Ze vinden een beetje stro eten echt wel lekker merk ik.

Maar goed, heb nu eerst nog 1,5 baal ‘vies’ hooi. Dus ik heb nog even om te schakelen en oud & nieuw te combineren.

Ik heb altijd begrepen dat zodra er plastic om zit het gewoon voordroog heet.

Wij hebben zelf geen opslag mogelijkheden voor grote hoeveelheden (onverpakt) hooi. Maar hebben, mijn inziens, goede kwaliteit voordroog/verpakt hooi (hoe je het wilt noemen) echt heel fijn droog spul. Heb 1 pony die echt wel gevoelig is (schijterij) als het niet goed is en zijn mest ziet er super uit. Mooie stevige bruine ballen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:56

Wij hebben ook verdroog, maar heel droog ook. Fijn spul. Mijn haflinger heeft ook een stofallergie, dus dan is dit fijn spul. En geen spuiterij. Bij alle 4 de paarden ziet de mest er prima uit :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:28

Maartje1990 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat zodra er plastic om zit het gewoon voordroog heet.

hier in het oosten niet, zo heeft de ervaring geleerd :+
ik heb er nu 2 gehad die slecht tegen in plastic verpakt hooi kunnen, ik voer het niet meer.

m.b.t. dik worden, ik geeft overdag hooi met gemiddelde energie waardes in een slowfeeder; savonds/snachts krijgt de shet twee keer een plukje hooi in de slowfeede, aangevuld met 2-3 plakjes stro van een klein baaltje, en de kwpner krijgt nog 4 plakken hooi met voor de lol een plakje stro bij. Die houdt sochtends nog een restje over, dus heeft ze blijkbaar genoeg aan. daarnaast krijgen ze een beetje lucerne bijgevoerd voor extra eiwitten en op dit dieet is de shet weer mooi aan het afvallen (was echt heel veel te dik, is nu gewoon te dik :+ ).
Mijn eerste lading hooi was natuurhooi, dat ging echt niet, ik voerde 1-1,5 kleine baal per dag aan alleen de kwpn'er - arme beest stond zich helemaal klem te vreten en werd alsnog te schraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:52

hier zijn ze allemaal (op de swarchzwalder na) op goed gewicht behalve mijn oudere PRE merrie dus maar dat is al jaaaaren zo. In de winter wordt zij gewoon snel wat schraler. Met bijvoeren is dat prima op te vangen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:53

Interessant om allemaal te lezen. Ik voer heel droog voordroog. Hoog in eiwit en laag in suiker. Zo veel als ze op kunnen. Daarnaast krijgen ze driekwart schep bietenpulp (wat een halve voerbak is met water), vitaminebrok en per paard 5 liter (halve emmer) luzerne. Nilay valt snel in en Roos is nog in de groei (en over een maand of twee in training). Dus dat gaat prima zo.