Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:03

Popstra schreef:
Ik ben verbaasd dat Zulke afschuwelijke moordpartijen zoals op het filmpje of foto’s van aangevroten levend vee sommige compleet koud laat!

Kan je diegene quoten die dat gezegd heeft? :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:05

Zulke afschuwelijke moordpartijen zouden ook andersom kunnen plaatsvinden, als de honden maar in de meerderheid zijn. Ik vind het ook een rot gezicht en moet er niet aan denken dat het mijn honden zouden zijn, maar dat is nou eenmaal wat er gebeurt onder dieren.

(en mensen) Trouwens, wolven doden ook soortgenoten, als hun kop ze niet aanstaat.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:29

dees_daan schreef:
Waarom is het vreemd dat ik me daarover verbaas? Dat we niet veel natuur meer over hebben betekend toch niet dat we ons complete aanpassingsvermogen kwijt zijn geraakt?

Wat heeft "aanpassingsvermogen" nou te maken met "weinig natuur"? Wij zijn van oorsprong TOP-predatoren. Dat is (of je nou wil of niet) onze plek in het hele systeem, en altijd al geweest. En die rol wordt ons door EU-beleid ontnomen. Want de énige natuurlijke vijand van de wolf (de mens) wordt momenteel op een zijspoor gezet. Zonder -en dat is een kwalijke zaak- dat er een (EU-breed) plan ligt dat ontwikkelingen inschat en risico's (ook met in inachtneming van de geschiedenis) afweegt.
Brussel is bezig met een experiment in dichtbevolkt gebied (Rewilding Europe) zónder een duidelijke visie op gevolgen, effecten en de mogelijke afbakening.

Jouw berichten Dees_daan gaan uit van jouw persoonlijke overtuiging, dat iedereen zich "moet" (van wie?) aanpassen, aan iets wat jijzelf "natuur" noemt. En iverder bagatelliseer je niet alleen herleidbare gebeurtenissen, maar ook de gevoelens van een iedereen die niet denkt zoals jij. En dat verbaasd mij dan weer, want waarom "moeten" mensen er hetzelfde over denken als jij?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:44

mysa schreef:
En wat mij betreft is zeker niet 'alles een probleem'. Maar het is een feit dat het op dit moment al zo is dat er in onze nabijheid wolven leven, ik treed niet in detail in het openbaar (ivm wolven spotters of nog erger), maar hopelijk neem je van me aan dat ik de waarheid spreek.

En dan is het gewoon heel ingrijpend als je na hier zestig jaar met huis- en hobbydieren, opeens op je qui-vive moet zijn, de hele tuin met stroomdraden moet omheinen en 's avonds even schrikt als je een paar ogen op ziet lichten in je zaklamp, terwijl je je honden aan het uitlaten bent.

Ik snap best dat dat jou en vele anderen niet boeit maar mijn welbevinden wordt er door aangetast en daar mag ik best lucht aan geven.

Dit is ook in Duitsland de polariserende discussie: Pro-wolvers vinden dat mensen zich aanstellen bij gevoelens van onvrijheid. Het opnieuw wolf-proof afrasteren (vanwege het vrij rondlopen van een paar wolven) moet iedereen maar lekker zelf betalen. Dat heet dan : "aanpassen-aan-de-natuur".
Over het dagelijks moeten opsluiten van dieren (+/- 14 uur 's nachts) hoor je de Pro-wolvers niet; Het dierwelzijn van duizenden landbouwhuisdieren is blijkbaar ondergeschikt, aan het vrij rondlopen van een roedeltje wolven in 16% "natuur".
En als je dieren verliest is het natuurlijk je eigen schuld; want had je maar nog beter moeten afrasteren, of een extra hond nemen, of 3 extra honden -als die ene plus afrastering- achteraf niet genoeg bleek....

Ik las onlangs op FB wat persoonlijke ervaringen uit Drenthe en Duitsland; heel verdrietig -O- :
https://www.facebook.com/groups/994653607546091/

tienus63

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:49

Afbeelding

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:52

Afrasteren....ik zag filmpjes en foto's van wolven die gewoon over een meters hoog hek klimmen.....weten ze dat nou echt niet of houden ze zich van de domme met hun 1.20?
En honden: ik zag ook foto's van een verscheurde kuddebewakingshond, die eigenaar had er negen en heeft er nu nog vijf. De rest viel ten prooi aan wolven.
En dat nog afgezien van het feit dat je in een verstedelijkt gebied enorme risico's loopt met bewakingshonden die geen verschil zien tussen een wolf en een langslopende kleuter, om maar iets te noemen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:53

Ha ha ha, ja, arme wolf. Dat is wat wij doen met 'natuur'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:17

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Waarom is het vreemd dat ik me daarover verbaas? Dat we niet veel natuur meer over hebben betekend toch niet dat we ons complete aanpassingsvermogen kwijt zijn geraakt?

Wat heeft "aanpassingsvermogen" nou te maken met "weinig natuur"? Wij zijn van oorsprong TOP-predatoren. Dat is (of je nou wil of niet) onze plek in het hele systeem, en altijd al geweest. En die rol wordt ons door EU-beleid ontnomen. Want de énige natuurlijke vijand van de wolf (de mens) wordt momenteel op een zijspoor gezet. Zonder -en dat is een kwalijke zaak- dat er een (EU-breed) plan ligt dat ontwikkelingen inschat en risico's (ook met in inachtneming van de geschiedenis) afweegt.
Brussel is bezig met een experiment in dichtbevolkt gebied (Rewilding Europe) zónder een duidelijke visie op gevolgen, effecten en de mogelijke afbakening.

Jouw berichten Dees_daan gaan uit van jouw persoonlijke overtuiging, dat iedereen zich "moet" (van wie?) aanpassen, aan iets wat jijzelf "natuur" noemt. En iverder bagatelliseer je niet alleen herleidbare gebeurtenissen, maar ook de gevoelens van een iedereen die niet denkt zoals jij. En dat verbaasd mij dan weer, want waarom "moeten" mensen er hetzelfde over denken als jij?

Alles dood hebben omdat je last van ze zou kunnen hebben is in geen enkele vorm natuurlijk. Er is geen enkele andere diersoort dat dieren gewoon vermoord omdat het kan.. Wolven zijn geen bedreiging voor onszelf als mens zijnde dus bij voorbaat afschieten is in geen enkel opzicht goed te praten omdat wij predatoren zouden zijn.. Gelukkig is het ook nog steeds strafbaar om dieren maar gewoon af te schieten omdat het je niet uitkomt dat ze er zijn dus dat zegt wel genoeg.
Mensen moeten helemaal niks van mij verder, ik heb alleen gezegd dat ik het vrij apart vind dat we zover ontwikkeld zijn met alles eigenlijk dat het toch ergens gek is dat een paar wolven voor zoveel paniek zorgen en dat we daar dan niet mee om zouden kunnen gaan. Dat is mijn mening en die mag ik hebben, ik heb nergens gezegd dat mensen dingen moeten en dat ze hetzelfde moeten vinden als dat ik vind, ik heb alleen aangegeven dat je wel realistisch moet blijven als je gaat wijzen en dat ík het niet realistisch vind om dat te gaan doen door een filmpje dat hier niet eens in de buurt opgenomen is, dat zie ik vaker gebeuren en als je daar op af wil gaan dan zijn honden net zo eng, net als vele andere dieren.
Wolven kunnen een bedreiging zijn voor iemands schapen, ik heb ook aangegeven dat ik die angst begrijp maar dat neemt niet weg dat honden nog steeds vaker verantwoordelijk zijn voor het doden van schapen dus dat dat probleem net zo groot is, als het al niet groter is.. Waarom valt niemand daar dan over? In mijn voorbeeld zijn er 3 schapen waarschijnlijk door een wolf gedood maar véél meer schapen door een hond, echter toen duidelijk werd dat het een hond geweest is was het stil overal.
Dat is een beetje hetzelfde verhaal als de katten die overal maar moeten mogen komen omdat dat de natuur zou zijn en een steenmarter dood moet als hij een poot in de straat of op het erf durft te zetten.. Huisdier dus het is niet erg, wild dier dus kan dood.. En ja, ik vind dat een bijzondere en egoïstische denkwijze.
Ook ik mag mijn eigen mening hebben zonder er van beschuldigd te worden dat ik harteloos zou zijn of niet open sta voor andere meningen lijkt mij.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:19

De "pro wolf" groepen zijn echt achterlijk met hun 1,20m hoog hek is voldoende om wolven buiten te houden. Dat is mensen schijnveiligheid geven, want echt, dat houdt een wolf niet tegen... Nog niet bijna.

En zodra je zegt dat een hek van 1,20m een wolf niet tegen houdt en dat ze niet zoveel fabels moeten verspreiden, ben je een wolf hater die ze het liefst allemaal dood wil... Ja juist.

Het is gewoon mensen gruwelijk voor de gek houden. Maar komen ze vanzelf wel achter als hun eigen dieren gedood worden.

Er zijn trouwens weinig honden die hetzelfde kunnen als een wolf. Wolven zijn extreem intelligent en bizar hoe goed zij samen werken in de jacht. Zeer weinig honden die dat (van nature) op dezelfde wijze kunnen als een roedel wolven.

En dat het niet reëel is dat wolven je hond pakt met uitlaten, think twice. Dat doen ze gewoon.
De wolf is hier in Zweden ook nog niet zo heel lang terug (ze waren uitgestorven in Zweden). Maar ze fokken als konijnen. Afgelopen januari mochten ze niet jagen van de EU, dat resultaat is nu al heel duidelijk. Er zijn dit najaar al 4x zoveel honden gedood door wolven dan vorig jaar. En dat zijn alleen de gemelde en 100% bevestigde aanvallen. Januari zullen de uiteindelijke resultaten van alle gedode (en gemelde/bevestigde) dieren in 2019 wel bekend worden.

Komende januari mogen ze wederom niet jagen op de wolf van de EU. Maar daar hebben ze hier wel andere oplossingen voor gevonden... :7

Helaas zit ons weiland hier in het territorium van een vrij grote roedel wolven. Zodra ze in de buurt zijn, zijn de paarden echt niet happy buiten. -O-
Vorige winter hebben de wolven een eland gedood in het achterste weiland, die elanden zijn groter dan mijn paarden. Ik hou de paarden dus ook dichtbij huis in de winter.
We hebben ook 1 beer (vrij zeldzaam dat die hier in deze omgeving zitten) en een aantal lynxen, maar die geven geen problemen...

En geen enkel dier dat gewoon dood? Wolven doden wel degelijk ook puur om alleen te doden...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:30

Fijn dat je nog even Zweedse toelichting geeft, ik voelde me al een soort aluhoedje-maar-dan-anders. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:43

Ik ga verder niet nogmaals de discussie voeren maar ook Zweden is een stuk ruimer en stiller dan dat het hier is, die omgeving is gewoon niet te vergelijken en juist omdat ze daar echt de ruimte hebben geloof ik wel dat het snel gaat idd. Wolven hier kunnen overdag niet jagen zonder gezien/ opgejaagd te worden, dat is in Zweden wel anders, net als het verkeer en de gevaren die ze hier hebben zonder dat mensen ze bewust wat aan willen doen, laat staan bewust.. Ik geloof dan ook niet dat het hier zo'n vaart gaat lopen en blijf er bij dat de hond een grotere bedreiging is voor de schapen, dat is nu gewoon een feit maar ik zie dat de komende jaren helaas ook niet veranderen.. Kan zijn dat ik er naast zit maar met het aantal eigenaren dat overal schijt aan heeft vrees ik van niet.
Ik ben wel benieuwd hoeveel honden er in Zweden zijn gedood terwijl ze door de eigenaar uitgelaten werden? Echt oprechte interesse want voor mij zit er wel een verschil in of die honden gedood zijn terwijl ze alleen buiten rondliepen of dat ze uitgelaten werden.. Niet dat het ene minder erg is dan het andere maar ook in het houden van honden gaat het hier weer totaal anders dan daar natuurlijk en de honden daar lopen meer kans om een wolf tegen te komen dan dat de honden hier doen. (Behalve dan de honden die bij de natuurgebieden wonen.)

Dat wolven doden om te doden ben ik niet met je eens. Ze verspillen geen energie voor de lol, maar goed dat is weer een andere discussie.

Edit: Ik ben ook niet voor of tegen de wolven of ander wild overigens, ik vind niet dat ze hier uitgezet moeten worden, maar ik vind wel dat ze met rust gelaten moeten worden als ze zelf de grens oversteken en zoals nu, overleven en niet voor grote problemen zorgen. De wolven die er nu zijn zoeken niet bewust de mens op en zijn schuw, ze vormen geen directe bedreiging dus is er voor mij geen enkele reden om tegen ze te zijn. Mochten er over een aantal jaar wel problemen komen omdat er teveel wolven zijn en te weinig natuurlijke prooidieren dan moet er uiteraard gekeken worden hoe dat opgelost moet worden maar ik vind gewoon niet dat alles bij voorbaat neergeschoten moet worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-19 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:57

Dank je wel voor de haakjes ;)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:05

dees_daan schreef:
Alles dood hebben omdat je last van ze zou kunnen hebben is in geen enkele vorm natuurlijk.

Dat schrijft hier niemand, dus suggereer dat ook niet.

dees_daan schreef:
Er is geen enkele andere diersoort dat dieren gewoon vermoord omdat het kan..

Ja hoor. Naast bij mensen is dit gedrag (surplus killing) óók waargenomen bij wolven (!!!) , otters, vossen, en nog behoorlijk wat andere roofdieren. Verdiep je in dit diergedrag, bijvoorbeeld hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Surplus_killing

dees_daan schreef:
Wolven zijn geen bedreiging voor onszelf als mens

Ooit zijn wolven verdreven tot ver over de Oostelijke landsgrenzen, omdat ze wel degelijk een zeer grote bedreiging voor vee EN mensen vormden. In een tijd dat Nederland veel meer dan 16% natuur had. En de bevolking vele malen minder was dan bijna 500 inwoners per km². Verdiep je in wat geschiedenis, bijvoorbeeld:

De Geschiedenis van de wolvenjacht in de Zuidelijke Nederlanden (16e -18e eeuw).

1450, Parijs Aanvallen op mensen, 40 mensen dood

De wolf in Limburg in de 18de eeuw
De wolf in Limburg; deel 2 (de kinderen die slachtoffer werden rond 1810)

dees_daan schreef:
Dus bij voorbaat afschieten is in geen enkel opzicht goed te praten omdat wij predatoren zouden zijn..

Wat je hier schrijft is ook nergens beweerd. Wel: <<Wij zijn van oorsprong TOP-predatoren. Dat is (of je nou wil of niet) onze plek in het hele systeem, en altijd al geweest. En die rol wordt ons door EU-beleid ontnomen. Want de énige natuurlijke vijand van de wolf (de mens) wordt momenteel op een zijspoor gezet. Zonder -en dat is een kwalijke zaak- dat er een (EU-breed) plan ligt dat ontwikkelingen inschat en risico's (ook met in inachtneming van de geschiedenis) afweegt.
Brussel is bezig met een experiment in dichtbevolkt gebied (Rewilding Europe) zónder een duidelijke visie op gevolgen, effecten en de mogelijke afbakening.>>

Oftwel: de huidige wolf leert steeds beter, dat hij van (top-predator) "de mens" niets meer te vrezen heeft. Dat is niet alleen "onnatuurlijk" (om het woord ook maar eens te gebruiken), maar ook nog eens behoorlijk gevaarlijk. Zeker als je kijkt naar de geschiedenis, waarin genoeg feitelijk materiaal over "de wolf" te vinden is.

dees_daan schreef:
Mensen moeten helemaal niks van mij verder, ik heb alleen gezegd dat ik het vrij apart vind dat we zover ontwikkeld zijn met alles eigenlijk dat het toch ergens gek is dat een paar wolven voor zoveel paniek zorgen en dat we daar dan niet mee om zouden kunnen gaan.
Misschien wordt het minder apart, als je je verdiept in de échte geschiedenis tussen mensen en wolven? Want het gaat feitelijk niet om die "paar wolven". Maar om het huidige EU-beleid, waarin geëxperimenteerd wordt met "Rewildings-ideeën", zonder dat daar een goed plan voor is. Maar dat staat hierboven ook al uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 15-12-19 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:06

dees_daan schreef:
Ik ga verder niet nogmaals de discussie voeren maar ook Zweden is een stuk ruimer en stiller dan dat het hier is, die omgeving is gewoon niet te vergelijken en juist omdat ze daar echt de ruimte hebben geloof ik wel dat het snel gaat idd. Wolven hier kunnen overdag niet jagen zonder gezien/ opgejaagd te worden, dat is in Zweden wel anders, net als het verkeer en de gevaren die ze hier hebben zonder dat mensen ze bewust wat aan willen doen, laat staan bewust.. Ik geloof dan ook niet dat het hier zo'n vaart gaat lopen en blijf er bij dat de hond een grotere bedreiging is voor de schapen, dat is nu gewoon een feit maar ik zie dat de komende jaren helaas ook niet veranderen.. Kan zijn dat ik er naast zit maar met het aantal eigenaren dat overal schijt aan heeft vrees ik van niet.
Ik ben wel benieuwd hoeveel honden er in Zweden zijn gedood terwijl ze door de eigenaar uitgelaten werden? Echt oprechte interesse want voor mij zit er wel een verschil in of die honden gedood zijn terwijl ze alleen buiten rondliepen of dat ze uitgelaten werden.. Niet dat het ene minder erg is dan het andere maar ook in het houden van honden gaat het hier weer totaal anders dan daar natuurlijk en de honden daar lopen meer kans om een wolf tegen te komen dan dat de honden hier doen. (Behalve dan de honden die bij de natuurgebieden wonen.)

Dat wolven doden om te doden ben ik niet met je eens. Ze verspillen geen energie voor de lol, maar goed dat is weer een andere discussie.

Honden worden regelmatig aangevallen en gedood door wolven terwijl ze uitgelaten werden, pas nog moeder met kind in kinderwagen en hond, hond vermoord en half opgegeten.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:08

dees_daan schreef:
Wolven doden wel om het doden. Helaas geen "discussie" maar gewoon een feit. Het heet "surplus-killing" en er is genoeg over te vinden
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 15-12-19 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:10

Haha, wat een berg onzin kraam je uit Dees_Daan. _O-

Wolven komen ook hier gewoon in de dorpen/steden en ja dan worden ze per definitie afgeschoten. Want dat is gevaarlijk, skyddsjakt wordt dat genoemd. Licensjakt is nu dus verboden dit jaar door de EU (het gecontroleerd afschieten van de te veel aan wolven). Daardoor worden nu omwegen gezocht naar "skyddsjakt" om toch van het te veel aan wolven af te komen. Nadeel is, dit is niet gecontroleerd.

Wolven worden hier ook gewoon dood gereden (of aangereden waardoor ze vervolgens afgeschoten moeten worden). Wolven jagen gewoon waar je bij staat, overdag en ook in het dorp. Interesseert ze echt geen hol. En ze doden wel degelijk om alleen te doden!

En ondanks de ruimte, geven ze enorme problemen. Nagaan wat ze doen wanneer ze niet die ruimte hebben.

Wolven zijn niet schuw.

Misschien moet je je eens verdiepen in wolven en het hoe en wat. Zal je goed doen. :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:35

Ik heb me zeker wel verdiept in wolven en de geschiedenis, alleen het voorbeeld surpluskilling is niet wat ik bedoel te zeggen.
Wolven (en andere roofdieren) doden niet zonder reden, dat een hond 12 schapen afslacht is ook niet omdat hij dat wel grappig vind maar omdat het instinct getriggerd word, bij wolven en vossen is dat net zo, dat ze meer kunnen doden dan dat ze eten komt voor idd maar dat zou ik eerder beschrijven als opportunisme dan als doelloos doden.
Wij als mens hebben niet die behoefte omdat we dat instinct kwijt zijn, jagen hoeft niet meer dus wat dat betreft zou het wél voor de lol zijn als ik nu langs een weiland loop en een koe neerschiet, gewoon omdat het kan.. Dat vermogen dat wij hebben om te beredeneren heeft een ander dier niet, dat is wat ik probeer te zeggen. Instinctief en niet-instinctief is het verschil.
Ik hoop dat we inmiddels wel een stuk wijzer geworden zijn over hoe we met de natuur om moeten gaan, beschaafder geworden zijn en anders kijken naar de dingen dan toen, we kunnen ook meer om grote problemen te voorkomen dan toen.
En nogmaals, het gaat mij om het feit dat doden omdat je ze niet kan gebruiken niet natuurlijk is, en dat is wél wat er volgens een groot aantal mensen moet gebeuren. Geen plek dus schiet af zodra het kan, en dat heeft gewoon niks met predator zijn of niet te maken, zeker niet omdat ze geen directe bedreiging vormen, geen concurrentie zijn en geen prooi voor ons zijn.
De mens staat ook niet helemaal buiten spel want er zijn genoeg/te veel mensen die zich niet aan de wet houden en dus wel dieren illegaal afschieten, het strafbaar maken is dus alleen een kwestie voorkomen dat iedereen maar lukraak een geweer pakt en gaat schieten omdat het mag..

Verder zijn de reacties die op de man gespeeld worden niet van mij maar zijn er nu al 3 wel tegen mij gericht dus ik weet niet wie er hier meer moeite heeft met een normale discussie voeren maar van mijn kant heb ik enkel mijn mening maar gegeven die blijkbaar niet geaccepteerd kan worden.
Ik ben dan ook wel klaar met deze discussie. Ik heb het in mijn mening over Nederland gehad omdat dat is waar het hier over gaat maar ook dat kan niet begrepen worden blijkbaar.
Respectloos reageren is dan ook nergens voor nodig en ik heb dan ook geen zin meer om hier verder op in te gaan.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:41

Gepubliceerd op: 24 februari 1988 (Toen er nog niet gecensureerd werd door Wolven in Nederland :+ :

https://www.digibron.nl/search/detail/012e925dcbe70b7020b89966/eemlandbewoners-waren-fanatieke-wolvejagers
Eemlandbewoners waren fanatieke wolvejagers schreef:
<<Eemlandbewoners waren fanatieke wolvejagers

BUNSCHOTEN - Konden we als kinderen vroeger niet huiveren als in een vertelling een huilende wolf voorkwam, die bij het vallen van de avond aan de rand van een grote sneeuwvlakte zich luid jankend liet horen? Eeuwen geleden leefden er ook wolven in Nederland.

Rien Poortvliet schrijft dit jaar bij een tekening op zijn prachtige kalender dat er in 1.760 een wolvenplaag heerste in Nederland. Als we echter nog verder teruggaan in de geschiedenis, stuiten we op de periode waarin het gevaarlijke en schadelijke roofdier Eemland en wijde omgeving onveilig maakte.

Al in de dertiende eeuw ondervonden de Bunschoters, behalve van de gevreesde strooptochten van de Gelderschen, overlast van wolven. Dat wolven als gevaarlijke en schadelijke roofdieren werden gezien, kan worden afgeleid uit de hoge premies die werden uitgeloofd voor de bestrijding van deze dieren. In het "Groot Placaetboek van ''s Lands Utrecht" beschrijft griffier J. van de Water dat er in 1431, 1592 en 1593 wolvenjachten werden uitgeschreven.

Zo ook in 1592, toen op bevel van de Staten van Utrecht de bewoners van Soest, Baarn, Eemnes, Hoogland, Leusden, Hoevelaken en Bunschoten werden opgeroepen voor een grote drijfjacht, om het grote aantal wolven drastisch in te perken of hen zo ver mogelijk te verjagen. De wolven werden vanaf de Muiderberg aan twee kanten langs de Utrechtse heuvels naar de Grebbe gedreven. Ook in het jaar 1612 werden er nog twee wolvenjachten gehouden, een in de maand mei en een in de herfst. Om de wolven op te jagen uit hun schuilplaatsen werd er op de trom geslagen.

Vangpremies
De Staten van Utrecht betaalEen jong wolf je bracht tien gulden op. den flinke premies voor het doden van de schadelijke wolven. In 1430 werd deze premie vastgesteld op dertig gulden per wolf, terwijl in 1596 al het dubbele bedrag werd uitgeloofd. De aangifte van een gesignaleerde wolf leverde vier gulden op. De eerste steek was goed voor twaalf gulden beloning. Vond men een nest met jonge wolven, dan bracht dat tien gulden per jong wolf je op.

In 1646 was de premie al verhoogd tot 100 gulden voor een reu. Voor een wijfjeswolf werd 120 gulden betaald. Door deze hoge premies stonden de wolven volop in de belangstelling. Zij werden dan ook door de Eemlandbewoners fanatiek en fel gejaagd en, uiteindelijk, verdreven.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:04

Oude spelling ;) Maar goed, een grootscheepse premiejacht is natuurlijk ook niet wenselijk tzt. Maar dat moet voorkomen worden door planning. En die is er dus niet. Joepie de wolf is terug en maar zien waar het schip strandt. Net als bij de ovp, daar ging ook geen planning aan vooraf. Of misschien dan die corridor. Maar toen die niet doorging, hebben de ecologen god's wateren over god's akkers laten vloeien met desastreuze gevolgen voor het dierenwelzijn. En ik ben bang dat het met de wolf net zo zal gaan.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:35

Natuurlijk gaat dat met de wolf net zo. En het zal zelfs nog erger worden; bij de OVP zat alles geconcentreerd in een afgebakende omgeving.

Indirect is Frans Vera ook bij de wolven betrokken; zijn schoonzoon is Leo Linnartz (Ark/Wolven in Nederland). Leo Linnartz is een van de belangrijkste "wolvenkenner" en -onderzoeker van Nederland. Helaas voor Leo wordt hij blijkbaar een beetje uit de media gehouden. Wel begrijpelijk, met al die negatieve publiciteit, die schoonpapa Frans het laatste jaar over zich uitgestort heeft gekregen :+

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:48

mysa schreef:
Oude spelling ;) Maar goed, een grootscheepse premiejacht is natuurlijk ook niet wenselijk tzt. Maar dat moet voorkomen worden door planning. En die is er dus niet. Joepie de wolf is terug en maar zien waar het schip strandt. Net als bij de ovp, daar ging ook geen planning aan vooraf. Of misschien dan die corridor. Maar toen die niet doorging, hebben de ecologen god's wateren over god's akkers laten vloeien met desastreuze gevolgen voor het dierenwelzijn. En ik ben bang dat het met de wolf net zo zal gaan.

Het zal eerst flink uit de klauw moeten lopen voor er word doorgepakt, de zachte heelmeesters gaan weer stinkende wonden maken. De prijs hiervoor word betaald door de prooidieren en uiteindelijk de wolven zelf, dit geeft alleen maar meer verliezers zo.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:34

Die naam Leo heb ik geloof ik wel eens voorbij zien komen. Maar vaker hoor ik Lelieveld en ene Maurice nog iets.

Paar dagen geleden nog een wolf in Limburg door iemand gezien, zegt Lelieveld in de Gelderlander: "wat je moet doen als je een wolf ziet? Ga vooral heel veel genieten"

Ben je dan een beetje doorgeslagen of niet?

Wat valt er nu zo bijzonder te genieten aan een grote hond in een weiland?

Ja, wolven zijn mooi, net als een heleboel honden die op wolven lijken, zoals Laiki, wolfhonden en zelfs sommige huskies. Maar val ik dan in katzwijm als ik die in een weiland (langs de snelweg ook nog, arm beest) zie lopen? Dacht het niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:24

Ik lees niet echt actief mee omdat ik een naar gevoel krijg van sommige reacties hier. Maar ik wil even kwijt dat ik de bijdrage van dees_daan erg kan waarderen. Bedank!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:53

Ik vrees dat er een groot verschil van mening blijft tussen de 'salon-dierenliefhebbers' en de plattelanders die hun veulens en lammetjes volgend voorjaar en zomer gewoon dag en nacht buiten willen laten lopen.
In theorie is het een mooi verhaal, maar als er in 4 dagen tijd 23 schapen in de buurt worden vermoord (zoals hier is gebeurd), is dat niet erg geruststellend. Ik vind het bijzonder dat het leven van mijn paarden en schapen opeens minder waard lijkt dan dat van een wolf...