Popstra schreef:Ik ben verbaasd dat Zulke afschuwelijke moordpartijen zoals op het filmpje of foto’s van aangevroten levend vee sommige compleet koud laat!
Kan je diegene quoten die dat gezegd heeft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dees_daan schreef:Waarom is het vreemd dat ik me daarover verbaas? Dat we niet veel natuur meer over hebben betekend toch niet dat we ons complete aanpassingsvermogen kwijt zijn geraakt?
mysa schreef:En wat mij betreft is zeker niet 'alles een probleem'. Maar het is een feit dat het op dit moment al zo is dat er in onze nabijheid wolven leven, ik treed niet in detail in het openbaar (ivm wolven spotters of nog erger), maar hopelijk neem je van me aan dat ik de waarheid spreek.
En dan is het gewoon heel ingrijpend als je na hier zestig jaar met huis- en hobbydieren, opeens op je qui-vive moet zijn, de hele tuin met stroomdraden moet omheinen en 's avonds even schrikt als je een paar ogen op ziet lichten in je zaklamp, terwijl je je honden aan het uitlaten bent.
Ik snap best dat dat jou en vele anderen niet boeit maar mijn welbevinden wordt er door aangetast en daar mag ik best lucht aan geven.
Hasjam_Poe schreef:dees_daan schreef:Waarom is het vreemd dat ik me daarover verbaas? Dat we niet veel natuur meer over hebben betekend toch niet dat we ons complete aanpassingsvermogen kwijt zijn geraakt?
Wat heeft "aanpassingsvermogen" nou te maken met "weinig natuur"? Wij zijn van oorsprong TOP-predatoren. Dat is (of je nou wil of niet) onze plek in het hele systeem, en altijd al geweest. En die rol wordt ons door EU-beleid ontnomen. Want de énige natuurlijke vijand van de wolf (de mens) wordt momenteel op een zijspoor gezet. Zonder -en dat is een kwalijke zaak- dat er een (EU-breed) plan ligt dat ontwikkelingen inschat en risico's (ook met in inachtneming van de geschiedenis) afweegt.
Brussel is bezig met een experiment in dichtbevolkt gebied (Rewilding Europe) zónder een duidelijke visie op gevolgen, effecten en de mogelijke afbakening.
Jouw berichten Dees_daan gaan uit van jouw persoonlijke overtuiging, dat iedereen zich "moet" (van wie?) aanpassen, aan iets wat jijzelf "natuur" noemt. En iverder bagatelliseer je niet alleen herleidbare gebeurtenissen, maar ook de gevoelens van een iedereen die niet denkt zoals jij. En dat verbaasd mij dan weer, want waarom "moeten" mensen er hetzelfde over denken als jij?
dees_daan schreef:Alles dood hebben omdat je last van ze zou kunnen hebben is in geen enkele vorm natuurlijk.
dees_daan schreef:Er is geen enkele andere diersoort dat dieren gewoon vermoord omdat het kan..
dees_daan schreef:Wolven zijn geen bedreiging voor onszelf als mens
dees_daan schreef:Dus bij voorbaat afschieten is in geen enkel opzicht goed te praten omdat wij predatoren zouden zijn..
dees_daan schreef:Misschien wordt het minder apart, als je je verdiept in de échte geschiedenis tussen mensen en wolven? Want het gaat feitelijk niet om die "paar wolven". Maar om het huidige EU-beleid, waarin geëxperimenteerd wordt met "Rewildings-ideeën", zonder dat daar een goed plan voor is. Maar dat staat hierboven ook al uitgelegd.Mensen moeten helemaal niks van mij verder, ik heb alleen gezegd dat ik het vrij apart vind dat we zover ontwikkeld zijn met alles eigenlijk dat het toch ergens gek is dat een paar wolven voor zoveel paniek zorgen en dat we daar dan niet mee om zouden kunnen gaan.
dees_daan schreef:Ik ga verder niet nogmaals de discussie voeren maar ook Zweden is een stuk ruimer en stiller dan dat het hier is, die omgeving is gewoon niet te vergelijken en juist omdat ze daar echt de ruimte hebben geloof ik wel dat het snel gaat idd. Wolven hier kunnen overdag niet jagen zonder gezien/ opgejaagd te worden, dat is in Zweden wel anders, net als het verkeer en de gevaren die ze hier hebben zonder dat mensen ze bewust wat aan willen doen, laat staan bewust.. Ik geloof dan ook niet dat het hier zo'n vaart gaat lopen en blijf er bij dat de hond een grotere bedreiging is voor de schapen, dat is nu gewoon een feit maar ik zie dat de komende jaren helaas ook niet veranderen.. Kan zijn dat ik er naast zit maar met het aantal eigenaren dat overal schijt aan heeft vrees ik van niet.
Ik ben wel benieuwd hoeveel honden er in Zweden zijn gedood terwijl ze door de eigenaar uitgelaten werden? Echt oprechte interesse want voor mij zit er wel een verschil in of die honden gedood zijn terwijl ze alleen buiten rondliepen of dat ze uitgelaten werden.. Niet dat het ene minder erg is dan het andere maar ook in het houden van honden gaat het hier weer totaal anders dan daar natuurlijk en de honden daar lopen meer kans om een wolf tegen te komen dan dat de honden hier doen. (Behalve dan de honden die bij de natuurgebieden wonen.)
Dat wolven doden om te doden ben ik niet met je eens. Ze verspillen geen energie voor de lol, maar goed dat is weer een andere discussie.
dees_daan schreef:Wolven doden wel om het doden. Helaas geen "discussie" maar gewoon een feit. Het heet "surplus-killing" en er is genoeg over te vindenDat wolven doden om te doden ben ik niet met je eens. Ze verspillen geen energie voor de lol, maar goed dat is weer een andere discussie.
Eemlandbewoners waren fanatieke wolvejagers schreef:<<Eemlandbewoners waren fanatieke wolvejagers
BUNSCHOTEN - Konden we als kinderen vroeger niet huiveren als in een vertelling een huilende wolf voorkwam, die bij het vallen van de avond aan de rand van een grote sneeuwvlakte zich luid jankend liet horen? Eeuwen geleden leefden er ook wolven in Nederland.
Rien Poortvliet schrijft dit jaar bij een tekening op zijn prachtige kalender dat er in 1.760 een wolvenplaag heerste in Nederland. Als we echter nog verder teruggaan in de geschiedenis, stuiten we op de periode waarin het gevaarlijke en schadelijke roofdier Eemland en wijde omgeving onveilig maakte.
Al in de dertiende eeuw ondervonden de Bunschoters, behalve van de gevreesde strooptochten van de Gelderschen, overlast van wolven. Dat wolven als gevaarlijke en schadelijke roofdieren werden gezien, kan worden afgeleid uit de hoge premies die werden uitgeloofd voor de bestrijding van deze dieren. In het "Groot Placaetboek van ''s Lands Utrecht" beschrijft griffier J. van de Water dat er in 1431, 1592 en 1593 wolvenjachten werden uitgeschreven.
Zo ook in 1592, toen op bevel van de Staten van Utrecht de bewoners van Soest, Baarn, Eemnes, Hoogland, Leusden, Hoevelaken en Bunschoten werden opgeroepen voor een grote drijfjacht, om het grote aantal wolven drastisch in te perken of hen zo ver mogelijk te verjagen. De wolven werden vanaf de Muiderberg aan twee kanten langs de Utrechtse heuvels naar de Grebbe gedreven. Ook in het jaar 1612 werden er nog twee wolvenjachten gehouden, een in de maand mei en een in de herfst. Om de wolven op te jagen uit hun schuilplaatsen werd er op de trom geslagen.
Vangpremies
De Staten van Utrecht betaalEen jong wolf je bracht tien gulden op. den flinke premies voor het doden van de schadelijke wolven. In 1430 werd deze premie vastgesteld op dertig gulden per wolf, terwijl in 1596 al het dubbele bedrag werd uitgeloofd. De aangifte van een gesignaleerde wolf leverde vier gulden op. De eerste steek was goed voor twaalf gulden beloning. Vond men een nest met jonge wolven, dan bracht dat tien gulden per jong wolf je op.
In 1646 was de premie al verhoogd tot 100 gulden voor een reu. Voor een wijfjeswolf werd 120 gulden betaald. Door deze hoge premies stonden de wolven volop in de belangstelling. Zij werden dan ook door de Eemlandbewoners fanatiek en fel gejaagd en, uiteindelijk, verdreven.
mysa schreef:Oude spellingMaar goed, een grootscheepse premiejacht is natuurlijk ook niet wenselijk tzt. Maar dat moet voorkomen worden door planning. En die is er dus niet. Joepie de wolf is terug en maar zien waar het schip strandt. Net als bij de ovp, daar ging ook geen planning aan vooraf. Of misschien dan die corridor. Maar toen die niet doorging, hebben de ecologen god's wateren over god's akkers laten vloeien met desastreuze gevolgen voor het dierenwelzijn. En ik ben bang dat het met de wolf net zo zal gaan.