Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:30

Vor de tinker kleinere mazen?barefoor verkoopt er met maas 2.5. Op rol. Dus kan je die op maat maken naar kleine envelopnetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:36

3x3 is het kleinste wat ik ga. Ze zijn daar al echt pisnijdig op odat het hooi er niet snel genoeg uitkomt. De nieuwe netten doen het eigenlijk prima, hooi komt eruit maar niet in giga plukken.

Ik reken op 2% droge stof/100 kg lichaamsgewicht. Dat komt voor mijn ene paard (550kg) tussen de 11-13kg/dag uit en voor de tinker (400-450kg) tussen de 8-10kg. En die hoeveelheid krijgen ze nu.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:39

Oei nijdig omdat ze het hooi niet snel genoeg eruit krijgen. Dat is minder fijn natuurlijk.
Gelukkig doen die van mij er helemaal niet moeilijk om. Het grote net heeft mazen van 2,5 bij 2,5 schat ik.

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 02:32

Iemand hier een idee hoe klein de mazen zouden moeten zijn voor een mini-shet? (En waar haal je die?)

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:03

Hier ook een vraag; zijn er mensen met ervaring met een graasmasker en hooi voeren uit slowfeeders?

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:44

Robijntjah schreef:
Hier ook een vraag; zijn er mensen met ervaring met een graasmasker en hooi voeren uit slowfeeders?

Lijkt me een beetje dubbelop.
Dan komt er wel heel weinig binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:49

Ik denk dat als je dit paard zou zien je het best zou begrijpen :o

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 17:10

Bij obese paarden moet ik altijd gelijk aan Malle denken :+

Afbeelding

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:10

Malle is nog een slanke den joh _O-

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:40

Vraagje: hoe kun je het beste een schuilstal creeren? Ik kijk op marktplaats en daar worden veel nieuwe stallen aangeboden doe op lokatie geleverd en gemonteerd kunnen worden. Dit is prachtig maar erg prijzig. Ik kijk naar tweedehands schuren/weidetenten maar die zijn bijna niet te koop.

Ik zoek iets met een overkapping en opslagruimte. Hoe hebben jullie dit geregeld?

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:00

Wij hebben ze laten plaatsen. 3 boxen en eentje gebruik ik als opslag. Het was even een investering maar we hebben er al jaren plezier van.


Afbeelding


Ik zou zelf niet snel kiezen voor een hooinet en graaskorf. Die van mij zouden daar echt boos van worden en dat vind ik sneu. Ik houd die van mij enigszins op gewicht door een deel van het weidehooi te vervangen door graszaadhooi.

Mijn shetten hebben mazen van 4.5. Voor minis zou ik voor 3 gaan. Ik heb een net zelf gemaakt van aanhangernet van de action maar dat gaat snel stuk. En de andere netten komen van generaal.de maar je vindt ze tegenwoordig ook gewoon in diverse webshops in no. Die van mij zijn al bijna 15 jaar oud en moeten binnenkort ook vervangen worden
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 17-01-20 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:02

wij hebben met 4 balken en van die panelen gewoon een overkapping gemaakt. Vastgeboord in de verharding.
Als je wil zou je de zijkanten in principe kunnen dichtmaken.Afbeelding

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:16

Afbeelding
Ik heb een nieuwe verplaatsbare schuilstal gekocht. Veel geld, maar wel heel fijn. Helaas geen opslag, maar ze staan enkel in de lente en zomer op deze weide. Ik mis vaak wel opslag, het sleuren van spullen word ik soms wel moe.
Moest ik een eigen weide hebben zou ik vaste stallen laten plaatsen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:05

Qua stal... Heb geluk dat weidebaas erg handig is en de stallen zelf gezet heeft helemaal zelf ontworpen ook. Het zijn 2 stallen (beide op een aparte wei uitkomend) met in het midden een opbergruimte.

Opbergruimte, inmiddels hangt er vanachter in de hoek een legger voor mijn laarzen aan de muur en haken aan de muur rechts op de foto voor halsters, halstertouwen, longeertouw en Pessoateugel.
Ook liggen er rubbertegels in en staan de kasten nu iets anders zodat de Voertonnen meer vooraan staan.
Afbeelding


Binnenkant van 1 stal (andere stal is identiek) inmiddels ook 1 groot slowfeedernet (dit zijn echt oude foto's :') die al in Boktupload stonden)
Afbeelding

Volledige stalblok
De linkse stal heeft dus opening aan de zijkant. Je ziet dat het lint die toegang biedt naar de wei links ook verbinden is met de stal en doorgaat tot voor het berghok. Echter komt voor het berghok nog een deur.
Afbeelding

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:38

Ik heb hier hooi netten van equicullinair en die vind ik fantastisch. Ik heb een grote envelop hooinet waarin 1 klein baaltje in past die ik vast maak in een hooikist en nog een los net maat L waarin 8 kg past met mazen van 3 cm. Hier eten mijn tinker en 2 mini's prima uit. Ik denk dat er zo'n 14 kg hooi per dag door heen gaat. Ik had eerst 1 voer plek, maar sinds kort een mini veulen erbij en wil ik er toch meerdere.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:12

Wat is een envelop hooinet?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 02:06

Vandaag hebben we een frame voor onze slowfeeder gekregen!
We hebben het net er omheen gespannen en meteen in de praktijk gebracht!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ajesca123

Berichten: 1937
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:34

Goedemorgen allemaal :D

Ik hoop dat ik ook mag aanhaken in dit topic.
8 jaar lang hebben we de paarden aan huis gehad.
Inmiddels staan ze ivm verkoop van de woning alweer een paar jaar op een pensionstal.
Omdat die stal helaas te koop staat en mijn droom toch wel was om weer een plekje in eigen beheer te hebben ben ik opzoek gegaan naar een eigen plek.
Per 1Februari krijg ik de beschikking over een hele fijne zelfstandige locatie **\O/** *\o/*
We zijn nu druk bezig met de aanpassingen die ik graag wilde doen voordat de paarden die kant op gaan.
Er is een fijne inloopstal met voerwanden binnen waar onbeperkt hooi gevoerd zal gaan worden.
Binnen worden nu extra stallen met camera toezicht gerealiseerd voor de drachtige merries.
Verder komt er aan de inloopstal vast nog een groot stuk bestrating en een gedraineerde paddock.
Er ligt een hele mooie buitenbak en diverse stukken weiland die vanaf het zandpad naast de inloopstal bereikbaar zijn.
Ook ligt het 100 meter van het bos. Geen groot bos maar een uurtje kun je je er wel vermaken.
We zijn nu alle omheining aan het vervangen en ik hoop dat we begin Februari zover klaar zijn dat de drachtige merries over kunnen.
De verhuurder woont er zelf naast met zijn bedrijf en helpt nu echt super veel met het realiseren van bvb de paddock en de extra stallen.
Als straks alles klaar is is het helemaal in mijn eigen beheer.
Ik kan echt niet wachten tot het klaar is :):)
Heb alvast een plattegrond gemaakt.
Rechtsbovenin zit de inloopstal van 10 x 8 die zit in een grote loods die niet op de tekening staat.
De vakjes daar aan vast zijn bestrating van zon 15 x 7,5 die uitkomt op de paddock en het pad naar achter.
Vanuit de paddock en het pad kom je uit op het eerste weiland.
Dat pad is zon 5 meter breed en 100 meter lang.
Aan het eind van dat pad voordat je de achterste weilanden ingaat ligt ook een paddock maar die is niet gedraineerd.
De bedoeling is dat de paarden 24/7 kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen zijn.
In de erg natte periodes zullen de paddocks en het lange pad dan open zijn voor ze en zodra het even kan 1 van de weilanden. Het wordt zo gemaakt dat merries met veulen zeker in het begin hun eigen plekje hebben en zodra het gaat kunnen ze lekker mee in de groep.
Ik heb zelf nu 3 paarden en 2 ponys van mijn dochtertje.
Als 1 van de veulens blijft zal ik van de winter aan een paar veulens of jaarlingmerries opfok bieden in de bestaande groep.
De bak staat niet op de tekening maar ligt naast de loods aan de andere kant.

Afbeelding

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 11:43

Welkom Ajesca123 :)
Ziet er goed uit zo op papier!
Hoeveel paarden heb je?

Annem84, netjes die roosters!

ajesca123

Berichten: 1937
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:50

BarbaLala schreef:
Welkom Ajesca123 :)
Ziet er goed uit zo op papier!
Hoeveel paarden heb je?

Annem84, netjes die roosters!


Dank je wel :)
We hebben nu 3 paarden, een c pony en een shetlander.
2 van mijn paarden zijn nu drachtig en de veulens zijn in principe voor de verkoop.
Ik ga nu even het topic doorlezen :j

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:22

Hutcherson schreef:
Vraagje: hoe kun je het beste een schuilstal creeren? Ik kijk op marktplaats en daar worden veel nieuwe stallen aangeboden doe op lokatie geleverd en gemonteerd kunnen worden. Dit is prachtig maar erg prijzig. Ik kijk naar tweedehands schuren/weidetenten maar die zijn bijna niet te koop.

Ik zoek iets met een overkapping en opslagruimte. Hoe hebben jullie dit geregeld?

Er zijn schuilstallen mét bergruimte die je kunt huren en dat kost niet eens zoveel: https://www.schuilstal.com/prijslijst/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:45

Ik kom het net alweer tegen in een ander topic: iemand die aangeeft dat met slowfeeders van 3x3 een paard met 10kg hooi gerust een groot deel van de dag kan doorbrengen.

Mijn netten zijn 3,5x3,5 of 4x4 maximaal. Er gaat per paard per dag 10 à 12kg hooi in de netten, verdeeld over 2 voerbeurten (eentje rond 8u 's ochtends en eentje tussen 16u30 en 19u). Per voerbeurt zijn ze zo'n 4 à 5u zoet, wat uitkomt op 8 tot 10u per dag tijdsbesteding aan hooi wegwerken. Er blijft bijgevolg 14 tot 16u over van de dag dat ze niks opnemen qua ruwvoer.

Kan iemand me uitleggen HOE het in godsnaam kan dat er zovele anderen hun paarden blijkbaar wel 18 tot 20u/dag aan de knabbel kan houden met dezelfde hoeveelheid hooi? Mij lukte dat alleen met een hooinet van 3x3 waar voor 1 paard 20kg hooi in zat...

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:37

Ieder paard is verschillend he. De shetten van een vriendin zijn maar ietsjes kleiner maar eten veel rustiger en met kleine happen dan de mijne. Zelfs bij mijn shets die even groot zijn zie ik verschil in tempo en de hoeveelheid hooi die ze eruit plukken.

De smaak speelt ook een rol. Mijn graszaadhooi is de volgende dag zelden op. Stop ik weidehooi in de netten dan zijn ze leeg want dan blijven ze maar door eten

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:19

Ik dnap het ook niet. Mijn pre van 1.55 eet ook rustig 15 a 18 kilo per dag. De trekpaarden eten 20a25 kilo per paard.
In maas 4.5, geen al te smakelijk voordroog.
Ik verbruik per 2 weken 8 baaltjes van 20 kilo. Een baal van 300 kilo en 400 kilo voordroog. Dus 400 a 450 kilo ruwvoer per week voor 2 trekpaarden en een pre.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:22

Hebben de paarden naast hooi ook gras ter beschikking?

Want die van mij eten dus gewoon hun hooi bijna niet meer sinds ze weer op gras staan. Maar daarvoor deden ze met hun 2 ook gewoon een hele dag over 20kg in een slowfeedernet, heb tevens voordroog ipv hooi. Dus zal ook echt paardafhankelijk zijn idd.
Mijn oudje heeft daarjuist bijvoorbeeld gewoon een uur niks gegeten, enkel wat staan indoezelen in de zon. Pas toen we weer wilden vertrekken ging hij rustig van zijn hooi knabbelen.
Ranger daarintegen staat quasi continu aan het slowfeedernet. Krijgt echter iets minder omdat hij te dik wordt (ribben niet voelbaar wel als ik wat harder duw maar is onbekend of hij in verleden HB gehad heeft) en geen energie verbruikt door zijn stalrust.