Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:28

Weer mooie en inspirerende foto's inderdaad!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:41

Dirk schreef:
[***] schreef:
Wij hebben een huis gekocht met een bak op keileem, ik denk dat, dat te vergelijken is met klei? Wij laten op advies van de loonwerker de bak afgraven tot op de keileem, dan drainage er in en dan nieuw zand erop.

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien ben ik spuit elf, maar ik zou de keileemlaag ook afgraven. Dat is je slecht doorlatende lag, ook al heb je er drainage bovenop, dan nog stagneert het daar. Als het heel veel is, dan heeft Staatsbosbeheer nog wel eens belang bij keileem.

Hier zat 6 meter! leem onder waar we on huis wilden bouwen... Zulke lagen ga je echt niet afgraven hoor... Eb en vloed bodems zijn ook maar 30b tot 40 cm hoog in opbouw en daar zit plastic onder zodat het water niet weg kan. Nergens voor nodig dus, zo diep afgraven. Beter omhoog bouwen met goede drainage en de juiste zandsoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 07:13

Keileem afgraven gaat hier ook erg lastig worden....

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:14

Wat goed om te lezen dat de meesten van jullie toch op vakantie gaan. Toen wij familie en vrienden over onze verhuis plannen vertelden waren zo ook allemaal enthousiast en wilden wel bij ons in huis gaan zitten. Maar tot nu toe is daar niets van gekomen.
Nu heb ik de vorige keer wel een balletje opgegooit bij mijn ouders. Zij kunnen alleen lichamelijk de verzorging van de paardjes niet aan. Voor toezicht en de paardjes stierlijk verwennen zijn ze heel geschikt haha. Dus dan alleen nog iemand vinden die in ieder geval komt mesten iedere dag.

Wat een mooie zadelkamer!
En dat andere plekje... <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:05

Hier vangen mijn ouders en/ of schoonouders de boel op als we een paar dagen weg gaan.nde overbuurvrouw wil ook wel een controle ronde/ voerbeurt op zich nemen.
Straks gaan we een week weg. Dan wil ik de paarden 24h in het land laten. Alleen water geven, steepje gras erbij, koek en eens in de paar dagen mest uit de wei ruimen.
Er komt dan iemand die haar eigen pony meeneemt hier in huis. Win win. Wij een oppas en zij een gratis vakantie met haar paard direct aan het bos.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:14

Mijn ouders geven de paarden enkel een aaitje van over de draad.. Laat staan voeren en mesten.. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:43

Ik ben al 7 jaar niet op vakantie geweest. Met mijn eigen paarden kon ik wel oppas regelen in de zomer (winter werd lastiger = meer werk). Er is de laatste jaren geen zomer geweest zonder paarden van andere eigenaren. Niet in pension, maar voor training of verkoop… Dan vind ik het niet kunnen om zelf weg te gaan. Ik ben zelf verantwoordelijk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:50

Oeh, ik zie hier weer prachtige foto's voorbij komen o.a. van een zadelkamer en de mooie stallen van Ips!

Vakantie; hier ook al jaren niet meer geweest en ik heb echt beloofd dat we dit jaar gaan; heeft mijn gezin echt nodig en verdiend; zeker na de afgelopen tijd.
Zag daar erg tegenop; "vreemde" mensen in mijn huis. Nu gaan we het oplossen met meerdere mensen qua backup; mijn goede paardenvriendinnen die ook mij en de paarden kennen en dan nog vind ik het waanzinnig spannend. Gelukkig hier niet zo veel werk met het vlas in de stallen en het merendeel die ook rustig buiten kan blijven staan met inkoopstal.
Uiteraard gaan we eerst eens proefdraaien met een weekendje :') .
*wat ben ik toch een muts :o :') *

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:59

Toen we plannen maakten om weer buitenaf te gaan wonen, meldde mijn moeder zich meteen als vakantie oppas :D We zijn nu aan het plannen om in het voorjaar een week weg te gaan (in de zomer gaan we onze vakantie gebruiken voor klussen aan het huis, het dak gaat er af :')) en mijn moeder ziet het helemaal zitten. Zij heeft altijd graag buitenaf gewoond, alleen na het overlijden van mijn vader kon ze het werk niet meer in haar eentje aan, dus heeft ze destijds het huis buitenaf verruild voor een 2 onder 1 kapper in het dorp.
Tegen die tijd staan de paarden ook hier 24/7 buiten is het plan. Wel ga ik nog met haar oefenen om met de paarden te lopen, en ze heeft nog een vriendin in de buurt die wel ervaring met paarden heeft (die vriendin heeft ook al aangeboden om te helpen).
Opties die ik nog achter de hand heb zijn mijn schoonouders, of de pensionstal waar ik eerder stond, daar kan mijn paard op zich ook terecht (maar dan moet hij wel een keer trailermak worden :+).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:12

Mijn schhonvader vondt het na een snelcursus van 5 minuten zelfs heel leuk. Is een uur bezig geweest terwijl hij het broodnodige ook in 5 minuten had kunnen doen.
Nu houd ik er in mijn dagelijkse gang van zaken ook wel rekening mee. Zo heb ik ze hier geleerd om in de stallen te gaan staan zodra ik met mijn emmer met voer aan kom. Voor mij zelf is het nog wel gezellig als mijn paard in mijn oor loopt te brullen terwijl ik hem met voer en al naar zijn voerbak begeleid. Voor een ander kan dat behoorlijk intimiderend Zijn. Zo kan een een ander ze voeren zonder dat je de paarden van je af moet slaan.
Heel grappig gezicht als je paard heel hoopvol bij het hek staat te wachten op zijn eten en zich snel omdraait en weg loopt als je er dan ook echt aan komt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:33

Hahaha, hier gelukkig ook allemaal brave paardjes; moet ook wel, onze dochter (nu 10) voert ook regelmatig en zet ze op de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:53

Ik woon op de Veluwe en heb elke dag 'vakantie' , dus waarom zou ik weggaan/willen :)
Gewoon geen behoeft aan dus. Mijn eigen bed en gevulde koelkast zijn me meer waard :D

@wendy: 'het dak er af'....klinkt alsof je stevig gaat feesten :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:58

Wij hebben gisteren een bod gedaan op een huisje met grond.
Nu afwachten...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:01

Succes Kirrr! In welke buurt heb je wat gevonden?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:16

Spannend Kirrr!

Mijn vader wil ook graag vakantie-oppas spelen. Hij hielp vroeger ook al wat met de paarden dus dat wil hij graag weer oppakken. Denk niet dat we meteen het eerste jaar al op reis gaan, maar ik hou toch wel van een luilekker-zomervakantie dus het moet geen jaren gaan duren voor we nog eens gaan!

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:26

Zo wat een mooie stallen en zadelkamers komen er voorbij! Ik mag zeker niet klagen maar deze zijn wel erg mooi!

Wij hebben de paarden pas een jaar aan huis, maar zijn van de zomer wel 5 dagen weg geweest en eerder ook al een weekendje. Zwager en zijn vriendin zitten dan in ons huis, dus daar ben ik erg blij mee! Mijn moeder zegt dat ze ook wel wil oppassen, maar aangezien die 0 paarden ervaring heeft vind ik dat zelf een beetje spannend :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:34

Mijn moeder is sinds ik 11 jaar terug als meisje van 10 op de manege begon, langzaamaan steeds meer gaan doen. Inmiddels gaat ze eens in de 2 weken mee en rijd ze zelfs op mijn paard! :D Als ik deze zomer op vakantie ga hoop ik dat zij samen met mijn zus (die ook rijdt) op wil passen.

Een paar jaar terug, toen ik mijn paard net had en twee weken weg was, belden mijn ouders op. Ze deden toen nog lang niet zoveel met paarden en mijn merrie was de makkelijkst nog niet. Ze vertelden doodleuk dat ze buiten in de polder waren wezen wandelen met haar. :oo ik schrok me de tandjes. Achteraf kan ik er wel om lachen. :')

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:47

Haha ik kan me voorstellen dat je daar van schrok! Maar wel super lief!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:03

@Kirr, spannend!!!

@Gypsy, soms zijn wij te voorzichtig he :P Maar gelukkig gaat het meestal goed ;)

Wat een mooie plekjes zie ik langskomen!!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:43

Kirr...spannend!!

Ips...mooie stallen zo en ideaal dat alles op elkaar is aangesloten.Vind ik hier ook zo prettig,alleen draadje open gooien en klaar :P

Die zadelkamer is ook erg mooi geworden,ik ben ook druk bezig geweest afgelopen jaar.Helaas nog niets kunnen isoleren en dus ook de zadeldragers niet op kunnen hangen.Voor voorlopig maar een verrijdbare steun aangeschaft waar 3 zadels op kunnen.De rest staat nog op een schraag :P

Wel vind ik het ideaal om een gewone kapstok voor aan de muur te gebruiken voor de hoofdstellen ed.Daar kun je via MP makkelijk en goedkoop aankomen.Ideaal zijn ze,ik heb er een waar ook een rek aan de bovenkant zit.Kun je fijn schoenen en cap op kwijt :)
Zal tzt wel foto maken.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:55

Spannend Kirr!!

Jeee, mooie stallen Ipsilonka!!! Heel fijn, die ruimte van zo'n 'open' stallen, zou mijn vriend ook wel voor te vinden zijn... Je systeem van paddock en open stal is echt knap gedaan! Hadden wij vroeger bij mijn vriend ook en zooo handig, paarden kunnen schuilen wanneer ze willen en eventueel 's nachts ook in de paddock... Dat mis ik nu wel, ik moet ze aan het halster van de wei naar de stal brengen... Toch wel iets om over na te denken als we hier gaan verbouwen...

Knappe zadelkamer zeg!!

Wij gaan ook op vakantie, is altijd wel even puzzelen met de dieren... Paarden gaan naar mijn schoonthuis waar de buurman hen dan verzorgd, hond gaat ook naar die buurman, kat gaat naar mijn zus en de dieren die thuis blijven worden of door die buurman verzorgt (die dan op en neer rijdt) of door één van onze buren... Is altijd wel een heel gepuzzel! :P Of mijn zus komt in ons huis logeren, maar dan gaan de paarden alsnog naar m'n schoonouders :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:29

Spannend kirrrr!
en verder,

IK WIL LENTHE....;(

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:33

Ik wil gewoon dat die rotwind oprot!!! En de regen mag ook foetsie!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:50

Voor de mensen die iemand in huis nemen tijdens de vakantie: vinden jullie dat niet vervelend? Dat er iemand in je huis zit en overal bij kan enzo..? Het is natuurlijk wel ideaal :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:52

Ik kan me daar ook niet overheen zetten, maar dat heb ik al met een schoonmaakster :D