VogeltjeM schreef:Geen idee wat jouw regio is, maar mijn paard staat in zuid-west noord-brabant
Regio Rotterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nens77 schreef:Ben er denk ik niet naïef genoeg meer voor.
Je kunt contracten maken wat je wil maar op afstand kun je nooit 100% verzekerd zijn van naleving.
Je zult dan echt regelmatig zelf (onaangekondigd) langs moeten gaan.
Ook hier werken ze met contracten maar de regels worden nog weleens verbogen, soms in positieve en soms in negatieve zin.
Ik lees hier ook nogal eens van mensen die van stal verhuizen omdat beloofde zaken niet worden nagekomen.
Verhuizen is voor een paard ook niet echt bevorderlijk, zeker niet vaak achter elkaar...
Overigens, over de opmerking ervaring op doen en leren; we zullen toch echt veel met dit paard bezig moeten zijn om hem door en door te leren kennen. Er staat geloof ik drie jaar voor.
Maar hoe leer je je paard kennen als je er niets mee doet ?
Momenteel lest zij 4 dagen in de werk en ik 1 dag.
Wij willen er naar toe dat we op vertrouwd terrein hem zo goed leren kennen zodat we straks ook lekker buitenritjes kunnen maken.
Dan kan ik hem wel ergens op een weide zetten, zonder bak (?), maar als we het rijden niet met hem oefenen, dan komen we mi nergens.
Bovendien is het maar afwachten hoe je paard na 3 jaar vakantie is....
Sorry, dat is voor onze situatie niet de oplossing.
Als hij met pensioen zou gaan natuurlijk wel maar hij is 8....
Bowen schreef:Gini schreef:Maar een schoothondje scheurt niet meer het vlees van de botten, maar krijgt brokjes (of nee, nu is het politiek correcter om te barfen) uit een blinkend kommetje. Een schoothondje moet niet meer jagen en legt geen kilometers per dag af. Een schoothondje leeft niet in een roedel van 5 tot 20 dieren. Een schoothondje ziet het gezin waarin hij leeft als deel van de roedel, iets waarbij je met een wilde wolf niet moet afkomen.
In het fokken heeft de mens er uiteraard niet voor gezorgd dat we een die gecreëerd hebben dat niet moet eten of niet moet ademen. Dus als je dat basale behoeften noemt, ok, maar ieder dier moet eten uiteraard. Maar hoe het allemaal aan de oppervlakte zit, de scherpe kantjes die hebben we er met ons fokken echt wel vanaf gehaald.
Als we de behoeftes van het wilde paarden zomaar lijnrecht mogen doortrekken naar onze gedomesticeerde paarden, dan wordt geen enkel Nederlands/Belgisch/westers paard goed gehouden. Ook niet die in een Paddock Paradise.
Een schoothondje kan dat wel, vindt het nog lekker ook, geen leven beter dan dat van een schoothondje die heerlijk kilometers mag maken elke dag. Weleens een yorkje zien doen wat ze van oorsprong horen te doen? Op rattenjacht gaan?
Een ruwharige teckel gezien die op dassenjacht gaat, of een wild zwijn staande houdt?
Een jack russel die een vos in zijn hol afwurgt?
Een corgy koeien zien drijven?
Een westy zien jagen?
Een meute beagels op drijfjacht gezien?
Betteke schreef:Wat is een sportpaard? Volgens mij niet de paarden die dag en nacht buiten staan het jaar rond. Sportpaarden zijn over het algemeen paarden die zorgvuldig getraind worden voor de sport, de eigenaar wil geen wintervacht ivm het niet kwijt kunnen van warmte tijdens de training, het risico op blessures is op stal lager dan wanneer een paard in het land loopt.
Ik heb het niet over de htk-paarden die recreatief bereden worden, grondwerk en/of AR doen. Een echt sportpaard is vaak dusdanig duur in aanschaf dat een eigenaar gewoon de meeste risico's op blessures wil voorkomen. Als je je paard 5 dagen per week intensief traint kan je hem niet ineens een paar weken stilzetten vanwege sneeuw of slecht weer, dat is vragen om spierproblemen.
In de ideale situatie heb je een sportpaard dat goed in zijn vacht blijft, optimaal getraind kan worden en ook nog eens 24/7 buiten loopt. Die mogelijkheid heb ik nog nergens kunnen vinden, tenzij je een bak geld hebt om dat te realiseren en dat is (helaas) voor bijna niemand weg gelegd.
Gini schreef:Bowen schreef:
Een schoothondje kan dat wel, vindt het nog lekker ook, geen leven beter dan dat van een schoothondje die heerlijk kilometers mag maken elke dag. Weleens een yorkje zien doen wat ze van oorsprong horen te doen? Op rattenjacht gaan?
Een ruwharige teckel gezien die op dassenjacht gaat, of een wild zwijn staande houdt?
Een jack russel die een vos in zijn hol afwurgt?
Een corgy koeien zien drijven?
Een westy zien jagen?
Een meute beagels op drijfjacht gezien?
En iedere hond van dat ras wordt op die manier gehouden. Iedere York gaat op rattenjacht? En mensen met Yorks die dat niet doen vervullen de behoefte van hun hond niet?
Een paard heeft behoefte aan eten, water, sociaal contact, beweging, rust en veiligheid. Vertel mij eens welke behoefte ontbreekt bij een paard 's winters dat 9 uur per dag buiten staat en de rest van de tijd doorbrengt in een ruime stal met kniehoog stro en een ruif vol hooi.
[/quote]Citaat:Ik wil niets weten (ik heb namelijk een 'stal'paard), maar zie jegens mensen met stalpaarden alleen maar verwijten en dierenmishandeling ten laste gelegd worden.
Er heeft dus niemand op een normale, niet verwijtende, manier gevraagd wat de reden van deze manier van huisvesten is.
En mi is dat ook niet aan een andere held (lees eigenaar van een 'stal'paard) die zich hier durfde te melden gevraagd.
Dan heb ik het niet over de eigenaren die hun paard een dagdeel buiten hebben maar de mensen die 24/7 op stal wat dichterbij hebben zitten.
Gini schreef:En iedere hond van dat ras wordt op die manier gehouden. Iedere York gaat op rattenjacht? En mensen met Yorks die dat niet doen vervullen de behoefte van hun hond niet?
Een paard heeft behoefte aan eten, water, sociaal contact, beweging, rust en veiligheid. Vertel mij eens welke behoefte ontbreekt bij een paard 's winters dat 9 uur per dag buiten staat en de rest van de tijd doorbrengt in een ruime stal met kniehoog stro en een ruif vol hooi.
[/quote]Citaat:Als ik mijn paard maar 3 x in de week kan zien zou ik dus vinden dat ik mijn paard tekort doe.
Knap dat jij dat zo makkelijk uit handen kan geven,....ik kan dat niet.
ShamalArabs schreef:Een hond, waarom in hemelsnaam die vergelijking btw?, is feitelijk deels een roofdier (hij zal jagen als het moet) maar vooral toch een aaseter (steelt graag van anderen en eet restjes of gevonden dode dieren). Jacht is onderdeel van zijn overlevingsdrang in sobere tijden, merendeels zal hij echter gewoon op zn gemakkie zijn neus gebruiken om aan voedsel te komen.
Speuren etc sluit daarom nóg beter aan bij het natuurlijke instinct van de hond.
Nikass schreef:Nens77 schreef:Citaat:Ik wil niets weten (ik heb namelijk een 'stal'paard), maar zie jegens mensen met stalpaarden alleen maar verwijten en dierenmishandeling ten laste gelegd worden.
Er heeft dus niemand op een normale, niet verwijtende, manier gevraagd wat de reden van deze manier van huisvesten is.
En mi is dat ook niet aan een andere held (lees eigenaar van een 'stal'paard) die zich hier durfde te melden gevraagd.
Dan heb ik het niet over de eigenaren die hun paard een dagdeel buiten hebben maar de mensen die 24/7 op stal wat dichterbij hebben zitten.
Nikass schreef:[quote="NatasjavECitaat:Als ik mijn paard maar 3 x in de week kan zien zou ik dus vinden dat ik mijn paard tekort doe.
Knap dat jij dat zo makkelijk uit handen kan geven,....ik kan dat niet.
Bowen schreef:ShamalArabs schreef:Een hond, waarom in hemelsnaam die vergelijking btw?, is feitelijk deels een roofdier (hij zal jagen als het moet) maar vooral toch een aaseter (steelt graag van anderen en eet restjes of gevonden dode dieren). Jacht is onderdeel van zijn overlevingsdrang in sobere tijden, merendeels zal hij echter gewoon op zn gemakkie zijn neus gebruiken om aan voedsel te komen.
Speuren etc sluit daarom nóg beter aan bij het natuurlijke instinct van de hond.
Die vergelijking komt af van het huisdier en het wilde dier, dat je een paard zoals wij hebben niet mag vergelijken met het wilde paard en zo ook de hondenrassen niet mag vergelijken met de wilde hond.
Ik vind dus dat dat wel kan, dat er geen zo'n wezenlijk verschil in zit dat die basisbehoeften echt zijn veranderd.
ShamalArabs schreef:Een hond, waarom in hemelsnaam die vergelijking btw?, is feitelijk deels een roofdier (hij zal jagen als het moet) maar vooral toch een aaseter (steelt graag van anderen en eet restjes of gevonden dode dieren). Jacht is onderdeel van zijn overlevingsdrang in sobere tijden, merendeels zal hij echter gewoon op zn gemakkie zijn neus gebruiken om aan voedsel te komen.
tess_84 schreef:God zeg, wat trek je het bij de haren, ShamalArabs...
Het gaat hier over BEWEGING en SOCIAAL CONTACT als natuurlijke behoeften, volgens mij eigen aan ELK dier, niet alleen bij paarden, maar ook honden, katten, mensen, noem maar op. Waarom is het zo moeilijk om dat te snappen? Wij als mens hebben trouwens voorbehoedsmiddelen, een paard niet. Ik wil trouwens niet weten hoe overbevolkt de wereld zou zijn zonder voorbehoedsmiddelen, het is nu al zo erg, we dringen nu al eender welke andere diersoort terug in hun territorium. Maar goed, dat is een andere discussie.
ShamalArabs schreef:tess_84 schreef:God zeg, wat trek je het bij de haren, ShamalArabs...
Het gaat hier over BEWEGING en SOCIAAL CONTACT als natuurlijke behoeften, volgens mij eigen aan ELK dier, niet alleen bij paarden, maar ook honden, katten, mensen, noem maar op. Waarom is het zo moeilijk om dat te snappen? Wij als mens hebben trouwens voorbehoedsmiddelen, een paard niet. Ik wil trouwens niet weten hoe overbevolkt de wereld zou zijn zonder voorbehoedsmiddelen, het is nu al zo erg, we dringen nu al eender welke andere diersoort terug in hun territorium. Maar goed, dat is een andere discussie.
ik stem ook voor castratie bij mensen, net zoals we bij dieren doen
ShamalArabs schreef:ik snap niet waarom men zich druk maakt erom. Paarden van particuliere eigenaren komen zelden echt te kort. laat ze eens aan de smeden vragen hoeveel stiekeme stallen er zijn waar paarden niet van particulieren zijn en deze nooit in hun leven het daglicht zien en veel te mager erbij staan in een dikke laag stront. hoefsmeden komen overal en kennen meer duistere geheimen dan men denkt.
tess_84 schreef:Het is niet omdat sommige paarden nog slechter verzorgd worden, dat een paard dat 24/7 in een schone stal staat, niet zielig is. Het kan gewoon niet voor mij, paarden hebben behoefte aan beweging, zonlicht, frisse lucht, sociaal contact met soortgenoten en voldoende ruwvoer. Basisbehoefte van alle dieren, zoals ik ook al zei. Ik begrijp niet dat je dan kan zeggen ' dat je het niet snapt waarom men zich druk maakt erom'. Er is duidelijk nog een serieuze mentaliteitswijziging nodig...
Om de vergelijking met mensen te maken: wij hebben ook een serieuze evolutie gemaakt, en toch hebben ook wij nog steeds behoefte aan beweging, sociaal contact, zonlicht en voldoende eten. In wezen dus precies hetzelfde als paarden...
tess_84 schreef:Een dagelijkse portie beweging en gezond eten is dan duidelijk behoorlijk luxe geworden in deze consumptiemaatschappij... Ook mensen zijn gebaat bij genoeg lichaamsbeweging en gevarieerd voedsel... Het is niet omdat iemand niet graag beweegt, dat het gezonder zou zijn om dan maar helemaal niet te bewegen. En een voetballer die dood neervalt, dat is dan weer het andere extreme: topsport is ook niet gezond, en als die voetballer dan toevallig een aangeboren hartafwijking heeft waar die niets van wist, is te intensief sporten inderdaad niet gezond nee.
Een paard dat 24/7 in een stal staat, dat is imo gewoon mishandeling/verwaarlozing. Zou net hetzelfde zijn als een mens 24/7 opsluiten in een kamer van 3 bij 3 meter.
En nu ga ik mijn paarden voorzien van een grote portie ruwvoer in hun paddock (die er nu inderdaad erg modderig bij ligt, maar ze hebben een afdak en twee stallen waar ze in kunnen staan)