Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:18

mijn spullenhoek wil je niet zien, zo'n rommel, ligt vol dekens, dekjes, halsters, hoofdstellen,... alles gewoon door elkaar, moet eens dringend opruimen :P
mijn zadels hebben ondertussen al wel 4 houten balken boven elkaar naast de tafel waar alles op ligt

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:11

Ik heb al een ideetje hoe ik mijn kast van de zomer wil gaan maken!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:01

Leuk :)

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:48

Er komen echt leuke ideeën voorbij! :).

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:58

idee is een stevig ijzeren rek kopen, zadelsteun ernaast en kastenwand omheen bouwen :-) ik denk dat ik zoiets ga handhaven, hier alles op 3 rekken en de zadels en het tuig op houten bokken van de Karwei, oogt nog steeds door elkaar. Na de verhuizing eens een mooie wand maken voor de stallen, ik ga eens terugbladeren en inspiratie opdoen verder :-) . Leuk topic!

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:09

Hoe diep zijn jullie kasten? Wat zouden jullie als minimale diepte doen.

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:24

70 cm. zou hem minimaal 65 doen. Zodat je zadel niet tegen de zijkanten/achterkant/deuren aan komt.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:39

Mijn zadelkamer is... mijn auto :) Niet al te praktisch aangezien het maar een klein autootje is (Ford Fiesta) maar die steekt nu hééééélemaal vol met paardenspullen namelijk 2 westernzadels, 3 blankets, 2 pads, 2 hoofdstellen, tie down en mouth shutter, poetstas, zadeltassen, emmer met koekjes, longeerkoord,tube ontworming, bandages, extra teugels, hele hoop halsters en touwen.. en natuurlijk de nodige hoeveelheid zand en stro :)
Denk niet dat ik er nu nog moet bij zeggen dat er in de auto waar normaal 5 man in kan, nu nog slechts plaats is voor 2 :)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:12

Haha Catzkillz, wil wel eens foto's zien van jouw zadelkamer... Eeuh auto.
Knap dat je dat er allemaal inkrijgt.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:17

Zal straks eens proberen om er een foto van te maken :)
Vorige week was mijn emmer met koekjes omgevallen, kon ik in heel de auto koekjes rapen -__- was minder leuk haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:21

catzkillz schreef:
Mijn zadelkamer is... mijn auto :) Niet al te praktisch aangezien het maar een klein autootje is (Ford Fiesta) maar die steekt nu hééééélemaal vol met paardenspullen namelijk 2 westernzadels, 3 blankets, 2 pads, 2 hoofdstellen, tie down en mouth shutter, poetstas, zadeltassen, emmer met koekjes, longeerkoord,tube ontworming, bandages, extra teugels, hele hoop halsters en touwen.. en natuurlijk de nodige hoeveelheid zand en stro :)
Denk niet dat ik er nu nog moet bij zeggen dat er in de auto waar normaal 5 man in kan, nu nog slechts plaats is voor 2 :)

Briljant! :')
Een echte rijdende zadelkamer, mobieler bestaat niet!

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:22

Ik ga binnenkort een kast omknutselen tot zadelkast :) na de aankoop van ons tweede paard wordt het stilaan krapjes. Ik volg om ideetjes op te doen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:09

Hoi,

mijn man gaat voor mij een nieuwe zadelkast bouwen.
Nu vroeg ik mij af wat voor indeling het meest interessant zou zijn.

Het zou een houten kast worden van ongeveer 2 meter x 70 x 70 of 2m x 80 x 80.

Maw, wat is onmisbaar voor een zadelkast?

Veel plankjes, of juist minder plankjes zodat je meer kan stapelen etc.
Zadelsteun onderaan, in het midden of bovenaan, waar de hoofdstelhouders,
maw, ik heb er geen verstand van en ik geraak er niet uit :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:17

Saskia, ik denk dat de indeling van je kast vooral afhangt van hetgene wat je hebt en vaak gebruikt.
Verder vochtbestendig hout gebruiken en op pootjes zetten.
Hoofdstel en zo aan de binnenkant van de deur hangen doen er veel, maar zorg dan dat de legplankje daar niet tot tegen de deur komen! Zo kan je ook een zweepje rechtop in je kast zetten.
En als je legplanken en haakjes erin hebt, zorg dat je die er altijd zelf uit kan nemen en de boel herinrichting, zoals bij ikea (allemaal gaatjes in de wanden, kan je zelf kiezen waar je de planken legt). Zadelsteun onderaan vind ik handiger, zo' n zwaar gewicht boven je schouders manouvreren is niet handig. Onder je zadel kan je dan ook een emmer kwijt.
Smalle of platte ruimtes niet beneden maken, dan moet je telkens op je buik liggen als er iets achterin rolt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:20

Voila se Elke, je noemt al een hoop op waar ik nog niet aan gedacht had :')

Iemand een tip qua houtsoort?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:23

Gewoon vochtbestendig hout vragen bij brico of gamma, die zullen daar meer over kunnen vertellen. is nu toch allemaal samengeperst (althans bij mijn zelfgemaakte kast).
Oh ja, een INKLAPBARE ZADELSTEUN nemen!!!

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:39

Ik heb bekistings platen super hout en waterafstotend.

Kijk inderdaad wat je veel nodig ebt leg je op hand hoogt zodat je niet ver hoeft te bukken. Zadel zou ik op heup hoogte hangen. Ik heb mijn dressuur zadel boven liggen en mijn bontzadel ligt onder aangezien die ligt is en minder gebruik. Beide zadels liggen op normale brede zadelsteunen. Ik had zelf inklapbare maar dat vond ik rot dingen aangezien je zadel dan maar rust op 1 steun natuurlijk is dit voor iedereen verschillend van mening. Mijn hoofdstellen hangen beide aan de deur of aan de linkerkant van mijn zadel naast elkaar. Ik heb boven mijn zadelsteunen 2 uitsteekbare staven gemaakt en ingewikkeld in een handdoek en daar hang ik mijn singels over en mijn longeer spullen. Dekens hangen aan een deken rek buiten de kast die ik zelf heb ingekort met een slijptol en aan elkaar hebt gelast. Vond ik persoonlijk makkelijk en alles past er zeer goed aan :)

Kijk wat je zelf vind kwa indeling iedereen is anders en denkt er anders over je eigen gevoel is altijd het beste.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:42

Ik heb in mijn kast een zelf in elkaar gelaste haak voor hoofdstel en halsters. Het is ook een echte haak, het uiteinde staat verticaal omhoog. De standaard hoofdstelhaken hebben alleen een klein haakje onderaan en een ronde bovenkant waar je kopstuk op ligt maar er nog altijd af kan schuiven als je met een zwaai je kast open doet.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:02

foxy80 daar heb ik geen last van ik daar een kleine stukje staal op gelast zodat het kopstuk er nooit af kan glijden Moet je natuurlijk niet de kast deur lomp open zwaaien :) Die kast heb ik vanaf 2010 en werkt nog steeds super is op dit moment nog een bende aangezien ik op zeer korte termijn nogmaals geopereerd word en dan moet de kast er goed uit zien voor de gene die mijn paard doen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:23

foxy80 schreef:
Ik heb in mijn kast een zelf in elkaar gelaste haak voor hoofdstel en halsters. Het is ook een echte haak, het uiteinde staat verticaal omhoog. De standaard hoofdstelhaken hebben alleen een klein haakje onderaan en een ronde bovenkant waar je kopstuk op ligt maar er nog altijd af kan schuiven als je met een zwaai je kast open doet.

Je hebt ook dit soort haken: http://www.pfiff.com/img/products/Farbc ... 5-60-0.jpg

Maar ik heb toch nog nooit een hoofdstel gehad dat gevallen was. Ik heb gewoon een hele simpele met een klein boogje:
http://www.cavalo.nl/media/catalog/prod ... 71-5_1.jpg
Gaat prima :)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:24

Dit zijn mijn zadelkasten. Gemaakt van betonplex.
Afbeelding
Beide kasten naast elkaar
Afbeelding
Binnenkant grote kast
Afbeelding
Binnenkant kleine kast

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:29

Betonplex heb ik volgens mij ook, mijn kast heeft exact dezelfde kleur. En mijn scharnieren van mijn deur kan ik losklikken trouwens, zodat ik ook de scharnieren van kant kan ruilen moest mijn kast ergens anders komen te staan.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:57

Dat is ideaal Foxy!

Ik heb bewust voor betonplex gekozen, het is wel een veel duurdere houtsoort. Maar zo gaan de kasten jaren mee. In een paardenstal heb je toch altijd wel deels met vocht te maken, plus dat ze nu onwijs sterk zijn ook erg fijn. :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:58

Ooh goed idee Elke, van die wisselbare deur!
Ik ga echt eens goed moeten nadenken hoe ik dit ga aanpakken :')

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:05

Dat van die deur is inderdaad wel erg slim ja!
Ik vind de luchtroosters in de kastjes hierboven ook een heel slim idee.
Onze klusjesman heeft afgelopen zaterdag mijn zadelkastje van een deurtje voorzien, zodat hij op slot kan als ik straks mijn nieuwe zadel heb (wel zo handig). Misschien laat ik er ook nog even een luchtrooster in bouwen komend weekend! Had ik nog niet aan gedacht. Het deurtje valt ook precies in een richeltje, dus hij zit echt potdicht, bijna vacuum afgesloten :P Dus een beetje ventilatie is geen overbodige luxe.