[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:01

Fokfanaat, ik vind dat systeem best mooi staan, is mooi te integreren in je afrastering enzo, maar het lijkt me heel erg oncomfortabel eten voor de paarden, met zo'n raar gedraaide hoofd-halshouding om er een beetje bij te kunnen.

Denk dat het voor de tanden ook niet zo best is om steeds over dat gaas te schrapen :=

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:14

Ik heb zelf zo'n ding gemaakt in het klein en het werkte voor geen meter. Misschien heb ik verkeerd hooi voor daarin? Maar het bleef allemaal bovenin hangen, waardoor de paarden er nog niet bij konden.
Heb het geprobeerd met hele plakken erin, maar ook met al het hooi losschudden en geen van beide werkte..

Grit

Berichten: 6149
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:10

Na een poging waren wij ook al snel klaar met een ijzeren rek. Nadeel is dat het niet meegeeft, een net kunnen ze nog wat induwen of een beetje van links naar rechts friemelen.
Bij een ijzeren hek moet het hooi naar buiten steken, zijn de mazen te klein, dan gaat het te langzaam en frustreert het. Zijn de mazen groter dan wordt er weer meer verspild.


Het is wel een mooi en handig systeem om te vullen. Een stuk minder bewerkelijk dan de bakken. En je hebt geen lompe bak in je wei staan waar ze aan kunnen knagen, schuren, stoten enz.
Ik weet niet hoe het werkt als je er een net met een beetje speling in spant? Moet dan wel goed vast gezet kunnen worden, want ze kunnen er hard aan trekken.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:39

Ja zou dat niet werken? Een gewoon net erin? Denk dat dat iig beter werkt dan een ijzeren rek.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:24

Op zich kun je volgens mij dan net zo goed gewoon een net ophangen :)
Afbeelding

Desnoods met een houten kast er omheen voor het zicht :P

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:10

hij staat hier al 2 jaar buiten gebruik (mijn foto), inderdaad vanwege soms slecht glijden als de plaat stoffig en vochtig is van binnen en omdat hij moeilijker schoon te houden is vanwege de hoge ingang. Heb hem nog niet weggegooid want wil hem misschien nog inzetten op het pad.

Ik gebruik nu netten in bakken en aan ringen.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:15

hmmm jammer om te horen, nadeel van die netten zo, is dat het een natte bende wordt met slecht weer
en al dat extra werk van het vullen van netten

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:17

Ik heb rubber matten onder de netten, dan valt het geknoeide hooi niet gelijk in het zand.
Om de paar dagen veeg ik de matten schoon.
Dat werkt prima zo.

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:18

Net in kliko (gat voor onderin, daardoor kan je ook onderin makkelijk schoonmaken) mooi beschermd tegen regen, etc. en makkelijk te vullen. Houd wel wat netten in reserve, want hier gaan ze wel stuk.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:23

ik heb meerdere paarden, wil een ruime eetgelegenheid, dan zou ik wel 4 klikoos moeten opofferen.

misschien een houten omkisting met netten erin, maar blijf je zitten met zoveel netten te vullen.

moet er nog maar eens goed over nadenken.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:06

fokfanaat schreef:
hmmm jammer om te horen, nadeel van die netten zo, is dat het een natte bende wordt met slecht weer
en al dat extra werk van het vullen van netten



Het vullen van een net zoals op mijn foto kost echt niet meer tijd dan zo'n bak hoor :)

Bij een bak moet je de deksel open maken (paar seconden), hooi er goed in proppen, deksel dicht.
Bij een net moet je het net open zetten (paar seconden) hooi er goed in proppen, net weer dicht doen.

En tegen de nattigheid kun je er als je dat per-sé wilt toch ook een paar platen hout o.i.d. omheen maken, zodat ze er alleen aan de voorkant bij kunnen? Dan heb je toch een beetje het uiterlijk van de kist. Je kunt zelfs het net zo bevestigen dat het met een klep opengaat.

Maar handiger tegen de nattigheid is het natuurlijk om de netten zelf ergens op te hangen waar de regen niet bij komt - voor de paarden ook wel zo lekker dat ze ergens kunnen schuilen & eten als het echt vies weer is :)

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:10

Wat is het probleem dat hooi nat wordt als het regent ???
Zolang het in het net zit is het alleen maar goed tegen het stof :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25553
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:23

Ik voer op stoeptegels en heb voor als het erg hard regent de netten in schuilstal hangen en anders ervoor, gewoon aan een oog in houten balk
heb ook slowfeed bak maar voorkeur voor zowel mij als de paarden zijn de netten
Vullen gaat snel, die kleinmazige netten van ej hebben vrij grote opening en die leg ik in een cementkuip, trek de opening over de rand heen en kan zo de bak vullen en trek het net weer dicht, lussen erin, een karabijnhaak erdoor en klik het zo vast in een oogje

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:08

Ik heb wel een schuilgelegenheid, maar wil ze daar niet standaard in voeren, staan ze nog de hele dag binnen.

Er komt sowieso bestrating voor en onder.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:02

Ouderwetse netten (van die boksballen) vullen dat vind ik wel te veel werk eigenlijk, ook al leg je ze ergens overheen :P

Dat getob met losknopen, vullen en weer ophijsen / vastknopen.... ik ben echt verwend met de lange / platte / brede netten die je gewoon in een paar haken open en dicht maakt :)

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:45

dat is misschien idd nog wel een optie, een kijken hoe we dat het beste kunnen inrichten.

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:02

Er is al een tijdje niets gepost in dit topic, maar ik vond het niet nodig om voor mijn vraag een geheel nieuw topic te openen daar mijn vraag redelijk bij de rest aansluit:

Ik heb momenteel een hooinet met fijne mazen in mijn paard zijn box hangen (hij staat van mei tot oktober overdag op het land en 's avonds gaan ze naar binnen). Dit hooinet is nodig omdat hij anders met een uur een complete berg kuil weg werkt waar menig paard een goed deel van de nacht mee bezig is.

Op dit moment is het hooinet niet zo'n probleem. Door de vakantie heb ik zijn slidingplates er af laten halen, maar deze gaan er volgende week wel weer onder!
Ik ben erg bang dat hij met zijn slidingplates 's nachts in het hooinet terecht komt, bijv. tijdens het rollen.

Nu heb ik gekeken voor een metalen hooiruif met fijne mazen, maar die zou ik dan evengoed erg hoog moeten ophangen om verstrikking te voorkomen, wat volgens mij niet echt ideaal is (vul- en graastechnisch gezien).

Heeft iemand een idee voor een oplossing?
Laatst bijgewerkt door Stormchaser op 31-07-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:05

Waar heb je het net hangen in zijn box en is die zo groot dat ie nu veilig in kan rollen ??

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:09

Hey wat fijn zo snel al bericht!

Ik heb het net naast zijn voerbak hangen. De kuil zit dan ongeveer op gelijke hoogte met zijn voerbak (in de hoek). De boxen zijn 3,5 bij 3,5 en ik heb het idee dat hij nu redelijk languit kan rollen (althans dat heb ik hem vaak genoeg zien doen in ieder geval). Hij heeft nu achter helemaal geen ijzers dus ik ben niet zo bang dat hij verstrikt raakt in het net. Straks met zijn plates eronder wel.
Uiteraard zou een grotere stal een oplossing zijn, maar die is er niet.

Jasia

Berichten: 6759
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:47

Of geen stal :D
Haha, nee dat is flauw.. Mijn paarden hebben in hun wei ook fijnmazige hooinetten hangen en mijn haf heeft ijzers, maar ik ben eigenlijk nooit bang geweest dat ze er in vast kwam te zitten. Ik denk dat het spul dan toch wel breekt, ook al is het vrij sterk..

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:59

Dan is het risiko dat de takken van de plate's in het net komen idd aanwezig.
Ondanks dat laag voeren altijd de voorkeur heeft zou ik in dit geval toch het net hoger hangen. Een paard rolt zelden met gestrekte benen. Dus 80 cm a 1 meter zou dan hoog genoeg moeten zijn.
Alleen het hooi er in krijgen kan dan een probleem worden

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:04

Ik heb een paard met gewone ijzers en ook een fijnmazig net gelijk naast de voerbak hangen (tussen de voerbak en de deur als het ware), hij hangt niet helemaal op de grond, maar wel redelijk laag.
Tot nu toe gaat het prima, gelukkig nog helemaal geen problemen mee gehad.
Het is wel ook een ruime box ong. 4 bij 4,5m.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:18

In de hoek van de stal een schuine plank (of haybar) plaatsen en daar onderin je net vastknopen. Door de schuine plank op borsthoogte (zodat ze wel met hals er overheen bij de bodem kunnen komen) en het net onderin, kunnen ze ook met rollen niet met hun benen bij het net komen.

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:36

Dank je DubbelDun, ik denk dat het een metalen slowfeeder wordt die ik hoger ophang. Inderdaad wat je zegt, ze rollen zelden of nooit met gestrekte benen dus dat risico is dan te verwaarlozen. Thanks, soms moet iemand anders het je gewoon even zeggen :D. De oplossing is vaak zo simpel!

Voor de overige reacties: het is normaal gesproken inderdaad geen probleem, ook niet met gewone ijzers achter, maar het probleem ontstaat juist door de slidingplates. Deze steken achter uit en ik was bang dat hij als hij volgende week zijn plates weer krijgt hij met rollen in het net zou blijven hangen. Evengoed bedankt voor het meedenken!

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:59

Hebben jullie bij de hooiklikos dat jullie hem verzwaren vanwege omvalle?
Ik heb er namelijk een maar die kan ik bijna nergens aan vastzetten..

Of gewoon een paal in de grond en hem daar aan vastmaken?