Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:29

In Duitland zit een verkoper die is beduidend goedkoper als de NL-versie. www.heunetz24.de

@Arabesk: heb jij geen last dat er erg veel hooi achter het net komt te vallen. Om die reden heb ik dus winddoek aan de achterkant gemaakt (en dus van 1 net er 2 kunnen maken :D ) omdat het konstant langs de oprit in de border lag en door de mazen de wei in ging (en daar ging liggen broeien).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:32

nee dat valt wel mee, dat wordt ook opgegeten denk ik, en anders hark ik het aan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:34

Maar bij mij kunnen ze er niet bij (in de border) en dat staat erg slordig :D
Die bovenkant bij jou staat wel erg netjes zo.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:40

Arabesk en DD: bedankt voor de foto's! Ik ga eens knutselen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:47

@Arabesk : ik zie dat je de zijkanten met strotouwtjes vast hebt. Hoelang zit dat al??
Het lijkt mij door de eetbewegingen erg schuren nl en vraag me af welke touwsoort het eerste 'door' gaat; het strotouwtje of slijtage aan je netten ??

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:58

DD: hoe heb je dat winddoek bevestigd aan het hooinet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:10

Op 2 manieren; 1x 2 stuks met een naaimachine (vond ie niet leuk), de 3e met houten latten (geniet en gespijkerd). De 1e 2 kunnen in de wasmachine, de laatste niet :D
Ik denk dat ik het nu anders zou doen; het winddoek met de naaimachine van zomen voorzien en dan met de hand het hooinet erop vastmaken met een dubbele knoop.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:12

Ik heb die dingen bij arabesk eens bestudeerd maar dat zou niets voor hier zijn, zie Aidan er al in hangen (die hangt zelfs zijn voeten een meter boven de grond op het hek)en de fjord zou hem vast aan stukjes scheuren. Daarnaast vind ik dat ze er toch nog best mee knoeien en dat wordt dan elke dag weer aanvegen. Ik vind mijn oplossing handiger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:16

Wat er uit valt dat eten ze ook op hoor, als ze dat niet doen dan voer je teveel en worden ze 'sloppy' :D
Kapotscheuren doen ze echt niet. Het materiaal is veel dikker als de gewone/kleine hooinetten.
Mijn mazen zijn 5 cm en daar komt ook geen paard met zijn hoeven in. Toen ik een veulen had lopen heb ik hem wel tijdelijk weggehaald.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:19

Aidan meet rond de 1,10 zullen we wedden dat die zijn hoeven erin krijgt, die krijgt namelijk ALLES voor elkaar. Mijn laatste vliegenmasker was ook onverwoestbaar, nou ja de eerste 10 minuten idd.

Hoe bedoel je te veel voeren? Kan dat dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:10

Tuurlijk :D ééns worden paarden 'vol', ik probeer ze net iets minder dan dat te voeren zodat iig alles op gaat :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:17

o nou daar doe ik niet aan hoor, ze stoppen vanzelf met eten en ze gaan vanzelf weer eens verder.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:51

bedankt heb ook eens op de duitse site gekeken!

Caira zulke paarden wil ik ook haha
de mijne word tonnetje rond als ik blijf voeren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:10

Bij www.loewers-heu.net in Duitsland kun je ook fijnmazige hooinetten kopen.
Prima firma en niet duur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:44

Dat is dezelfde als de link die ik gaf :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:23

Hee grappig zeg , ik heb het bijna net zo als Arabesk :)

Ik heb ook 2 palen in de grond , dan een balk erover.

Vervolgens een stuk of 6 schroefhaken bovenop de balk erin draaien , met de opening naar de achterkant wijzend.

Dan het hooinet eraan en wel de achterkant van het net achterom de balk halen en dan zo achterlangs over die schroefhaken heen vasthaken. De voorkant kun je dan voorlangs over de haken heen hangen , en als je de voorkant losmaakt dan hangt het net direct meer open :)

In de zijpalen heb ik nog een paar schroefhaken gedraaid om die hoeken en zijkanten goed op te spannen.

Werkt ideaal :)

Zo van DD is trouwens ook handig met zo'n complete stok erin , dat is eigenlijk nog makkelijker denk ik , maar dit met die schroefhaken bevalt me goed :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:44

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:05

hahaha, ik vroeg me eigenlijk al af waar die stok voor diende...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:18

Ja ik snap hem , vandaar dat dat eigenlijk wel makkelijker is :j

Maar ik vind het wel fijn om eerst een hoekje vol te stouwen en dan dat hoekje vast omhoog te trekken en vast te maken , dan zakt alles niet zo opzij :)

cattystyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:02

Naar aanleiding van deze topic had ik op de site gevraagd of het boek ook in het Nederlands verkrijgbaar is. Dit kreeg ik als antwoord:

There is a new comment on the post "Paddock Paradise A Guide to Natural Horse Boarding".
http://hippolog.wordpress.com/2008/10/2 ... -paradise/

Author: Marja van Run
Comment:
Ik heb een nieuwe website gemaakt die helemaal gewijd is aan het Paddockparadijs-concept. Hij is vandaag 'in de lucht' gegaan, je kunt hem vinden op http://www.paddockparadijs.nl of http://www.paddock-paradise.nl .

De site is opgezet in blogvorm, zodat je onder ieder onderwerp kunt reageren met je vragen, ideeën en ervaringen.

Ook kun je je eigen Paddockparadijs aanmelden voor plaatsing op de site. Ik hoop op zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden op mijn site!

Groeten,
Marja van Run

See all comments on this post here:
http://hippolog.wordpress.com/2008/10/2 ... /#comments

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:04

Hee dìt is gaaf!!

Ik zal me even snel voorstellen, ik ben Paulien, heb twee fjorden en wij zijn een jaar geleden een natuurlijke pensionstal begonnen in Camperduin, vlak aan zee.
We hebben ongeveer 1,1 hectare grond dat we hebben verdeeld in zomerweide, (zomers open, `s winters dicht) winterwei, roundpen met zand en grof puinslag, paddocks die met elkaar in verbinding staan, een lang looppad dat naar het einde van de weide loopt, en schuilstallen.
De paarden hebben de hele dag de beschikking over hooi, wat we in ruiven geven, onder een net; ze moeten dus best moeite doen om het eruit te krijgen. We zijn nog steeds bezig om alles te krijgen zoals we het willen hebben, maar hebben wel al goed in de gaten dat dit een heel goede manier is om je paarden te houden.
Afgezien dan van onze Fjorden; die worden al van lucht dik, dus die hebben we apart staan in twee met elkaar verbonden paddocks, waar ze ook de hele dag lekker in beweging blijven, ze moeten op verschillende plekken hun hooi eten, drinken en rollen/liggen gebeurt weer ergens anders.
Hooi geef ik ze verspreid over de dag en avond in 4 porties, `s morgens en `s avonds wat meer dan overdag.
Ik ben er ook van overtuigd dat paarden die in een uitdagender omgeving staan, het beter naar de zin hebben en ook vrediger met elkaar omgaan, dat zien wij hier elke minuut van de dag...
Groetjes, Paulien

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:22

ik plaats even een stipje, want ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die het weiland veranderen naar een paddock paradise...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:47

Dat klinkt super bij jou Paulien! Heb je geen foto's?

Hier bevalt het nog steeds erg goed :j Het pad is inmiddels natuurlijk op sommige plaatsen wel erg modderig geworden en hoe/wat ik daar aan ga doen weet ik nog niet. Ik wil graag iets wat niet permanent is gezien 1 deel van het pad gehuurd wordt.

Iemand ideetjes? :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:35

ik denk dat zand storten om het pad te verstevigen dan de beste oplossing is. Dat kun je laten liggen en eventueel nog wat zwarte aarde overheen gooien en gras inzaaien als je ooit daar weg moet. Door het lopen zullen ze het ook wat in de grond trappen, dus echt 100% zand zal het niet blijven, maar merk hier dat de drassige stukken van het pad en de doorgangen naar het weiland een stuk steviger worden als daar wat zand overheen en doorheen komt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:53

@ Jeddah: tja die modder heb ik ook, zelfs zo erg dat mijn laarzen er regelmatig in vast zuigen en ik met een sok in de modder beland!
Ben dus ook benieuwd naar (goedkope) tips.