Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:46

Ja wij zouden ook zelf kunnen snipperen, maar op zich zou ik het fijn vinden als er een net, permanent pad komt te liggen :')

Haha ja, da's waar :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:39

Wij snipperen ook zelf, maar dat zet geen zoden aan de dijk en gaat onder de struiken om het vocht te helpen vast houden.

Overigens is het misschien een idee om zaad in bakken voor te zaaien en dan met warmer weer de tuin in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:50

Wij hebben ook houtsnippers in het eendenhok, maar moeten heel vaak bijstrooien. Dat verdwijnt echt heel snel in de grond/modder!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:56

Utopia, voor permanent kun je beter geen houtsnippers kiezen. Die moet je zeker elk jaar, liefst vaker, bijvullen/vernieuwen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:13

Oké oké, geen houtsnippers :')

Zaadjes nu eerst zaaien en dan weer verplaatsen is mij veel teveel werk :') Dan maar in 1x heel veel buiten, en hopen dat er in ieder geval een deel opkomt :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:18

Mocht iemand nog twijfelen: geeeen houtsnippers (tenzij je idd de grond rondom je aanplant vochtig wilt houden).

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:23

:')

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:30

qua lekkere zaadjes is mijn ervaring dat hier al het lekkere in een keer hap slik weg op gaat als je het in de buurt van de paarden laat staan. Dus op een afstandje van de wei zaaien, en dan in porties plukken en geven. of in bakken en met bak en al aanbieden als de planten volgroeid zijn.
Qua zaden ga ik altijd naar de plaatselijke boerderijwinkel. Vind het zo;n onzin om die kleine zakjes voor kleine prijsjes te verschepen.
Denk dat zaaien rond maart al wel kan.

Oh en als je dan toch aan t tuinieren gaat, pompoenen gaan héél lekker op (oudere) paardenmest :))

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:33

Laurie schreef:
Het was hier trouwens zooo mooi dit weekend <3 Had echt heel graag foto’s willen maken van de paarden haha.

[ Video ]

Mooi!
Mooie tuin ook!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:36

SillyB schreef:
qua lekkere zaadjes is mijn ervaring dat hier al het lekkere in een keer hap slik weg op gaat als je het in de buurt van de paarden laat staan. Dus op een afstandje van de wei zaaien, en dan in porties plukken en geven. of in bakken en met bak en al aanbieden als de planten volgroeid zijn.
Qua zaden ga ik altijd naar de plaatselijke boerderijwinkel. Vind het zo;n onzin om die kleine zakjes voor kleine prijsjes te verschepen.
Denk dat zaaien rond maart al wel kan.

Oh en als je dan toch aan t tuinieren gaat, pompoenen gaan héél lekker op (oudere) paardenmest :))

Courgette ook :D (zelfde familie)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:47

Haha leuke tips :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:04

Langzaam veranderd het hier in een tuintopic. :D

Houtsnippers gebruik ik inderdaad wel in de tuin om vocht vast te houden tussen de planten. Je moet alleen oppassen met jonge beplanting. Het verrotten van het hout onttrekt in eerste instantie namelijk stikstof en dat hebben de planten juist ook nodig.

De meeste inheemse zaden of zaden echt geschikt voor ons klimaat redden zich buiten wel en ontkiemen wanneer de omstandigheden geschikt zijn. Alleen zaden van planten die hier eigenlijk niet goed passen zul je echt binnen voor moeten zaaien. Maar ik vermoed dat daarvan geen sprake is in dit geval. Mocht je ergens molshopen hebben; maak er gebruik van! Spreid ze uit en zaai in die mooie losse grond.

Heb je al een idee van wat je wil zaaien Utopia?

Ik denk er over om een soort gaaskooi te maken waar de planten doorheen kunnen groeien. De paarden kunnen dan eten waar ze bij kunnen. Maar niet de hele plant slopen. Ik ben alleen een klein beetje bang voor de 'zwierige' benen van ongeduldige prinses Roos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:25

Als ze er met de benen bij kunnen moet het geval idd wel erg stevig staan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:23

Ik dacht aan kastanje palen als voerrek en dan stevig gaas er achter. Ik zal het binnenkort eens uittekenen.

En juist als ik zo iets over Roos schrijf krijg ik dit van haar te zien. Dit doet ze als dingen niet gaan zoals zij het had bedacht. Zo ging Nilay nu eerst bij de net neergezette bak kijken en zij kon er dus niet gelijk bij... dit id typisch prinses Roos. Mijn buurvrouw zij ook al dat ik er mijn handen vol aan ga krijgen bij het inrijden. :=
Ik ben heel benieuwd naar hartslagmetingen als ze zo is. Dus ik moet haar maar snel aan een singel wennen zodat ik een hartslagmeter om kan hangen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 01:08

Jade schreef:
Lynn, je kan bij de gemeente vragen of je houtsnippers bij ze kan krijgen, kan in sommige gemeentes heel goedkoop. Je hebt volgens mij idd iets van 10cm ofzo nodig om onkruid tegen te houden, dat wil je echt niet via een tuincentrum.

Karin, sneu voor shettie, maar dat heeft op zich niks met Shetlanders in het algemeen te maken toch? Kan elk paard overkomen lijkt me.. of heb je andere redenen om nooit meer een shet te willen? Ik ben wel happy met de mijne (grote maat)

Mijn vorige shet was chronisch hoefbevangen. Toen ik hem kocht kwam het hoefbeen bijna door de zool heen.
Bloed, zweet, tranen en veeeeeel geld maar na 3 jaar liep hij dravend met oortjes naar voren op het asfalt en was helemaal op gebloeid.
Helaas toen moeten laten inslapen vanwege een darmperforatie.

Mijn shetten hebben meer geld (en zorgen) gekost dan mn merrie in 14 jaar tijd dus ik ben hierna wel klaar met shetten :D :Y)

(Is gewoon pech, I know, kan met ieder paard gebeuren)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:07

Mijn mesthoop begint uit zijn voegen te groeien en ik heb nog niemand gevonden die hem wilt ophalen.
Hierbij heb ik, naar aanleiding van dit topic, besloten de mesthoop als pompoen en courgette tuin in te gaan zetten :').

Waarmee versnipperen jullie hout zelf?

Ik heb 3 takkenwallen afgebroken, maar geen idee waar ik nu heen moet met al die takken. Ik dacht om het ook te snipperen en aan de zijkant van het perceel te leggen. Daar liggen al snippers dus daar kan wel wat bij. Maar ik heb geen versnipperaar.

Malenka, wat een dramaqueen die Roos :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:19

Wij hebben een snipperaar op benzine.

Courgette en pompoen op een bergje paardenkak dus. Ook eens doen. Vind beide erg lekker (pompoen en courgette dan he.. die kak niet)

Hier is gisterenavond de cv ketel ermee opgehouden. Toppie dit

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:23

Wij hebben toevallig een week geleden een nieuwe hakselaar gekocht. Hij maakt de takken iets minder fijn dan een snipperaar, maar kan wel meer aan. Minder vastlopers en hij trekt de takken als het ware zelf door de wals. Ik had deze echt jaren eerder moeten kopen, maar toen deed onze snipperaar (zat bij het huis) het nog. Ik ben echt zo blij met de hakselaar. Wij hebben nogal wat snoeihout en dat wordt netjes 2x per jaar opgehaald vanuit de gemeente, maar dan moet je het dus wel al die tijd bewaren. Nu verhakselen we het gewoon zelf.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:11

Karin, dat is wel pech ja, hoefbevangenheid is idd wel waarom ik een zo groot mogelijke pony wou met gewichtslimiet van 200kg. Mijn shet heeft nog wel een lange weg te gaan als hij mijn gewone paarden in wil halen qua medische kosten :')

Dais, vanwaar afgebroken? Ik ben ze nl juist aan het opbouwen, mede omdat ik geen hakselaar heb :Y)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:22

Wij hebben er bij heel veel werk één gehuurd hier in de buurt, op diesel. Die vreet de takken echt op, mega apparaat. Volgens mij was dat 110 euro voor een dag, dan hadden we echt meerdere aanhangers vol.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:06

Kopen is nogal een duur grapje zie ik. Huren is dan een beter idee.

Gefeliciteerd Prairy *\o/*

Jade, die takkenwallen waren omgestormd en 1 stond op de plek waar de bak kwam. Nu staat er nog 1 maar die wankelt ook en 1 die nog redelijk staat.

Tip bij het bouwen van takkenwallen; zet ze stevig neer met palen diep in de grond die niet binnen 5 jaar wegrotten :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:16

Wij hebben langs de weg een takkenwal die stond idd tussen wat gaas en palen, maar de palen zijn om gedrukt en nu is de 'wal' wat breder en platter geworden :) Maar het ligt nog ruim 2 meter van de weg vandaan dus ik laat het maar zo. Is een extra bumper voor als een auto eens één van de bomen mist en er tussendoor schiet. En de vogels en andere beestjes hebben er lol van.

Onze hakselaar is gewoon op stroom en heeft een te kleine capaciteit, maar de grotere takken gaan óf de kachel in óf vlecht ik in de wal.

Met de vorst viel het vanochtend nog alles mee; knisperig maar nog goed beloopbaar.
Alleen de plank over de vijver was glad waar poes achter kwam toen ze wilde drinken. Die heeft nu een natte onderkant en stinkt nu dus.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:28

Gefeliciteerd Prairy.

Hier een hakselaar gehuurd maar de takken waren nog te groot. Ik heb de wal de wal gelaten en blaas er nu mijn blad op.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:43

Gefeliciteerd Prairy.
Whahaha DF ik moet lachen om je kat :')
Wat een pech met shetjes hier! :=
Hier viel het ook wel mee met de vorst.
Hopen dat vandaag mn pakketje van Agradi komt, ik heb wat paddockverrijking gekocht :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:48

Gefeliciteerd Prairy!

Shetjes zijn super schattig en er staat er nu 1 bij ons in de wei, waar ze eigenlijk vanaf willen. Mijn verstand zegt NEE! Maar, merk wel dat ik niet te lang naar moet kijken ;) :D .

Mijn paard doet heel onaardig tegen het shetje bij haar in de wei ... dat sterkt me in mijn verstand te gebruiken :D