Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 05:22

Een lelijke wond, zou dit denk ik ook open laten, dan kan de troep er evt uit. Litteken valt mee denk ik.. wel jammer dat ze zo lastig is. Wat voor paard is het?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 05:52

Mijn new forest merrie van 25, die magere. Altijd al een draak geweest. Heb haar al 22 jaar. Litteken maakt mij niet uit maar de verzorging is gewoon lastig gezien het paard en de plek. Ernaar proberen te Kijken is al een hele onderneming. Temperaturen is ook onmogelijk, kliniek en collega's zijn ook altijd erg blij als zij iets mankeert. Maar ik hou het in de gaten en duo. Dat het herstel soepel verloopt.
Wondjes bij paarden genezen gelukkig wel snel maar het gebrek aan goed schoonhouden ed maakt het gewoon lastig

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 06:41

Ach jeetje, dat lijkt me idd wel een uitdaging...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:18

Jammer dat de merrie zo lastig is Lynn. Meestal heelt het wel goed, duimen dat het bij haar ook zo is. Gelukkig niet hoog zomer met heel veel vliegen etc.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:08

Wat vervelend van de snee, maar ik denk dat haar lichaam het prima zelf kan oplossen hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:21

Balen zeg Lynn.

Onze shet had 2 jaar geleden daar een flinke open wond. Ook niet gehecht. Je ziet wel waar het was, maar hij heeft er geen last van.

Gister was echt raar weer. Wij hadden opeens echt een invasie van lieveheersbeestjes. Ze zaten in grote getallen echt overal........

Serre is verwijdert en wij wilden de afdak doortrekken, maar er kwam een vreemde vloer onder vandaan, dus dat even eerst oplossen.

ML heeft nu afdakje aan de andere kant afgemaakt. Het enige nadeel van paarden 24/7 los is het klussen op hun stuk, hahaha
Het werd al donker en kreeg het niet meer op de foto, maar mijn man staat het afdak te maken en ze staan achter en om hem heen.
Vandaag nog klein dingetje afmaken, spant hij even een draadje om de palen, maar dat is blijkbaar dan nog aantrekkelijker...

We letten natuurlijk wel heel goed op en kennen ze, maar echt......

Overigens kende ik de merrie nog niet zo goed, maar zij en haar broer zijn echt 1. Ze heeft een andere pa en heeft heel ander leven gehad, maar wow, wat zijn die hetzelfde zeg. En echt niet qua uiterlijk.

We hebben een grofvuil container staan, maar die zit al bijna vol. Gaat echt snel. En dan hebben we hout er nog niet eens in gegooid.

Maar goed, straks komt er nog veel meer van het breek en sloop werk, dus voorlopig kan ik wel containers blijven bestellen.

Karev, dat is een beste plaat. Ik sprak de loonwerker die mest kan ophalen en die pakt 15m3 per keer op. Dan moeten we een grotere plek gaan verzinnen dan we nu hebben. Maar de ideale plek heb ik nog niet gevonden. Wil het aan de buitenkant hebben, maar eigenlijk is of komt alles daar.

Ir1ne, dat is wel heel spannend even.

Wij gaan officieel niet meer mennen, want we hebben de sulky vorige week verkocht. Heel jammer, maar de shet wordt echt te oud en we deden het ook te weinig. Iemand zocht er eentje, dus dan maar weg. Hij kan nog prima ernaast mee.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:57

Karin_deB schreef:
Even schrikken inderdaad. Gelukkig goed afgelopen!

@karev,worden jouw betonplaten in de paddock niet glad??

Nee valt reuze mee. Gelukkig. Zelfs paard op beslag heeft er geen last van. Alleen eerste jaar dat ze lagen waren ze glad na de regen maar dat was al snel over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:06

Rot om je paarden gewond te zien...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:16

Oef, heftig Lynn! Balen!

Haha superpony, herkenbaar dat de paarden om je heen staan. Altijd nieuwsgierig :P Wel jammer dat je definitief niet gaat mennen. Was een leuke bezigheid geweest!

Zo hier flink bezig met de zadelkamer. Die moet af, zodat de zadels uit het schuurtje kunnen en wij langzaam die kant op kunnen verhuizen ter voorbereiding van de verbouwing van het woonhuis.

Mijn wens was om voor alle 4 de paarden een "apart" gedeelte te hebben, zodat alle spulletjes per paard mooi bij elkaar liggen. En dan zonder kasten, want dan ben je toch wat minder flexibel en ik heb nog nachtmerries van bij de vorige stal waar je al je zooi in zo'n klein kastje moest proppen :P Hebben nu de schapjes bijna af. Rekening gehouden met voldoende ruimte voor zadel (zadelgedeelte voldoende breed), mogelijkheid om hoge laarzen op de grond te zetten, dekjes op te hangen en 2 zadelsteunen per paard te realiseren. Wat ben ik toch blij met mijn schoonvader die van allerlei restmaterialen die schapjes heeft gemaakt :D (voor de andere 2 paarden komen de schapjes aan de andere kant, niet op de foto zichtbaar)

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:27

Wauw, mooi zeg!! Ik ben er ook nog steeds niet over uit hoe ik m'n zadelkamer in wil delen :P Wat is de maat van jouw ruimte?
Die hond ook :+:

Nog iets waar ik ineens over twijfel... in m'n topic ook al om input gevraagd, maar wil de vraag hier ook nog eens stellen :D We waren er eigenlijk al soort van uit en stonden op het punt om de stallen e.d. te bestellen, maar toen kreeg ik toch een beetje angst dat ik dingen vergat... zouden jullie mee willen denken? Hieronder de huidige stal, hoe zouden jullie deze indelen?

Afbeelding

Maten staan erbij en die dikke streepjes zijn ramen, die andere dingen zijn deuren :P De horizontale binten zitten nu op 2m. hoog, dus de deuren zullen iets lager zijn dan dat.. Mijn enige echte harde wens is dat ik ten minste 1 merrie-veulenbox wil.. dus grote maat stal en sowieso grote stallen.. liever minder stallen en wel groot, dan veel kleintjes bij elkaar gepropt.. en in deze ruimte wil ik ook een poetsplaats met plek voor 2 paarden én mijn zadelkamer moet hier in komen..

Ben heel erg benieuwd hoe jullie het zouden doen.. misschien bevestigen jullie onze verzonnen indeling, maar wellicht krijgen we nieuwe inzichten waardoor we de boel tóch nog omgooien :') het is geen kleine investering, dus ik wil er 100% achter staan...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:30

Oef... Wat een mooie ruimte, ik zou er bijna een grote loopstal van maken hihi. Maar ik ben niet zo van de boxen...

Onze zadelkamer is 4x3.5 ongeveer. Lijkt heel klein op mijn foto, maar moeilijk om van zo'n kleine ruimte een foto van te maken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:33

Ja, dat klinkt ook wel tof.. maar evt. zouden we daar nog een andere ruimte voor kunnen gebruiken.. Het ding is, dat ik vaak trainingspaarden heb, wat vaak ook nog eens hengsten zijn.. en zelf natuurlijk ook een hengst heb :P Dus de grote inloopstal zou dan door mijn 2 ruintjes gebruikt worden, en dan vind ik het weer zonde van de ruimte :P

Ik vond het juist een mooie ruimte zo op de foto! Daarom was ik benieuwd hoe groot hij was :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:35

Ik bemoei me even niet met de stallen Natas, ik neem alleen noodboxen ooit :+

Hele mooie zadelkamer worden dat volgens mij Susan! Ik maak een apart gedeelte voor de klanten en mijzelf, van mijzelf komt het namelijk in ons eigen huis en voor de klanten in het stalgebouw.
Misschien dat ik daar uiteindelijk ook wel mijn zadel ophang maar mijn voorraad (dekens etc) ga ik toch echt binnen houden. Kan ik het misschien eindelijk eens netjes geordend houden _O-

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:37

Haha ook mijn doel Jolijn... Ik weet al een maand of 3 dat we "bijna" de zadels naar de zadelkamer kunnen verhuizen. De huidige "zadelkamer" wordt ook een steeds grotere zooi omdat ik steeds wacht met opruimen tot we over kunnen. Vanaf vrijdag 2 weken vakantie dus hoop dan stappen te kunnen zetten.

Wij hebben 1 noodbox, die hebben we omgebouwd tot hondenhok. Verder hebben we een loopstal van 5x6 meter waar ze met 4 grote paarden (2 tinkers, 2 friezen) met gemak instaan. Misschien kun je er iets mee Utopia, haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:38

Zoiets wordt onze inloopstal ook denk ik en dan hebben we dus nog de overkapping en schuilcontainer.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:43

Hmmmm...
Oh, wat misschien ook goed is om te weten is dat de rechterstal eindigt aan een andere schuur. De linker stal ligt helemaal vrij, dus daar zou ik uitlopen kunnen creëren.. evenals aan de 'bovenkant'.. maar links heb ik meer ruimte..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:47

Het enige wat ik kan zeggen... Onze voormalig buren hebben 3 jaar geleden boxen laten plaatsen. Voor ieder paard een box van 4x4 geloof ik, totaal 4 paarden. Ze hebben er nu spijt van dat ze geen loopstal hebben gemaakt (al dan niet een loopstal voor de helft van de ruimte en bijv. nog een paar losse boxen voor nood). Het moet bij je manier van paarden houden passen, en ik kan mij ook voorstellen dat je in het geval van trainingspaarden (of hengsten) niet direct kiest voor een loopstal. Maar ik zou de combi van een loopstal en individuele boxen zeker overwegen :) Je hebt namelijk best een grote ruimte.

Ps moet je hier ook nog ruimte hebben voor opslag van je hooi?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:47

SSdesign,Ja is jammer dat we niet meer gaan mennen. We deden het al weinig en laatst overlegd met de veearts dat ik wat twijfels heb en zij zei ook; wel langs de fiets of naast je paard, maar beter niet meer voor de sulky. Hij is fit, maar begint wel ouder te worden.
Ik merkte wel dat toen de sulky naar iemand was gegaan, een bekende, dat ik het echt een periode afsluiten vind.
Hopelijk niet echt een einde tijdperk en kunnen we nog heeeeeeeeeeel lang van de shet genieten.

En mn andere ruin, want die deed gister tikkertje ofzo met de andere ruin en rent en doet.......

Utopia, ik heb ook geen idee. Heb ook geen boxen en wil ze ook niet.

Wilde wel een grote schuur en onze schuur is groot zat, maar zoldertje erin is te laag, dus voor voorlopig zijn we rondom afdak aan het maken, waar ze al lekker onder staan steeds. En zo gebruiken we de schuur voor hooi en alle spullen.

SSdesign, per paard spullen opruimen vind ik wel een uitdaging :)
Er stonden hier al vaste rekken en die heb ik leeg schoon en alle dekens op en een stuk de pads. Zadels ervoor op de karren.
Gister hoofdstel haken opgehangen en gewone haken voor de rest.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:50

superpony schreef:
SSdesign, per paard spullen opruimen vind ik wel een uitdaging :)
Er stonden hier al vaste rekken en die heb ik leeg schoon en alle dekens op en een stuk de pads. Zadels ervoor op de karren.
Gister hoofdstel haken opgehangen en gewone haken voor de rest.

In welke zin? Wij hebben 2 pensionpaarden hier staan, dus die hebben sowieso "eigen" spullen. Verder heb ik een tinkerruin met maat extra full en alles western. En een tinkermerrie met alles cob/full, en volledig dressuur. Ik kan bijna alles goed splitsen :P

Geldt alleen niet voor shampoo's en spullen voor hoefverzorging geloof ik :P We hebben een aparte plek waar reservemateriaal voor de weide komt (draad/handvaten etc.) en EHBO spullen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:56

Mijn idee voor nu is: stallen van 3.5x4, met uitloop van ongeveer dezelfde grootte verhard, met daarachter een paddock. Even breed als de stal (3.5m.), maar zo diep als we zouden willen... evt. kunnen we dan de paddocks bij elkaar laten komen, zodat hij wat breder wordt... En dit dan in de linker schuur, waar nu 5 raampjes zitten, kunnen we dan 5 staldeuren laten plaatsen. Van deze 5 stallen kan ik die op de hoek stalbreed maken, dus 7m. i.p.v. 4m. diep, voor een merrieveulenbox..

In de rechterstal is dan ruimte voor een zadelkamer en poetsplaatsen.. maar hoe, weet ik ook nog niet zo goed :P Jullie laten me wel twijfelen, want in eerste instantie wilde ik in de rechterschuur ook nog 3 stallen én zadelkamer (3.5 x 7) én 2 poetsplaatsen tegenover elkaar op de kopse kant.. maar misschien zijn die stallen overbodig.. want we hebben buiten ook nog weides met schuilstallen, waarvan ik weet dat er ook paarden helemaal niet op stal zullen komen.... dan is het misschien fijner om gewoon open ruimte te behouden om daar bijv. ook een voorraad hooi aan te leggen, die we nu in een andere schuur hadden gepland :P Waar we dan evt. weer een grote inloop van kunnen maken :')

SSDesign schreef:
Geldt alleen niet voor shampoo's en spullen voor hoefverzorging geloof ik :P We hebben een aparte plek waar reservemateriaal voor de weide komt (draad/handvaten etc.) en EHBO spullen.

Dat is ook een goeie inderdaad :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:58

Wat een opties Utopia :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:59

Ja, van een pension klant moet alles apart.

Wij hebben alles gewoon bij elkaar. Rijden inderdaad alleen western en pak wat ik nodig heb. Heb hoofdstellen per bit en sommigen dubbel, omdat we ook tegelijk rijden.
Als ik mijn ene ruin rij, pak ik bijv wel een pad die ik voor hem gebruik, maar kan ook op een ander paard gebruikt.
Zadels doen we ook samen, omdat ze natuurlijk op het paard moeten passen. En singels heb ik voorkeuren per paard en scheelt de maat wel wat.

Maar eerlijk; hebben we 1 poetskoffer waar we alles mee doen :)

Een hele berg beenbeschermers, maar die gebruiken we eigenlijk niet. En vrijwel alles is 1 maat. Best saai allemaal dezelfde paarden hoor.......

Voor mn nieuwe merrie moet ik nog gaan passen en testen. Ze past qua breedte wel 2x in dr broer, maar dat zegt niet altijd wat. En ik start gewoon met snaffle.

Heb nu ook een hoek gereedschappen en een hoek voor afrastering materialen.
En een hoekje inderdaad voor verzorgings spullen.

Groot stuk vol met hooi en daa tegenover voer.

In 1 hoek hadden we de dekens opgehangen, omdat ze geen afdak hadden en toen 's avonds regen dekens op hebben gehad. Daar is de bodem hoger.

Stalletjes waren piep klein. Geen idee hoe ze daar ooit paarden hebben gehouden. Echt klein, balken zo laag........
Nu is het even zo ingericht, maar bij mijn man jeukt het om de tussen wanden eruit te slopen. Hij heeft het al 3x gezegd, maar andere dingen waren belangrijker. Maar denk dat als ik me omdraai en niks zeg; het eruit ligt :p

De zolder is ook gemaakt van allerlei hout en deuren etc. We willen nog niet weten wat die man daar bovenop verzameld heeft.
Nu hebben we de garage leeg en schoon en in gebruik als schuur voor de normale dingen, niet paard gerelateerd. Dan kunnen we tijdens het klussen even makkelijker gereedschap pakken en opruimen.

Deze week komen er 3 aannemers en er waren hier mensen bezig de serre slopen, die zich ook 10x hebben aangeboden als klussers.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:57

Toen wij hier gingen wonen, heb ik een week met de drilboor rondgelopen om de staldelen eruit te slopen. Dat is 1 grote inloopstal geworden. Mensen moesten daar erg aan wennen, 8 jaar geleden. Een jaar of 3 terug heeft mijn buurman de voorkant weggehaald, zodat zijn paarden de bak in kunnen lopen, want dat was toch wel fijn hoe ik het deed :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:02

Hoe is het met de merrie LN?

Goed bezig SP, mooie ruimte zo.

Utopia, ik zou geloof ik sowieso eigen paarden en spullen apart willen houden van trainingspaarden.

Niet alleen voor rust in je eigen groep maar ook tegen schimmel enz.

Verder bestaan er natuurlijk ook flexibele tussenwanden, misschien is dat een idee zodat je van een schuilstal eventueel meerdere boxen kunt maken?

Jouw probleem is denk ik dat je teveel opties hebt :')

Eventueel kan je ook eerst alleen de hoognodige boxen maken en later de rest van de indeling doen.

Zelfs wij hebben met onze beperkte ruimte sommige dingen al 3x anders gedaan omdat ons idee in de praktijk niet handig bleek.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:06

Hier ook geen voorstander van vaste boxen maar ik snap dat dat soms wel nodig is.

Wat is je doel uiteindelijk. Komen al je eigen paarden in een vaste box of een loopstal?
Hoeveel trainingspaarden zou je op zn max willen aannemen?