Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:25

Haha ahhh kijk ze nou :(:) Wel balen van Shettermans... -O-

Beide Friezen inderdaad niet bang voor water nee DF :D Die Quarter krijg ik met geen mogelijkheid door een plas :') En al hélemaal niet als ik erop zit, dan zijn ze natuurlijk nóg enger _O-

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:28

Sommige ijslanders willen ook niet door plassen lopen.. die springen liever O:)

Ochjee Karin.. sterkte met de ziekenboeg en extra kosten

Ik schrok net toen ik buiten kwam. Want ja, een schone droge stal.. waarom ook hè
Afbeelding
Uit de wind, in het zonnetje, t was best lekker daar

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:30

Lekker plekkie :+: En die kippetjes erbij :') :+: Hahaha ja... sommige pony's besluiten dat springen de beste oplossing is _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:33

xXutopiaXx schreef:
Haha ahhh kijk ze nou :(:) Wel balen van Shettermans... -O-

Beide Friezen inderdaad niet bang voor water nee DF :D Die Quarter krijg ik met geen mogelijkheid door een plas :') En al hélemaal niet als ik erop zit, dan zijn ze natuurlijk nóg enger _O-

Mijn ene Fries is gek op water.
De ander wil nog niet door het kleinste plasje :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:34

Karin_deB schreef:
Ik koop echt nooit meer een shet na deze.
2 jaar geleden al door de CT gehaald ivm een doorgebroken kaakwortelontsteking (duur grapje), en uiteindelijk besloten die kies te laten zitten omdat extractie niet gemakkelijk en zonder risico's is.
Speelt nu helaas weer op dus waarschijnlijk binnekort kliniek voor verder vervolg.
En ze heeft een melanoom in haar mondhoek (en onder de staartwortel).

En de gup had wat flinke haakjes en wonden (in 4 maanden tijd) dus die is ook goed onder handen genomen.

Staan nu allebei uit te suffen haha.

[ [url=m/3O6Obo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh beterschap! Dat zit niet mee zeg

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:47

Mijn IJslander loopt wel door een plas maar houd liever zijn hoefjes droog.

Waar hij echt niet door heen loopt is mest die in de bak ligt. Mocht er geen uitwijk beschikbaar zijn dan springt hij er overheen.

De plassen die jullie hebben zijn hier gelukkig niet. Maar wij zitten ook boven aan het plateau dus loopt het meeste water gewoon naar lager gelegen delen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:17

@karin: ach gut de zielepieten... ze staan er ook echt uitgeblust bij.

Achter glas is het heerlijk, maar ik ga zo toch maar even de tuin in. Alles wat nu gesnoeid/weg kan hoef ik straks in het voorjaar niet meer te doen :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:55

Akshay,
Wat ziet het er heerlijk uit zo op de foto. Ontspannen dieren.

Het is bij ons vlakke klei, daarop worteldoek dan de rasters en vullen met split. Een soort fundering van puin zal wel helpen het op de lange duur nog strakker te houden. Maar lijkt dus inderdaad niet noodzakelijk. Hoe groter het aangesloten oppervlak aan roosters is hoe beter de druk verdeeld wordt. Op een breedte van een meter zie je wel wat kuilvorming bij onstabiele ondergrond omdat ze een paadje volgen en de roosters dan aan de buitenkant iets omhoog komen. Maar hoe breder het is hoe minder je dat krijgt. En je moet ze dus ook echt leggen als de bodem vlak en stevig is.

Utopia,
Ik wil op de schuine stukken gewoon een houten balk tegen de palen van de omheining vastschroeven zodat de split niet wegrolt langs de zijkant. Op de rechte stukken is dat niet nodig.

Houtsnippers vergaan en worden dan glad. Je moet het dus elk jaar aanvullen met nieuwe snippers. Bovendien wil je ook niet alle soorten houtsnippers ivm giftigheid van bepaalde bomen. Voor houtsnippers zou ik niet snel kiezen voor een pad voor de paarden. Al vind ik het wel mooi en kan het heel nuttig zijn voor de tuin.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:58

Ik heb ook slechte ervaring met houtsnippers.
Het was even heel mooi. Toen werd het glad. Daarna kwam het rottingsproces. De paddestoelen stonden 30cm hoog in de rijbak.
Toen het verteerd was, was de bakbodem nog slechter dan daarvoor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:59

Dais_ schreef:
_Nelleke_ schreef:
Je kunt beter tapijtvezels er doorheen laten frezen als je bak te zwaar is. Mijn bak is echt super stabiel en droog door de vezels.

Dat is ook het plan, maar dat kan pas als de wei weer begaanbaar is want ik heb geen verhard pad naar de bak toe :) . Dus tot die tijd moet ik het maar even negeren en hopelijk van het voorjaar/zomer de vezels erdoor.

Nog tips waar je ze het beste kunt kopen en welke soort? Voor nu neig ik heel erg naar de vezels van zandcompleet. Ik hoor daar veel goede berichten over, maar ik sta altijd open voor tips/advies :) .

Het grappige is, ik wilde sowieso al die vezels maar ik heb me laten ompraten om dat niet te doen :')

Ik heb die van zandcompleet. Was net na het frezen wel teleurgesteld want hij was nog steeds net zo zwaar maar na 2 maanden inklinken is ie echt helemaal mooi stabiel geworden. Ik zal als ik eraan denk wel even een foto maken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:55

Hier net zo. Eerst viel het tegen, maar na heel veel aanrijden met de auto was ik zó blij! Nu 5 jaar geleden gedaan en ik ben nog steeds blij. Enige nadeel is dat ik al heel lang niet kan slepen en de bak vol staat met gras, maar het wás een mega zware paddock en het is een zeer stabiele rijpaddock geworden door de tapijtvezels.

De rest moet ik nog even lezen, sorry.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:20

Hmm ja precies, zo dacht ik ook over houtsnippers.. het is overigens voor een 'wandelpad' rondom de paddocks, dus niet iets wat ik verwacht dat héél veel gebruikt gaat worden... alleen via dat pad moet ik ze wel naar de wei gaan brengen.. de paddock van de mini's ligt erlangs, dus als ik die ga voeren, dagelijks, moet ik erover heen lopen zelf.. en een pad waar veel onderhoud aan nodig is, is ook niet leuk :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:22

Ik heb tussen de perenbomen grove stukken bast liggen, dat blijft wat langer heel. De houtsnippers zijn al pleite. Komt ook alsnog veel onkruid doorheen.

Ik zou ook iets van Lava doen, dat laat ook mooi water door zie ik hier op de oprit waar ik er gaten mee gevuld heb.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:25

Jaa en ziet er eigenlijk nog best mooi uit :j Fijner dan betegeld in ieder geval.. en dan heb ik het inderdaad nog niet eens over het voordeel wat betreft water doorlaten :P

Oh! En! Ik wil graag overal bloemetjes zaaien, eetbaar voor de paarden :D Wanneer moet je dat ongeveer gaan doen, weten jullie dat? Dan weet ik of ik al op zaadjesjacht moet :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:25

Het stond al langer op mijn verlanglijstje.Maar ik heb een elektrische kruiwagen gekocht.Geweldig ding.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:26

hmm ik ben nog steeds aan het nadenken of ik de loonwerker wil vragen of hij kan adviseren over het mengen met ander zand, of dat ik toch houtsnippers in de bak moet proberen. gezien het bij ons geen officiele bak is, wil ik niet aan tapijtsnippers beginnen, heb nog weinig ervaringen kunnen vinden over een zware bak op een andere manier dan tapijt stabieler krijgen. leem wordt soms gebruikt, met wisselend resultaat voorzover ik heb kunnen lezen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:27

Het was hier trouwens zooo mooi dit weekend <3 Had echt heel graag foto’s willen maken van de paarden haha.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:07

xXutopiaXx schreef:
Jaa en ziet er eigenlijk nog best mooi uit :j Fijner dan betegeld in ieder geval.. en dan heb ik het inderdaad nog niet eens over het voordeel wat betreft water doorlaten :P

Oh! En! Ik wil graag overal bloemetjes zaaien, eetbaar voor de paarden :D Wanneer moet je dat ongeveer gaan doen, weten jullie dat? Dan weet ik of ik al op zaadjesjacht moet :')

Zou wachten nu. Als het nu gaat kiemen en de vorst komt erop heb je waarschijnlijk pech.
Zaaien van zoiets in maart/april zou ik zelf denken?

Ik wil bij deze shop wat gaan bestellen www.basiszaden.nl

De loonwerker kwam nog een karvracht champignonmest brengen voor de tuin.. nu is t echt niet meer om aan te zien :') berg compost in de tuin }:0

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:10

Karin_deB schreef:
Ik koop echt nooit meer een shet na deze.
2 jaar geleden al door de CT gehaald ivm een doorgebroken kaakwortelontsteking (duur grapje), en uiteindelijk besloten die kies te laten zitten omdat extractie niet gemakkelijk en zonder risico's is.
Speelt nu helaas weer op dus waarschijnlijk binnekort kliniek voor verder vervolg.
En ze heeft een melanoom in haar mondhoek (en onder de staartwortel).

En de gup had wat flinke haakjes en wonden (in 4 maanden tijd) dus die is ook goed onder handen genomen.

Staan nu allebei uit te suffen haha.

[ [url=m/3O6Obo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is altijd zo’n sneu gezicht :(:) En wat een pech voor je shet, niks aan al die zorgen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:29

ziekenboeg bij jou Karin, arme het

Hout heb ik in mijn borders, was duur ( via bouwmarkt gekocht en dacht met 6 zakken veel te hebben, grappig eenmaal uitgestrooid zag je er niks van en nu al tig zakken liggen, fortuin kwijt en onkruid omt er nog doorheen)
Als pad of rijbak zou ik het nooit doen aangezien ik alleen maar mensen met slechte ervaringen spreek

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:33

Lynn, je kan bij de gemeente vragen of je houtsnippers bij ze kan krijgen, kan in sommige gemeentes heel goedkoop. Je hebt volgens mij idd iets van 10cm ofzo nodig om onkruid tegen te houden, dat wil je echt niet via een tuincentrum.

Karin, sneu voor shettie, maar dat heeft op zich niks met Shetlanders in het algemeen te maken toch? Kan elk paard overkomen lijkt me.. of heb je andere redenen om nooit meer een shet te willen? Ik ben wel happy met de mijne (grote maat)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:34

Britta31 schreef:
Het stond al langer op mijn verlanglijstje.Maar ik heb een elektrische kruiwagen gekocht.Geweldig ding.

Gefeliciteerd :D welke is het geworden?

Utopia, ik heb vorig jaar in februari ofzo zaad gestrooid, en ook zoals op het pakje stond dat moest, in april. Februari zaad deed het fantastisch, april zaad bijna niet :+ Ik zou dus gewoon zaaien wanneer je tijd en zin hebt :')

Wij gaan zaterdag ook een aantal vrachten champost halen, 300m ofzo verderop verkoopt iemand het, super handig. Wat heb jij betaalt Akshay?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:38

Prairy schreef:
Britta31 schreef:

Gefeliciteerd :D welke is het geworden?

Utopia, ik heb vorig jaar in februari ofzo zaad gestrooid, en ook zoals op het pakje stond dat moest, in april. Februari zaad deed het fantastisch, april zaad bijna niet :+ Ik zou dus gewoon zaaien wanneer je tijd en zin hebt :')

Wij gaan zaterdag ook een aantal vrachten champost halen, 300m ofzo verderop verkoopt iemand het, super handig. Wat heb jij betaalt Akshay?

Ik heb geluk :o was gratis :D loonwerker is een goeie vriend. Hij had een karretje opgehaald bij iemand die teveel had zitten. En dat kon hier nog wel door de tuin zei die :o

Wbt Dat zaad kan inderdaad goed, dat het voor de april zaai te vroeg droog is geworden. Blijft schipperen. En technisch gezien is het allemaal onkruid, dus vaak wel irritant genoeg om het gewoon te doen :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:39

Nou.... nu je het zegt Prairy... het laat gezaaide zaad is bij mij ook niet opgekomen.. maar het (te) vroege wel! Ik ga gewoon maar 's kijken, moet toch nog een bomen/heggen/plantjes-plan maken :') Haha Akshay; irritant genoeg :')

Dat champost, is dat weer nieuw? _O- Heb altijd zo het idee dat ik achterloop hahaha.. wij moeten hier denk ik ook iets in de grond doen/mengen voordat we de boompjes gaan planten.. zand is ook maar zo... zand :')

Oké.. dat ging snel, jullie hebben me houtsnippers uit het hoofd gepraat :') +:)+ :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:44

Champignonmest.. is eigenlijk voor een groot deel ook paardenkak :')

Houtsnippers, zijn hier zó verdwenen, maar wij snipperen zelf, en hebben allemaal zachte houtsoorten groeien hier.
We kieperen het bij de kippen of bij de moestuin. En na een maand is het verdwenen ..