Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:41

joyce83 schreef:
Hoop mensen die graag wat zand erbij willen hebben. Nou ja in elk geval het liefst gewoon droge plekken. Hier mag ook nog wel wat erbij aan zand. Gewoon normale grond heb ik het dan over, mag namelijk wat opgehoogd worden en hier en daar wat (kleine) kuilen opvullen.

Gisteren onze eerste privéles gehad. Wilde eerst wachten tot ze thuis zou staan en dan mijn oude instructrice vragen waar ik met Monty les van heb gehad. Was een fijne les, weer puur alleen de basis. Ze heeft heel erg de neiging om of te diep te lopen maar vooral kop hoog. Nu heeft ze niet de fijnste bouw om lekker te kunnen gaan lopen maar we gaan vooral aan de buikspieren maar eens werken. Ook dat ik het tempo ga aangeven en ze niet onder mij uit mag rennen als het lastiger wordt en ho is ho en vooruit vooruit... Wat ik dus zei vooral basis :) Maar nu kon ze tenminste alleen de aandacht op mij richten. Voor het eerst met een headset gereden, jeetje wat een fijne uitvinding. En toen zei mijn man gelijk NEEEEEE die gaan we niet kopen... tjuu is ook wel een beetje duur :)
LN geeft N toevallig ook les daarmee???

Deze week wil ik de stalling gaan opzeggen per maart. Wel zo handig dat iemand op de wachtlijst ook nog de mogelijkheid heeft om ook op te zeggen en dan per maart te kunnen komen. Het is behoorlijk druk geworden op de manege. Van een andere stalling die is moeten stoppen zijn er een aantal bij gekomen, meen 8 of 10 stuks. En dan zijn er door de maatregelen ook verschuivingen in het rooster van de lessen. Nee sommige dingen ga ik niet missen. Gewoon lekker aan huis even tussendoor longeren of even de manen doen, gewoon kunnen kijken hoe ze zich op de wei gedraagt en hoe ze toch verdomme aan die wondjes komt..... Ze had gisteren een flinke straal bloed langs het been af lopen linksvoor, was al gestopt met bloeden maar dacht wel je bent een echte brokkenpiloot. Het is dat ik geen wildcamera heb maar die zou ik echt graag eens op de wei daar willen richten.

Nee, N heeft die niet. Emmy wel en ik heb er ook een tijdje mee gelest, is best fijn ja

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:43

Ow Boemel, zou mooi zijn voor beide partijen als dat gaat lukken

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:46

Lynn_Nikita schreef:
Ow Boemel, zou mooi zijn voor beide partijen als dat gaat lukken

Als ze in t weekend ook nog mee naar het bos wil helemaal :D

De dames zijn blij.
Mogen een paar uurtjes op de wei waar nog enigzins gras in staat.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:52

Wat een sfeer plaatje.
En die bijrijder klinkt top!

Joyce fijne les en bijna naar huis.
Fijn vooruitzicht.

Zand verdwijnt hier ook uit de bak. Maar durf niet bij te laten vullen omdat hij goed is. Ondanks dat hij voortaan lager ligt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:02

Ach soms heeft het ook wel voordelen...

Stallen uitmesten wordt gedaan (al zie je genoeg mensen dat tussendoor nog zelf bijhouden).

Je hebt toegang tot een binnenhal of 2. Oke negeer de andere rondvliegende mensen op de andere paarden.

Ik hoef ze niet zelf op de wei te zetten. Niet dat dat thuis zoveel moeite is. Maar hoef in elk geval niet door de blubber daar, of ik moet in de middag gaan dan wel.

Er is veel kennis aanwezig, al dan niet kloppend. Soms wel leuk met mensen een praatje kunnen maken over dezelfde hobby is ook leuk.

Alles heeft zo voor en nadelen. Ow ja zo goedkoop had ik nog nooit een enting kunnen laten zetten. Dat scheelt met een groep ook weer.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:11

Ik zou echt nooit weer terug willen naar in pension hoor haha. Er is altijd wel wat. En hoe de gemiddelde pensionklant met zijn/haar paard omgaat wordt ik ook vaak maar verdrietig van.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:15

Het is inderdaad zo dat je paard op een pensionstalling je meer vrijheid/ minder werk geeft.
Maar bedoel meer dat ik het qua sfeer en mensen niet mis (terwijl het echt geen vervelende stal was hoor).
Vind t gewoon fijn om alles in mn eigen rust te doen :o

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:43

Helemaal mee eens Marlies en Boemel. Echt soms denk ik wel eens gtst is er niks bij. En idd soms zie je mensen rijden en dan denk je.... negeer, negeer, negeer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:05

Oh ja ... de meesten reden best vriendelijk, helaas voelde niet iedereen het wanneer haar paard onregelmatig was en er waren een paar bij .... dat kwam heel dicht in de buurt van mishandeling.
Trekken, schoppen, slaan ... verschrikkelijk ;(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:33

Ik ben blij dat ik idd niet meer op pensionstallen sta. Er waren absoluut goede bij, maar zoals toen dat wil ik nooit meer. Wat ik daar gezien heb"……….. Dat wil je niet.

Wij zijn vooral druk met alles weer aan kant krijgen. Huis, erf en paarden.
Ik heb nu voordroog staan en de eerste rol was alweer een rol vol schimmel. Mijn mestophaler wil best komen, maar dan moet ik ook zijn rollen afnemen. Ik heb er nu 4 op proef. Nr. 2 was wel mooi droog. De paarden vinden het heerlijk.
Vandaag na een maand weer eens opgestapt. Aaf was zoet en genoot, Fiesta was fris en stuiterig. Aaf is wel een echte merrie, als ze niet wil of het niet kan verwerken staakt ze. Grappig duidelijk dier.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:40

Ik heb 1 op pensionstal en 2 thuis. Beide heeft voor en nadelen, maar de binnenbak daar blijft enorm fijn in de winter ;) Uiteindelijk komt natuurlijk alles thuis.
Morgen staat hier een castratie op de planning, erg benieuwd hoe het herstel gaat met 24/7 buiten en schuilstal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:42

Voor de zwelling is de beweging en zijn deze temperaturen wel fijn
De arts weet neem ik aan dat die kan bewegen en geen boxrust krijgt? Ivm wel / hechtingen ed? Gewoon staande cstratie?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-01-22 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:43

Ja, ze laten het open. Wordt een staande castratie gewoon thuis.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:46

edit, tegelijk. Ja dan is beweging het beste
hakkie tjakkie weg zakkie

Het enige vooreel aan pension lijkt mij een binnenbak en dat je gewoon een dat niet kan gaan als het niet uitkomt, of je ziek kan zijn zonder alsnog te moeten voeren of een weekendje weg kan zonder hoop geregel

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:52

Flew schreef:
Wieke schreef:
Als stille meelezer met 2 paarden aan huis zie ik meerdere berichten die afraden zand op modder te storten.
Hoe staan jullie tegenover een dikke laag zand storten op de zwarte (droge) grond voor het natte seizoen begint?

Wij zitten op zandgrond, maar wel laag gelegen, er staan plassen op de wei en de track is een dikke blubberbende tot je enkels (paarden hebben nog voldoende droge ruimte bij inloopstal en uitloop!), maar ik zit wel te denken welke verbetering ik komend droog seizoen wil doen zodat dit niet nog een winter is.
Keren etc mag niet, en we zitten aan een doorgaande weg. Gewoon doen durf ik dus niet.

Dit heb ik in september vorig jaar gedaan. Omdat ik één fanatieke ploeger (rennen, draaien, etc) heb, is het op sommige plekken wel wat vermengd geraakt, maar over all ben ik echt heel tevreden. Mijn paddock wordt nog wel nat, maar ze zakken er nagenoeg niet in weg. De ondergrond is veel steviger geworden en wordt ook niet meer glad, in tegenstelling tot toen de grond nog alleen uit zwart zand bestond.

Ik heb een mengsel van drainagezand en normaal wit zand opgebracht. Ben er echt blij mee, dit had ik veel eerder moeten doen. Als het weer mooi droog is sleep ik de paddock een keer goed en laat ik nog een kleine vracht extra zand brengen.

Bedankt voor alle reacties op mijn bericht, wel hoopvol dat het dus best een goede optie kan zijn om zand te storten komend zomer/droge najaar.

Doek er onder lees ik ook veel, maar 1 van de 2 heeft zo zijn wilde buien en ben bang dat hij het opgraaft etc.

Afbeelding

Hoeveel cm op de grond storten is aan te raden (met of zonder doek er tussen) zodat het niet te snel vermengt met de grondlaag er onder?

Ik kan jullie verder echt niet bijhouden! Lees al 2 topics mee, maar het gaat als een speer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:30

Ik vind het nu heerlijk aan huis. Mis soms wel de gezelligheid en aanspraak van een pensionstal. Was voor mij altijd wel grote sociale factor. Nu verhuisd naar heel ander deel van het land, dus dan zijn dat soort dingen wel makkelijk met mensen leren kennen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:38

biancaaaa schreef:
Karin_deB schreef:
@manzano, ik heb inderdaad de mayo matrassen, van 44mm dik.

De ruin lag er vanmorgen op te slapen *\o/*
Gezien de hopen poep die er lagen heeft hij de hele nacht in stal doorgebracht haha.

Hier klein vrieslaagje vanmorgen.

Wat fijn! Heb je enkel de matrassen? Dus zonder bedding erop? Dat zou ik hier ook willen in de inloopstal! Maar hoor wisselende verhalen (veel mensen die er toch stro of vlas op doen).

Ik heb momenteel enkel de matrassen liggen inderdaad.
De shet had er vandaag op geplast, er lag een klein plasje midden op een mat haha.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:39

@Wieke, ik moet echt heel hard lachen om jouw foto :') :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:25

Wieke schreef:
[

Bedankt voor alle reacties op mijn bericht, wel hoopvol dat het dus best een goede optie kan zijn om zand te storten komend zomer/droge najaar.

Doek er onder lees ik ook veel, maar 1 van de 2 heeft zo zijn wilde buien en ben bang dat hij het opgraaft etc.

[ [url=m/K4eTyG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel cm op de grond storten is aan te raden (met of zonder doek er tussen) zodat het niet te snel vermengt met de grondlaag er onder?

Ik kan jullie verder echt niet bijhouden! Lees al 2 topics mee, maar het gaat als een speer.

Mijn wildebras is precies de reden dat ik geen doek heb gebruikt. Ik weet zeker dat hij de hele boel zou opgraven en daar had ik geen zin in. :)) Ik heb nu minimaal 20 cm opgebracht (in kuilen wat meer) en dat hield zich goed, totdat het echt nat werd en de wildebras ging vliegen. Nu is het op sommige plekken dus wel wat vermengd. Ik had daar rekening mee gehouden en maak me er niet zo druk om, het is nog altijd veel steviger dan wat het was. Komend jaar op de vermengde en laaggelegen (rol) plekken extra zand en dan zien we wel verder. Ik betaal graag elk jaar wat voor zand als dat ervoor zorgt dat mijn paddock er beter bij ligt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:19

Dat hoofd van de voorste schimmel, echt van "paard, is dat echt nodig?"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:08

@wieke: leuke foto :)

Ja omhoogkomen van het doek is wel een probleem, daarom zou ik op mijn eigen track ook liever vloerbedekking hebben (wel de juiste soort), maar dat wordt me ook iets te kostbaar.

Jasmijn was weer eenzijdig gepaneerd met houtkrul en het is zowaar beduidend minder koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:09

Haha leuke foto Wieke!

Hier gaat er ook geen doek tussen. Wij gaan jaarlijks bijstorten voorlopig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:15

Al wel eens aan G4 platen gedacht met een laag drainagezand erover?
Zitten rond de eur 12,25 per m2.
Paarden kunnen geen gaten graven, wel rennen, rollen en liggen op een droge bodem.

Wij zijn er echt blij mee.

Enige is ... je kan ze niet in de modder leggen. Ondergrond moet wel wat bewerkt zijn. (Hier losgetrokken, gevlakt, drainagezand erop, aangetrild en de roosters erop.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:16

Wij willen geen roosters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:17

Graven doen ze niet, maar de afzet voor een fikse galop is soms wel 40 cm diep en ik ben bang dat ze op het blote plastic gaat uitglijden in de bochten.