Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:14

Hier ook veel water.... maar ook droge stukken. Ze staan nu op het voorstuk en dat is mooi droog. Ik heb net een rondje om de wei gelopen. In mijn hoofd de track aangelegd. Nu hopen dat de grondeigenaar het goed vind dat ik er nog 3 meter bijpak. O:)

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:16

Hier zijn de plassen zich weer aan het vullen dus ik wacht nog even met de laatste leeg maken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:16

Solleke_Noah schreef:
Net maar drie extra pakken zaagsel in de stal gegooid, zo'n beetje de enige droge plek voor het moment in de paddock :(

@iedereen met een pomp: van waar hebben jullie die gehaald? Of gewoon rondje googelen op dompelpomp? Kan je het water daar ver mee wegpompen? Zou het hier dan vanuit de paddock naar het bos willen laten stromen, maar is toch 20 meter om te overbruggen.

Ik heb een Gardena vuilwaterpomp.
https://www.gardena.com/nl/producten/be ... 900954601/

Werkt goed, slaat ook vanzelf weer af als de vijver op niveau is, door de vlotter. De pomp staat op een paar stoeptegels, want de vijver hoeft natuurlijk niet helemaal leeg. Ons water loopt vanuit de rijbak die op afschot ligt, naar de vijver en die pompt dan af. Er ligt een dikke tuinslag aan richting de weide van 60 meter en dit is geen enkel probleem.

Voor het idee, vanaf mijn werkplek.
Rijvak en vijver. Water wordt afgepompt naar de weide links en dan richting sloot, 60 meter.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suffie op 12-01-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:18

+:)+ dikke merci allemaal, heel nuttige tips!

We hebben een rabatten systeem in de paddock, dat lag er al. Zijn een soort glooiende grachtjes. Op het diepste punt zijn ze denk ik wel diep genoeg om een pomp in te hangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:21

Ik heb bij die van mij aan de onderkant wel een gazenmatje 'gevouwen' met maasjes van 10 mm omdat er anders wel eens een net iets te groot steentje naar binnen werd geslurpt en dan liep het binnenwerk vast. Dit is wel te maken (alles los halen), maar is best een rotklusje en zo werkt het prima.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:27

Heeft iemand ervaring met het verplaatsen van fruitbomen van ca 10 jaar oud?

Ze hebben een stamomtrek van ca 30cm.
Ik wil ze uit de toekomstige paardenwei omdat ze te laag zijn voor de paarden.

Iemand die in het verleden hovenier was, zei dat het kon in Januari/Februari,mits er geen vorst is en mits minimaal 1.5 meter omtrek uitgegraven voor de kluit.

Nu belde ik zojuist een bedrijf dat veel bomen verplaatst. Ze zeiden dat ze er slechte ervaringen mee hebben. Dat het verpoten waarschijnlijk weggegooid geld is, omdat de kans klein is dat de bomen aanslaan.

Volgens hem beter kappen en nieuwe bomen aanplanten.
Ik vind het zo zonde van de huidige fruitbomen :(

Iemand ervaring hiermee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:33

Waarom moeten ze weg? Is inderdaad wel zonde. Bedoel je te laag voor paarden, dat je schrik hebt dat ze zich bezeren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:34

Ik zou een paar andere bedrijven die dat doen benaderen en aanhoren wat hun advies is en dan 'meeste stemmen gelden'...
Ik weet wel dat je speciale machines hebt die een hele boom zo uit de grond halen en met kluit en al verplaatsen, maar dat zal niet goedkoop zijn.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:35

Wij hebben 4 jaar geleden oude fruitbomen van een kweker gekocht die stopte met zijn bedrijf.
De bomen hadden een beste kluit. Alle 4 de bomen zijn aangeslagen. Het eerste jaar gaven ze weinig fruit maar daarna zaten ze stampvol met appels en peren. Ik denk dat je aan een fruitkweker moet vragen wanneer je de boom het beste kunt verplaatsen. Zij zullen dit zeker weten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:36

Solleke_Noah schreef:
Waarom moeten ze weg? Is inderdaad wel zonde. Bedoel je te laag voor paarden, dat je schrik hebt dat ze zich bezeren?

Ja, inderdaad.
Takken in ogen, manen vast in takken. Het zijn Friezen (164cm en 169cm).

En anders zullen ze zich wellicht vast eten in de appels :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:38

DubbelFun schreef:
Ik zou een paar andere bedrijven die dat doen benaderen en aanhoren wat hun advies is en dan 'meeste stemmen gelden'...
Ik weet wel dat je speciale machines hebt die een hele boom zo uit de grond halen en met kluit en al verplaatsen, maar dat zal niet goedkoop zijn.

Het bedrijf dat we ervoor benaderd hebben doet dat inderdaad.
Kosten ca eur 250,00.

Zij denken dat het waarschijnlijk weggegooid geld is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:38

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:43

Ik zou het wel aandurven voor 250 euro.

Ivm het bezeren.. ik snap het wel (zou ook zo redeneren) maar als ik zie hoe ze hier door het bos banjeren, dat propvol meidoorns staat (lage takken en dikke doorns), over omgevallen bomen huppen... helemaal achterlijk zijn ze ook weer niet he :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:44

Ik heb vorig jaar 11 perenbomen van 35 jaar oud verplant. 2 gaan het waarschijnlijk niet redden, de rest hoop ik wel. Wij hebben ze eigenlijk net te vroeg moeten omzetten. Goede kluit eraan is belangrijk. Januari is beter als februari, hebben de wortels langer de tijd om te groeien.

In principe loopt het plantseizoen tot eind maart, maar daar heb ik niet zo veel goede ervaring mee omdat het toch al sneller warm wordt > meer water geven.

Goed compost door de grond doen voor en tijdens het planten gaat ook helpen. En de grond van het gat na het planten bedekt houden met mulch scheelt echt veel met water geven.

Edit: vorig jaar is oktober 2019 :') afgelopen jaar hebben ze goed in bloei gestaan, ik heb ze wel redelijk gesnoeid, minder bloesem / vrucht, meer energie naar de wortels.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 12-01-21 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:47

Solleke_Noah schreef:
Ik zou het wel aandurven voor 250 euro.

Ivm het bezeren.. ik snap het wel (zou ook zo redeneren) maar als ik zie hoe ze hier door het bos banjeren, dat propvol meidoorns staat (lage takken en dikke doorns), over omgevallen bomen huppen... helemaal achterlijk zijn ze ook weer niet he :D

Ze staan ook op de plek van overgang van paddock naar rijbak. Ook dat is niet praktisch. Wil ze echt liever daar weg.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:54

Dank voor de lieve reacties op onze opa!

Gecondoleerd Lorette :(:) Ben je de afgelopen dagen een beetje doorgekomen?

Hij ziet er weer knap uit Lynn_Nikita! Leuk gedaan met die figuurtjes!

Wat onwijs schrikken van die brand Utopia! Vind het knap dat jullie zo rustig zijn gebleven en hopelijk valt de verdere schade mee.

Ik moest hardop lachen om je foto Robijntjah :D Ziet eruit alsof die klusjes met een loader gelijk een stuk leuker worden haha.

Wat onwijs balen van je bak Dais, ik hoop dat het met tapijtvezels een stuk beter gaat!

Aah nee wat zuur DubbelFun, natuurlijk net als je je pomp het hardst nodig hebt... Hopelijk lukt het later vandaag wel!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:55

Gewoon proberen met flinke kluit en goed opvolgen met de droogte, dat ze genoeg water krijgen. Er worden genoeg bomen verplaatst en jij kunt ze toch ook bij een kweker kopen? Zo raar zijn als die nooit aanslaan.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:58

ik weet dat onze overbuurman zijn perenbedrijf zoetjes aan aan het ontmantelen is en dat er partijen zijn die 400 euro betalen voor grote volgroeide perenbomen :$
en buiten het seizoen om zou ik het een hele gok vinden maar het is nu wel echt hártje bomenseizoen. Waarom zou het niet lukken?? Van de zomer heel goed bewateren...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:11

De beloofde foto's. Na de enorme regen van vannacht en voor het uitmesten... :o

Deze rasters heb ik gelegd toen het al nat was. Maar de bodem hier nog redelijk goed. Er ligt alleen een enkele ronde rond de voerbak. Dus dat is ongeveer een meter. Daarnaast is het worteldoek met lavasplit waar klei doorheen komt. Ze hebben hier vannacht duidelijk veel gestaan. Dit ga ik opnieuw leggen en ook over het gele stuk. Maar zoals je kunt zien staan de paarden hier op een stevige rand en ook niet veel water oid.

Afbeelding

Dit is een stuk dat er al vanaf het begin ligt. Het is gelegd toen het droog was. Ze lopen hier dagelijks meermaals overheen naar de waterbak. Zoals je ziet, mooi stevig, droog en doordat er geen modder naast ligt ook nog heel netjes.

Afbeelding

En verder het pad de heuvel op. Zelfde verhaal als hier boven. Ik heb alleen nog geen tijd genomen om een rand aan de zijkant te maken. Vandaar dat het rooster daar nog leeg is. Je ziet in dat hoekje wel dat dit stuk dramatisch zou zijn zonder de rasters. Kletsnatte klei.
Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:15

Malenka, begrijp ik goed dat je die hebt gelegd zonder uitgraven en puinfundering. Gewoon op droge (knalharde) klei?
*enthousiast*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:46

Ik zou het ook niet uitgraven, wordt het alleen maar lager van en nu kan het water er nog mooi onderdoor weg.

De pomp deed het gelukkig weer, dus de laatste plas is nu ook leeg. Ik heb wel mooie gevalletjes van liquefactie, maar nu zon dus hopelijk krijgt de boel goed de kans om te drogen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:05

Ohh ik vind dat lavasplit eigenlijk wel mooi als pad naar de wei! Vriendlief wil houtsnippers... ziet er wel heel leuk uit, maar ben bang dat 't echt een bende wordt... Hoe zou je normaliter die randjes maken?

Belle_boef: jij ook schrikken zeg!! :oo En balen!! Snap dat je ze nu het liefst gewoon op pension zet.. zo aanpielen is echt niks dan...

Onze overbuurman, ook bomenkweker, zei laatst ook nog: verplaatsen van oude bomen kan gewoon prima, belangrijkste is de kluit: groooooottt, en de tijd: nu ongeveer inderdaad :P

Mooi uitzicht vanaf je werkplek suffie! :D

Wát is er énorm veel regen gevallen vannacht!! En die wínd!! :oo Heb rechtop in bed gezeten :') := Zelfs hier is het nu een plassenbende...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel gelijk goeie aquatraining :D

Afbeelding

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:08

Ik had je berichtje helemaal gemist belle_boef, jeetje wat onwijs zuur!

Die laatste foto Utopia <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:09

Niet bang voor water iig én er is nog voldoende droog zo te zien.
Hier loopt de bolle écht niet door een plas heen dus die heeft dan wel heel weinig ruimte om te bewegen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:12

Ik koop echt nooit meer een shet na deze.
2 jaar geleden al door de CT gehaald ivm een doorgebroken kaakwortelontsteking (duur grapje), en uiteindelijk besloten die kies te laten zitten omdat extractie niet gemakkelijk en zonder risico's is.
Speelt nu helaas weer op dus waarschijnlijk binnekort kliniek voor verder vervolg.
En ze heeft een melanoom in haar mondhoek (en onder de staartwortel).

En de gup had wat flinke haakjes en wonden (in 4 maanden tijd) dus die is ook goed onder handen genomen.

Staan nu allebei uit te suffen haha.

Afbeelding