Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:59

Voer je los of in netten. Dat wil wel schelen in de tijd dat ze er mee doen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:18

belle_boef schreef:

Aan wie stelde je de vraag? :o Ik vermoed SP

Ik voer uit netten, kleine maas

SP 5 balen, maar die kon je met 1 hand tillen, dan zijn die wel heel erg licht, stel dat die de helft zijn , nog geen 8 kg, hoeveel paarden voerde je ervan? 5 toch?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:50

Lynn_Nikita schreef:
belle_boef schreef:

Aan wie stelde je de vraag? :o Ik vermoed SP

Ik voer uit netten, kleine maas

SP 5 balen, maar die kon je met 1 hand tillen, dan zijn die wel heel erg licht, stel dat die de helft zijn , nog geen 8 kg, hoeveel paarden voerde je ervan? 5 toch?

Was indd voor SP.
Maar lichte baaltjes heb je indd ook meer van nodig.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:34

Lynn_Nikita schreef:
Ir1ne schreef:
De oudere merrie is wel prima toch LN?

mijn paard wordt nu eindelijk een beetje dikker, en die krijgt een heleboel. onbeperkt niet, die eet zich helemaal ongans denk ik.

Ik zie en voel net teveel ribben bij haar. Wil haar toch iets dikker de erover in laten gaan
Ze slaapt nu ook liggend in dr stal dus ik denk dat in de avond apart staan niet kwaad kan voor dr

Dan zou ik lekker voor de nacht de hele stal vol leggen met hooi :D Kan ze zich 's nachts lekker extra vol vreten :))

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:21

SP divoza heeft weer korting. 25 procent ook op ariat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:27

Ja, wij hebben netten in ibc vaten.

Onze oude balen waren zwaar met 2 handen en deze pak ik inderdaad op met 1 hand.

Mijn man moest naar nieuwe baas en ik had hem een nr gegeven van een adv hier om hooi te halen op terugweg. Hij had ze gebeld en stond daar al. Hij zag meteen dat het lichte balen waren en ze vroegen 5,50, maar hij dacht dat hij die moest meenemen.
Hij kwam aan en zei gelijk; heb je geen ander adres. Dus ik zei; jawel, maar dacht lekker dichtbij een adresje. Toen baalde hij wel, want dan had hij ze niet meegenomen. Hij dacht dat dit het enige adres was wat ik zo even had en we moesten hooi hebben.

We hebben er 6 en die hoeven niet allemaal beperkt gevoerd te worden. Er stond nog wat gras en een laatste stukje geef ik nu met strookjes erbij.
Dan hebben we eigenlijk nog een stukje waar gras hoog staat, maar omringd door giftige planten, dus dat gaat helaas nog even niet. Die gaan er wel uit binnenkort, maar dan zal het gras daar wel kapot gereden worden.

Eigenlijk wil ik al palen plaatsen om het vorm te geven, maar ik weet nog niet waar de bak komt. Aankomende week gaan we die met loonwerker bepalen.
En land wordt nu toch al kapot gelopen en zo hebben ze alle ruimte. Dan kan het ook wel in het voorjaar.

Maar ik kan slecht tegen rotzooi en niet netjes, dus moet me er wel even overheen zetten :)

ML is sinds maandag avond in oude huis en komt zo met bus vol spullen nog.

Ir1ne, mijn ariat's zijn nog niet oud hoor. Doe normaal een jaar ermee.

Ik zoek echt iets zoals een stalschoen met plastic schoen. Het is niet eens voor bij de paarden, maar in het bos is het veel te nat en staan stukken gras meter hoog. Daar lopen we met de hondjes en dat vind ik een beetje zonde van mn schoenen.
Normaal loop ik er het hele jaar rond op en ze kunnen veel hebben, maar mijn vorige paar is wel gaan scheuren van de vocht steeds weer.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:57

Mijn beide merries zijn ook aan de dikke kant (met name de shet) maar ik wil ze deze winter voor het eerst zonder dekens proberen te houden dus ik laat het even zo zodat ze iig goed de winter ingaan en wat kunnen inleveren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:51

Ik zag wat over straten wij hebben het ook zelf gedaan, vriend van ons heeft een trilplaatje en die konden wij kosteloos lenen. Er lag al een bestraat gedeelte en dat hebben wij uitgebreid.
Afbeelding

Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:13

mooie tegels Mer.
Sp,zoopuls verkoopt ook Marstall en levert nog aan huis ook.Enkel zijn de wiesencobs van een ander merk, Muhler geloof ik.

Ik zit met een probleempje, Ik heb sinds kort een andere hoefsmid,een bekapper.Daarvoor had ik een traditionele smid,en eigenlijk heeft mijn paard op een enkele hoefzweer na nooit kreupel gestaan.Maar mijn hoefsmid kwam met regelmaat niet opdagen en bij een ander paard bij mij op pension kwam de bekapper en het paard wat ze in behandeling had zag ik de hoeven vooruit gaan,dus ik dacht ik schakel naar deze over.Natuurlijk zag ze dat er veel fout was met de hoeven van mijn paard,ze stond te plat en te breed,nu vond ik dat ook wel ,want toen ze jong was had ze kleine ronde voetjes.
De eerste keer bekappen ging goed,geen probleem.Bij de 2e keer heeft ze drie weken niet lekker gelopen,ik dacht ze moet wennen en het ging ook steeds beter.De derde keer zei ze dat ze rotstraal had,nu zag het mij er niet als rotstraal uit,maar goed onder tussen ben ik er achter dat je verschillende vormen hebt en dat het door verkeerd bekappen kan komen.
Dus onder tussen rotsstraal ook weer over.
Nu zei ze dat haar straalbeentje te veel kantelde en dat ze er ongerust over was.Het kantelde niet de kant van een hoefbevangen paard op maar achterover meer de kant op van een paard met hoefkatrol.Maar goed paard loopt ondertussen als een zonnetje.
Dus ik dacht ik moet toch enten en dan laat ik gelijk een foto nemen.
Nu is mijn hond net drie dagen opgenomen geweest in de kliniek waar mijn da werkt en tijdens 1 vd wacht momenten vroeg ik of hij die foto's wilde maken.Hij kent mijn paard van veulen af aan dus vroeg toen verbaasd aan mij waarom ik dat zou doen?Extra kosten terwijl we er al zoveel hebben ivm de hond voor een paard wat goed loopt.
Nu afgesproken dat hij als hij komt enten eerst de boel eens bekijkt voor hij foto's maakt.
Maar wat zouden julie doen even afwachten of toch die foto's maken?Ben bang dat het paard dadelijk ook nog wat krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:36

Mooie tegels inderdaad zeg.

Poeh lastig... ben je er zelf ongerust op of niet? Ik heb wel geleerd inmiddels mijn eigen gevoel te volgen.

Kom ik net thuis van het werk, heeft vriendlief de paarden al helemaal gedaan en het huis opgeruimd en heerlijk gekookt!

Nu lekker bank hangen met een kaarsje aan en filmpje <3

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:41

Ik was er gerust op ,maar ze heeft me ongerust gemaakt.Ik heb al zitten googlen wat het kan zijn of wat er kan gebeuren maar kan niks vinden.Ze is 17 en heeft insuline resistentie die we tot nu toe goed hebben kunnen mangegen.
Maar in je achterhoofd blijft natuurlijk altijd hangen dat ze bevangen kan raken.Maar nu doet ze dus blijkbaar juist het tegenovergestelde.Dus voor de zekerheid ben ik geneigd ze te maken.
Mijn man zegt ,laat toch eerst de DA er na kijken als hij komt en sla toch altijd niet zo in paniek :o

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:46

Wat lief Robijntjah <3

Ik zou persoonlijk afwachten Beatje, tot de DA er is. Aangezien die je paard al lang kent.

Deze bekapper ken je toch nog niet lang? Wie weet zit ze er naast....

Wanneer moeten ze geënt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:34

beatje schreef:
Nu zei ze dat haar straalbeentje te veel kantelde en dat ze er ongerust over was.Het kantelde niet de kant van een hoefbevangen paard op maar achterover meer de kant op van een paard met hoefkatrol.Maar goed paard loopt ondertussen als een zonnetje.

Maar wat zouden julie doen even afwachten of toch die foto's maken?Ben bang dat het paard dadelijk ook nog wat krijgt...

Ehm, ik werk ook als bekapper. Maar dit heb ik collega's nog nooit horen zeggen. Hoe kun je dit nu weten?

Vertrouw op jezelf, en je paard... en die loopt als een zonnetje, zeg je.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:34

Robijntjah schreef:

Poeh lastig... ben je er zelf ongerust op of niet? Ik heb wel geleerd inmiddels mijn eigen gevoel te volgen.

Kom ik net thuis van het werk, heeft vriendlief de paarden al helemaal gedaan en het huis opgeruimd en heerlijk gekookt!

Beter, zou ik ook weleens leuk vinden <3

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:59

Da's fijn thuiskomen robijn..wat lief van hem

Wij hebben betonplaten in de paddock. Nou is mijn partner ook wel van het we doen het goed of niet :D

3 weken geleden net de mestplaat gemaakt. Behoorlijke klus maar het resultaat mag er zijnAfbeelding
Afbeelding

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:49

Ik lees altijd wel mee maar eigenlijk vrij weinig tijd om te reageren helaas.
Echter een vraag;
Ik las een tijdje terug dat een aantal van jullie beveiligingscamera's hebben hangen. Ik ben er niet zo in thuis, mijn vriend ook niet. Maar waar letten jullie erg op?
Uiteraard hoeveel meter (nacht)zicht, hoe breed het zicht is, hoe scherp, maar wat nog meer? Zie ik dingen over het hoofd?
Wij hebben nu iets op het oog waarbij je kunt opslaan EN live kijken. Erg mooie aanbieding, maar moeten snel beslissen (nee niet van een leverancier die wil verkopen).

Over het verharden, hier vrees ik dat het nu te nat is om te gaan verharden. Ik wil richting de zomer betonroosters laten plaatsen. Hadden wij op onze oude plek ook en beviel ons meer dan prima.
Laatst bijgewerkt door Colien op 11-10-19 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:50

Bij mij is het een grote modderzooi. Ik denk erover om houtsnippers te strooien om de winter door te komen, zodat ik volgend voorjaar een definitieve oplossing kan maken. Maar nu twijfel ik of ik rekening moet houden met het soort hout. Omdat ze het misschien eten? Hebben degenen in dit topic die houtsnippers hebben hier rekening mee gehouden? En waar hebben jullie het gekocht?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:03

Supermooi Karev!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:15

beatje schreef:
mooie tegels Mer.
Sp,zoopuls verkoopt ook Marstall en levert nog aan huis ook.Enkel zijn de wiesencobs van een ander merk, Muhler geloof ik.

Ik zit met een probleempje, Ik heb sinds kort een andere hoefsmid,een bekapper.Daarvoor had ik een traditionele smid,en eigenlijk heeft mijn paard op een enkele hoefzweer na nooit kreupel gestaan.Maar mijn hoefsmid kwam met regelmaat niet opdagen en bij een ander paard bij mij op pension kwam de bekapper en het paard wat ze in behandeling had zag ik de hoeven vooruit gaan,dus ik dacht ik schakel naar deze over.Natuurlijk zag ze dat er veel fout was met de hoeven van mijn paard,ze stond te plat en te breed,nu vond ik dat ook wel ,want toen ze jong was had ze kleine ronde voetjes.
De eerste keer bekappen ging goed,geen probleem.Bij de 2e keer heeft ze drie weken niet lekker gelopen,ik dacht ze moet wennen en het ging ook steeds beter.De derde keer zei ze dat ze rotstraal had,nu zag het mij er niet als rotstraal uit,maar goed onder tussen ben ik er achter dat je verschillende vormen hebt en dat het door verkeerd bekappen kan komen.
Dus onder tussen rotsstraal ook weer over.
Dus ik dacht ik moet toch enten en dan laat ik gelijk een foto nemen.
Nu is mijn hond net drie dagen opgenomen geweest in de kliniek waar mijn da werkt en tijdens 1 vd wacht momenten vroeg ik of hij die foto's wilde maken.Hij kent mijn paard van veulen af aan dus vroeg toen verbaasd aan mij waarom ik dat zou doen?Extra kosten terwijl we er al zoveel hebben ivm de hond voor een paard wat goed loopt.
Nu afgesproken dat hij als hij komt enten eerst de boel eens bekijkt voor hij foto's maakt.

Ik zou met een 17 jarige gewoon vertrouwen op wat je ziet. Ik heb een relatief jong paard (12, een C-tje) met artrose. Als hij niet kreupel was gaan lopen had ik het nooit gezien, zo lang ze niet kreupel zijn zou ik het vooral niet opzoeken. op die leeftijd hebben ze eigenlijk altijd wel wat, zeker wat artrose want dat komt gewoon met de leeftijd zeiden ze in Wolvega tegen mij... wat aftakeling is normaal. in hoeverre wil je dat weten als t paard gewoon spat zuiver loopt?

Robijntjah schreef:

Antheman schreef:
Ehm, ik werk ook als bekapper. Maar dit heb ik collega's nog nooit horen zeggen. Hoe kun je dit nu weten?

Vertrouw op jezelf, en je paard... en die loopt als een zonnetje, zeg je.

dit. je gevoel volgen is zo belangrijk!!!!
onze vorige smid was echt wel kundig maar kon schijnbaar ons paard niet beslaan omdat het te gecompliceerd was... zo lastig om dan te switchen. maar zie post boven, ik zou het niet zonder meer aannemen.

Dat is lief!!! geweldig!

zou die van mij ook zo doen, maar die is er nooit :+ of naja... bijna niet. Vrachtwagenchauffeur... wereldberoep -O-

karev schreef:
Da's fijn thuiskomen robijn..wat lief van hem

Wij hebben betonplaten in de paddock. Nou is mijn partner ook wel van het we doen het goed of niet :D

3 weken geleden net de mestplaat gemaakt. Behoorlijke klus maar het resultaat mag er zijn[ [url=m/kk40EE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UG27Es.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat ziet er mooi uit!!!! <3 <3 <3 mag ik m lenen? :P

Colien schreef:
Ik lees altijd wel mee maar eigenlijk vrij weinig tijd om te reageren helaas.
Echter een vraag;
Ik las een tijdje terug dat een aantal van jullie beveiligingscamera's hebben hangen. Ik ben er niet zo in thuis, mijn vriend ook niet. Maar waar letten jullie erg op?
Uiteraard hoeveel meter (nacht)zicht, hoe breed het zicht is, hoe scherp, maar wat nog meer? Zie ik dingen over het hoofd?
Wij hebben nu iets op het oog waarbij je kunt opslaan EN live kijken. Erg mooie aanbieding, maar moeten snel beslissen (nee niet van een leverancier die wil verkopen).

Over het verharden, hier vrees ik dat het nu te nat is om te gaan verharden. Ik wil richting de zomer betonroosters laten plaatsen. Hadden wij op onze oude plek ook en beviel ons meer dan prima.

ik wil graag zien of ze geen gekke dingen overkomen. meer niet :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 00:34

beatje, ja, je kan laten bezorgen, maar ik begin daar niet aan. Moet ik elke week een zak laten bezorgen. Die ik zei; pavo nuggets zijn wel te krijgen en is in principe hetzelfde. Moet toch ook speedibeet halen, dus ben dan al bij welkoop.

Ik vind het een vreemde theorie eigenlijk. Ik bekap al heel lang zelf. Vroeger traditioneel en tegenwoordig ook meer richting natuurlijk bekappen, hoewel ik wel mijn eigen theorie er op na hou en per paard kijk. Ze staan hier niet allemaal hetzelfde op de hoeven, omdat ik naar ene bepaalde vorm bekap.

In principe kantelt het hoefbeen niet, maar dat is een hele theorie.

17 is echt niet oud. Voor sommige dingen misschien wel te laat om te corrigeren, maar bij normaal onderhoud, moet een ongezonde hoef gewoon in goede staat terug kunnen.

ir kan wel een behoorlijk probleem zijn, net als voeding, beweging etc. Daarom werkt alleen natuurlijk bekappen niet altijd.

Karin, dat hebben wij ook. Staan zonder deken en dan moet het motortje wel draaien.

Mer, netjes!!

Karev, grote mestplaat! Hoeveel m3 denk je daar kwijt te kunnen? Had het er met de loonwerker over waar de bak zal komen en waar ik de mest wil hebben etc. Als ik een mestplaat wil, kan hij 15m3 ophalen.

Ik twijfel een beetje, want ik weet meerdere mensen met pp's en dergelijke die compost maken van hun mest. Maar ja, 6 paarden op relatief klein stuk, wat moet ik met de compost??
Dan gaat het wel op de grond.

Bij ons is toevallig onder 1 overkapping al getegeld en de onder de andere liggen er een paar, maar het moet wel volgend jaar opnieuw.

Vandaag kwam iemand langs die in ons huis heeft gewoond en kon weer wat leuke weetjes vertellen. Ook de over buurman eindelijk ontmoet en veel te lang staan kletsen.
Ik was met aannemers en bouw bedrijven aan het bellen, maar ze bleef maar op het raam tikken, dus de honden gingen tekeer.

Heb ik wel een soort bouwtekening en lijst voor de aannemers die langskomen, komt mijn man thuis en begint over het huis omdraaien.........Ja, is mooier en leuker, maar halloooooo
Nou goed, we gaan het wel bespreken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:20

@sp de mestplaat is 12 bij 6 en 1.25 hoog.
Echt zo blij mee.
Nu staan er langs de paddock ook nog keer wanden om het zand tegen te houden. Wij hadden een mobiele paddock. Het waait hier áltijd en dus lag het zand vaak overal

Volgend seizoen wil ik nog een track om m'n wei leggen. 1 vd dames is erg gevoelig voor HB dus mag niet op gras. de andere 2 worden gauw dik dus hoeven ook niet te veel.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:53

@Robijntjuh, wat lief en fijn thuiskomen zo! <3

@karev, mooi geworden!!

@beatje, ik ben ook benieuwd hoe ze dit kan zien..ik heb altijd geleerd dat een hoefbeen alleen te zien is op röntgen, tenzij je hem al door de hoef heen ziet "prikken" maar dat zou je ook zien aan je paard uiteraard.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:53

waar normaal bij hoefbevangenheid het straal been tegen of door de hoef komt,is bij haar een holte ontstaan.Maar door de manier van bekappen zie je de hele voet wel veranderen.Om te zien zien het er nu mooie voeten uit meer zoals ze als jong paard had.
Door het bekappen vd vorige smid waren ze plat en breed geworden.Ze kijkt ook iedere keer hoe ze loopt en de stand van haar voet en zo.
Waar de vorige met 10 min.klaar was doet zij er drie kwartier over. Ze staat ook bekend in de buurt.
Maar ik denk idd dat ik even afwacht wat mij Da zegt ze worden over een week ingeent,dat is hier altijd een groepsgebeuren.
Maar julie reactie's stellen me al iets gerust.

Moet de mestplaat niet waterdicht zijn Karev? Of is deze dat?
Ik heb van alle mest een composthoop in de wei gemaakt en die is begroeid met gras zodat ze nu een heuvel hebben.Maar die bestaat uit enkel mest zonder vlas of stro.En dan heb ik nog een gewone mest hoop dat is als er eens 1 p stal moet staan,die gebruik ik voor de moestuin.Ik wil nog altijd eens mest briketten maken maar dat komt er maar niet van .

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:09

Voor zover ik weet moet je bij meer dan10 paarden officieel een dichte plaat. Voor hobby(minder dan 10, niet)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:58

ik heb vandaag een smw gereden (samengesteld mennen) en een klein onvolkomenheidje gehad. denk dat ik maar ga golfen :+