Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:16

Mijn app gaf gisteravond aan dat het op z'n laagst 3 graden zou worden. Voelde toen al dat dat niet kon kloppen dus had gelukkig de lintverwarming aan gezet. Alles is goed bevroren!! Wel mooie plaatjes!

Wel balen van je afspraak Boemel!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:19

@manzano, ik heb inderdaad de mayo matrassen, van 44mm dik.

De ruin lag er vanmorgen op te slapen *\o/*
Gezien de hopen poep die er lagen heeft hij de hele nacht in stal doorgebracht haha.

Hier klein vrieslaagje vanmorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:41

@karin: mooi dat het kwartje bij de ruin ook gevallen is :)

Net gevoerd en gemest en een isolator vervangen die Boon had laten springen, 200 grams maar af gedaan en beide geborsteld en hooi gegeven.
Nu hopen dat de tenen weer een beetje warm worden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:41

Solleke_Noah schreef:
Hier ook gevroren *\o/* eindelijk zeg, laat het nu maar even goed doorvriezen.

Gisteren is de man van het grondwerkbedrijf nog even langs geweest. Wel leuk, hij heeft zelf een boel Quarters dus kende de wintermiserie wel. We gaan toch de bovenste laag modder met een kraantje laten afschrapen en dan pas het zand storten. Hij dacht als we het zand gewoon op de modder gingen storten, het na een week terug om zeep zou zijn. Nu zitten we wel op kleigrond dus hij heeft een punt.

Heel netjes zal het er nog niet uitzien, maar van het voorjaar dan maar even fatsoenlijk aanpakken.. Hij kon deze week of ten laatste volgende week al, dus beterschap op komst *\o/*

Kan hij nu wel afgraven dan zonder weg te zakken?
Hier zakt echt alles weg op het moment. Maar ik zit op veen. Weet niet hoe klei reageert

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:44

Hier in het zonnige ( ahum, mistige) zuiden heeft het niet gevroren Wel flinke mist vanmorgen en nu weer.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:46

Karin_deB schreef:
@manzano, ik heb inderdaad de mayo matrassen, van 44mm dik.

De ruin lag er vanmorgen op te slapen *\o/*
Gezien de hopen poep die er lagen heeft hij de hele nacht in stal doorgebracht haha.

Hier klein vrieslaagje vanmorgen.

Wat fijn! Heb je enkel de matrassen? Dus zonder bedding erop? Dat zou ik hier ook willen in de inloopstal! Maar hoor wisselende verhalen (veel mensen die er toch stro of vlas op doen).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:04

belle_boef schreef:
Solleke_Noah schreef:

Gisteren is de man van het grondwerkbedrijf nog even langs geweest. Wel leuk, hij heeft zelf een boel Quarters dus kende de wintermiserie wel. We gaan toch de bovenste laag modder met een kraantje laten afschrapen en dan pas het zand storten. Hij dacht als we het zand gewoon op de modder gingen storten, het na een week terug om zeep zou zijn. Nu zitten we wel op kleigrond dus hij heeft een punt.

Heel netjes zal het er nog niet uitzien, maar van het voorjaar dan maar even fatsoenlijk aanpakken.. Hij kon deze week of ten laatste volgende week al, dus beterschap op komst *\o/*

Kan hij nu wel afgraven dan zonder weg te zakken?
Hier zakt echt alles weg op het moment. Maar ik zit op veen. Weet niet hoe klei reageert

De onderlaag is gelukkig nog goed hard en hij komt met een klein kraantje. Dus ik hoop dat dat voldoende is om niet weg te zakken :P

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:09

Solleke_Noah schreef:

Strak plan. Wij zitten op zandgrond en hier was ook wat zand wat over was na het hoogwater op een stuk gegooid wat normaal wat modderig wordt, en het is al helemaal vermengd en bijna niks meer van te zien. Dus gewoon er op storten is inderdaad echt zonde van het geld en werk.

Hier mooie plannen aan het maken voor als de nieuwe stal klaar is. Hebben nu het effect van onze werkzaamheden van afgelopen jaar gezien en zijn ontzettend blij met het resultaat daarvan. De gekeerde track ligt er fantastisch bij.
En komend weekend weer kijkers voor stalling :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:22

Solleke_Noah schreef:

Nu ben ik stiekem benieuwd wie die man met de Quarters is :P
Mn bak en paddocks zijn zwembaden op moment. Normaal gesproken had ik de paarden daar nu staan en de weides rust gegeven maar de weides zijn een heel stuk droger dus blijven die dan maar open. Hopelijk lijden de weides er niet al te veel van.
Ik had de neiging een lading zand op de modder te laten storten maar zie daar nu vanaf :+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:46

Laat nooit zand op de mopper storten. Dat is echt zonde.
En klei blijft lastig. Wij gaan daarom verharde track aanleggen met puin. Hoop aankomend jaar als financiële stukje het toe laat. Anders komt er een soort uitloop en wil ik optijd de track dicht doen zodat ze met de vorst er wel kunnen lopen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:06

Als stille meelezer met 2 paarden aan huis zie ik meerdere berichten die afraden zand op modder te storten.
Hoe staan jullie tegenover een dikke laag zand storten op de zwarte (droge) grond voor het natte seizoen begint?

Wij zitten op zandgrond, maar wel laag gelegen, er staan plassen op de wei en de track is een dikke blubberbende tot je enkels (paarden hebben nog voldoende droge ruimte bij inloopstal en uitloop!), maar ik zit wel te denken welke verbetering ik komend droog seizoen wil doen zodat dit niet nog een winter is.
Keren etc mag niet, en we zitten aan een doorgaande weg. Gewoon doen durf ik dus niet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:20

Over modder gesproken.... 7 jaar geleden was er ook veel modder, te zien aan mijn Facebook herinnering :D

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door boemel op 11-01-22 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:22

Wieke schreef:
Als stille meelezer met 2 paarden aan huis zie ik meerdere berichten die afraden zand op modder te storten.
Hoe staan jullie tegenover een dikke laag zand storten op de zwarte (droge) grond voor het natte seizoen begint?

Wij zitten op zandgrond, maar wel laag gelegen, er staan plassen op de wei en de track is een dikke blubberbende tot je enkels (paarden hebben nog voldoende droge ruimte bij inloopstal en uitloop!), maar ik zit wel te denken welke verbetering ik komend droog seizoen wil doen zodat dit niet nog een winter is.
Keren etc mag niet, en we zitten aan een doorgaande weg. Gewoon doen durf ik dus niet.

Volgens mij gaat dat echt wel helpen.
Wellicht wel wat schuin weg laten lopen, zodat het water makkelijk wegkan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:19

Zand direct op een stevige ondergrond zou ik ook wel durven, maar liefst nog iets van een tussenlaag er tussen zoals wegendoek/vloerbedekking.

De paddock was weer licht knisperig, maar alles deed het nog.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:18

Zou er in ieder geval doek tussen doen Wieke om te voorkomen dat de lagen mengen.

Oei Boemel dat is flink nat. Pff...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:46

De tenen vinden het buiten nog steeds niet lekker, maar er is af en toe zelfs een zonnetje.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:07

Wieke schreef:

Dit heb ik in september vorig jaar gedaan. Omdat ik één fanatieke ploeger (rennen, draaien, etc) heb, is het op sommige plekken wel wat vermengd geraakt, maar over all ben ik echt heel tevreden. Mijn paddock wordt nog wel nat, maar ze zakken er nagenoeg niet in weg. De ondergrond is veel steviger geworden en wordt ook niet meer glad, in tegenstelling tot toen de grond nog alleen uit zwart zand bestond.

Ik heb een mengsel van drainagezand en normaal wit zand opgebracht. Ben er echt blij mee, dit had ik veel eerder moeten doen. Als het weer mooi droog is sleep ik de paddock een keer goed en laat ik nog een kleine vracht extra zand brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:58

Ik zou ook wel weer een paar m3 kunnen hebben, geen idee waar het blijft over de jaren (waarschijnlijk in de mestput :D )
Net Boon even gelongeerd en ze begon rustig met de bekende fronsende blik :D , maar toen werd ze wat warmer en losser en daarna vlogen de plaggen gras me om de oren :+

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:28

Hoop mensen die graag wat zand erbij willen hebben. Nou ja in elk geval het liefst gewoon droge plekken. Hier mag ook nog wel wat erbij aan zand. Gewoon normale grond heb ik het dan over, mag namelijk wat opgehoogd worden en hier en daar wat (kleine) kuilen opvullen.

Gisteren onze eerste privéles gehad. Wilde eerst wachten tot ze thuis zou staan en dan mijn oude instructrice vragen waar ik met Monty les van heb gehad. Was een fijne les, weer puur alleen de basis. Ze heeft heel erg de neiging om of te diep te lopen maar vooral kop hoog. Nu heeft ze niet de fijnste bouw om lekker te kunnen gaan lopen maar we gaan vooral aan de buikspieren maar eens werken. Ook dat ik het tempo ga aangeven en ze niet onder mij uit mag rennen als het lastiger wordt en ho is ho en vooruit vooruit... Wat ik dus zei vooral basis :) Maar nu kon ze tenminste alleen de aandacht op mij richten. Voor het eerst met een headset gereden, jeetje wat een fijne uitvinding. En toen zei mijn man gelijk NEEEEEE die gaan we niet kopen... tjuu is ook wel een beetje duur :)
LN geeft N toevallig ook les daarmee???

Deze week wil ik de stalling gaan opzeggen per maart. Wel zo handig dat iemand op de wachtlijst ook nog de mogelijkheid heeft om ook op te zeggen en dan per maart te kunnen komen. Het is behoorlijk druk geworden op de manege. Van een andere stalling die is moeten stoppen zijn er een aantal bij gekomen, meen 8 of 10 stuks. En dan zijn er door de maatregelen ook verschuivingen in het rooster van de lessen. Nee sommige dingen ga ik niet missen. Gewoon lekker aan huis even tussendoor longeren of even de manen doen, gewoon kunnen kijken hoe ze zich op de wei gedraagt en hoe ze toch verdomme aan die wondjes komt..... Ze had gisteren een flinke straal bloed langs het been af lopen linksvoor, was al gestopt met bloeden maar dacht wel je bent een echte brokkenpiloot. Het is dat ik geen wildcamera heb maar die zou ik echt graag eens op de wei daar willen richten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:37

Lekker vooruitzicht Joyce binnenkort fijn aan huis.

Ik stond tot eind Juli vorig jaar in pension. Ik mis er niets aan. Ik vind het heerlijk om in alle rust met de paarden bezig te zijn en de bak voor mezelf te hebben :o

Ik mis de aanspraak eigenlijk ook niet. En dat had ik wel verwacht.

Het enige dat ik nog wel zou willen is een vast bosmaatje. Iemand die op mijn paard mee wil het bos in zodat beide paarden lekker gelijktijdig naar het bos kunnen.

Volgende week begint wellicht een nieuwe bijrijdster. Ik was niet meer op zoek, maar deze vrouw kwam een hoofdstel bij me kopen en we raakten in gesprek.
Ze heeft land en stallen aan huis en altijd wedstrijden en mallotige paarden gereden, maar tot haar verdriet is haar reuma zo erg geworden dat ze de zorg voor eigen paarden niet meer kan opbrengen en haar paarden heeft verkocht.
Ze kan nog wel rijden (is zelfs goed), dus ze gaat Volgende week Diekke uitproberen om te zien of de klik er is.
Ze rijdt momenteel al een paard elders, maar die is eigenlijk te flegmatiek voor haar.

Ben benieuwd. Diekke loopt momenteel erg fijn. Dat stugge is er wel vanaf en het is verder een gemakkelijk paard waar je iedereen op kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:39

Dat zou fijn zijn ln!

Klinkt als een fijne les Joyce.

Wij gaan dit weekend aan de voortuin beginnen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:41

Robijntjah schreef:
Dat zou fijn zijn ln!

Klinkt als een fijne les Joyce.

Wij gaan dit weekend aan de voortuin beginnen!

Wat ga je doen?

Hier komt de stratenmaker 27 Maart.
We gaan zelf inzaaien en een haag zetten.
Hard nodig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:24

Parkeerplaatsen aanleggen voor onze klanten :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:39

Robijntjah schreef:
Parkeerplaatsen aanleggen voor onze klanten :D

Ah handig! En niet onbelangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:41

Zeker niet nee en lekker onderhouds arm :')