Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 10:20

MvBeek schreef:
Ik denk dat we hier maar gaan nadenken over het graven van een gracht langs de wei en paddock |(
Wat een regen!

Hier ook. Wat een drama

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:23

Hier ook weer 2 flinke zwembaden en het regent nog steeds. Dus straks de pomp er maar weer ingangen, dan hebben ze iig weer wat meer loopruimte als alleen langs de randjes. Leuk vooruitzicht ook met -5 over een paar nachten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:26

Hier ook echt drama, heeft de hele nacht geregend en de paddock staat bijna blank -O- denk dat het water door het eerder bevroren laagje grond geen kant op kan...

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:27

Klopt, zeker als onder het mulle laagje zand ook nog een iets hardere laag zit die normaal ook al water moeilijker/langzamer doorlaat.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:43

DubbelFun schreef:
Hier ook weer 2 flinke zwembaden en het regent nog steeds. Dus straks de pomp er maar weer ingangen, dan hebben ze iig weer wat meer loopruimte als alleen langs de randjes. Leuk vooruitzicht ook met -5 over een paar nachten.

Ja hier gelukkig ook een pomp maar baal zo dat het maken van een meer permanente oplossing zo lastig is. Zoveel opties met heel veel verschillende prijskaartjes.....
En dan "Bof" ik hier dat ik op zandgrond zit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:52

Erg hè die nattigheid!
In onze wei staan nu nog de 3 shetlandponies van de oude eigenaar.
De wei is hartstikke droog.
Ben benieuwd hoe het zich straks houdt met 2 Friezen erop ipv kleine ponies :o

Er zit iig wel een sloot naast de wei en toekomstige rijbak.

En van de overburen gehoord dat het weiland achter hun huis door de eigenaar wel verpacht wil worden.

Is een flinke lap met paardenomheining.
Nog geen idee van prijzen.
Dat stuk heeft ook niet echt de voorkeur, want de paarden staan ivm een bosje net buiten ons zicht. Maar, goed om achter de hand te hebben.

Ga liever even met de andere buurman babbelen, die zo'n 6 hectare wei omliggend aan ons perceel heeft liggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:55

Bij ons staat zelfs de plaats blank... Ik wil gewoon een normale winter.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:06

Ik deed al geen oog dicht door de stortregen, dus ik durfde vanochtend bijna niet naar buiten. Wat een nattigheid. -O-

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:13

Het was weer ellende vanmorgen. Laten we duimen dat het ergste weer weg is voordat de vorst intreedt :\

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:16

Hier is het droog nu, en licht geworden.
Afbeelding

Beuksleuf is rivier geworden..
Heb de pomp ook maar buiten gehaald. :Y)

Sleuf is alweer leeg maar stroomt zo weer vol. Had alleen de vlotter niet goed gedaan dus moet er straks nog even heen door de kniediepe drab..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:24

hier nog een droog stuk naast de bak, dus toch maar naar buiten en daar hooi gegeven, hoop dat het water vanmiddag een beetje is weggetrokken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:26

Net maar drie extra pakken zaagsel in de stal gegooid, zo'n beetje de enige droge plek voor het moment in de paddock :(

@iedereen met een pomp: van waar hebben jullie die gehaald? Of gewoon rondje googelen op dompelpomp? Kan je het water daar ver mee wegpompen? Zou het hier dan vanuit de paddock naar het bos willen laten stromen, maar is toch 20 meter om te overbruggen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:30

Hier een dagje stal ingepland vandaag. Geen zin om vastgezogen te worden op de wei. Hopelijk vriest het snel terug. Kunnen ze alles mooi gaan aanstampen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:31

@boemel: ruilverkaveling een optie ?? Wat jullie willen hebben ruilen met de boer die het weg wil doen ??

Hier heeft de pomp het begeven ;( Ik had 2 plassen leeg en verplaats de pomp naar de 3e plas, sluit hem weer aan en hij doet niks |o Het knopje op de haspel stond 'uit' dus er heeft zich ergens wel een overload oid voorgedaan, dus knopje weer in gedrukt, stroom opnieuw aan gesloten, maar helaas.
Nu staat de pomp even 'tot bezinning' te komen in de (waarschijnlijk ijdele) hoop dat ie het straks weer doet en anders moet ik met de hand emmertjes gaan scheppen 8)7

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:32

belle_boef schreef:
Malenka schreef:
Beide paarden hebben geen overmatige slijtage aan de hoeven. Maar ze staan wel blootsvoets. Nilay heeft heel even gevoelig gelopen op de split. Na een maand oid. Hij heeft snel gevoelige zolen voor en hij stond hiervoor onder andere omstandigheden. Dat ging echter al snel beter doordat zijn hoeven sneller zijn gaan groeien. Als je paard op ijzers staat zullen de ijzers wel een stuk sneller vervangen moeten worden denk ik. Voor de roosters lijkt het me geen probleem. Maar dat kan ik niet onderbouwen met ervaringen. We hebben de paarden er op vanaf begin september.

Als ik er aan denk maak ik morgen een foto waar de roosters vanaf het begin al liggen.

Ik heb rooster over genomen doe in een stampmolen hebben gelegen. Ijzers brengen echt wel schade bij intensief gebruik.

Dat geloof ik wel ja. Zeker in een stapmolen. Mijn bericht ging echter over de invloed van het lavasplit op hoeven, ijzers en roosters. Maar ik begrijp nu dat het ook anders te lezen was. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:33

@Solleke_Noah: die van mij komt gewoon van de DHZ-zaak, maar ook via internet kun je goede modellen vinden in alle prijsklassen. Bij verweg pompen is de opvoerhoogte van belang (geeft aan dat de pomp een krachtiger motor heeft). Belangrijk is wel dat het een vuilwaterpomp is en geen kelder- of vijverpomp.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:35

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:37

Pfff hier ook heeel veel regen ;(
Op zo’n momenten ben ik wel blij dat de paddock bestraat is maar man man man, wordt het ooit nog droog?! :=
Paarden staan buiten maar ben nt denken om ze misschien vroeg binnen te zetten vandaag ..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:40

DubbelFun schreef:
@boemel: ruilverkaveling een optie ?? Wat jullie willen hebben ruilen met de boer die het weg wil doen ??

Hier heeft de pomp het begeven ;( Ik had 2 plassen leeg en verplaats de pomp naar de 3e plas, sluit hem weer aan en hij doet niks |o Het knopje op de haspel stond 'uit' dus er heeft zich ergens wel een overload oid voorgedaan, dus knopje weer in gedrukt, stroom opnieuw aan gesloten, maar helaas.
Nu staat de pomp even 'tot bezinning' te komen in de (waarschijnlijk ijdele) hoop dat ie het straks weer doet en anders moet ik met de hand emmertjes gaan scheppen 8)7

Nee hoor, geen ruilverkaveling.
We zijn heel blij met de ligging van ons perceel.
We hebben een half hectare beschikbaar voor de paarden (rijbak, paddock, wei).
Dat is dus niet heel veel.
Als het betaalbaar is, zou ik van het aangrenzend perceel nog best een half tot heel hectare willen pachten.

Kopen is even geen optie. Eerst maar eens verbouwen :D

Maar, anders zou het fijn zijn als ze bijvoorbeeld in de zomer dag en nacht in de wei schuin tegenover kunnen.
Dan hoef ik ze daar alleen supplementen te geven. Is denk ik 2 minuten lopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:44

Merci voor de tips dames, maar eens kijken of ik er eentje kan kopen.

Zo is de situatie bij ons nu, drama -O- zou het water dan willen wegpompen naar het bos aan de rechterkant. Nadeel is dat de rechterkant van de paddock net wat hoger ligt (en dus gelukkig ook nog droge stukken heeft) dus de pomp zal dan inderdaad wel een krachtige motor nodig hebben? Het bos zelf ligt dan weer lager dan de paddock.

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60225F8F

De paarden hebben gelukkig vooraan nog een klein bestraat stuk, kunnen ze toch uit de modder staan voor het eten. Weekje geleden een offerte gevraagd om dat stuk gevoelig uit te breiden :P

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6023AC29

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:48

@Akshay: die flexibele slang lijkt me wel prettig, want dat ding wat ik nu heb is zó stug, die wil gewoon niet buigen en áls ie dan eenmaal gebogen is krijg je hem niet meer recht.

@boemel: ik heb het wat krom geschreven :) Ik bedoel die buurman waar jullie de grond wél van zouden willen hebben gaat over naar de buurman wiens grond jullie niet willen (achter het bosje) zodat jullie de dan vrijgekomen grond die je wél wil hebben kunnen gebruiken (snap je :D )

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:54

DubbelFun schreef:
@Akshay: die flexibele slang lijkt me wel prettig, want dat ding wat ik nu heb is zó stug, die wil gewoon niet buigen en áls ie dan eenmaal gebogen is krijg je hem niet meer recht.

@ )

Ja is héél fijn! Diameter niet heel groot, maar voor ons goed zat. Ik kan de slang gewoon goed leggen als hij aan staat.
Denk dat mijn vriend daar wel rekening mee heeft gehouden. Ik kan niet zo goed zwaar sjorren en draaien, maar dit ding is prima Angela-proof :+
De zware beregeningsslangen kan ik dus echt niks mee..

@solleke_noah
Hier kan hij het water ook in 45 graden over het hek heen gepompt krijgen (te lui om hem onder de gaas door te frutten) dus dat moet dan toch wel lukken?

Je hebt alleen wel een gat/kuil nodig met water. Gewoon in een diepe plas moet er echt al wel veel water staan.
We zijn nog aan het bedenken wat we bij de paarden gaan doen, want een gat/kuip in de grond bij ze hebben we nog niet veilig kunnen bedenken (toch niet op het stuk met wateroverlast
Laatst bijgewerkt door Akshay op 12-01-21 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:55

Ik heb nu 32mm en dat gaat goed, ik frut hem hier wel onder door het gaas. Wat dan met een stugge slang wél weer makkelijk gaat :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:01

Hier ook zoveeel water, wat een ellende.
Nou hadden ze gelukkig toch al een paddockdag want ik moet straks werken.
Sta nu eerst te wachten op de tandarts voor de paarden.
Duuuurt lang :brr:

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:02

DubbelFun schreef:

@boemel: ik heb het wat krom geschreven :) Ik bedoel die buurman waar jullie de grond wél van zouden willen hebben gaat over naar de buurman wiens grond jullie niet willen (achter het bosje) zodat jullie de dan vrijgekomen grond die je wél wil hebben kunnen gebruiken (snap je :D )

Oh ha ha.
Nou, denk dat de buurmannen daar zelf weinig voordelen van zien, dus ga het maar niet aandragen :D