Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:22

belle_boef schreef:
Als je toch een paddock aan gaat leggen zou ik wel voor formaat rijbak gaan. Kan je alle kanten op.

Het komt allebei :) we hebben gelukkig mooi ruimte. ik wil ook graag een longeerbak en de paddock fungeert als paddock en als longeerbak. komt me wel goed uit.
we zitten op zandgrond dus zal de loonwerker die ernaast woont eens vragen of hij kan keren voor de paddock. scheelt weer wat werk :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:25

bestraten, je zand maak je met een plank of lange waterpas recht ( of juist aan 1 kant iets aflaten lopen, weg van de stal ingang in elk geval
Leg je klinkers dan maak je een patroon, stoetegels ook beste in verband leggen. Met een tegel toeper (heet dat in NL ook zo, houten of rubber hamer) tik je de even diep erin. Rondom stoepbandjes niet vergeten en op eind wat wit zand eroverheen en invegen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:27

Ja wij gaan de grond met de loonwerker bespreken en dan hoop ik de rijbak als paddock te kunnen gebruiken. Ik heb niet per se een eis waar de bak zou moeten, dus we gaan de beste plek bekijken, ook ivm de sloten ernaast.

Wij hebben nu 2 afdakjes en die worden straks gekoppeld. Dan kunnen ze aan achterkant en zijkant van de schuur schuilen. Achter zat onder het gras wat steen en waar de afdak op de zijkant is, is al bestraat. De rest wordt ook bestraat. Ik vind dat ideaal. We hadden een bestraat plein en wil straks nog wel ergens wat tegels of maak het wat groter en dan is het een groot plein.

Het moet wel straks opnieuw bestraat, maar het ligt niet slecht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:29

Lynn_Nikita schreef:
bestraten, je zand maak je met een plank of lange waterpas recht ( of juist aan 1 kant iets aflaten lopen, weg van de stal ingang in elk geval
Leg je klinkers dan maak je een patroon, stoetegels ook beste in verband leggen. Met een tegel toeper (heet dat in NL ook zo, houten of rubber hamer) tik je de even diep erin. Rondom stoepbandjes niet vergeten en op eind wat wit zand eroverheen en invegen

Zo doet mijn man het ook, zonder dril ding enzo. Maar hij ramt ze wel hard aan met de rubberen hamer. Ze sneuvelen wel elke keer weer.

Ik vroeg het omdat ik mensen ook de grond zie aantrillen, dan de stenen neerleggen, voegzand erover en weer aantrillen. Dan is het leggen zelf wel minder zwaar dan op je knieën met de hamer slaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:31

zo`n trilplaat werkt niet eens met stoeptegels, die breken dan Met klinkers kan het wel om er na het leggen nog eens overheen te gaan
als tegels breken door erop te slaan is de ondergrond niet goed en ongelijk en breken ze daardoor

As je de ondergrond afgraaft en er veel wit zand komt is van te voren aantrillen wel slim om te doe, anders verzakt de hele boel
Zo`n ding kun je huren, de lichtere versies kun je met 2en tillen, de zwaardere heb je wel een kraan voor nodig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:37

Lynn_Nikita schreef:
zo`n trilplaat werkt niet eens met stoeptegels, die breken dan Met klinkers kan het wel om er na het leggen nog eens overheen te gaan
als tegels breken door erop te slaan is de ondergrond niet goed en ongelijk en breken ze daardoor

As je de ondergrond afgraaft en er veel wit zand komt is van te voren aantrillen wel slim om te doe, anders verzakt de hele boel
Zo`n ding kun je huren, de lichtere versies kun je met 2en tillen, de zwaardere heb je wel een kraan voor nodig

Mijn man slaat de tegels niet stuk. De hamers. Hebben echt wel alle prijsklasses van hamers gehad inmiddels.

Maar eerlijk is eerlijk, zoals hij legt, ligt het wel jaren heel strak.

JudithO

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:43

Wij hebben een soort dikke plastic beschermplaat onder de trilplaat. Dan gaan je tegels niet stuk.
Wij gebruiken dus een trilplaat, geen rubber hamer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:46

Ik kom ook meelezen en zo nu en dan reageren. Hopelijk komend jaar paarden aan huis. (Zie onderschrift)

Over de waterplassen na het verwijderen van bomen... Vergeet ook niet dat die bomen heel veel water opnemen. Dus opnieuw beplanten zou ook wel eens het probleem kunnen verminderen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:02

Wat een mazzel Irene en Superpony dat jullie daar gewoon zo een paddock en rijbak mogen aanleggen. Hier in de buurt is vergunning krijgen voor rijbak onmogelijk helaas...

Mbt het straten: hier wordt het gauw minder mooi maar komt omdat het op veen is en snel verzakt.

Bizar dat die pakjes hooi zo licht zijn Superpony, hopelijk heb je snel andere. Hoeveel dieren voer je ervan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:59

Ik ga vanaf nu ook minder hooi geven, er gaan 2 balen van 15/20 kg per dag erdoorheen. Mijn ore is te dik aan worden, over de shet nog maar niet te spreken maar oudje mag meer spek krijgen. Die et ik nu in de avond apart en dan eet zij bijna 1 hee baal hooi op. Ook krijgt zij 2 x per dag bijgevoerd en nog zijn de ribben te zien. Zij mag als enige nu 2 keer per dag een uurtje op de wei staan, is jong gras dus langer wil ik haar er nog niet op hebben

Onbeperkt is helaas toch niet te doen, die stoppen niet met eten
Foto is van gisteren ( snel met te groot halster en longeerlijn van de pre vastgezet)
de oudere merrie
Afbeelding

en mijn dikzakje
Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:05

Dat is ook de reden dat ik arm hooi bij geef.

Ik wil ze op onbeperkt maar die van mij werden ook moddervet.

Nu krijgen ze (quarter, haflinger en shet) 1 zwaar baaltje (ik vermoed 20 kg) goed hooi en 1 baal arm hooi op een dag.

De haf is nog in de groei en krijgt er nog speedibeet bij ter aanvulling op het ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:13

Die van mij zijn nu voor het ingaan van de winter vind ik precies goed.
Pensionpaard blijft denk ik toch wel wat overgewicht hebben, staat tenslotte ook met pensioen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:31

Mijn koudbloedjes stoppen gelukkig gewoon met eten. Ik heb ze wel op onbeperkt hooi en dat gaat goed. Ok 2 vd 3 zijn redelijk rond maar dat vind ik niet zo erg.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:20

De oudere merrie is wel prima toch LN?

mijn paard wordt nu eindelijk een beetje dikker, en die krijgt een heleboel. onbeperkt niet, die eet zich helemaal ongans denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:08

Bij ons zijn ze ook wat verschillend, maar ga ze niet uit elkaar halen. Een keer geprobeerd, maar dat werkte na zoveel jaren echt niet. Ze stonden alleen maar naar elkaar te kijken en te roepen.

Mijn ene ruin die dus niet zo best is, is dikker. Maar een paard dat niet 100% is kan je niet volop laten bewegen of trainen.

Hij doet het nu goed en zie hem wel afvallen. Hij beweegt sinds de jonge ruin terug is wat meer en hobbelt nu ook als 3e wiel aan het wagen achter de nieuwe merrie aan :)

Het is nog niet aangelegd, dus moet een beetje improviseren en kan nog geen werkje in de bak doen. Land vind ik te glad. Maar het komt wel weer. Ze bewegen wel.

Vandaag niks gedaan. Gewinkeld om te kijken wie speedibeet verkoopt en de nuggets meegenomen, omdat hier geen Marstall wiesencobs te koop is.
Gekeken naar waterdichte schoenen. Een en ander gepast, maar nog niet geslaagd.

Heb normaal ariats en die kunnen normaal hele jaar door, nooit nat of koud, maar nu dus wel te nat. Heb ik kaplaarzen aan, maar daar loop ik niet super op.

Had vroeger van die stalschoenen met waterdihte schoen. Die ze hadden zaten alleen echt niet lekker. Van die hge laarzen bekeken, maar die zijn leer en ik denk dat die ook op een gegevenmoment niet alle water redden, ook al staat erop waterproof.
En ik draag niet altijd skinny jeans met smalle pijp.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:17

superpony schreef:
Bij ons zijn ze ook wat verschillend, maar ga ze niet uit elkaar halen. Een keer geprobeerd, maar dat werkte na zoveel jaren echt niet. Ze stonden alleen maar naar elkaar te kijken en te roepen.

Mijn ene ruin die dus niet zo best is, is dikker. Maar een paard dat niet 100% is kan je niet volop laten bewegen of trainen.

Hij doet het nu goed en zie hem wel afvallen. Hij beweegt sinds de jonge ruin terug is wat meer en hobbelt nu ook als 3e wiel aan het wagen achter de nieuwe merrie aan :)

Het is nog niet aangelegd, dus moet een beetje improviseren en kan nog geen werkje in de bak doen. Land vind ik te glad. Maar het komt wel weer. Ze bewegen wel.

Vandaag niks gedaan. Gewinkeld om te kijken wie speedibeet verkoopt en de nuggets meegenomen, omdat hier geen Marstall wiesencobs te koop is.
Gekeken naar waterdichte schoenen. Een en ander gepast, maar nog niet geslaagd.

Heb normaal ariats en die kunnen normaal hele jaar door, nooit nat of koud, maar nu dus wel te nat. Heb ik kaplaarzen aan, maar daar loop ik niet super op.

Had vroeger van die stalschoenen met waterdihte schoen. Die ze hadden zaten alleen echt niet lekker. Van die hge laarzen bekeken, maar die zijn leer en ik denk dat die ook op een gegevenmoment niet alle water redden, ook al staat erop waterproof.
En ik draag niet altijd skinny jeans met smalle pijp.

Als je vlakbij Stadskanaal zit zou ik voor Marstall in Duitsland kijken. In Leer zit sws Equiva, die heeft t sowieso.
Als je dat te ver vindt kun je bij Ruitersport Veendam vragen of ze het voor je willen bestellen.

K heb gewacht tot Divoza korting had met Ariats kopen. Daar kan toch geen enkel andere schoen tegenaan haha

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:20

Je kan ook via www.lavor.nl Marshall aan huis laten bezorgen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:22

Dat vind ik inderdaad allemaal te ver voor een zak voer. Ik ga de nuggets proberen. Moet hetzelfde zijn. Verzenden is ook duur per zak. Als ik er 10 kwijt kan, is dat anders, maar kan er maar 2 per keer kwijt. Open leggen doe ik niet.

Ik heb altijd ariat's die terrilude h2o. Ik doe een jaar met een paar. Maar die ik heb zijn nog niet zo oud en lijden wel een beetje onder het hele hoge gras.
Heb ook goede klompen, maar wil liever mijn arait's sparen voor de normale klussen en voor met de honden of door het land lopen iets van plastic.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:38

Geen welkoop in de buurt zitten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:42

Ir1ne schreef:

mijn paard wordt nu eindelijk een beetje dikker, en die krijgt een heleboel. onbeperkt niet, die eet zich helemaal ongans denk ik.

Ik zie en voel net teveel ribben bij haar. Wil haar toch iets dikker de erover in laten gaan
Ze slaapt nu ook liggend in dr stal dus ik denk dat in de avond apart staan niet kwaad kan voor dr

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:47

superpony schreef:
Dat vind ik inderdaad allemaal te ver voor een zak voer. Ik ga de nuggets proberen. Moet hetzelfde zijn. Verzenden is ook duur per zak. Als ik er 10 kwijt kan, is dat anders, maar kan er maar 2 per keer kwijt. Open leggen doe ik niet.

Ik heb altijd ariat's die terrilude h2o. Ik doe een jaar met een paar. Maar die ik heb zijn nog niet zo oud en lijden wel een beetje onder het hele hoge gras.
Heb ook goede klompen, maar wil liever mijn arait's sparen voor de normale klussen en voor met de honden of door het land lopen iets van plastic.

Veendam is niet zo ver van stadskanaal. In Musselkanaal zit een welkoop miss kunnen die t ook bestellen.
Lynn_Nikita schreef:
Ir1ne schreef:

Ik zie en voel net teveel ribben bij haar. Wil haar toch iets dikker de erover in laten gaan
Ze slaapt nu ook liggend in dr stal dus ik denk dat in de avond apart staan niet kwaad kan voor dr

Ik dacht dat je haar ergens te vol vond. Dacht al waar dan? Haha niet goed gelezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:49

Ir1ne schreef:
Ik dacht dat je haar ergens te vol vond. Dacht al waar dan? Haha niet goed gelezen.

De 2e foto mijn ruin vind ik te dik

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:11

Die is wel wat vol idd

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:24

Lavor heeft bezorg routes. Komen dan bijv elke maandag in de even weken in jou regio. Betaal je heel weinig extra voor

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:34

Ik ken hier de winkels wel. Heb hier al gewoond. Heb nu nuggets ipv wiesencobs. Heb 6 paarden, dus gaat best hard.
Misschien als we klaar zijn en meer voer goed kunnen bewaren dat ik nog eens kijk.

De nuggets ruiken wel anders.

En eerlijk. Ik ben niet zo van veel de auto voor alles pakken. Ik vind Veendam wel te ver om met die vervuilende bak elke week op em neer te rijden voor een zak voer.

Het zijn wel eikels hier. vd week 5 balen gevoerd, omdat alles steeds op was. Gister echt extra gegeven zodat ze absoluut niet zonder kwamen. Hebben ze hier en daar wel wat laten liggen wat nat was geworden. Dus dan maar niet hoor......

Er staat kermis in Musselkanaal. Nu al 2x langs de suikerspin dinges gereden. Als ik er morgen langs kom, hou ik mezelf niet meer in :P