Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:39

@karin: óf ze gaan lopen knorren als een varken óf het is de gewoonste zaak van de wereld voor ze :)
@malenka: waardeloos. Wel een voordeel van hier om op zandgrond te zitten.

Het is nu zo lekker zonnig dat je haast zou gaan paardrijden :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 14:44

Hier staan ze saai op de bak. Ik heb er eentje geschoren. Daar kan ik niks mee met rijden want te warm.

Ik heb nog 50m2 roosters liggen maar geen tijden te nat om zand op die plekken te rijden.
Voor nu denken wij indd ook na over drainage er bij aanleggen. Dit weer gaat alleen maar meer voorkomen denk ik. Dan beter in 1 keer goed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:53

Nadeel van drainage is wel dat je het ergens naar toe moet kunnen afvoeren en ik heb hier geen sloot oid.
Als we idd vaker van die mega-buien gaan krijgen dan vrees ik dat mijn laagliggende stallen ook onder gaan lopen. Dat is ook de reden dat ik de grote plassen liever leegpomp, want ik ben bang dat na 3 buien de boel hier tot aan de deuren (over erger) staat.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:00

Jeetje Malenka, wat een water……

Karin, fijn dat de matten klaar zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:54

Wat een regen he.... ben er wel klaar mee.

Gaaf die matten Karin. Wat heb je er voor ondervloer onder? Ik heb er naar gekeken, maar met een dichte betonnen vloer eronder leek het me niet zo handig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:54

Malenka wat veel water zeg! Schrok hier al met de plassen in de wei, maar bij jou is het veel erger. Gelukkig heb je nog wat droge stukken.

Ik heb de paarden op de paddock gehouden vandaag.
In het zonnetje 1 wei anders omheind.
Die wei is enorm kapot gegaan door de aanleg van de rijbak. Dat wordt echt werk voor een loonwerker dit voorjaar.
Maar de wei is wel voor 70% bruikbaar, dus heb m nu maar een stukje kleiner gemaakt. Er staat redelijk gras in, dus de paarden zullen wel blij zijn als ze er van de week op mogen.

En ook in het zonnetje en net voor een enorme regenbui op Tess gereden. Liep fijn! Nu zijn ze gevoerd en zijn de paarden klaar voor vandaag.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:20

manzano schreef:

Gaaf die matten Karin. Wat heb je er voor ondervloer onder? Ik heb er naar gekeken, maar met een dichte betonnen vloer eronder leek het me niet zo handig.

Ik heb een dichte betonnen vloer eronder.
Ze zijn echt zo licht en makkelijk te tillen als ze zeggen dus ik denk dat ik ze er 2x per jaar uit ga halen om af te spuiten en de stal uit te spuiten.

Ze liggen bij mij in een uitloopstal dus de ideale situatie zou zijn dat ze buiten in het zand plassen en de matten gebruiken om op te slapen.

De shet en ruin lopen er tot nu toe redelijk probleemloos in/over.
De merrie heb ik na veel overtuiging in de stal gekregen maar die staat constant luid te blazen. Die heeft een half jaartje nodig om te wennen aan deze verandering denk ik :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:24

Karin_deB schreef:
De merrie heb ik na veel overtuiging in de stal gekregen maar die staat constant luid te blazen. Die heeft een half jaartje nodig om te wennen aan deze verandering denk ik :')

LOL... een groter verschil kun je haast niet hebben :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:28

Idd, wat een dame. Fijn dat de andere 2 het geen probleem vonden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:44

Karin_deB schreef:
manzano schreef:

Ze zijn echt zo licht en makkelijk te tillen als ze zeggen dus ik denk dat ik ze er 2x per jaar uit ga halen om af te spuiten en de stal uit te spuiten.

Ze liggen bij mij in een uitloopstal dus de ideale situatie zou zijn dat ze buiten in het zand plassen en de matten gebruiken om op te slapen.

Klinkt echt als een top-aankoop! Hoe dik zijn die matten? Zouden ze er in principe zonder strooisel ook lekker op liggen of moet er wel wat strooisel op?

Hier scheen het zonnetje dus ben ik een allereerste ritje met Guffý gaan maken. Ze was zoooooo flink <3 ook de tunnel onder de snelweg ging met twee hoefjes in de neus.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:48

Chasey, ik sluit aan bij de jaloerse mensen, zo heerlijk zo’n binnenbak!

_Lorette_, hahah, het is dat het je slaap zo verstoord wat het toch echt vervelend maakt, maar zo vanaf de kant is het wel heel grappig

Robijntjah, oh waardeloos zeg! Hopelijk gaat het snel weer de goede kant op!

Malenka, och jemig, dat is wel echt verzopen zo… Wat een drama! Waardeloos zeg! Gelukkig maar dat je al wat stukken hebt met roosters en je heuvel… Hopelijk komt het waterschap in actie..

Karin_deB, fijn dat het nu klaar is! Moest wel een beetje lachen om je merrie haha!

Hier ook grandioos veel water vannacht, maar het viel me nog mee hoe alles erbij ligt. Heb wel echt enorm veel profijt van het feit dat mijn "zomertrack" twee meter lager ligt, dus het watert allemaal daar naartoe af richting de poel. De keerzijde is dus wel dat een deel van dat stuk land een periode echt onder water ligt. Maar gelukkig genoeg ruimte over voor de paarden. En de rijbak is nog steeds kurkdroog (staat nu ook open voor de paarden, iets van hoop dat ze hem ook wat extra aanlopen :') ).

Vanmiddag was het wel erg mooi! Deze keer even Sógi mee het erf afgenomen om te zien hoe Alvar er mee om zou gaan. Heel stuk beter :D Knap ding, terwijl hij er nog maar zo kort is. Hij is zo leuk <3

(En op wat "zwakke punten" na is de track dus nog best ok).
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:53

Ah wat een lief hoofdje zo <3 jouw track is echt nog droog! Fijn dat het zo goed gaat met de twee heren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:59

Ja hele lieve foto!
Fijn dat het zo goed gaat met de nieuweling.

Ik werd vanmorgen ook wakker net, wat doet dat water in de bak. Meestal word ik daar wel wakker van, maar heb goed geslapen.
Vanmiddag was het al weer weg en heb ik even op mijn ruintje gezeten.
Die lijkt het de laatste tijd wat beter te doen, hopelijk zet dit door. Lang genoeg gekwakkeld.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:33

Karin_deB schreef:
manzano schreef:

Heb je de Mayo matten?
Ben benieuwd naar je ervaringen! Ik wilde ze in de binnenstallen, maar daar plassen ze juist in. Dus ik twijfel nog. Mijn nieuwe ruin gebruikt z'n uitloop amper. Die komt in de stal en onder de luifel waar het hooi hangt, maar in de zandpaddock komt hij nooit :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:52

Oeps ... we hadden even gemist dat het echt ging vriezen.
Verwarming pomphuis niet aangehad. Waterbak dichtgevroren.

Ik had om 8.40 een afspraak buiten de deur. Auto compleet dichtgevroren. Afspraak niet gered.

Maar, t is wel mooi buiten :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:54

Dat is niet handig zo meteen in de ochtend.

Hier dikke mist en alles bevroren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:11

Hier heeft het ook weer gevroren vannacht de waterbak zat een miniem laagje ijs op, maar alle plasrestanten zijn weg. Er lagen hooguit wat bevroren hoefpoeltjes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:52

Hier ook gevroren *\o/* eindelijk zeg, laat het nu maar even goed doorvriezen.

Gisteren is de man van het grondwerkbedrijf nog even langs geweest. Wel leuk, hij heeft zelf een boel Quarters dus kende de wintermiserie wel. We gaan toch de bovenste laag modder met een kraantje laten afschrapen en dan pas het zand storten. Hij dacht als we het zand gewoon op de modder gingen storten, het na een week terug om zeep zou zijn. Nu zitten we wel op kleigrond dus hij heeft een punt.

Heel netjes zal het er nog niet uitzien, maar van het voorjaar dan maar even fatsoenlijk aanpakken.. Hij kon deze week of ten laatste volgende week al, dus beterschap op komst *\o/*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:27

Dat is fijn dat hij al zo snel kan.

nog steeds mistig hier.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:41

Dat is idd flink mistig.
Hier nog wel wit, maar wel helder. Ik zit nog moed te verzamelen om te gaan uitmesten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:43

Dat heb ik net gedaan, nu lekker bij de kachel :D
Die mist voelt maar koud.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:50

Heerlijke foto <3 jouw wei ligt er ook echt nog super bij. Zit je op zandgrond? Of gewoon goed management :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:51

Ik heb maar toe gegeven aan 'eerst koffie', dus ga het nu wel doen als ze weer hooi krijgen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:52

DubbelFun schreef:
Ik heb maar toe gegeven aan 'eerst koffie', dus ga het nu wel doen als ze weer hooi krijgen.

altijd eerst koffie :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:58

Zandgrond en meer grond dan paarden zeg maar. ;)
In de winter heb ik ze ook op het hoogste gedeelte staan.
Want zou ik ze aan de overkant van de weg zetten op de weide van de buurman, staan ze tot de knieen in de modder.
Zandgrond werkt alleen ook maar als het hoog genoeg ligt.