Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 20:29

Het was vast het weekend van brand. Gisteren bij ons in de schuur de stoppenkast geknald. Niet meer te herstellen dus geen stroom meer. Wordt weet werken met een verlengkabel voor enkel de verlichting en het stroom apparaat.

Verbouwplannen waren er al. Dat moet nu alleen opeens veel sneller dan ik op dit moment aan kan. Zelf pension weer overwogen en eentje gebeld maar vol en wachtlijst. Vrees dat die zoektocht ook rampzalig is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:30

T is jammer dat die dingen nog best aan de prijs zijn... Zeker voor beperkt gebruik. Via Boels kun je ze ook huren, volgens mij. Dat wil ik volgend jaar wel eens doen om het uit te proberen.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:34

Ik heb een, eehm iets met oranje en grijs, ( even gespiekt een Stihl) vrij prijzig en voor hooi en stro perfect maar zand etc is te zwaar. De blazer met motor is een onbekender merk, prijs viel reuze mee en doet het echt goed

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:36

Ik heb er alleen iets aan als ik er eikenblad mee uit het gras kan blazen, en ik daarvoor niet dagelijks aan de slag hoef en het gras gemillimeterd moet houden. En vaak zie je toch dat dat wel moet, omdat je anders blaaskracht te kort komt. Dus een flink krachtige, betaalbaar en op accu. Ik heb ze nog niet gezien, maar ik zoek ook niet heel uitgebreid.

Aiii, belle_boef! Op zich beter de stoppenkast stuk dan ook brand (dat leek wel een thema hier dit weekend inderdaad).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:37

Met die op accu kreeg ik dat echt niet voor elkaar Hilary, vandaar die andere met benzine motor, maakt alleen stuk meer lawaai

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:47

Ja, daar was ik al bang voor inderdaad :j Die herrie vind ik jammer, maar niet het grootste probleem. Ik heb niet zo'n zin in gedoe met benzine en olie en weet ik het wat. Tot nu toe vertelt iedereen die ik daarnaar vraag ook wat anders ("nee, gewoon Aspen gebruiken", "Aspen 2", "Aspen 4", "nee joh, gewone benzine, verder niks", "nee, van alleen benzine gaat ie stuk, er moet olie door"). En ik heb een bosmaaier op benzine waar ik welgeteld 1 keer 10 meter mee gemaaid heb en toen hield ie er spontaan mee op. Klusjesman kon niks raars vinden, bij hem deed ie het ook gewoon. Ik wil ook ^)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:58

Ik ga een aantal apparaten op accu van Greenworks bestellen, kettingzaag, takkenzaag, heggenschaar. Op aanraden van de man waar k mijn elektrische kruiwagen vandaan heb. Stihl is beter maar ook veel duurder.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:18

Ik kreeg het wel voor elkaar met de accublazer. Gras was een cm of 5 hoog. Ik heb ongeveer 20 kruiwagens blad van de wei geblazen en achter in het bos gedumpt O:)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:22

Lynn Nikita, hij blaast zelfs met gemak de drollen mee _O- is een Stihl, geen idee welke uitvoering/accu, maar echt ik ben er super blij mee, eindelijk een schone paddock *\o/*

Belle Ohnee wat balen zeg! Hopen dat je nog een pension kunt vinden, altijd lastig in de winter ..

Ik ben dan van accu dingen nu :')

Kogel is door de kerk, het pad wordt gewoon modder en de paddock wordt groter gemaakt en daar komt bestrating :D ikke blij, volgende winter meer plek voor de paardjes!

Net al even nieuw lint uitgezocht, wordt waarschijnlijk bruin lint, mét goede geleiding want die rotzak van een kleine pony is weer op de uitbreektoer ~~}> Als we de ‘track’ maken en de paddock vergroten gaan we meteen overal nieuw lint hangen en meteen 3 banen ipv 2 voor de pony :) Leuke vooruitzichten dus :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:55

Haha over rotzakken van ponies gesproken, die van ons jaagt onze hond en de twee van mijn moeder uit de paddock, ze durven geen van allen meer in de buurt te komen := :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:52

Wij hebben een bosmaaier van Stihl, gloednieuw ding maar hij valt om de haverklap uit. Maakt niet uit hoe je hem gebruikt of wat je ook doet, hij blijft uitvallen. Ook de ervaren bosmaaiers vinden het echt een rotding. Miskoop van het jaar!

De grondboor is van TimberPro, maar die is niet veel beter. Hij doet het nog wel, maar je kunt hem eigenlijk niet meer normaal bedienen en hij gaat zijn eigen leven leiden soms... Ik hoop dat hij nog 40 palen volhoudt! :=

Een hoop berichten gelezen over een track op klei. Hier had ik van de zomer ook het plan om een track te maken, maar als ik nu ook zie wat een enorme modderbende het is geworden zal het helaas niet gaan. Financieel de komende jaren in elk geval nog niet. Dan steek ik liever wat geld in het opknappen en vergroten van de paddock en inloopstal/schuilstal zodat ze in ieder geval altijd een paddock hebben van 800 tot 1000m2. Uiteraard zal de buurman dan weer hele dagen klagen tegen ons en iedereen die het maar wilt horen dat het zo vréselijk zonde is dat we onze paarden op zo'n klein stukje laten, maar daar moet hij maar mee leren leven dan :'). Je kunt het gewoon niet voor iedereen goed doen.

De paarden lopen nu wel nog op de 'wei', maar daar is echt niks meer van over. Het is 1 maanlandschap, overal modder, OVERAL!! Mja, het was allemaal al kapot gereden door de kranen/trekkers/vrachtwagens dus het moest sowieso al opnieuw bewerkt/ingezaaid worden, dus ik laat ze nu maar lopen.

Afbeelding
Het gras bij de buren is écht groener! :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:04

En die piste is ook van jou? Kan je wel wat mee anders hé, om te rijden bedoel ik dan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:13

Hier zitten we ook op klei. En naar wat we nu hebben getest werken paddockroosters opgevuld met lavaslit prima. Dat gaan we in de droge periode dan ook in de hele paddock doen. Ik hoop dat de paarden er dan volgende winter beter bij staan. Waar we nu geen roosters hadden liggen voordat het nat werd is het blubber. Waar we ze wel al hadden liggen is het mooi stevig, geen modder en alleen op de lage stukken soms nat. Een beetje water vind ik geen probleem. Zolang het maar vrij is van klei.

Bah wat eng zo'n brandje. Gelukkig op tijd ontdekt. Ik vind dat hier ook wel eng met het zelf aanleggen van de off-grid stroomvoorziening.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:24

neile schreef:
En die piste is ook van jou? Kan je wel wat mee anders hé, om te rijden bedoel ik dan.

Ja, die is nieuw aangelegd dit najaar,maar helaas echt ontzettend zwaar. De paarden zakken er tot in hun kogels in als ze er doorheen stappen....en als ze aandraven raken ze in paniek omdat ze denken dat ze verdrinken. Aangezien ik al 1 paard heb met een chronische peesblessure mogen ze er nu absoluut niet in van mij. Dus die bak kan ik nu helaas nog helemaal niks mee -O- . Die ligt er nu nog voor de sier :') .

Malenka, is dat niet scherp/slijtage gevoelig voor zowel hoeven als de roosters? Heb je een foto? :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:33

Beide paarden hebben geen overmatige slijtage aan de hoeven. Maar ze staan wel blootsvoets. Nilay heeft heel even gevoelig gelopen op de split. Na een maand oid. Hij heeft snel gevoelige zolen voor en hij stond hiervoor onder andere omstandigheden. Dat ging echter al snel beter doordat zijn hoeven sneller zijn gaan groeien. Als je paard op ijzers staat zullen de ijzers wel een stuk sneller vervangen moeten worden denk ik. Voor de roosters lijkt het me geen probleem. Maar dat kan ik niet onderbouwen met ervaringen. We hebben de paarden er op vanaf begin september.

Als ik er aan denk maak ik morgen een foto waar de roosters vanaf het begin al liggen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:05

Ben wel benieuwd naar de roosters.. kan de foto niet zien.:

Iemand vroeg of de opvulzand gebruikt hadden, maar dat is niet het geval. Ik denk dat de grond gewoon zo vast gelopen is dat het geen water meer doorlaat. Er ligt nu een laagje slijk op, maar je zakt amper weg dus is zeker oké.

Dais, wat een ramp van je piste... is dat nog op te lossen?

Hier al heel de nacht regen, kijk er niet naar uit om naar buiten te gaan. Geef dan maar koud en droog.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:14

Hier ook flinke regen en vroeg wakker doordat ze vandaag de dekvloer gaan storten in het woonhuis van mijn ouders. Wel een hele mijlpaal!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 08:25

Malenka schreef:
Beide paarden hebben geen overmatige slijtage aan de hoeven. Maar ze staan wel blootsvoets. Nilay heeft heel even gevoelig gelopen op de split. Na een maand oid. Hij heeft snel gevoelige zolen voor en hij stond hiervoor onder andere omstandigheden. Dat ging echter al snel beter doordat zijn hoeven sneller zijn gaan groeien. Als je paard op ijzers staat zullen de ijzers wel een stuk sneller vervangen moeten worden denk ik. Voor de roosters lijkt het me geen probleem. Maar dat kan ik niet onderbouwen met ervaringen. We hebben de paarden er op vanaf begin september.

Als ik er aan denk maak ik morgen een foto waar de roosters vanaf het begin al liggen.

Ik heb rooster over genomen doe in een stampmolen hebben gelegen. Ijzers brengen echt wel schade bij intensief gebruik.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:34

Dais_ schreef:
neile schreef:

Ja, die is nieuw aangelegd dit najaar,maar helaas echt ontzettend zwaar. De paarden zakken er tot in hun kogels in als ze er doorheen stappen....en als ze aandraven raken ze in paniek omdat ze denken dat ze verdrinken. Aangezien ik al 1 paard heb met een chronische peesblessure mogen ze er nu absoluut niet in van mij. Dus die bak kan ik nu helaas nog helemaal niks mee -O- . Die ligt er nu nog voor de sier :') .

Malenka, is dat niet scherp/slijtage gevoelig voor zowel hoeven als de roosters? Heb je een foto? :D

Wat balen dais. Is er wel het goede zand in gegaan?
Hier is de paddock ook nog iets te los (1,5 maand terug aangelegd) we gaan er van de zomer nog een paar vrachten m3c op storten. Bij ons was de toplaag net te dun

Nu ga ik een ark bouwen :evaw:

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:35

Kirrr schreef:

Iemand vroeg of de opvulzand gebruikt hadden, maar dat is niet het geval. Ik denk dat de grond gewoon zo vast gelopen is dat het geen water meer doorlaat. Er ligt nu een laagje slijk op, maar je zakt amper weg dus is zeker oké.

Hier al heel de nacht regen, kijk er niet naar uit om naar buiten te gaan. Geef dan maar koud en droog.

Ik hoor van meerdere mensen dat het gewoon tijd nodig heeft (6 maand-1 jaar), maar ik heb daar zelf een beetje een hard hoofd in.. Daarbij heb ik eigenlijk ook gewoon geen geduld. Je geeft een vermogen uit aan een bak en kunt er niks mee...Mijn paarden staan daar maar en ik kan er niks mee. Heel frustrerend is dat. Ze kunnen nu wel allerlei zinloze kunstjes die ik ze heb geleerd op de paddock :') , maar ik had gedacht weer te kunnen gaan paardrijden en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren -O-

Ik ben erg benieuwd naar een foto van de roosters, dat zou voor hier misschien ook wel een optie zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:41

Dais: Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik probeer binnenkort met tapijtsnippers erdoor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:42

Je kunt beter tapijtvezels er doorheen laten frezen als je bak te zwaar is. Mijn bak is echt super stabiel en droog door de vezels.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:45

Dais_ schreef:
Kirrr schreef:

Ik hoor van meerdere mensen dat het gewoon tijd nodig heeft (6 maand-1 jaar), maar ik heb daar zelf een beetje een hard hoofd in.. Daarbij heb ik eigenlijk ook gewoon geen geduld. Je geeft een vermogen uit aan een bak en kunt er niks mee...Mijn paarden staan daar maar en ik kan er niks mee. Heel frustrerend is dat. Ze kunnen nu wel allerlei zinloze kunstjes die ik ze heb geleerd op de paddock :') , maar ik had gedacht weer te kunnen gaan paardrijden en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren -O-

Ik ben erg benieuwd naar een foto van de roosters, dat zou voor hier misschien ook wel een optie zijn.

Wat ontzettend vervelend! Kan me voorstellen dat je er nogal van baalt!

Kan kokosvezel of vlokken de boel niet verstevigen?

Een rijbak die zolang tijd nodig heeft, heb ik nog niet van gehoord.

We zijn toevallig net bezig met de rijbakbodem aan huis.
Er gaat voorzichtig gemengd worden met bestaande bodem en een andere zandsoort.

Het bedrijf gaat liever voor voorzichtig mengen, dan teveel en weer duur zand af moeten voeren. Ze komen gewoon een aantal keer terug als dat nodig is.
Ze waren erg positief over het redden van zware bestaande bodems met vezel of vlokken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:50

_Nelleke_ schreef:
Je kunt beter tapijtvezels er doorheen laten frezen als je bak te zwaar is. Mijn bak is echt super stabiel en droog door de vezels.

Dat is ook het plan, maar dat kan pas als de wei weer begaanbaar is want ik heb geen verhard pad naar de bak toe :) . Dus tot die tijd moet ik het maar even negeren en hopelijk van het voorjaar/zomer de vezels erdoor.

Nog tips waar je ze het beste kunt kopen en welke soort? Voor nu neig ik heel erg naar de vezels van zandcompleet. Ik hoor daar veel goede berichten over, maar ik sta altijd open voor tips/advies :) .

Het grappige is, ik wilde sowieso al die vezels maar ik heb me laten ompraten om dat niet te doen :')

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:15

Ik denk dat we hier maar gaan nadenken over het graven van een gracht langs de wei en paddock |(
Wat een regen!