Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:13

Jeetje wat een laffe streek.
Heb je een idee wie daar achter kan zitten?

@hilary
Voor de steenuil.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:22

@hilary, ook lekker bezig :D

@kvulden, jeetje wat een rotstreek! En naar idee dat iemand die bewust gedaan heeft.

Die 30 kruiwagens waren de helft van mn stal.
De andere helft heb ik de afgelopen weken gedaan maar dan 2 per dag ofzo, dat voelde ik minder ja :D

Nou ik heb een begin gemaakt maar dat snijden is niet zo makkelijk als dat het op het filmpje oogt dus ben gestopt, morgen verder met hulp.
De paarden zijn mij iig niet dankbaar vannacht want die mogen nu niet in stal en het zeikregent :=

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:27

@Lynn: balen zeg!! Hopelijk geraakt het snel opgelost, niet leuk zo.

@Robijn: beterschap :(:)

@Karin: goed geschept! Ben benieuwd hoe de matrassen gaan bevallen.

@kvulden: echt heel smerig zeg :\ je kan in afwachten van camera's, misschien al een bordje ophangen met "let op, camerabewaking!". Dat zal hopelijk al afschrikken?

Hier ook propere stallen en blije paarden <3

Afbeelding

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:35

Oh dat ziet er heel lekker uit, dat zaagsel :)

Wij hebben ex-speeltuintegels in de stallen liggen, die waren ook lastig te snijden :j Stanleymes heb ik toen gebruikt. Maar het hoefde niet heel netjes / strak, want de stallen zijn toch niet exact recht. En het zijn inloopstallen, dus ach.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:36

Niet fijn als mensen jouw spullen gaan stukmaken. Hopelijk heb je snel een dader te pakken. Eerst dacht ik aan een wildcamera, nadeel is dat je dan nog niet weet als er iemand is. Maar heb helaas niet genoeg verstand van die dingen zodra het wat lastiger is. Hier nu wel in beide stallen een camera van de action. Maar daar was het aansluiten makkelijk van.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:40

Jeetje Kvulden, wat een rotstreek. Hopelijk heb je snel de camera op orde.
Lynn wat balen. Hopelijk vinden jullie het probleem snel en is je jurk nog te redden.
Balen van je bak Dais.
Robijntjuh, beterschap
Karin, sterkte met je rug. 30 kruiwagens is pittig.
Hilary, 98 balen. Sterkte ook.
DF, je weet toch dat Boon haast heeft met droog eten.
DP, uilenkast, leuk.

Hier vandaag een eik gesnoeid, paarden gewerkt, bank nieuwe gegeven, wassen gedraaid, snoeiafval opgeruimd. Het snoeien werd gedaan en mijn man heeft de takken opgeruimd. Morgen nog een berg te gaan en dan het erf weer vegen. Het houdt ons bezig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:42

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:34

@karin: waar snij je de matten mee ? Ik gebruik voor mijn rubber matten een klein ijzerzaagje (of gewoon de decoupeerzaag :D ) Het zaagblad kun je daarna weggooien, maar het werkt wel als een tierelier :)

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:15

Voor degene die matten hebben, doen jullie er nog stro op of laten jullie het leeg? Ik wil voor volgend jaar misschien ook wel matten, die pony's doe ik oppotten, maar bij het paard kan dat niet aangezien ze nu net aan in de stal past. Maar stro gaat wel 3x zo snel nu.

Dit is dan misschien een goede oplossing

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:20

DubbelFun schreef:
@karin: waar snij je de matten mee ? Ik gebruik voor mijn rubber matten een klein ijzerzaagje (of gewoon de decoupeerzaag :D ) Het zaagblad kun je daarna weggooien, maar het werkt wel als een tierelier :)

Ik heb 1 mat gesneden met een stanleymes maar dat ging moeizaam.
Daarna een strookje gesneden met een vleesmes uit de keuken om te proberen en dat ging een stuk soepeler :D (die set moeten we nog weggooien dus vandaar geprobeerd. Ga er nu niet meer mn kip mee snijden :D)

@Jackie, ik wil proberen ze zonder strooisel te gebruiken maar moet nog even kijken hoe dat gaat in de praktijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:31

Onze rubbertegels liggen in de uitloopstallen en dan ligt er niets op (pony’s slapen altijd buiten of in de schuilstal met zand). Als ik er eentje echt op stal zou zetten op de matten, dan ging er wel bodembedekking op ja. Bij mij zaagsel of vlas of gehakseld koolzaadstro (rapsodie), ivm astma en niet gewend zijn aan stro.
Ooit ergens mijn paard een nacht laten overnachten ivm een cursus, daar lag geen bodembedekking in de stal, alleen matten. Ik had de dag erna een heel vies paard, stonk een uur in de wind.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:53

Malenka, oh jeumig, die rat heeft goed huisgehouden op je singelstoten, wat zonde! Maar beter je stoten dan je zadel zelf! Fijn dat je bestelling binnen is!

Solleke_Noah, lekker zo’n eerste rondje met je nieuwe IJs! En zo’n verse stal ziet er ook gewoon heerlijk uit haha! :D

boemel, fijn dat je ook wel echt verschil merkt na het slepen van de bak! Tennis & golfarm lijkt me niet heel geslaagd -O-

kvulden, jeetje wat enorm naar zeg! De (financiële) schade is echt heel erg vervelend, maar vooral het gevoel van onveiligheid .. Bah! Heb helaas geen ervaring met camera’s, maar dat zou ik in jouw geval ook gelijk willen.

Chasey, wat fijn dat het gelukt is om er voor het eerst weer even kort uit te gaan! Mooie herders. En flink dreigende lucht haha!

Dais_, wat zonde dat de rijbak zo te zwaar blijft! Vind dat hier ook nog wel spannend. Hij moet nog inklinken, maar hoop wel dat dat ook echt gebeurd haha. Wel echt een prachtige foto zeg!

Robijntjah, beterschap!

Lynn_Nikita, ohnee!! Wat super naar zeg… Het blijft jullie ook maar tegen zitten zeg… Hoop dat het herstellen mee gaat vallen!

Karin_deB, zo hey, jij hebt flink doorgebuffeld! Jammer dat het snijden van de matten toch wat tegenviel, maar je bent zo te zien een goed eind op weg!

Belker, flink weer wat klusjes gedaan zo!

JackieT, ik heb kale matten, maar niet het soort die geschikt zijn om kaal te gebruiken als je ze echt op stal zet. Hier liggen ze in de inloop en slapen de paarden buiten in het zand. Met echt een periode heel erg slecht weer deed ik er nog een laag strooisel op (strokorrels in mijn geval).

Ben hier met Alvar (mijn nieuwe IJsco) even een mini stukje van het erf afgelopen, stukje straat langs de PP. Alvar vond het allemaal wel gezellig. Sógi (de achterblijver) not so much hahah :') , die blijkt als een jonge merrie te kunnen gillen hehe. Terwijl we alleen even uit het zicht waren met het erf op en af lopen.
Afbeelding

Verder vandaag de halve dag helemaal geen water gehad door een probleem bij de waterleverancier. Toch verdraait onhandig! Gelukkig inmiddels opgelost, maar volgens mij hebben ze een paar tijdelijke dingen gedaan, dus hoop niet dat we binnenkort weer een periode zonder zitten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:40

Kvulden, Dat ziet er inderdaad wel uit alsof iemand de balen kapot gestoken heeft, ook 'mooi' in lijn en op hand/arm hoogte.
Dus er blijkbaar gewoon last gelopen en gestoken...
Wat bestaan er toch nare mensen.

Dais, Wat balen dat je bak zo zwaar is, want de bak ziet er verder heel goed uit.
En wat een mooi plaatje zo met die roze lucht en het water!

Lynn, Dat is wel erg veel schimmel, maar ik meen me te herinneren dat schimmel/vocht toch eigenlijk al in het huis zat toen jullie er in kwamen.
En kwam dat niet pas aan het licht toen jullie er al in zaten? En ook vocht in de vloeren, of wat dat iemand anders?
Lijkt me echt niet gezond zoveel schimmel. En natuurlijk ook funest voor je spulletjes.

Karin, wow 30 kruiwagens. Dat is nogal wat!
Gebruik je voor het eerst matrassen? Ben ook benieuwd hoe het je bevalt.

Dp, wat leuk een uilenkast voor een steenuiltje.

Solleke, altijd fijn een frisse, schone stal :)

MarliesR, Wat leuk even het erf af :)

Vanmiddag even de kleine meid in de draagzak gedaan en naar Nick en Bliksem gelopen.
Ik kwam de binnenbak in en Nick lag heerlijk te slapen. :D
Daarna kwam ie in de benen en liep gelijk naar het blok, wachten op wat lekkers. :')
En Bliksem werd ook gelijk enthousiast. Liep ook spontaan naar het blok :j
Een paar brokjes gegeven en weer naar binnen gegaan. Was een korte, leuke test met de draagzak.

Afbeelding

En kan het niet vaak genoeg zeggen, wat is zo'n binnenbak toch ideaal. Met dit gure weer maken de paarden er ook dankbaar gebruik van dat ze er zo in en uit kunnen lopen.
En als je iets wilt doen met de paarden, kan je mooi uit de wind staan.

Afbeelding

Ja de bak moet nodig uitgemest. Hopelijk heeft Daan er morgen nog tijd voor, anders moet ik David en Marloes maar even lief aan kijken. :+ :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:57

@karin: op mijn gewone rubber matten heb ik altijd houtkrul liggen. Op de HIT-matras heb ik wel een tijd alleen aan de achterste rand wat bedding gedaan om het vocht op te vangen. Je wilt idd niet dat je paard in de pies gaat liggen. Met een ruin heb je daar ook een grotere kans op dan bij een merrie.

Nu ligt er in die stal ook gewoon houtkrul op de mat, want Jasmijntje plast idd in het midden van de stal en wordt dus stinkend zeiknat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:41

Ik ben ontzettend jaloers, Chasey! Hier kunnen we zwemmen...

Ik heb 's nachts een Dream Talk recorder aan om het geklets van mijn vriend op te nemen, maar je hoorde deze nacht alleen mijn gemopper op de regen. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:42

@lorette: dat is elke ochtend weer spannend wat je te horen krijgt :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:59

Echt fijn jullie binnenbak Chassey.
Hier de helft zeiknat en de helft droog.

Lorette, haha, was je wakker of was het in je slaap?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:10

Ik was gewoon wakker. En boos. :P

Tegenwoordig word ik niet meer altijd wakker als mijn vriend praat, maar wel als hij me een vraag gaat stellen. De laatste tijd slaap ik slecht en dan krijg ik helemaal goed mee wat hij allemaal zegt. Laatst zei hij dat hij onrustig/zenuwachtig was. Dat bleek te zijn om een telefoontje dat hij verwachtte. Van het gemeentehuis. Omdat hij gewonnen had. En hij sluit af met: 'en nu lekker slapen, hè!' Ja, pff, niet als jij zo blijft kletsen in je slaap. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:17

Dat zijn wel hele serieuze gesprekken voor in zijn slaap.
Ik ben er mee bekend in die zin dat ik vroeger als kind ook veel praatte en eens tijdens logeren bij een vriendinnetje een heel verhaal over kabouters heb opgehangen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:18

Hahaha prachtig.

Ik doe het weer een beetje :')

Man wat heb ik me belabberd gevoeld. Gisteren alleen met de honden uitlaten meegeweest maar die wind op mijn holtes, au!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:04

Afgelopen nacht is er zo veel water gevallen dat het water nu op 20cm onder het maaiveld staat. Gisteren heb ik nog greppels en kuilen naast het pad gegraven. Maar alles staat vol. Greppels graven heeft dus weinig zin nu. Gelukkig worden er binnenkort inb platen (mud control) geleverd. Eerst 70m2 maar het is een begin. Dat is toch weer ruim 30 meter pad die stevig is.

Ik heb ook maar gelijk drainagezand besteld om er onder te kiepen. Ik twijfel nog of ik ook een buis in het pad ga leggen. Maar met de situatie zoals die nu is zou dat niks helpen, dan ligt de hele buis in het water.

De stand achterin... Gelukkig hebben de paarden rond hun hooibak nog roosters om op te staan en hebben ze de heuvel. Dit is echt niet grappig meer.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:10

Pfffff wat een drama :knuffel:

Hier is ook gigantisch veel water gevallen vannacht en de paddock was al zo'n modderbad... gisteren dan ook 40 kuub zand besteld, hoop dat het snel komt. Is een noodoplossing en dan in het voorjaar de paddock goed aanpakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:18

Ik heb ook net de pomp aan gezet en het meeste is er weer af. De rest mag de grond in zakken.
Boon was blij dat ze weer loopruimte had en deed een blij galopje toen ik prrr zei :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:28

Fijn dat je nog plek hebt om het weg te pompen. Het kan hier gewoon nergens heen. En het waterschap reageert weer eens te laat lijkt het. Die horen het grondwater op pijl te houden. En dat zou zeker 70cm onder maaiveld moeten zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:29

Hier ook ellendig veel water gevallen. Voelde mij ook wel schuldig dat ze niet in de stal konden vannacht :=
Vanmorgen de matten verder gesneden met mijn schoonvader en alles ligt nu *\o/*
Foto houden jullie nog tegoed later vandaag.

Ben benieuwd als ik de paarden binnenhaal vanmiddag :D