Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:48

O, ja dat zal wel lastig zijn. Krijg je een soort knipperlicht effect.

Ons vorige huis was omgekeerd, dus leefden we boven. De schutting was overal 2 meter, maar onze buren hadden ook een bewegings ding en ik geloof een camera bij de tuindeur achter. Die sprong ook aan bij elke kat en was behoorlijk fel licht.

Deze aanspring lamp tegenover de voordeur is tijdelijk. Nu zie ik het niet, zit tegenover deur en dan de muur. Maar straks hebbenw e daar uitbouw en een schuifpui. Maar in principe moet de garage, althans, de nieuwe een stuk opzij.

De straat is pikdonker, maar niet heel druk. Als onze lampen branden binnen, is huis wel wat verlicht van buitenaf. Zal met nieuwe raambekleding ook wel anders zijn, maar we staan redelijk dicht tegen de straat.

gewoon mooie verlichting vind ik wel mooi. Nu hadden we ook altijd een buitenlamp aan tot iedereen binnen was en de laatste ronde met de honden was gedaan.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:09

SSDesign schreef:
Pfff is het bij jullie ook zo nat? Ik juig de regen echt hard toe, ben erg blij dat het eindelijk weer wat natter is voor de tuin en de wei. Maar jeetje, dat stuk voor onze schuilstal is echt niet te doen... De rijbak is gelukkig wel nog zo goed als droog en andere stukken van de track ook. Alleen het stuk wat we sinds afgelopen juli open hebben, waar ze dus eigenlijk nog helemaal niet veel hebben gelopen, is gewoon een grote drap.

[ [url=m/IVB6gx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bestraten of wit zand erop (omkeren) stond even niet op ons prioriteitenlijstje. Maar ga het nu toch serieus overwegen voor het straks gaat vriezen. Iemand enig idee wat bestraten moet kosten (excl. grondwerk - dat kan onze overbuurman voor ons doen)? Zal nu niet meer te doen zijn nu het eenmaal zo'n drap is, maar toch... Zucht.

mooi plasje :( ik zou idd eerst proberen te keren. je kunt altijd nog bestraten....

Fangio schreef:
@SSdesign, dat valt nog mee, zo is mijn volledige paddock en dan al zo modderig dat ze er minstens 10 cm in wegzakken. Hebben een klein hoekje bestrating waar ze droog kunnen staan, maar that's it -O-
Daarom gaan ze hier al een poosje ook gewoon weer snachts op stal. 24/7 buiten in die omstandigheden is voor de paarden ook niet leuk (en ik mag geen grond keren/zand opvoeren e.d. helaas)

waarom mag dat niet?

Jes schreef:
Hier komen lampen op schakelaars, voor het huis wel een lamp met bewegingsmelder en die gaat inderdaad ook aan als de kat langs loopt (gelukkig niet van de vleermuizen := )

die zien wij ook weer heel veel :) zulke leuke beestjes.

Wij hebben bericht van de gemeente. een bak aanleggen mag vergunningsvrij, maar een lichtmast dan weer niet ( én max 3 meter.... hoe dat werkt weet ik dan niet zo goed) en voor de veld/kapschuur die we bedacht hadden, moet wel een vergunning komen.
Nu moet ik eerst een vooroverleg indienen a 55 euro...... wat een geldklopperij :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:33

Ipv lichtmasten: TL op je bakrand bevestigen. Hadden wij op een vorige pensionstal ook en werkte best aardig. Alleen lesgeven in het donker vond ik daar niet handig, dan keek je tegen de lampen in. Maar misschien als ze wat hoger hadden gehangen dan op 1-1.20m...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:56

op 3 meter kan ook gewoon, dat is toegestaan :)

zal wel goed komen, met led lampen erop. ik kan wel een andere vergunning aanvragen, maar dan moet je een vergunning in strijd met het bestemmingsplan aanvragen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:33

Je hebt ook wel kantelbare masten.
Of wellicht een boom naast de bak waar je hem in kan hangen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:34

ssdesign, Hier is het nog aardig te doen qua nattigheid. De paddock is al sinds de regen onbruikbaar, maar de weides zijn nog droog.
Ik heb voor de écht natte periode het terras paardproof gemaakt. Normaal zitten we daar zelf met de tafels en stoelen in de zomer. Maar dat staat nu allemaal in de schuur. En vanuit de stallen kunnen de paarden dan het terras gebruiken. Kunnen ze mooi letterlijk voor het raam staan. :Y) :+

Zal er wel een foto van maken als ze het gaan gebruiken, moet nog wat plantjes weghalen voor ze 'los' kunnen in de tuin.

edit. Heb hier alleen verlichting in en om de stal. Maar in de weides en paddock is het stik donker. Als we ze uit de weide halen, dan meestal gewoon in het donker. Of af en toe met een zaklamp/hoofdlamp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 23:35

Irine, voor de bak heb je aangevraagd bij gemeente Stadskanaal? Daar moet ik ook naartoe voor een bak, maar dat hoeft dan niet meer, hahaha

Ik denk dat niemand gaat klagen als wij niet te hoog wat led lampen op een bak zetten richting het bos. De buren hebben aan hun schuur ook lampen die voldoende licht geven.
En ik ben zelf wel altijd vrij netjes, licht aan, rijden en licht weer uit. Dus niet hele avonden en nachten aan.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 07:40

superpony schreef:
Irine, voor de bak heb je aangevraagd bij gemeente Stadskanaal? Daar moet ik ook naartoe voor een bak, maar dat hoeft dan niet meer, hahaha

Ik denk dat niemand gaat klagen als wij niet te hoog wat led lampen op een bak zetten richting het bos. De buren hebben aan hun schuur ook lampen die voldoende licht geven.
En ik ben zelf wel altijd vrij netjes, licht aan, rijden en licht weer uit. Dus niet hele avonden en nachten aan.

Klopt, zolang je bakomheining niet hoger is dan 2 meter mag het vergunningsvrij. Zou t voor de zekerheid nog wel checken want t bestemmingsplan is niet per definitie identiek voor elk dorp/elk adres.
Je mag lichtmasten dus niet zomaar plaatsen, ook al zijn ze laag. Vergunning is dan verplicht, hoe netjes je ook bent :) gewoon ff bellen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:14

Thanks voor alle tips! :)
Het water is na een grotendeels droge dag gister wel weggezakt. Ik heb wel een beetje een hard hoofd dat het de hele winter goed begaanbaar blijft, maar belangrijkste is dat de paarden wel altijd ergens droog kunnen staan (rijbak of verder op de track is allemaal prima droog :) ). Van de rijbak maken ze nu ook al dankbaar gebruik trouwens. Voor op langere termijn ben ik natuurlijk alweer aan het filosoferen hoe we het kunnen maken. Omkeren is voor een stuk wat lastig omdat we oude boomwortels hebben van de bomen die vorig jaar gekapt zijn, maar die ook onder de fundering van de stal liggen waardoor we ze niet weg kunnen halen. Maar het tweede stuk van de paddock zou evt. wel kunnen. De stal ligt op ons hoogste punt, maar daarvoor waar die plas ligt, is het inderdaad wat lager. Voordeel is dat het in de stal nooit nat gaat worden maar nadeel dat het dus daarvoor wel slecht wordt. Ik had het een goed gevoel over maar helaas :) Ze zullen de grond toch wel teveel dichtgetrapt hebben. En dan te bedenken dat ik vorige winter de hele winter op mijn klompen door de paddock kon lopen. Toch bijzonder hoeveel verschil in 1 jaar :)

Over verlichting. Wij hebben verlichting in en voor de stal, en de rijbak (die ligt naast de stal). Een mooie combi. Zo is het evt. nog mogelijk om te voeren zonder extra lampje (doe ik vaak als ik 's avonds heel laat terug ben) en kan ik ook zadelen zonder extra lampje. Alle andere taken (mesten 's avonds, of voeren op de track) daar heb ik wel een lampje voor nodig. Ik gebruik de running light van Decathlon. Een paar tientjes en ik kan altijd wat zien. Is echt een van mijn beste aankopen ooit geweest. Wij hebben trouwens geen straatverlichting en ook geen buren, dus de enige verlichting die we hebben is de verlichting die we zelf geplaatst hebben :)

Nog even een egopost trouwens. Heb mijn tinkerruin nu bijna 1 jaar. Hij is nu 7 en heeft z'n hele leven nooit wat hoeven doen. Kocht hem als zijnde rijpaard, beleerd maar de knopjes moesten er nog opgezet worden. Ik kan heerlijk met hem rijden in het bos, hij is van de duvel niet bang. Gaat overal langs, heeft inmiddels ook een gas, stuur en rem, gaat eigenlijk altijd goed. Tot hij een tijdje geleden opeens protest begon te tonen. Was hem toch allemaal wat te snel gegaan :) (jaja hij is in z'n hoofd nog zo jong...). We zijn 2 maanden geleden begonnen met rijden in de bak, onder begeleiding. Hij vindt het zo moeilijk, en doet vaak echt hard z'n best, maar wordt soms toch wel een beetje onzeker of hij het allemaal wel goed doet. Vorige week na de les kon ik hem wel achter het behang plakken. Hij was volledig in zichzelf gekeerd. Alles wat normaal ok gaat, was vorige week al te veel. Gister weer les gehad en we hebben zonder enig probleem door de bak gestapt en gedraafd. Hoe blij kun je zijn met een paar rondjes over de hoefslag, maar met een nagenoeg ontspannen paard :D :') *\o/*

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:08

Fijn dat je les zo goed ging SS Design.

Ipv betegelen zou je ook nog kunnen denken aan stukje draineren, wat puin erin dan doek beetje zand en paddock roosters en wat zand erop....

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:15

Boomwortels kun je denk ik ook plaatselijk weg frezen? Zo'n machientje dat de wortels zeg maar vernipperd in de grond. Hier is ook vooral het stuk voor de stal nat, dus daar komt half bestrating, van die grastegels die wel water door laten. Ze staan veel voor de stal en er wordt veel op en neer gelopen en gedraaid. Is maar 60m2, de tegels had ik 2ehands en het zand haal ik uit de rijbak want daar ligt toch veel te zwaar en teveel wit zand, dus kosten vallen mee. Vind het voor mezelf ook wel makkelijk met de kruiwagen enzo want er ligt ook altijd veel mest daar.

Mijn paard schrikt zich iedere keer een hoedje als ik met die hoofdlamp aan kom. Rent zelfs weg voor me. Als ik 'm dan weer uit doe is het goed. Hij laat zich niet zo makkelijk overhalen met snoepjes en eten dus moet nog even verzinnen hoe ik dit op ga lossen, ik doe nu iedere dag paar minuten 'oefenen/wennen' dat ik rondloop met dat ding en dat gaat de lamp weer uit. Zeker als de mini een keer in de verkeerde wei staan oid is het toch wel handig als ik zonder paniek te veroorzaken dat ding kan gebruiken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:29

SS design wat fijn dat het goed gaat met lessen nu. Zijn net kinderen die ook af en toe het emmertje vol hebben of een vervelende dag hebben

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:34

Hmm frezen, zou misschien wel een optie zijn. Maar kan dat ook als er nog een halve kluit van een behoorlijke boom (diameter ongeveer 50cm) in de grond zit? Draineren zou idd ook een idee zijn, maar ben altijd een beetje huiverig met "dingen" in de grond stoppen. Zeker omdat er nu nog steeds zoveel puin naar boven komt wat waarschijnlijk jaaaaaren geleden in de grond is gedumpt... Ik overweeg serieus om het te laten bestraten, en stenen worden tweedehands idd genoeg aangeboden :)

Haha Fleur, dat wegrennen voor de hoofdlamp herken ik. Duurde bij mij een week en toen waren ze er helemaal aan gewend. Bij mij kwamen de paarden midden in de winter, mijn eigen paarden in december en de twee pensionpaarden in februari. En met een fulltime werkweek waarbij ik dagelijks om 7 uur weg ben en om 7 uur 's avonds terugkom, had ik geen keuze. En ze hebben heel wat rondjes over de track gerend die week, maar daarna was het helemaal over :)

Ja Lynn Nikita, het zijn idd net kinderen :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:38

SSdesign, dat is heel fijn. Het zal soms pittig zijn, maar vaak krijg je er bij zulke paarden zoveel voor terug.

Irine, we waren er maandag. Ze zouden me terugbellen voor wat dingen, maar moet nog gebeuren......
Hier gaat niemand moeilijk doen over 1 lamp. Ga sowieso geen lantaarn palen neerzetten.

Fleur, ow, schrikken is ook niet leuk. Hier komen ze wel naar me toe, maar lopen ze echt heel sneu te knipperen met hun ogen. Probeer echt niet in hun ogen te schijnen :)
Ze zijn nu weer rustig samen, maar toen onze ruin er weer bij kwam, wilde ik wat overzicht hebben en vd week met de merrie erbij ook. Ze deden nog niet 100% aardig tegen elkaar en dan wil ik het kunnen zien als ik er tussen sta. Maar de rust is terug.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:44

Duurde bij mij een week... Dus ja.

Kleine sidenote: ik heet irene.. vandaar de 1 (1=een, Ireene) :+

Wennen ze niet aan die lamp Fleur?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:47

SSDesign schreef:
Hmm frezen, zou misschien wel een optie zijn. Maar kan dat ook als er nog een halve kluit van een behoorlijke boom (diameter ongeveer 50cm) in de grond zit? Draineren zou idd ook een idee zijn, maar ben altijd een beetje huiverig met "dingen" in de grond stoppen. Zeker omdat er nu nog steeds zoveel puin naar boven komt wat waarschijnlijk jaaaaaren geleden in de grond is gedumpt... Ik overweeg serieus om het te laten bestraten, en stenen worden tweedehands idd genoeg aangeboden :)

Haha Fleur, dat wegrennen voor de hoofdlamp herken ik. Duurde bij mij een week en toen waren ze er helemaal aan gewend. Bij mij kwamen de paarden midden in de winter, mijn eigen paarden in december en de twee pensionpaarden in februari. En met een fulltime werkweek waarbij ik dagelijks om 7 uur weg ben en om 7 uur 's avonds terugkom, had ik geen keuze. En ze hebben heel wat rondjes over de track gerend die week, maar daarna was het helemaal over :)

Ja Lynn Nikita, het zijn idd net kinderen :P

waarom niet zelf bestraten, de ervaring of de tijd? Is namelijk als het grondwerk al gedaan is niet heel moeilijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:55

Ir1ne schreef:

Ow, sorry.

Heb ik nu niet een leuke nieuwe naam verzonnen? Voor wie ooit nog een dochter krijgt, vrij om te gebruiken ;) :D :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:19

LN, is dat zelf makkelijk te doen? Het gaat met name om de ervaring die wij hebben (nagenoeg geen). Het grondwerk kunnen we laten doen via onze overbuurman en het regelen van de stenen verwacht ik ook geen problemen. Ik wil alleen niet dat het na 2 jaar zo scheef ligt dat we het weer op nieuw moeten doen, hihi :P

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:39

superpony schreef:
Ir1ne schreef:

Ow, sorry.

Heb ik nu niet een leuke nieuwe naam verzonnen? Voor wie ooit nog een dochter krijgt, vrij om te gebruiken ;) :D :+

hahaha ik vind Irene prima ;) en kinderen staan hier niet op het verlanglijstje.

SSDesign schreef:
LN, is dat zelf makkelijk te doen? Het gaat met name om de ervaring die wij hebben (nagenoeg geen). Het grondwerk kunnen we laten doen via onze overbuurman en het regelen van de stenen verwacht ik ook geen problemen. Ik wil alleen niet dat het na 2 jaar zo scheef ligt dat we het weer op nieuw moeten doen, hihi :P

Ja hoor, zo moeilijk is straten niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:41

Nee helemaal niet, ik kan het ook _O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:44

Zo’n kluit ga je met een gewone frees niet wegkrijgen... er schijnen frezen te bestaan voor stronken: stobbe(n)frees. Geen ervaring mee, maar wellicht is dat wat?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:44

Citaat:
Nee helemaal niet, ik kan het ook _O-

Ik ook hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:45

Jongens het lijkt erop dat wij gewoon over een maand in (een deel) van het 'grote huis' zitten zoals wij het zelf noemen :oo

Zaterdag komt er iemand naar de CV kijken en een plan maken voor het ombouwen, de zaterdag erop komt er iemand voor de electra en dan zijn we er wel. Nog even hoge plinten maken en de badkamer grondig soppen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:47

Ik kan ook tegels leggen. Zelf op niet fatsoenlijke ondergrond. Als we een beetje ons best er voor doen lukt het ook netter. Opsluitbandjes doen een hoop.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:51

Robijntjah schreef:
Jongens het lijkt erop dat wij gewoon over een maand in (een deel) van het 'grote huis' zitten zoals wij het zelf noemen :oo

Zaterdag komt er iemand naar de CV kijken en een plan maken voor het ombouwen, de zaterdag erop komt er iemand voor de electra en dan zijn we er wel. Nog even hoge plinten maken en de badkamer grondig soppen.

dat klinkt goed! j8ullie hebben verder wel alles voor elkaar toch?

Wij moeten nog even wachten (eind feb) en dan komt een maand later pas t paard :( we moeten eerst een paddock maken en stallen in de schuur laten plaatsen.